Beslutsångest (skolan)

p12
14 november 2009 · 551 Inlägg

tja.

så här ligger det till: jag går 2:an på naturvetenskapslinjen. jag har helt tappat lusten för att fortsätta. motivationen är lika med noll och betygen börjar bli riktigt dåliga. jag vet inte riktigt vad jag vill bli i framtiden, men inte civilingenjör som jag satsade på förut. nu vill jag göra något kreativt med händerna. kanske plåtslagare, lackerare, svetsare, lastbilsmeck, snickare eller kanske lastbilschaffis. (kom med förslag på mer yrken)

frågan är vad fan jag ska göra.. ska man hoppa av natur o börja något annat. man kommer ju behöva gå om 2 år men det kanske är värt det? man kulle ju behöva plugga en jävla massa år efter gymnasiet på natur så man får andå jobb fortare om man hoppar av. eller ska man plåga sig igenom natur och bli ngt av ovanstående yrken på annan väg. går det?

vad är bäst dåliga betyg på en "bra" linje eller bra betyg på en "dålig" linje (industri, fordon etc.)?

Haters gonna hate.
ZonaX Svetsare
14 november 2009 · 3 150 Inlägg

Som jag ser det har du 2 valmöjligheter:

1. Va kvar på nuvarande programmet och avsluta det och sen plugga vidare. Gå ev. kurser inom området du vill jobba med.

2. Hoppa av nuvarande program, börja ett program som du vill jobba med i framtiden och avsluta det med gymnasiebetyg i ämnet.


Bara att välja o vraka  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
frank_745
14 november 2009 · 387 Inlägg

hoppa av natur å börja på nått nytt program och läs visaa kruser i grundämen så länge du väntar på att söka in till nytt program samt praktik har du tur och är jävligt duktig kan du få jobb genom praktiken tongue

Audi S4 (2005)
Mortalis VW-nörd?
14 november 2009 · 4 332 Inlägg

Byt till Samhäll istället då så slipper du börja om så radikalt. Jag härdade ut på Natur iaf, och det ångrar jag inte en sekund, men då läser ju jag IT på universitet och då behövdes alla de mattekurser jag läste..

Senast redigerat av Mortalis (14 november 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 november 2009 · 10 427 Inlägg

Gå klart naturvetenskapliga programmet, sen är det "bara" att haka på någon 1½-2 årig YH/KY-utbildning när du är färdig. Finns allt möjligt att välja på där! Sen har du alltid ingenjör-spåret att halka tillbaka på om du ändå vill plugga högskola.

http://ellapub.yhmyndigheten.se/sok/UtbSok.aspx

Edit:
En jäkla skillnad att plugga när man verkligen är motiverad för det. smile

Senast redigerat av steifan (14 november 2009)

p12
14 november 2009 · 551 Inlägg

puss alla som svarat;)

jag har bestämt mig: jag ska gå klart natur. sen efter det vetefan va man ska göra. men det orkar jag inte tänka på. fokuserar på nuet. har snackat med lärare o föräldrar så att jag kan få ordentligt med hjälp i skolan o hemma.

Haters gonna hate.
Niinaskyline
14 november 2009 · 455 Inlägg

Börja ett nytt program.. Vet att de jobbigt för man vill ju ändå ta studenten wink
själv hatade jag HR och ville gå fordon eller bygg.. Men jag var för jävla lat för att bry mig... De ångrar jag ändå lite idag.. Så vill du verkligen bli nå annat satsa påt ist!

bas315
14 november 2009 · 101 Inlägg

Det jag undrar om du nu skulle hoppa av, behöver du även läsa om de ämnen du har godkänt i? Om man slipper det så skulle jag nog bytt linje.

Mortalis VW-nörd?
15 november 2009 · 4 332 Inlägg

bas315 skrev:
Det jag undrar om du nu skulle hoppa av, behöver du även läsa om de ämnen du har godkänt i? Om man slipper det så skulle jag nog bytt linje.

De ämnen du har läst ska du inte läsa om. Däremot om vi säger att du gått ett år natur å ska till samhäll, så får du läsa ikapp de eventuella kurser de hunnit köra innan dig, vilket kan vara lika stressande som att bara fullfölja tidigare utbildningen tongue Eller börja om på nytt (men hur kul e de då)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 november 2009 · 999 Inlägg

steifan skrev:
Gå klart naturvetenskapliga programmet, sen är det "bara" att haka på någon 1½-2 årig YH/KY-utbildning när du är färdig. Finns allt möjligt att välja på där!

Detta hade jag gjort!

dahboy
15 november 2009 · 1 002 Inlägg

weeeman skrev:

steifan skrev:
Gå klart naturvetenskapliga programmet, sen är det "bara" att haka på någon 1½-2 årig YH/KY-utbildning när du är färdig. Finns allt möjligt att välja på där!

Detta hade jag gjort!

me to..

...
Sushikocken Sleeper
16 november 2009 · 3 084 Inlägg

dahboy skrev:

weeeman skrev:

steifan skrev:
Gå klart naturvetenskapliga programmet, sen är det "bara" att haka på någon 1½-2 årig YH/KY-utbildning när du är färdig. Finns allt möjligt att välja på där!

Detta hade jag gjort!

me to..

me three

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
p12
16 november 2009 · 551 Inlägg

Sushikocken skrev:

dahboy skrev:

weeeman skrev:

Detta hade jag gjort!

me to..

me three

så blir det!! ska kämpa på som fan nu så att man iaf får g i alla ämnen. g är underskattat tongue

Haters gonna hate.
volvoentusiasten
16 november 2009 · 4 005 Inlägg

Intressant att du tog ett livsbeslut på 4 timmar.

Som jag ser det så har du två val

1. hoppa av, jobba med skitjobb tills du fattar att du måste ha gymnasiekompetens för att komma vidare i livet och sedan plugga på komvux med alla andra som gjorde likadant som du.

2. ta dig i kragen, plugga vidare och ha fler möjligheter senare.

Lycka till! Bättre o vara förklok än efterklok

IceEyes Varningar: För många..
16 november 2009 · 2 552 Inlägg

Stod faktiskt inför samma val i 2:an. Jag gick samhälle men kände att jag hellre ville arbeta med fordon. Kände dock att samhälle var en bra grund att stå på inför fortsatta studier så jag valde att gå klart och nu ska jag utbilda mig till billackerare via Lernia. Ett beslut som jag inte ångrar smile

Natur är inte heller en dum grund att ha i bagaget även om du inte vill arbeta inom det området. Du har troligtvis behörighet till många högskoleutbildningar om du skulle bli sugen på en sådan.

Och som någon skrev tidigare finns det gott om inte allt för långa KY-utbildningar och liknande inom de flesta områden. Min lackeringsutbildning är bara på ca 30 veckor smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 november 2009 · 1 903 Inlägg

kan säga dig att jag sitter i liknande sits som dig. jag går också andra året på naturvetenskapligt. och visst fan är det tufft. väldigt mycket att plugga och tempot är högt. men dessa åren kommer vara något av det viktigaste du kommer göra. så kan du så försök härda ut. när du är klar har du väldigt många valmöjligheter sen smile vem vet, om 1 och ett halvt år när du tar studenten kanske du har ändrat dig igen och vill bli någon form av ingenjör och då har du iaf chansen att välja det smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Grabber Dagdrömmare
16 november 2009 · 2 836 Inlägg

p12 skrev:
tja.
eller kanske lastbilschaffis. (kom med förslag på mer yrken)

Det börjar bli ett skit yrke nu så den rekommenderar jag inte. Det kommer allt fler utländska chaffisar i svenskt regade bilar, man måste ha yrkeskompetensbevis -kurs på 45 timmar som måste förnyas var 5:e år o löner blir allt lägre eftersom speditörer sänker priser.
För 5 år sedan kunde jag få 30000kr innan skatt, idag för jag slita för att komma i ens närheten.
Men roligt är det än så länge!

Lastbilssmek kommer alltid att finnas behöv av men det är ingen lätt jobb o man för jobba sig upp.

Försäljning o inköp är det lätt att få jobb men är det kul att sitta men luren intryck i örat i 8 timmar? Tveksamt...

Testa dig http://www.tat.fi/backstage/yrkesval/ så vet du vilka trådar kan du börja dra i men att avsluta utbildningen är det lämpligaste för då har du ett papper du kan vissa.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 november 2009 · 10 427 Inlägg

Själv gick jag Teknikprogrammet och var faktiskt själv lite skeptisk till det i tvåan
(har lite problem med "flum"-matte, men fysik-kurserna var mycket trevligare/enklare
för mig, i motsats till hur de flesta andra tyckte). Hade lite planer på att byta program osv.
Men gick klart allting förutom de sista  mattekurserna (man kan dvs reducera kurser
man bevisat har svårt för om man ej underskrider totala poäng-nivån, kan vara annat nu?).

Det roliga är att den matten jag hade svårt för då tycker jag är lätt nu
då man har fått någon "nytta" av det inom elektronikkurser jag läst på
nuvarande KY-utbildningen 4 år senare.

..handlade nog om motivation och intresse i slutändan!

Som sagt, mycket roligare att plugga om man verkligen valt något.
Visst man väljer till gymnasiet, men vad vet man när man är 14/15 egentligen? tongue
Och vilken koll har man på vad en *random*-ingenjör kan jobba med som 14/15-åring?

p12, Du skulle ju kunna gå klart NV och sen knega i nåt år tills du kommer fram
till vad som är bra och vad som är dåligt. Kan säkert motivera till vidare plugg. cool
NV/liknande brukar iaf ge någon form av grund-"förtur" till industriföretag som är en bra början
om man inte riktigt vet vad man vill pyssla med (ofta många olika befattningar/roller,
med stor blandning av utbildningsnivå).
Kanske tycker att ditt jobb suger och någon annans verkar trevligare.
"Jaha vad har han pluggat/gjort för att nå dit?" "Såpass.. då kan jag också testa"
etc

(Kanske upprepat mig litegrann)

Snitch Ointresserad.
16 november 2009 · 936 Inlägg

2:an är alltid "pain in the ass". Själv går jag fordonsprogrammet och började ångra mig för ett tag sen... Men sen när man insåg att bara för man gick just den linjen så behöver man ju inte bli just mekaniker.

De flesta jobb idag kräver bara att du har en gymnasium utbildning. Sen vilken inriktning du gått är inte relevant i vissa lägen. Om jag varit i dina skor hade jag kämpat på. 

PS: Angående lastbilsmekaniker så är det inget att sträva efter. Hade hellre fiskat krabba..

Teabag appreciation club.
Jlmmy
16 november 2009 ·

Känner igen det där lite...
Fast går just nu 3,an och pluggar till personbils mekaniker vilket börjar bli sjukt tråkgit just nu, Spec all dess praktik...

Oljefilter efter oljefilter, Pallar verkligen inte med det tongue
Sedan har det ballat ur totalt nu när man har verkstad med har verkligen ingen orkar någonting, Tror det blir för mycket helt enkelt när man håller på med bilar på fritiden och sedan i skolan hmm

Men ge inte upp!¨

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang