9509
Sök

Bränslepumpar och bränslesystem

1 785 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Jag har lite funderingar angående bränslesystemen på bensinmotorer

Vad är anledningen till att man ibland använder både en pump som sitter i tanken och en som sitter externt? I vissa fall sitter det bara en pump under eller i höjd med tanken. Ibland finns det även buffert tank på vägen från pumpen och fram till bränsleinsprutningen som en tryck utjämnare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 488 Inlägg
19 november 2009
dbjanoz skrev:
Jag har lite funderingar angående bränslesystemen på bensinmotorer

Vad är anledningen till att man ibland använder både en pump som sitter i tanken och en som sitter externt? I vissa fall sitter det bara en pump under eller i höjd med tanken. Ibland finns det även buffert tank på vägen från pumpen och fram till bränsleinsprutningen som en tryck utjämnare.

Det är för att inte tappa bränsletryck, ibland räcker inte endast pumpen i tanken till att hålla ett jämnt och högt tryck när man ska ha mer bränsle. Därför brukar man sätta en "inline" pump som hjälp till pumpen i tanken före bränsletrycksregulatorn, oftast intill bränsletanken. Många byter även ut pumpen i tanken till en med högre flöde och skippar en extrapump.

Att många sätter en buffertank mellan pump och ledningen fram till fuelrailen är oftast för att undvika att bilen får snålt med bränsle vid hård kurvtagning. Kör man med lite soppa i tanken och tar hårda kurvor så kan pumparna inte leverera fullt jämnt i brist på bränsle, därför bygger man en bufferttank som alltid fylls upp till en viss nivå hela tiden och garanterar att bränsle finns tillgängligt även om nivån i originaltanken är låg.

Målet: Alltid ha buffertanken fylld med bränsle och hela tiden mata den från originaltanken.

761 Inlägg
20 november 2009
Det finns egentligen 2 typer av pumpar, hög tryck och låg tryck.

Högtryckspumpar pumpar naturligtvis högt tryck som vid insprutning, men dom är dåliga på att pumpa utan mottryck och framförallt vad det gäller att suga fram luft innan bränslet kommer. Dom tål inte heller att gå torra, efter bara några sekunder börjar dom ta stryk utan bränsle.

Lågtryckspumpar bygger inget tryck, men istället flödar dom välldigt bra och klarar pumpa fram luft bra och hjälper alltså huvudpumpen/högtryckspumpen. Kallas därför förpump

Bilar som inte har en förpump måste ha den stora huvudpumpen direktmonterad i tanken.

därav har olika bilmodeller en eller två pumpar

1 785 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
dannnej skrev:
Det finns egentligen 2 typer av pumpar, hög tryck och låg tryck.

Högtryckspumpar pumpar naturligtvis högt tryck som vid insprutning, men dom är dåliga på att pumpa utan mottryck och framförallt vad det gäller att suga fram luft innan bränslet kommer. Dom tål inte heller att gå torra, efter bara några sekunder börjar dom ta stryk utan bränsle.

Lågtryckspumpar bygger inget tryck, men istället flödar dom välldigt bra och klarar pumpa fram luft bra och hjälper alltså huvudpumpen/högtryckspumpen. Kallas därför förpump

Bilar som inte har en förpump måste ha den stora huvudpumpen direktmonterad i tanken.

därav har olika bilmodeller en eller två pumpar

Jag tackar för svaren.

Om man har en dränkpump i tanken och byter ut den mot en kraftigare som har både högre flöde och tryck behöver man antagligen göra någon justering för att bränsletrycket inte ska bli för högt. Eller kan jag låta tryckregulatorn ha samma inställning? Insprutet på Volvo 264an är K-Jetronic.

Jag ställer den fråga för att jag har funderingar på att byta ut och modifiera tank-armaturen och montera en pump från en Saab 900 Turbo -91.

Om Saab 900 pumpen flödar mycket mer antar jag att trycket kan bli allt för högt eller?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/802019_ovhx65.jpg

Saab 900 Turbo pumpen till vänster och Volvo 264 pumpen till höger

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök