4780
Sök

Vad säger ni om detta Alpine paketet?

407 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
Nu är jag lite grön här på området och det var ett tag sedan jag pysslade med bilstereo så här kommer säkert lite dumma frågor. Paketet är följande.

Huvudenhet:  Alpine CDE-9880R
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267435

Slutsteg: Alpine MRP-M450
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86951

Högtalare fram: Alpine SPG-17C2 (6,5)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=389533

Högtalare bak: Alpine SPG-13C2 (5,25)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=389534

Monoblocket skall driva en 12:a bas som jag har liggandes. Sedan har jag ett "no name" 4 kanals slutsteg som jag tänkte koppla in högtalarna på. Ser ni något problem med mitt paket så att säga?

Nu när jag är lite grön, hur ska jag koppla allt. Antar det blir en fet strömkabel från batteriet och sedan "dela" upp den till slutstegen. Två lågnivå från stereon till varje steg och sedan "dela" upp jordningskabeln till stegen? Eller kanske lika bra att dra två bamsingjordningar? Kabeln blir ju inte så lång. Sedan givetvis lågnivå och strömmen på var sidan av bilen dragen. Något mer jag missat att tänka på? Högtalarkabel förstår jag givetvis....

Annars ser jag väl att högtalarna nog är det svagaste kortet. Men någonstans sätter ekonomin gränser, så framtida uppgradering blir väl i sådana fall att sätta in ett större framsystem. Men någonstans får som sagt ekonomin sätta stopp.
Senast redigerat av Vallås Locos (3 november 2009)

2 914 Inlägg
4 november 2009
vad heter basen? vad heter steget du ska driva alpinehögtalarna?
hur ska du bygga??
om ekonomin tillåter skulle jag nästan rekomendera att du köper dämpmatta och dämpar dörrarna och det också (gör ett rejält lyft wink)

1 727 Inlägg
4 november 2009
Vad för bil ska det sitta i?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

407 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
vad heter basen? vad heter steget du ska driva alpinehögtalarna?
hur ska du bygga??
om ekonomin tillåter skulle jag nästan rekomendera att du köper dämpmatta och dämpar dörrarna och det också (gör ett rejält lyft wink)

Basen ligger nerpackad i ett förråd så jag har inte allt i huvudet. Men det är en 12 tums JVC bas på 1200W eller något i den stilen. Den tål väl också att uppdaters så småningom men den får räcka för stunden. Planen är som sagt att köpa "rejäla" nya grejer och komplettera med det jag har befintligt och sedan eventuellt ersätta mina befintliga grejer om det skulle behövas. Kom även på att där är dubbla talspolar på basen...

Steget är också nerpackat men det är en "no-name" histora med överspecad prestanda på 1500W eller liknande. Det är något tyskt fabrikat på det vet jag i alla fall, även om det inte säger något. Det kostade kring 1500 riksdaler så det är väl inte helt värdelöst. Men jag var ung och dum när jag köpte det och gick efter fejk-siffror. 

Det blir väl kanske inte byggt helt optimlat med basen och så vidare. Jag kommer att bygga basen så den riktas nästan rakt ut mot bakluckan, lite vinkel kanske det blir. Grejen är att jag behöver lite bagage så det får bli så.

Att dämpa dörrarna är lite väl seriöst för min smak, å andra sidan så är en dålig sida med min bil att den inte just är så dämpad så kanske ett alternativ ändå.
Senast redigerat av Vallås Locos (5 november 2009)

407 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Vad för bil ska det sitta i?

Pierre

Det är en liten skiten Fabia RS grejerna ska sitta i.

198 Inlägg
5 november 2009
Jag tycker du gör bra val i samtliga fall, det är en stor kostnad att köpa på sig en hel anläggning på ett bräde, du köper ett bra steg, en bra stereo, högtalare du kan uppgradera (finns ju i kit också om du får loss lite mer pengar)! Framförallt har du valt ett grymt bra märke ; )

/Johan, Alpine

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden

Das vas das das
179 Inlägg
6 november 2009
kransvik skrev:
Jag tycker du gör bra val i samtliga fall, det är en stor kostnad att köpa på sig en hel anläggning på ett bräde, du köper ett bra steg, en bra stereo, högtalare du kan uppgradera (finns ju i kit också om du får loss lite mer pengar)! Framförallt har du valt ett grymt bra märke ; )

/Johan, Alpine

+1

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

407 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
kransvik skrev:

/Johan, Alpine

Jo grejerna känns rätt stabila. Nu har jag dock börjat kolla på lite andra grejer:). Det jag funderar på att göra om så att säga är att ta 9884R huvudenheten istället. Sen skippa högtalarna och lägga pengarna på endast framsystemet och då ett SPR-17LS. Steget jag valt innan har jag ämnat behålla så att säga. Vad säger du om det?

198 Inlägg
6 november 2009
Vallås Locos skrev:
kransvik skrev:

/Johan, Alpine

Jo grejerna känns rätt stabila. Nu har jag dock börjat kolla på lite andra grejer:). Det jag funderar på att göra om så att säga är att ta 9884R huvudenheten istället. Sen skippa högtalarna och lägga pengarna på endast framsystemet och då ett SPR-17LS. Steget jag valt innan har jag ämnat behålla så att säga. Vad säger du om det?

CDE-9884R har ett par år på nacken så den kan du säkert få tag i billigt om det fortfarande är någon återförsäljare som har dessa på hyllan, en sak att ha i åtanke är att samtliga spelare som heter någonting med 98, 99 i början inte laddar nyare iPods/iPhones, de saknar också licens för iPhone. (det är en djungel när man jobbar i samröre med apples produkter, egentligen innebär det att det inte kommer stå Alpine i displayen på din iPod/iPhone, du kommer fortfarande kunna styra den från stereon), om din tanke är att koppla ihop systemet med just en iPod rekommenderar jag några av de nyare modellerna (börjar på CDE/A-101/2/3/4/5R/Ri).

Bra val att köra ett kraftigare framsystem istället! SPR-17LS är från 2005/06 och fick 2007 en väldigt kompetent efterträdare som än idag heter SPR-17S och det kommer spela klockrent tillsammans med ditt val av slutsteg.

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen!

/Johan, Alpine

407 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
kransvik skrev:
Vallås Locos skrev:
kransvik skrev:

/Johan, Alpine

CDE-9884R har ett par år på nacken så den kan du säkert få tag i billigt om det fortfarande är någon återförsäljare som har dessa på hyllan, en sak att ha i åtanke är att samtliga spelare som heter någonting med 98, 99 i början inte laddar nyare iPods/iPhones, de saknar också licens för iPhone. (det är en djungel när man jobbar i samröre med apples produkter, egentligen innebär det att det inte kommer stå Alpine i displayen på din iPod/iPhone, du kommer fortfarande kunna styra den från stereon), om din tanke är att koppla ihop systemet med just en iPod rekommenderar jag några av de nyare modellerna (börjar på CDE/A-101/2/3/4/5R/Ri).

Bra val att köra ett kraftigare framsystem istället! SPR-17LS är från 2005/06 och fick 2007 en väldigt kompetent efterträdare som än idag heter SPR-17S och det kommer spela klockrent tillsammans med ditt val av slutsteg.

Hoppas detta hjälper dig lite på vägen!

/Johan, Alpine

Vilken är egentligen bäst av 9884R och 9880R? Vad jag kan se har 9884 bättre spefcifikationer. Men 9880 kanske är bättre? Med tanke på att det är en nyare modell kanske komponenterna innuti utvecklats framåt så att säga.

198 Inlägg
9 november 2009
Vallås Locos skrev:
Vilken är egentligen bäst av 9884R och 9880R? Vad jag kan se har 9884 bättre spefcifikationer. Men 9880 kanske är bättre? Med tanke på att det är en nyare modell kanske komponenterna innuti utvecklats framåt så att säga.

CDA-9884R är en mer kompetent spelare, du har 3 st 4V lågnivå, AI-NET-styrning (växlare m.m.), den är förberedd för bilens originalgränssnitt, dvs du kan få upp information i originaldisplayen via ett interface, men framför allt är den "Imprint"-redo, detta innebär att du med vår processor PXA-H100 får tidskomp, parametrisk och grafisk EQ m.m. jag lägger med ett par länkar här så kan du få lite mer information om processorn!

http://www.alpine-europe.com/imprint/
(visar den inbyggda processorn i CDA-9887R, samma princip)

http://www.alpine-electronics.se/produc … -h100.html

MVH
Johan, Alpine

Sök