Är Biltemas oljefilter dåliga?

anandersson
11 november 2009 · 7 Inlägg

Rasad vw motor 1,8T 20 v. Verkstaden som reparerar motorn påstår att filtret trologvis är orsaken till motorhaveriet. Man påstår att man har mycket dålig erfarenhet av Biltemas oljefilter, och att man öppnat dessa och inte vid något tillfälle inte funnit fungerand filter innuti.
Kan detta verkligen stämma?
Själv har jag använt Biltemas oljefilter sedan Biltema började sälja dessa. Till båt, motorcykel, sportbil och till bruksbilarna och aldrig haft problem.
Ringde till Biltema och frågade om deras filter, och de påstår att all filter numera tillverkas av en eller två fabriker i Europa, så det är bar utanpåskriften som skiljer sig.
Någon som har uppfattning?

Tacksam för synpunkter

Anders

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 november 2009 · 1 948 Inlägg

Har också använt biltema filter på alla mina bilar... och aldrig har filtret varit boven i dramat...
skulle snarare vara så att verkstaden vill att du ska köpa filter av dem, för att "deras" filter är ju det "bästa" givetvis wink

...dock så hade jag inte köpt annat än originalprylar om jag haft nån sportig högprestandamotor.

Det som dock är dåligt med biltema är servicen, mer okunniga och dryga personer brukar man få leta efter... dem verkar också ha noll koll på vad som passar till vilken bil...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Dubs I got Dubs!
11 november 2009 · 2 423 Inlägg

Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
HGT
11 november 2009 · 41 Inlägg

Har själv hört att biltemas filter är dåliga, min bil började knacka nått otroligt efter att jag bytt olja och filter från biltema, nu kör jag på biltemas olja och ett riktigt mahle filter från mekonomen.
Om det är filtret som gjorde att min bil började knacka vet jag inte, men kommer iaf inte köra på biltemas filter längre.

Mvh

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
JonR
11 november 2009 · 3 259 Inlägg

Jag tvivlar starkt på att biltemas filter skulle vara sämre än tex mekonomen....

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
NissanMotorsport
11 november 2009 ·

Byter ju olja varje år, nog har man väl råd att spara ihop till ett litet dyrare oljefilter från sin riktiga bil återförsäljare om man är osäker, annars är man lite dumsnål smile

Senast redigerat av MIG1408 (11 november 2009)

Gullideckel
11 november 2009 · 70 Inlägg

Jag har haft problemet med Biltemas oljefilter...körde 4 km sen började oljetrycksgivaren att tjuta..skruvade av Biltema filtret och bytte till VAG filter sen fungerade bilen utan problem.

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
gamlingen
11 november 2009 · 5 198 Inlägg

JonR skrev:
Jag tvivlar starkt på att biltemas filter skulle vara sämre än tex mekonomen....

MVH/Jon

Vissa spyr ju bara det står Biltema på det..

sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2009 · 3 802 Inlägg

filter kostar ju inte mycket om man köper erkända märken tex mann eller orginalfilter till bilarna, varför snåla med en sådan viktig sak?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 november 2009 · 1 948 Inlägg

sir_daniel skrev:
filter kostar ju inte mycket om man köper erkända märken tex mann eller orginalfilter till bilarna, varför snåla med en sådan viktig sak?

Jo sant, men om ingen av mina bilar inklusive en eclipse g1, funkat bra med feltemas filter så varför skulle jag köpa ett dyrare filter?

Den dagen ett biltema filter visar sig vara boven på nån av mina bilar så slutar jag köpa... jag tänker inte sluta köra Biltema filter bara för att några forumsrävar på internet säger att deras kompis, mammas, pappas, älskarinnas, sons, kompis säger att en i hans klass minsann hade problem med biltemas filter...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Germax
11 november 2009 · 12 086 Inlägg

Mina Bmwfilter står det "Made in Germany" på, jag tvivlar på att Biltemas filter är tillverkade i Tyskland. Med andra ord är det inte samma tillverkare åtminstone.

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 november 2009 · 10 427 Inlägg

Lite testinfo som jag lagt in i tidigare trådar:

steifan skrev:
Hittade detta av en slump, en person som skrivit om en finsk tidnings test av oljefilter på en Toyota
Corolla med en 'A-serie'-motor. Länk -> http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

Results in short:

Champion        C138            Very good
Clean           DO 851          Very good (with size reservations)
Biltema         502077          Good (with size reservations)
Purolator       Micronic        Good
Teho            OK 174          Good (with reservations)
Fram            PH 4967         Satisfactory
Motorcraft      EFL391          Satisfactory
Mann            W68/80          Passable
M-Filter        MH 3347         Passable
Toyota          90915-10001     Inferior
Vic             C-110           Inferior

steifan skrev:
Här är ett gammalt test av finska Teknikens Värld (på finska tongue):
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Resultat hur bra filterna var i slutet där med stjärnor (Bosch tvåa tex).
Fabrikat/poäng i testet:
Volvo 9,3
Bosch 9,0
Fiaam 8,9
Fram 8,9
Mann 8,9
Uniclean 8,7
Crosland 8,3
Clean 8,0
Teho Filter 7,8
Champion 7,5
Full 7,4
Biltema 7,2
Purolator 7,2
M-filter 6,8
Knecht 6,0

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
t5-r micke
11 november 2009 · 301 Inlägg

enda jag inte använder från biltema är oljefilter, bilbatteri och tändkablar..
man får helt enkelt se det så att man får det man betalar för.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
volvo_Tobias
11 november 2009 · 687 Inlägg

t5-r micke skrev:
enda jag inte använder från biltema är oljefilter, bilbatteri och tändkablar..
man får helt enkelt se det så att man får det man betalar för.

Bilbatterierna är förbannat bra och dessutom billiga.

Andreas 940 -utan 940
11 november 2009 · 1 728 Inlägg

Ja, Biltemas oljefilter är dåliga.

Freddy_Fish
11 november 2009 · 268 Inlägg

vad jag hört är biltemas oljefilter inte dom bästa, men oljan är precis samma som all annan motorolja.

  sen ang. biltemas batterier så har dom skärpt till sig, dom gamla batterierna dom hade (dom man kunde fylla på vatten i) var inget vidare men dom nya underhållsfria är bra smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
ToBe www.maniacracing.se
11 november 2009 · 494 Inlägg

Tror inte att biltema får sälja vilken skit som häls... Dom har nog samma krav på kvalet och regler o följa som andra tillverkare har... och om jag skulle gå o köpa ett filter för ex 1000kr så kan det med "gå" sönder Så bara för att det står biltema på det så är det inte = Skit

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2009 · 13 757 Inlägg

utifrån mina erfarenheter förstår jag inte att någon ens vågar köra på deras skit filter


köpte ett filter när jag råkade ut för att kylaren sprack och vatten rann ner i tråget på min volvo 850
hade just bytt motor i bilen när detta hände då hade den nya maskinen bara rullat 12.000mil
bytte olja och filter körde bilen varm bytte olja och filter igen
tänkte att en tur på 3mil borde filtret och biltemas pissolja klara av så man fick ur det sista vattnet

sagt och gjort åkte ungefär 1mil sen när jag åkte genom en rondell så straxt efteråt tändes oljelampan
och snabb som blixten att stänga och rullade in till kanten började titta vad som hänt upptäcker att jag har olja på ena framfälgen och att det är olja över HELA vägen

min första tanke är att det blev ett hål i blocket av någon konstig anledning
men efter att kollat runt ser jag att det bara är blött vid filtret ingen annanstans
så när jag tar fram mitt volvo orginal filter som låg i skuffen och byter ut filtret ser jag hur halva tätringen har hoppat ur sitt spår?!
något man kan tycka är helt omöjligt men icke om man kör biltemas oljefilter

läst om flera som haft exakt samma problem med biltemas filter =inte handhavar fel
hade det stått någon brevid mig och sagt att saker från biltema är bra i det läget hade jag centralmonterat det där jävla oljefiltret i huvudet på....skoj att riskera att få lager ras pga några muppar inte kan beställa filter som är kontrollerade som dom ska vara

men kör ni på skiten gråt inte när samma saker händer er det kan hända när som helst och helt utan förvarning

Senast redigerat av Growe (11 november 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pan
11 november 2009 ·

steifan skrev:
Lite testinfo som jag lagt in i tidigare trådar:

steifan skrev:
Hittade detta av en slump, en person som skrivit om en finsk tidnings test av oljefilter på en Toyota
Corolla med en 'A-serie'-motor. Länk -> http://www.pajero4x4.ru/oiltest.html

Results in short:

Champion        C138            Very good
Clean           DO 851          Very good (with size reservations)
Biltema         502077          Good (with size reservations)
Purolator       Micronic        Good
Teho            OK 174          Good (with reservations)
Fram            PH 4967         Satisfactory
Motorcraft      EFL391          Satisfactory
Mann            W68/80          Passable
M-Filter        MH 3347         Passable
Toyota          90915-10001     Inferior
Vic             C-110           Inferior

steifan skrev:
Här är ett gammalt test av finska Teknikens Värld (på finska tongue):
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Resultat hur bra filterna var i slutet där med stjärnor (Bosch tvåa tex).
Fabrikat/poäng i testet:
Volvo 9,3
Bosch 9,0
Fiaam 8,9
Fram 8,9
Mann 8,9
Uniclean 8,7
Crosland 8,3
Clean 8,0
Teho Filter 7,8
Champion 7,5
Full 7,4
Biltema 7,2
Purolator 7,2
M-filter 6,8
Knecht 6,0

Knecht säljer dom på mekonomen trode det vara samma som Mann. Ser exakt likadana ut bara att det står knecht. Jävla apdåligt filter?

EDIT: My bad mahle var det visst! Som det såg likadant ut som. Kul är dock att Bosch och Knecht filtret kostar lika mkt men stor skillnad enligt testet. Jaha då blir det bosh framöver man jobbar ju trots allt i koncernen.

Senast redigerat av Pan (11 november 2009)

Ejan
11 november 2009 · 648 Inlägg

köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang