Är Biltemas oljefilter dåliga?

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 november 2009 · 2 486 Inlägg

Growe skrev:
http://www.zatzy.com/teknik/340009-oljesprut-huven-pa-volvo-855-2-5l-10v-96-a.html

Bilderna i den tråden såg ut som att en del av packningen fått något intryckt, tex skräp, ovarsam hantering innan montering eller någon rest av ett gammalt filter när det monterades.
Syns tydligt att "kanten" som finns på andra filter även finns på biltemafilter. Noterbart är att det har varit kallt vid båda dessa tillfällen. Kan filtren ha dragits fel pga att packningen varit kall?
För något måste ha varit galet med just dessa filters montering, då det monteras ett antal biltema filter på bilar varje dag och det skulle varit en mycket stor sak om väldigt många såg ut så där. Det spelar ingen roll om man monterat 1 eller 1000000 filter i sitt liv, alla kan göra fel, alla kan missa något, alla kan slå i filtret i något innan det kommer på plats. Speciellt när man kan det, för då tänker man inte lika mycket på hur man gör varje steg.

Sen blir jag fundersam varför det är 2 olika filter på bilden. Det nya ser annorlunda ut.

Wass
13 november 2009 · 2 Inlägg

Growe skrev:
utifrån mina erfarenheter förstår jag inte att någon ens vågar köra på deras skit filter


köpte ett filter när jag råkade ut för att kylaren sprack och vatten rann ner i tråget på min volvo 850
hade just bytt motor i bilen när detta hände då hade den nya maskinen bara rullat 12.000mil
bytte olja och filter körde bilen varm bytte olja och filter igen
tänkte att en tur på 3mil borde filtret och biltemas pissolja klara av så man fick ur det sista vattnet

sagt och gjort åkte ungefär 1mil sen när jag åkte genom en rondell så straxt efteråt tändes oljelampan
och snabb som blixten att stänga och rullade in till kanten började titta vad som hänt upptäcker att jag har olja på ena framfälgen och att det är olja över HELA vägen

min första tanke är att det blev ett hål i blocket av någon konstig anledning
men efter att kollat runt ser jag att det bara är blött vid filtret ingen annanstans
så när jag tar fram mitt volvo orginal filter som låg i skuffen och byter ut filtret ser jag hur halva tätringen har hoppat ur sitt spår?!
något man kan tycka är helt omöjligt men icke om man kör biltemas oljefilter

läst om flera som haft exakt samma problem med biltemas filter =inte handhavar fel
hade det stått någon brevid mig och sagt att saker från biltema är bra i det läget hade jag centralmonterat det där jävla oljefiltret i huvudet på....skoj att riskera att få lager ras pga några muppar inte kan beställa filter som är kontrollerade som dom ska vara

men kör ni på skiten gråt inte när samma saker händer er det kan hända när som helst och helt utan förvarning

Hände samma sak på min 850. Körde nog 200mil innan oljelampan lyste p.g.a att filterpackningen tryckets ut. Kan garantera att det inte va felmonterat. Biltema tog imot det för att testa, men de kunde inte konstatera något fel:S Motorn klarade sig som tur va, ska aldrig mer köpa filter därifrån.

Nico-the-kid
13 november 2009 · 509 Inlägg

Hur många 850 oljefilter säljer Biltema  på 1 år?
Hur många av dessa går sönder?
Man ska alltid kolla att det nya filtret ser ut som det gamla dvs diametern på tätningen mm.
Oftast är det handhavande fel tror jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang