Bilbelysning en gång för alla! (dimljus + positionsljus m.m)

Aerocombi Xenoholic
19 november 2009 · 2 559 Inlägg

henke_99 skrev:

Aerocombi skrev:

MilleN skrev:
Nu har jag plockat ut mina parkeringsljus, det är alltså ok att köra enbart med dimljus?

Fick 2a på bes för trasig positionslampa fram wink

Men då hade du andra 2:or oxå...

Jo det hade jag ju iofs, men man måste ju altså ha dem, eller? wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 november 2009 · 1 948 Inlägg

Jag vill veta lite om "varselljus" är det tillåtet? får jag om jag .tex har en bil med "popup" lysen montera "så kallade" varselljus i kofångaren för att slippa köra med lysena uppfällda? och sedan då framföra bilen på ett lagligt sätt utan att "länsman" kan sätta bot eller ombes på det?

Senast redigerat av AcesHigh666 (19 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Grabber Dagdrömmare
20 november 2009 · 2 836 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag vill veta lite om "varselljus" är det tillåtet? får jag om jag .tex har en bil med "popup" lysen montera "så kallade" varselljus i kofångaren för att slippa köra med lysena uppfällda? och sedan då framföra bilen på ett lagligt sätt utan att "länsman" kan sätta bot eller ombes på det?

21W är varselljus, 10 o 5W är positions.
Dom blå kläda gubbar har alltid nåt att anmärka på, gäller vara påläst när man blir stoppad.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Surikaten Japsare
16 februari 2010 · 480 Inlägg

Ja har en lite fundering angående div. ljus på bilen... funderar på att sätta angel eyes (bara en fundering) på bilen, de ä då en Civic -88, o på den sitter positionsljusen där blinker brukar sitta, alltså i hörnen, o blinkersen sitter i fronten

jag tänkte då kolla om ja kan flytta blinkersen ditt där positionsljusen sitter, för angel eyes ringarna räknas väl som positionsljus?? o ha dimljus där blinkers ida sitter...? tillåtet osv? andra förslag? vet att de finns blinkers hörn me positionsljus i till den bilen...

//

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Honda Civic ej2 "Bee" (1995)
C_Nordenstahl -----
16 februari 2010 · 325 Inlägg

GrEEn_NeoN skrev:
Ja har en lite fundering angående div. ljus på bilen... funderar på att sätta angel eyes (bara en fundering) på bilen, de ä då en Civic -88, o på den sitter positionsljusen där blinker brukar sitta, alltså i hörnen, o blinkersen sitter i fronten

jag tänkte då kolla om ja kan flytta blinkersen ditt där positionsljusen sitter, för angel eyes ringarna räknas väl som positionsljus?? o ha dimljus där blinkers ida sitter...? tillåtet osv? andra förslag? vet att de finns blinkers hörn me positionsljus i till den bilen...

//

Ja det måste du ju kunna göra

OPEL
_Jonex_ Byggare Behm
16 februari 2010 · 562 Inlägg

Till Trådskaparen säger jag : Hejja ! Äntligen någon som gör något åt detta tjafs. Creds till dig.

AcesHigh666 : Som jag fattar det så får du åtminstone montera LED-belysning ( så kallade DaytimeRunning Lights , DRL) och använda vid färd i dagsljus. Så står det i början på den här tråden iaf.
Och det är ju bra för oss med pop-up lysen.

Utan att röra till det allt för mycket kan jag säga att den där PDF´n är starkt förenklad.
I Fordons- och vägtrafikförordningen står det :
Ljuspunkt räknas som 5 watt, allt under det ( ex 3w eller LED ) räknas som övrigt ljus. Övrigt ljus
får vara hur många ljuspunkter som helst så länge det är rätt färg OCH finns inom en radie av 15 cm från
bilens huvudstrålkastare. ( Alltså ska glödljus i extraljus som monteras inom den radien vara godkänt. )

Men Polisen kan inte dessa regler och fortsätter tjata om sina 2 ljuspunkter. Jag borde egentligen leta reda på det där stycket och skriva ut det för att ha det i bilarna men det är mycket text innan man hittar rätt.

När det gäller lampor : Är bilen Typgodkänd så får man INTE byta till starkare lampor i strålkastaren. Punkt.
Parkeringsljus MÅSTE finnas enl. SBP och det klart, är stora lampan pajj så funkar ju den som varselljus och markerar bilens bredd. Och med dagens alla enögda så tycker jag att det är riktigt vettigt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
_Jonex_ Byggare Behm
16 februari 2010 · 562 Inlägg

GrEEn_NeoN skrev:
Ja har en lite fundering angående div. ljus på bilen... funderar på att sätta angel eyes (bara en fundering) på bilen, de ä då en Civic -88, o på den sitter positionsljusen där blinker brukar sitta, alltså i hörnen, o blinkersen sitter i fronten

jag tänkte då kolla om ja kan flytta blinkersen ditt där positionsljusen sitter, för angel eyes ringarna räknas väl som positionsljus?? o ha dimljus där blinkers ida sitter...? tillåtet osv? andra förslag? vet att de finns blinkers hörn me positionsljus i till den bilen...

//

Tror inte att du kommer igenom besiktningen med det. Dimmljusen ska vara nära marken och dina blinkers sitter väl inte så lågt., typ i höjd med nummerplåten va ?
Finns exakta mått för det i Fordons- och Vägtrafikförordningen.

Och jag skulle inte bli glad om jag mötte en idiot som hade dimmljusen strax under halvljusen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
16 februari 2010 · 991 Inlägg

_Jonex_ skrev:

GrEEn_NeoN skrev:
Ja har en lite fundering angående div. ljus på bilen... funderar på att sätta angel eyes (bara en fundering) på bilen, de ä då en Civic -88, o på den sitter positionsljusen där blinker brukar sitta, alltså i hörnen, o blinkersen sitter i fronten

jag tänkte då kolla om ja kan flytta blinkersen ditt där positionsljusen sitter, för angel eyes ringarna räknas väl som positionsljus?? o ha dimljus där blinkers ida sitter...? tillåtet osv? andra förslag? vet att de finns blinkers hörn me positionsljus i till den bilen...

//

Tror inte att du kommer igenom besiktningen med det. Dimmljusen ska vara nära marken och dina blinkers sitter väl inte så lågt., typ i höjd med nummerplåten va ?
Finns exakta mått för det i Fordons- och Vägtrafikförordningen.

Och jag skulle inte bli glad om jag mötte en idiot som hade dimmljusen strax under halvljusen.

Hur räknas då dimljusen som sitter på volvo 940 ??  dimljusen på dom sitter monterade i strålkastar huset

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
evilaudio
16 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

_Jonex_ skrev:

GrEEn_NeoN skrev:
Ja har en lite fundering angående div. ljus på bilen... funderar på att sätta angel eyes (bara en fundering) på bilen, de ä då en Civic -88, o på den sitter positionsljusen där blinker brukar sitta, alltså i hörnen, o blinkersen sitter i fronten

jag tänkte då kolla om ja kan flytta blinkersen ditt där positionsljusen sitter, för angel eyes ringarna räknas väl som positionsljus?? o ha dimljus där blinkers ida sitter...? tillåtet osv? andra förslag? vet att de finns blinkers hörn me positionsljus i till den bilen...

//

Tror inte att du kommer igenom besiktningen med det. Dimmljusen ska vara nära marken och dina blinkers sitter väl inte så lågt., typ i höjd med nummerplåten va ?
Finns exakta mått för det i Fordons- och Vägtrafikförordningen.

Och jag skulle inte bli glad om jag mötte en idiot som hade dimmljusen strax under halvljusen.

Hur räknas då dimljusen som sitter på volvo 940 ??  dimljusen på dom sitter monterade i strålkastar huset

// Emil

dimljus ska ju sitta långt ner på frontn så att de "lyser  under dimman".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
C_Nordenstahl -----
16 februari 2010 · 325 Inlägg

Glömt att säga det men riktigt bra initiativ denna tråd!

Egentligen OT men jag har också dimljusen i samma hus som strålkastaren,
ger visserligen ett rent utseende (enl mej) men ack så värdelöst på alla vis!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62523/861339_9sfw0i.jpg

OPEL
_Jonex_ Byggare Behm
17 februari 2010 · 562 Inlägg

Bääähh.. får väl skriva såhär då :  Om bilen har ex dimmljus monterade i strålkastaren från fabrik så är det lagligt, för då är bilen Typgodkänd och detta sträcker sig över Sveriges lagar. ( EU )
Samma sak med Angel eyes och liknande.
I övrigt gäller de lagar som står i förordningen.

* Man får alltså inte eftermontera dimmljus hur man vill, men generellt krav är att dom inte får riktas
uppåt och ska vara nära marken.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Surikaten Japsare
17 februari 2010 · 480 Inlägg

kan man sätta dioder där ja har blinkers då, har hört att dioder ska va lagligt lol skoj o sido, va kan ja göra me blinkersen i fronten då om ja sätter dom där dom brukar sitta, dvs. i hörnen på lycktorna?

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Honda Civic ej2 "Bee" (1995)
_Jonex_ Byggare Behm
20 februari 2010 · 562 Inlägg

GrEEn_NeoN skrev:
kan man sätta dioder där ja har blinkers då, har hört att dioder ska va lagligt lol skoj o sido, va kan ja göra me blinkersen i fronten då om ja sätter dom där dom brukar sitta, dvs. i hörnen på lycktorna?

Såkallade DRL kan du ju sätta där blinkersen sitter nu, ja.
Annars så kan du : 1. Plasta igen hålena och lacka om 2. Borrar ur och sätta race-galler ( nät ) . 3. Lacka över befintliga blinkersglasen, blir då att se ut som kåpor.. Kanske någon sponsorlogga typ apexi eller annat..
Bara din fantasi sätter gränser. big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Surikaten Japsare
20 februari 2010 · 480 Inlägg

_Jonex_ skrev:

GrEEn_NeoN skrev:
kan man sätta dioder där ja har blinkers då, har hört att dioder ska va lagligt lol skoj o sido, va kan ja göra me blinkersen i fronten då om ja sätter dom där dom brukar sitta, dvs. i hörnen på lycktorna?

Såkallade DRL kan du ju sätta där blinkersen sitter nu, ja.
Annars så kan du : 1. Plasta igen hålena och lacka om 2. Borrar ur och sätta race-galler ( nät ) . 3. Lacka över befintliga blinkersglasen, blir då att se ut som kåpor.. Kanske någon sponsorlogga typ apexi eller annat..
Bara din fantasi sätter gränser. big_smile

mkt sant, mkt snat smile antagligen kommer blinkersen sitta kvar där nere, de märks när ja byter strålkastare smile

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Honda Civic ej2 "Bee" (1995)
Rallykungen Lastbilschaufför
12 mars 2010 · 125 Inlägg

nu vet jag inte om någon har tagit upp dethär om xenon i dimljusena. mailade farbror blå om det här och det är fullt lagligt med xenon i dimljusena. har bevis på det. här är innehållet i mailet jag skickade till dom och även svaret finns med.


Hejsan.
Vad säger att man inte får ha xenon i dimljus? Finns på bl.a M-B.
L-Å Magnusson
Trafikpolisen



Ärende: Fråga angående fordonsbelysning
Meddelande: Hej. Jag har en fråga angående xenon i dimljusena.

Hur kan det komma sig att man får ha Xenon i huvudstrålkastarna(i de vanliga strålkastarna, alltså hel/halvljusstrålkastarna) men inte i dimljus?

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
maco
18 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Jag har en fråga angående blinkers. Har sökt i forumet här och på transportstyrelsens hemsida med får bara upp pdf:er om allt möjlig annat.

Jag har nämligen en vw vento och som ni kanske vet så har mk3 golf och vento blinkers och dimljus i front spoilern. Nu är det så att jag har inte dimljus på denna så jag planerar på att lägga igen det hela och ersätta med någon mindre blinkers (ev i spoilergrillarna eller liknande). Får jag göra det enligt lagen?

Bild på mk3 körriktningsvisarna.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Vento_Jetta_3.jpg

Senast redigerat av maco (18 mars 2010)

volvoentusiasten
18 mars 2010 · 4 005 Inlägg

maco skrev:
Jag har en fråga angående blinkers. Har sökt i forumet här och på transportstyrelsens hemsida med får bara upp pdf:er om allt möjlig annat.

Jag har nämligen en vw vento och som ni kanske vet så har mk3 golf och vento blinkers och dimljus i front spoilern. Nu är det så att jag har inte dimljus på denna så jag planerar på att lägga igen det hela och ersätta med någon mindre blinkers (ev i spoilergrillarna eller liknande). Får jag göra det enligt lagen?

Bild på mk3 körriktningsvisarna.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … etta_3.jpg

Sålänge du använder EG-märkta blinkers och de befinner sig på platser som är tillåtna (finns regler angående mått och position på blinkers höjd och bredd osv) så ja.

DasAuto
1 maj 2010 · 2 751 Inlägg

Kan någon förklara varför dimljusen lyser på min bil som "day runing lights" dimljus+parkeringljus.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
volvoentusiasten
1 maj 2010 · 4 005 Inlägg

DasAuto skrev:
Kan någon förklara varför dimljusen lyser på min bil som "day runing lights" dimljus+parkeringljus.

För att det ska se snyggt ut?

Kolla i manualen efter förklaring.

DasAuto
1 maj 2010 · 2 751 Inlägg

linuslinje skrev:

DasAuto skrev:
Kan någon förklara varför dimljusen lyser på min bil som "day runing lights" dimljus+parkeringljus.

För att det ska se snyggt ut?

Kolla i manualen efter förklaring.

Ska göra det. Men hoppas alla "anti dimljus" kan sluta upp o klaga nu, för hos mig ska det tydligen vara så tongue

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang