Blå led ljus Lagligt??

gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

Hamilton skrev:

marbling skrev:
Har osså mont Blåa LED precis.Hur läckert som helst men man blir väl tvingad att gå ner på Xenonblåa istället om man inte ska reta upp pliten:cool:..

http://i77.photobucket.com/albums/j61/m … 010753.jpg

Att du skulle reta upp någon Plit ser jag som högst osannolikt möjligtvis att Polisen har invändningar mot ljusen.

Ja Plit och Polis är ju 2 helt olika saker...

Thullen
5 november 2009 · 1 653 Inlägg

hesselgren84 skrev:

Robbin_V90 skrev:

clivo skrev:
okej,tråkigt!Böter och hur mycke=)och bak föresten,har ju blå led ljus till nummerskylten,

Till nummerplåten får du ha blå belysning, eftersom att det inte lyser direkt bakåt. Där får man ha vilken färg man vill.(enligt polis)

Sant så länge det inte är för starkt.

kan någon styrka det med en lagtext tack?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Tr … belysning/

Annars kan man ju kolla med närmaste polis.

Senast redigerat av gamlingen (5 november 2009)

Thullen
5 november 2009 · 1 653 Inlägg

Thullen skrev:

hesselgren84 skrev:

Robbin_V90 skrev:
Till nummerplåten får du ha blå belysning, eftersom att det inte lyser direkt bakåt. Där får man ha vilken färg man vill.(enligt polis)

Sant så länge det inte är för starkt.

kan någon styrka det med en lagtext tack?

jag quotar mig själv och hävdar att ALL annan färg än VITT är olagligt enligt paragraf 122 i kapitel 21 i VVFS 2003:22 Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

för att citera ordagrant:

Skyltlykta

Övergripande krav

122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker.

alla ni som har annan färg utan att bli stoppade har bara tur...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
torpis Forummoderator
5 november 2009 · 10 572 Inlägg

Gott med korrekta svar.

Poliser är som ett stort lotteri dock, och vitt är ju en definitionsfråga. Allt som oftast används ju glödlampor som lyser i det närmaste gult, dem är ju helt okej vem man än frågar, men en vit (ja helt vit) lysdiod är ju enligt lagen det som är mest rätt, men jag vet många som åkt dig på besiktning med vita dioder i exempelvis parkljus.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
marbling
5 november 2009 · 781 Inlägg

Ok..sorry för fel ordval.

Och visst är det bara tur så länge det går att anv utan att..polisen :)ser det.

Senast redigerat av marbling (5 november 2009)

Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 november 2009 · 5 650 Inlägg

igentligen får man ju inte ha annat än vit gult frammot orange åt sidorna rött bakot. sen beror de ju helt på vad för typ av snut man träffar på finns ju de som är piss off för minsta lilla finns de som bara coolt och inte bryr sig

blev stoppad av dom 1 gång för länge sen då neon rör i blå färg"under" va inne . de kom och frågade om de va olaligt lr ej  man bara har ingen aning borde ni. de sa de hade inte heller en aning såg ju coolt ut så man fick åka iaf..

så vissa gånger har man tur andra inte men de gör ju inte saker lagligare för de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
_T5
5 november 2009 · 31 Inlägg

Hamilton skrev:

marbling skrev:
Har osså mont Blåa LED precis.Hur läckert som helst men man blir väl tvingad att gå ner på Xenonblåa istället om man inte ska reta upp pliten:cool:..

http://i77.photobucket.com/albums/j61/m … 010753.jpg

Att du skulle reta upp någon Plit ser jag som högst osannolikt möjligtvis att Polisen har invändningar mot ljusen.

Haha. (Y)

Honda CIVIC 1.8 Sport iVtec "BlackPearl" (2007)
Phaetoon
5 november 2009 · 8 156 Inlägg

9 §     Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
hesselgren84
5 november 2009 · 33 Inlägg

saab_sonett skrev:

biber skrev:
Japp när bilen står parkerad (på en parkering) får den vara rena discobollen om du så vill. Men försök att håll dig till normala färger när du åker på vägen. Anledningen just med blått ljus är delvis för att folk inte ska missupfatta dig som polis om de bara ser de blåa ljuset i bakspegeln ect.

Kan meddela att jag fått 500 i böter av en (o)trevlig polis för att jag hade gröna parkeringsjus i extraljusen. Jag stod parkerad på en privat parkeringsplats med motorn avstängd.

Över klaga du? Eller hade du inget annan färg än det?

Du vet aldrig när du ser mig igen.
Saab 95 "rubinen" (2000)
hesselgren84
5 november 2009 · 33 Inlägg

Fan den här forum tråden drog ju igång riktigt ordentligt. Så här ligger det till, du får ha neon och allt sådant på privata parkeringar. Så som Ica parkeringen eller liknande. Men står du på en "allmän" eller kommunal parkering så kan man glömma det.

Du vet aldrig när du ser mig igen.
Saab 95 "rubinen" (2000)
saab_sonett Handledare
6 november 2009 · 1 481 Inlägg

hesselgren84 skrev:

saab_sonett skrev:

biber skrev:
Japp när bilen står parkerad (på en parkering) får den vara rena discobollen om du så vill. Men försök att håll dig till normala färger när du åker på vägen. Anledningen just med blått ljus är delvis för att folk inte ska missupfatta dig som polis om de bara ser de blåa ljuset i bakspegeln ect.

Kan meddela att jag fått 500 i böter av en (o)trevlig polis för att jag hade gröna parkeringsjus i extraljusen. Jag stod parkerad på en privat parkeringsplats med motorn avstängd.

Över klaga du? Eller hade du inget annan färg än det?

Efterklok som man är så skulle jag inte skrivit på bötesföreläggandet. Men jag blev så förvånad när han kom in på företagsparkeringen och började tjafsa om mina lysen. Visade trafikförordning och lagtext.  Jag kopplade ur dom innan jag startade bilen så ja, jag borde inte skrivit på. Orkade sen inte hålla på och överklaga för 500 spänn.
Samme polis var f.ö. inne på samma företagsparkering och bötfällde en lastbilschaffis för att lasten inte var riktigt förankrad. Han höll på och lastade.......roll

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
6 november 2009 · 991 Inlägg

hesselgren84 skrev:
Fan den här forum tråden drog ju igång riktigt ordentligt. Så här ligger det till, du får ha neon och allt sådant på privata parkeringar. Så som Ica parkeringen eller liknande. Men står du på en "allmän" eller kommunal parkering så kan man glömma det.

Har du något som kan styrka det ??  för när polaren och jag stog parkerade på en privat parkering med bilen avstängd men parkeringsljus i extraljusen (rött och blått) så kom polisen fram och sade åt han att han var tvungen att stänga av dom om han inte ville ha böter yikes
Polisen babblade något om att han hade fått haft så om bilen stått parkerad hemma på garageuppfarten och bilen varit avställd !

Så jag ser gärna att du hittar något som styrker det .

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
clivo
6 november 2009 · 20 Inlägg

Jävlar ja,tråden drog igång allvar=)jag ska plocka ut blå ljusen fram och peta in vita,tråkigt men bak får dom blå va kvar,tack för alla responser gubbs och sköt om er,

mvh clivo

Audi a6 lim (2005)
fjegge
7 november 2009 · 33 Inlägg
hesselgren84
8 november 2009 · 33 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

hesselgren84 skrev:
Fan den här forum tråden drog ju igång riktigt ordentligt. Så här ligger det till, du får ha neon och allt sådant på privata parkeringar. Så som Ica parkeringen eller liknande. Men står du på en "allmän" eller kommunal parkering så kan man glömma det.

Har du något som kan styrka det ??  för när polaren och jag stog parkerade på en privat parkering med bilen avstängd men parkeringsljus i extraljusen (rött och blått) så kom polisen fram och sade åt han att han var tvungen att stänga av dom om han inte ville ha böter yikes
Polisen babblade något om att han hade fått haft så om bilen stått parkerad hemma på garageuppfarten och bilen varit avställd !

Så jag ser gärna att du hittar något som styrker det .

// Emil

Tyvärr så har jag ingen som styrker det. Men hörde det av några trafik poliser jag känner, vid olika tillfällen. Men det kan ju vara möjligt att det är en gammal lag. Var ju några år sen nu.

Du vet aldrig när du ser mig igen.
Saab 95 "rubinen" (2000)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
8 november 2009 · 534 Inlägg

När man står still på en parkering får man ha neon under bilen och strobeljus i lycktorna m.m. eftersom man inte är i trafik.
Lagtexterna gäller ju bara när man är ute i trafiken.
Dock måste du kunna stänga av ljuset och, dom röda och blåa glimmisarna (misstänker jag att det va) i extraljuset finns väl knappast någon knapp till att stänga av dom med va??
Kanske va därför polisen va lite sur. Sen är väl kanske just mixen av rött och blått lite känslig för polisen om någon annanän dom har det??

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
hesselgren84
8 november 2009 · 33 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
När man står still på en parkering får man ha neon under bilen och strobeljus i lycktorna m.m. eftersom man inte är i trafik.
Lagtexterna gäller ju bara när man är ute i trafiken.
Dock måste du kunna stänga av ljuset och, dom röda och blåa glimmisarna (misstänker jag att det va) i extraljuset finns väl knappast någon knapp till att stänga av dom med va??
Kanske va därför polisen va lite sur. Sen är väl kanske just mixen av rött och blått lite känslig för polisen om någon annanän dom har det??

Jag har för mig att det är något sådant ja.

Du vet aldrig när du ser mig igen.
Saab 95 "rubinen" (2000)
N0s
10 november 2009 · 1 Inlägg

Tjena grabbar.

Vill bara påpeka att jag hade blåa LED spollampor på min skyltbelysning och blev stoppad och därmed rök på 500 kr i böter idag. 10/11 - 09

Gick till närmaste OKQ8 och köpte normala vita.



smile

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
10 november 2009 · 991 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
När man står still på en parkering får man ha neon under bilen och strobeljus i lycktorna m.m. eftersom man inte är i trafik.
Lagtexterna gäller ju bara när man är ute i trafiken.
Dock måste du kunna stänga av ljuset och, dom röda och blåa glimmisarna (misstänker jag att det va) i extraljuset finns väl knappast någon knapp till att stänga av dom med va??
Kanske va därför polisen va lite sur. Sen är väl kanske just mixen av rött och blått lite känslig för polisen om någon annanän dom har det??

Men om man tänker såhär då att även fast man står parkerad på en parkeringsplats så är ju bilen fortfarande i trafik på vägen dit och hem och även på parkeringsplatsen och grejerna är monterade fortfarande .  så fattade jag för när polisen snackade med polaren och jag stog bredvid .
Och jo han hade knapp till dom så dom gick att stänga av .  annars vore han väl inte någe vidare smart ifall man åker runt med röda och blåa glimmisar i extraljusen påslagna mitt i trafiken .

Senast redigerat av Klorin_Elvis (10 november 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang