Laddningslampa lyser.

Drönirettab
16 november 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, släpringarna sitter på generatoraxeln. smile

fabbemannen
16 november 2009 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, släpringarna sitter på generatoraxeln. smile

Okej, har tittat över dom och de ser bra ut! ska montera skiten nu och se vad som händer big_smile haha

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Koop
16 november 2009 · 1 867 Inlägg

14.05V på batteriet är förövrigt lite för lite. Du ska kunna mäta 14.4-14.5V där.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Louksor
16 november 2009 · 1 915 Inlägg

En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt, så 14,05volt är godkänt.

Däremot om han har 14,2v på generator så bör han ha samma på batteriet, annars kan det vara bra att se över kablarna, kolla jordpunkter och ev uppgradera till grövre kabel för att minska strömförlust.

Ska han kunna mäta runt 14,5v på batteriet som du skriver så måste även generatorn ge ut så mycket ström, vilket inte alla gör.

Koop skrev:
14.05V på batteriet är förövrigt lite för lite. Du ska kunna mäta 14.4-14.5V där.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
snurbo_diesel Egen företagare
16 november 2009 · 864 Inlägg

Det låter lite som jordkabel från generator till motor eller chassi är dålig, har varit ut för detta en gång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Startmotorpunktse Följ strömmen..
17 november 2009 · 233 Inlägg

Lyser lampan starkt eller svagt? Svajar den när du gasar?

fabbemannen
17 november 2009 · 278 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Lyser lampan starkt eller svagt? Svajar den när du gasar?

Den var lite osäker kan man säga, ibland svaja den lite från dovt osv.. Men sen löst den mest starkt. Men nu har jag kört ganska mkt, ingenting har lyst tongue

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Turbomotor volvolover
5 januari 2013 · 667 Inlägg

Halloj lånar tråden lite smile)
På min 740 -88 så lyser laddningslampan/generatorlampan när jag varvar mer än 3500 varv. Varför? Pissdrygt är de.. Innan har den bara lyst när man ger den vad den tål på varvstoppet, vilket jag allt för sällan ligger på smile))

Vad skulle de kunna va? Generatorremmen kanske?

Kan även tillägga att lampan lyser när man startar bilen men inte alltid. Gasar man till lite upp mot 2500-3000 varv så slocknar den..  Tack !! smile))

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
simlar
5 januari 2013 · 5 528 Inlägg

Turbomotor skrev:
Halloj lånar tråden lite smile)
På min 740 -88 så lyser laddningslampan/generatorlampan när jag varvar mer än 3500 varv. Varför? Pissdrygt är de.. Innan har den bara lyst när man ger den vad den tål på varvstoppet, vilket jag allt för sällan ligger på smile))

Vad skulle de kunna va? Generatorremmen kanske?

Kan även tillägga att lampan lyser när man startar bilen men inte alltid. Gasar man till lite upp mot 2500-3000 varv så slocknar den..  Tack !! smile))

Slirar remmen så är det garanterat den som måste spännas eller bytas om det är sprickor i den.
Om remmen är spänd och fräsch så vet jag tyvärr inte varför den skulle göra så.

Senast redigerat av simlar (5 januari 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Turbomotor volvolover
5 januari 2013 · 667 Inlägg

Skulle nog kunna va så.. Spännaren är nämligen kass och ja brukar spänna med kofot wink

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang