Hur många bilar får man äga under 1år innan man blir klassad som bilhandlare?

LasseMan underordnad allfixare
14 november 2009 · 696 Inlägg

som topic lyder..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Svedan CSR
14 november 2009 · 167 Inlägg

Detta har jag också funderat på, jag funderar på om det inte kommer en lapp om detta till mig snart big_smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~
Volvo V70 T5 "Vintersaga" (2004)
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 november 2009 · 6 017 Inlägg

Handlar nog mer om vad för typ av bilar. Tex. gamla billiga 740s kan du köpa och sälja nästan obegränsat. Men när man börjar krypa upp i prisklasser så är det annorlunda.

Jonas
Snke Herr Klåfinger
14 november 2009 · 214 Inlägg

Det spelar nog ingen roll vad det är för typ av bilar och prisklass... har för mig att det är 7 bilar /år, sen måste man regga sig som bilhandlare.. tror jag

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
weian Concordia res parvae crescent
14 november 2009 · 924 Inlägg

så som ja fattat de så får man äga hur många man vill.
men om du köper en bil å säljer den inte långt efter, så får man bara göra så 7 ggr/år.

å nu börjar tugget!
ja de finns folk som har lyckats byta bil femtioelva ggr/år men inte fått hem några papper lr blivit kontrolerade. grattis säger ja då.

men de betyder inte att man får byta så många gånger.

ja e ganska säker på att de e 7 ggr/år man max får byta bil, om dom inte ändrat de vill säga.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
945_turbo
14 november 2009 · 112 Inlägg

LasseMan skrev:
som topic lyder..

det  är  ca  65  var det  för  ett  par  år sedan och  har  absolut  inge  med  värdet  och  priset  på bilen att  göra!
Hade  det vart  10 hade  jag  passerat det redan i år

Decibel
14 november 2009 · 2 911 Inlägg

Det finns ingen begränsning i antalet bilar per år, inte från vägverket iallafall.

Däremot kan skatteverket ha åsikter om du köper och säljer bilar i syfte att tjäna pengar.
T.ex. att köpa en rostig kärra, fixa rosten och sälja med vinst. Upprepas detta betraktas du som näringsidkare och bör registreras som sådan (F/FA-skatt).

Däremot finns det en kontroll som "ska" utföras om man sålt mer än sex bilar på ett år från skatteverket, det brukar dock räcka med att man redovisar vad man köpte dem för samt sålde dem för genom t.ex. kontoutdrag.
Är det äldre bilar med värde på mindre än ett basbelopp (drygt 26k) bryr dom sig inte nämnvärt.

Så för att svara på frågan, du får äga 2000 bilar på ett år om du vill.
men när du sålt sex eller fler kan du räkna med frågor från skattmasen

FL3JM Inga konstigheter
14 november 2009 · 2 064 Inlägg

En bil per skalle per år är det om du importerar bilar från ett annat land har jag för mig. Men det är ju inte så svårt att bara regga bilarna på polare och skit, om man vill tjäna pengar utan att skatta eventuell vinst.

sirmiro Double-Unicorn Rider
14 november 2009 · 2 486 Inlägg

FL3JM skrev:
En bil per skalle per år är det om du importerar bilar från ett annat land har jag för mig. Men det är ju inte så svårt att bara regga bilarna på polare och skit, om man vill tjäna pengar utan att skatta eventuell vinst.

För at ta den lilla avstickaren - en bil per 12mån om man importerar för "eget bruk". Man kan importera bra många fler, men de blir mycket krångligare att registrera om det inte är för personligt bruk.
Men som du säger går de flesta förbi det ganska enkelt. smile

Emill88
14 november 2009 · 163 Inlägg

man får äga hur många bilar som helst, håller man på köper och säljer så kan man bli klassad fast det beror på..7 bilar är det max, men om bilarna inte är nya så kan man hålla på köpa och sälja, ja är inne på min 6:e bil nu.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
myran Foto/Bilnörd
14 november 2009 · 1 541 Inlägg

Svaret är som endel är inne på:

Du får äga hur många du vill. men efter 7 bilar/år så "blinkar" det till hos vägverket. och det kan dyka upp ett brev i din brevlåda. om att dom misstänker att du bedriver en svart bilhandel.

Det som kan hända är att skatteverket kräver intyg/papper med mera på att du inte tjänar pengar på affärerna. för isf är skattefusk/svarthandel.

Dvs enda som vill veta är att dom inte missar några skattepengar fall du skulle bedriva en bilhandel smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Jiimpa
14 november 2009 · 767 Inlägg

Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Decibel
15 november 2009 · 2 911 Inlägg

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

JonR
15 november 2009 · 3 259 Inlägg

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Klockrent(som vanligt när Decibel svarar)smile  Kan inte den här tråden klistras så alla slipper gissa om detta varenda gång en ny tråd kommer upp om samma sak? Det är ett ämne som väldigt många undrar över verkar det som...

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (15 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Jiimpa
15 november 2009 · 767 Inlägg

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Perfekt svar Decibel.
Håller med JonR om att klistra tråden smile

volvoentusiasten
15 november 2009 · 4 005 Inlägg

Jiimpa skrev:

Decibel skrev:

Jiimpa skrev:
Skrev inte aftonbladet något om det där för ett x antal månader sen?
Hittade inte länken nu men har ett svagt minne om det. där stod även vad mycket man fick tjäna på bilarna innan man behövde skatta för det.

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Perfekt svar Decibel.
Håller med JonR om att klistra tråden smile

Jag håller också med. smile

LasseMan underordnad allfixare
15 november 2009 · 696 Inlägg

linuslinje skrev:

Jiimpa skrev:

Decibel skrev:

Bilar räknas till så kallat "privat lösöre".

Du får göra vinst på 50.000kr utan att skatta för slantarna.

Således, köper du en volvo 740 för 1000kr och lagar den och säljer för 5000kr, så har du gjort en vinst på 4000kr.
Oavsett om du köpt reservdelar för 2000 så får dessa inte dras av, utan vad du sålde bilen för, minus vad du köpte den för = vinst.
Du kan inte heller göra skattemässiga avdrag för att ha sålt en bil med förlust.

Så enkelt är det...

Perfekt svar Decibel.
Håller med JonR om att klistra tråden smile

Jag håller också med. smile

tack för svaret och jag håller också med

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
16 november 2009 · 1 418 Inlägg

farsan köpte å sålde ett störra ental bilar under nåra månader och fick en dag ett samtal från skatteverket som undrade om han höll på med någon försäljningsverksamhet. Han svarade nej och sen var de inte mer med de.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Robbin_V90 Elektriker/Montör
16 november 2009 · 534 Inlägg

Har det inget att göra med hur många bilar man har samtidigt?
Jag har ingen aning alls, utan bara ventilerar lite tankar.
Har man en bruksbil, och sen en som man lagar, säljer, köper ny, lagar, sälger, köper ny,lagar....
Ja ni fattar hur jag menar. För jag tycker ju inte (personligen) att man är en bilhandlare om man bara har en bil som man byter ut emellanåt....

Senast redigerat av Robbin_V90 (16 november 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 november 2009 · 999 Inlägg

Detta med att man bara får äga ett visst antal bilar per år måste vara en av (svenska) bilvärldens största myter?!

Det har varit uppe femti-elva gånger! Du får äga precis hur många bilar du vill, men kom ihåg det Decibel skrev ovan.

Senast redigerat av weeeman (16 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang