4779
Sök

Är det här kabelpaketet bra till två slutsteg?

407 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Frågan lyder helt enligt rubriken, så se länken: http://www.inphaseaudio.co.uk/products/ … ts/ip42ps/

Det den skall driva är ett Alpine M450 steg och sedan ett fyrkanaligt no-name. Nu är det en liten fråga till och jag såg att där var en Remote kabel också, brukar inte det vara inbyggt i RCA-kabeln? Dum fråga men hur kopplar man in den? Vanlig sladd som man kopplar in på kablaget vid huvudenheten eller hur fungerar det?

Eller ska man satsa på att lägga till 200:- riksdaler och köpa 2 av biltemas största kit och dra separat till varje steg och skippa alla kopplingar mellan ström/jord och så vidare?
Senast redigerat av Vallås Locos (6 november 2009)

21 761 Inlägg
6 november 2009
Kabelpaketet innehåller bla 4 gauge kabel, vilket motsvarar ca 21 mm2. Den arean får högst avsäkras till 100 A enligt flera rekommendationstabeller, ändå följer det med en 150 A säkring i detta paket. Det blir jag lite fundersam på.

Alpine M450 ger ut 400 WRMS i 2 Ohm och arbetar i klass D, strömförbrukningen blir teoretiskt ca 40 A ifall verkningsgraden är 70%. Det fyrkanaliga steget har du inte skrivit specen på, men om man räknar på 4x100 WRMS som mest så kan det dra runt 50 A med 55% verkningsgrad (klass AB).

Det fungerar att använda 21 mm2 kabel så länge som det fyrkanaliga steget inte är kraftigare än 4x100 WRMS. Den sammanlagda strömmen kan med mina beräkningar hamna på 90 A och spänningsfallet i kabeln (5,2 m lång) uppgår till omkring 0,4 V när båda stegen körs för fullt. Då ligger man på gränsen enligt min egen åsikt, rekommendationstabellerna brukar dock "tolerera" upp till 0,5 V spänningsfall. smile

Hur mycket effekt ger det fyrkanaliga steget ut?

I flera lågnivåkablar brukar det finnas en remotekabel "inbyggd" i mitten, det stämmer. En hel del folk anser att det är bättre att dra en separat remotekabel, jag håller nog med där. Remotekabeln är en helt vanlig kabel (räcker med 1-1,5 mm2) som kopplas från stereons remoteutgång till stegets remoteingång, inget märkvärdigare än så. smile

407 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kabelpaketet innehåller bla 4 gauge kabel, vilket motsvarar ca 21 mm2. Den arean får högst avsäkras till 100 A enligt flera rekommendationstabeller, ändå följer det med en 150 A säkring i detta paket. Det blir jag lite fundersam på.

Alpine M450 ger ut 400 WRMS i 2 Ohm och arbetar i klass D, strömförbrukningen blir teoretiskt ca 40 A ifall verkningsgraden är 70%. Det fyrkanaliga steget har du inte skrivit specen på, men om man räknar på 4x100 WRMS som mest så kan det dra runt 50 A med 55% verkningsgrad (klass AB).

Det fungerar att använda 21 mm2 kabel så länge som det fyrkanaliga steget inte är kraftigare än 4x100 WRMS. Den sammanlagda strömmen kan med mina beräkningar hamna på 90 A och spänningsfallet i kabeln (5,2 m lång) uppgår till omkring 0,4 V när båda stegen körs för fullt. Då ligger man på gränsen enligt min egen åsikt, rekommendationstabellerna brukar dock "tolerera" upp till 0,5 V spänningsfall. smile

I flera lågnivåkablar brukar det finnas en remotekabel "inbyggd" i mitten, det stämmer. En hel del folk anser att det är bättre att dra en separat remotekabel, jag håller nog med där. Remotekabeln är en helt vanlig kabel (räcker med 1-1,5 mm2) som kopplas från stereons remoteutgång till stegets remoteingång, inget märkvärdigare än så. smile

Tackar för svaret. Det steget, fyrkanaliga, ligger nerpackat så därför jag inte lagt upp specifikationerna. Jag har i alla fall löst hur jag skall göra nu. Nu blir det att dra dubbelt och så har jag valt ett par paket med 25mm2 kabel säkrat till 100A och så har lågnivån inbyggd remote. Lika bra att dra rejält när man ändå är igång för så intressant är det inte att dra kabel i trösklarna och kors och tvärs över bilen:).

stahre
6 november 2009
Drönirettab skrev:

Älsakr dina sjukt "djupa" och grymt bra förklaringar:D

2 914 Inlägg
7 november 2009
dra bara RCA och lågnivån vid olika sparklådor. då blir det bra smile

Sök