Varför hatar man saab ?

Remiss
16 november 2009 · 1 339 Inlägg

Glader9991 skrev:

Volvo740an skrev:
Saab och Volvo har i flera år delat samma problem. Deras bilar är stora och drar mycket bränsle. Volvo har fattat galoppen (äntligen) vilket visar sig i försäljningssiffrorna. 4500 bilar förra månaden tror jag de va. Jämfört med Saabs 500 (avrundat uppåt om jag kom ihåg rätt).

Edit: Detta gällde nog endast Sverige kom jag på..

Totalt sålde Saab bara 2 246 bilar i september i Europa. Det är en tiondel så många som Volvo Personvagnar, som sålde 22 776 bilar under september, en ökning med 8,1 procent.

Saab har alltid varit märket man glömmer i Sverige.

Märks bara på min ekonomi utbildning när man pratar stor företag.

Volvo hit och dit, Volvo, Volvo, Volvo.

Aldrig nämns Saab, Inte ens när det gäller flygplan.


Hatar främst alla Volvo fram till 940. Och speciellt alla som köper samma bilar hela jävla tin.

Köper 1 740 gl, säljer den 1 månad senare. Köper en ny 740 gl. Har 2 veckor. Säljer, köper 1 240 gl.
Snälla nån, dags att uppgradera sig lite? Och om nu inte det går, varför iprincip köpa en likadan bil som man ägt?

Sen är dessa bilar, 140,240,740,940 världens bästa bilar enligt dem. Och inget annat duger. Nämner man ens ordet Saab blir man halshuggen direkt. Det är ju 1000 gånger värre än alla andra märken. Förutom Volvo som är "top of the line".

Volvo är så pass mycket större än Saab, så enkelt är det egentligen. Det syns ganska tydligt.

Dom kanske håller sig till dom bilarna för att dom är billiga och för att dom är nöjda med dom kanske? wink Säljer kanske för att dom gör en liten vinst? Jag gör inte så men jag kan ju tänka mig att det är så det ligger till.

RaX- Vem uppfann biltema? :@
16 november 2009 · 61 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Hela grejen med bilhobbyn är den stora variationen som finns, bara kul att folk tycker olika så därför brukar jag hålla tyst.

Om jag ändå ska svara på frågan så beror hatet på att saabägare snackar skit om Volvo trots att Volvo är bättre, dock är hata ett för starkt ord.
Designen är inget vidare på äldre Saab, undantag för de gamla modellerna Saab 92, 93, 96 och 99 som är snyggare än en Amazon.
De har alltid legat långt efter Volvo, farliga, bullriga bilar utrustade med 2-t motor och trumbromsar samtidigt som Volvo hade moderna 144.
Framhjulsdrift.
Rejält sämre krocksäkerhet, kvalitet, besiktningsstatistik, reservdelsutbud än Volvo på äldre modeller.
Skumma, dåliga lösningar, vissa är dock charmiga.
Och så får vi inte glömma Saab 90, folk som betalade extra för att få en fulare bakdel! lol
Dessutom sägs det att Saab är mer svårmekat.

Volvo har dock haft modeller som är mycket sämre än Saab (ex. 400-serien), Saab är bättre på att behålla designdrag m m på nya modeller än Volvo. Och jag gillar inte nya Volvobilar heller, skulle hellre köpa en BMW för att ta ett exempel. Saab har senaste tiden byggt säkrare bilar än Volvo. (Saab kunde även bygga säkra bilar förr, 9000.)

Så sammanfattningsvis tycker jag att Volvo är bättre men Volvo är inte felfria de heller, men felfritt är inget bilmärke...

Och kommer vi någonsin få se en såhär söt Volvo med detta underbara ljud, lukt och rök? http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

"Designen är inget vidare på gamla saab".. okej, ja designen på 740 är verkligen grym.
Jämför gärna med tex saab 900, aerodynamik någon? linjer? nej den är bara "ful"

Och nej, jag hatar inte volvo. Hatar mest de slemmiga kepsnissarna som kör dem.

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
F_Miller Bärgarinnan!
16 november 2009 · 81 Inlägg

volvo finns också som framhjulsdrivet..
förmodligen är det så för att från början var både volvo och saab svenska biltillverkare. alltså = konkurrenter.


kanske nån som redan skrivit det?
Orkade inte läsa alla inlägg. så jävla trött på att höra folk som "hatar" ett annat bilmärke :S

Volvo V70 "Räser70" (1998)
Volvo S60 2,4 T "Äss äxx tin" (2001)
Andreas 940 -utan 940
16 november 2009 · 1 728 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Däremot så avskyr jag människor som är riktigt dåliga materialförvaltare och som köper en bil, vansköter den till riktigt dåligt skick, och sedan byter till en annan bil i bättre skick av annat märke och gnäller över att märket på förra bilen bara var rent skräp mad. Sedan fortsätter det likadant med ännu en ny bil av ett annat märke efter att den förra har förfallit, och då var de även det märket bara skit helt plötsligt. Alltså, de skyller på märket bara för att den bil de köpte inte höll för deras vanskötsel. Men då får man ju förvisso mysa över vilken idiot personen ifråga är... roll

Känner igen det där, en gång var det en kille som satt i ett annat forum och spydde galla över 940 för att bakaxeln hade skurit i hans föräldrars bil, sen att den hade gått 60'000mil tog han inte hänsyn till.

Läste även en artikel om en gubbe som var så fruktansvärt nöjd med Mazda, han hade bara ägt Mazda i 30år och aldrig haft några problem. Å andra sidan hade han bytt bil VARJE ÅR mot en sprillans ny. lol

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 november 2009 · 1 874 Inlägg

Nu är det inte så att jag är Volvoraggare som hatar Saab enligt kodexen för det eviga Volvo vs Saab-kriget. Hade jag varit tätare hade jag troligtvis inte kört Volvo heller. Helt enkelt så tycker jag att Saab är skitfula, likaväl som jag aldrig skulle köpa en Peugeot, Renault eller något sådant. Detta gäller både exteriör och interiör. Tycker att stolarna inte passar mig komfortmässigt, Saab har dåligt utbud av modeller, och mellan modellerna är det oerhört lite variation o.s.v.

...tjaa... det är väl det.

Brink88 President över Brinkland
16 november 2009 · 465 Inlägg

jag har alltid kört volvo innan nu, när jag skaffade saab första gången.
har inget emot varken volvo eller saab. båda gör bra och roliga bilar. bil som bil säger jag

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
pgyllen
17 november 2009 · 83 Inlägg

Hamilton skrev:

pgyllen skrev:
Håller helt o håller me där. Känner mej mer trygg i en bakhjulsdriven bil än en fram..  O de finns fler sätt att styra en oväntad sladd med en bakhjulsdriven bil. Men fram äre ju fan bara koppla o styra som gäll, O gå inte de, så äre kört.
För övrigt så hatar ja inte saab, Tycker bara att dom är allmänt jävla ful! Tycker inte direkt volvo har nå speciellt snygga bilar heller. Men ja kör alla gånger hellre bak- än framhjulsdrift. Äger för tillfället en camry, vilken är framhjulsdriven. Går ju o köra dom också, men som sagt så känner ja mej säkrare o ha mer roligt me en bakhjulsdriven bil.

Du har inte kört någon nyare bil med tanke på hur du skriver, numera finns det även ABS och EPS på moderna bilar......

Så vitt ja vet så ska man inte använda bromsen vid sånna tillfällen. Man ska koppla o styra. Minns dock inte om de gäller med ABS, men iaf.

pgyllen
17 november 2009 · 83 Inlägg

Glader9991 skrev:

Volvo740an skrev:
Saab och Volvo har i flera år delat samma problem. Deras bilar är stora och drar mycket bränsle. Volvo har fattat galoppen (äntligen) vilket visar sig i försäljningssiffrorna. 4500 bilar förra månaden tror jag de va. Jämfört med Saabs 500 (avrundat uppåt om jag kom ihåg rätt).

Edit: Detta gällde nog endast Sverige kom jag på..

Totalt sålde Saab bara 2 246 bilar i september i Europa. Det är en tiondel så många som Volvo Personvagnar, som sålde 22 776 bilar under september, en ökning med 8,1 procent.

Saab har alltid varit märket man glömmer i Sverige.

Märks bara på min ekonomi utbildning när man pratar stor företag.

Volvo hit och dit, Volvo, Volvo, Volvo.

Aldrig nämns Saab, Inte ens när det gäller flygplan.


Hatar främst alla Volvo fram till 940. Och speciellt alla som köper samma bilar hela jävla tin.

Köper 1 740 gl, säljer den 1 månad senare. Köper en ny 740 gl. Har 2 veckor. Säljer, köper 1 240 gl.
Snälla nån, dags att uppgradera sig lite? Och om nu inte det går, varför iprincip köpa en likadan bil som man ägt?

Sen är dessa bilar, 140,240,740,940 världens bästa bilar enligt dem. Och inget annat duger. Nämner man ens ordet Saab blir man halshuggen direkt. Det är ju 1000 gånger värre än alla andra märken. Förutom Volvo som är "top of the line".

Nu håller ju inte va enda jävla volvoägare på sådär. Men visst finns de dom som gör de, Sen kan de ju bero på att dom flesta ungdomar inte har nå skapligt me pengar o en gammal volvo går o få rätt billigt, också är dom jävligt rolig o köra också. (Lätt att hantera om inte annat). Och att dom köper nya eftet ett "en månad" är väl o ta i, de är väl isf. sånna som kör sönder dom på engång, lr ev. vill ha en annan som är fräshare, lr ev. annan motor.

pgyllen
17 november 2009 · 83 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

RaX- skrev:
"Designen är inget vidare på gamla saab".. okej, ja designen på 740 är verkligen grym.
Jämför gärna med tex saab 900, aerodynamik någon? linjer? nej den är bara "ful"

Och nej, jag hatar inte volvo. Hatar mest de slemmiga kepsnissarna som kör dem.

Jag tycker att Volvo 740 är en av de snyggaste bilar som finns, kantig utan att bli ful och med en fin helhet i designen till skillnad från vissa Saabar.
Men som sagt, ingen av oss har rätt då en bils utseende är en smaksak, blir trött på biltidningar som ska kommentera en ny bils design. (Vi bilägare tyckte att designen på nya Outback var för tam men i mina ögon var den lite för vild.)

Håller med dig att volvoraggare som jag gissar du syftar på kan vara skumma. Men det som verkligen stör är de som spelar volvoraggare utan att vara det.

Och nej, din Saab är inte ful men jag tycker att 940 och 850 av samma årsmodell ser bättre ut.

En sak till jag funderat på, 900 94- ser man oftare mycket rostigare än en gammal 740 88-. På 9-5 är rostigt tanklock typ standard. Ganska nyligen såg jag en 9-3 med rost överallt, även där man aldrig ser rost på en bil annars.

De där me rost, de beror ju mycke på hur man sköter bilen också, men visst har vissa bilar lättare att börja rosta än andra. Kör man i vägsalt o skiter i o tvätta den osv.. Så får man ju räkna me att den blir rostig, tillslut. Står man på gräsmatten t ex. så rostar ju underredet... De beror ju som sagt på hur man sköter bilen som.

svempus
17 november 2009 · 409 Inlägg

första bilen som jag hadde var en saab 900c ville inte ha en volvo 740 har enbart haft framhjuls drivna bilar tycker det är lättare att sladda med en framhjuls driven bil bara att rycka kryckan så går det på bre häng har en volvo nu en 460 framhjuls driven på saaben jag hadde vare inte så mycket rost på är mer på volvon som jag har nu.....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2009 · 3 404 Inlägg

Jag har kört för många volvo för att köpa en och är man uppvuxen med riktiga bilar så är det ju klart att det är en sådan man köper big_smile Visst har volvo gjort bra bilar men efter Amazonen finns där inte mycket som intresserar mig (det skulle väll va en 242 med 350 eller nått i den stilen).

Själv tycker jag det är ganska underhållande att snacka skit om volvo även om jag vet att jag oftast går ut som "förlorare" då man som Saabägare i regel är ganska ensam i mina kretsar tongue

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
pgyllen
18 november 2009 · 83 Inlägg

svempus skrev:
första bilen som jag hadde var en saab 900c ville inte ha en volvo 740 har enbart haft framhjuls drivna bilar tycker det är lättare att sladda med en framhjuls driven bil bara att rycka kryckan så går det på bre häng har en volvo nu en 460 framhjuls driven på saaben jag hadde vare inte så mycket rost på är mer på volvon som jag har nu.....

Lättare att få sladd me framhjulsdrift?? "Bara att rycka kryckan"
Pröva gasa i en kurva me bakhjulsdrift? "Bara att gasa" wink Jävla pulver...

Senast redigerat av pgyllen (18 november 2009)

Soderqvist
18 november 2009 · 660 Inlägg

jag var en så kallad volvoraggare när jag var 18 år och precis fått min första 740, alla andra bilar var bara skit då!

Nu äger jag en SAAB 900 av nästan samma årsmodell och jag kan inte förstå hur jag kunde köra sån skit som volvo igentligen var i jämförelse. Har också haft Nissan och vw i mellan dessa bilar och tycker nästan dom också varit bättre än volvon..

Volvon hade juh iofs bakhjulsdriften men anars så var det bara skit!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Navkapsel
18 november 2009 · 4 637 Inlägg

svempus skrev:
första bilen som jag hadde var en saab 900c ville inte ha en volvo 740 har enbart haft framhjuls drivna bilar tycker det är lättare att sladda med en framhjuls driven bil bara att rycka kryckan så går det på bre häng har en volvo nu en 460 framhjuls driven på saaben jag hadde vare inte så mycket rost på är mer på volvon som jag har nu.....

Handbroms= parkera.
Gaspedal= sladda.
Över du lite kan du nog även lära dig att sladda på riktigt även med en framhjulsdriven bil, blir nog roligare än att bromsa...

Navkapsel
18 november 2009 · 4 637 Inlägg

pgyllen skrev:

EmilHammarlund skrev:

RaX- skrev:
"Designen är inget vidare på gamla saab".. okej, ja designen på 740 är verkligen grym.
Jämför gärna med tex saab 900, aerodynamik någon? linjer? nej den är bara "ful"

Och nej, jag hatar inte volvo. Hatar mest de slemmiga kepsnissarna som kör dem.

Jag tycker att Volvo 740 är en av de snyggaste bilar som finns, kantig utan att bli ful och med en fin helhet i designen till skillnad från vissa Saabar.
Men som sagt, ingen av oss har rätt då en bils utseende är en smaksak, blir trött på biltidningar som ska kommentera en ny bils design. (Vi bilägare tyckte att designen på nya Outback var för tam men i mina ögon var den lite för vild.)

Håller med dig att volvoraggare som jag gissar du syftar på kan vara skumma. Men det som verkligen stör är de som spelar volvoraggare utan att vara det.

Och nej, din Saab är inte ful men jag tycker att 940 och 850 av samma årsmodell ser bättre ut.

En sak till jag funderat på, 900 94- ser man oftare mycket rostigare än en gammal 740 88-. På 9-5 är rostigt tanklock typ standard. Ganska nyligen såg jag en 9-3 med rost överallt, även där man aldrig ser rost på en bil annars.

De där me rost, de beror ju mycke på hur man sköter bilen också, men visst har vissa bilar lättare att börja rosta än andra. Kör man i vägsalt o skiter i o tvätta den osv.. Så får man ju räkna me att den blir rostig, tillslut. Står man på gräsmatten t ex. så rostar ju underredet... De beror ju som sagt på hur man sköter bilen som.

Efter att ha läst på och funderat lite har jag kommit fram till att både Saab och Volvo har haft vissa rostkänsliga modeller.

lindell90
18 november 2009 · 876 Inlägg

Att köpa en Volvo för egen del är inte otänkbart så länge det inte är av modell 240, 740 eller 940. 850 och uppåt hade gått hur bra som helst smile Har kört för mycket 940 på jobbet för att kunna köra det privat. Är ju hur svampig som helst i fjädringen och inte alls kul. Sen tycker jag personligen att dem är ruskigt fula.
Men en fräsch 850 hade jag gärna haft smile

pgyllen
18 november 2009 · 83 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

svempus skrev:
första bilen som jag hadde var en saab 900c ville inte ha en volvo 740 har enbart haft framhjuls drivna bilar tycker det är lättare att sladda med en framhjuls driven bil bara att rycka kryckan så går det på bre häng har en volvo nu en 460 framhjuls driven på saaben jag hadde vare inte så mycket rost på är mer på volvon som jag har nu.....

Handbroms= parkera.
Gaspedal= sladda.
Över du lite kan du nog även lära dig att sladda på riktigt även med en framhjulsdriven bil, blir nog roligare än att bromsa...

För övrigt så går de att hålla fan så mycke längre "ställ" med bak- än framhjulsdrift.. Som du säger så äre fan så mycke roligare o sladda me bak än fram. Visst vore de härligt o lära sej o bli riktigt grym me handbromsen, men inte samma känsla som me bakhjulsdrift.

pgyllen
18 november 2009 · 83 Inlägg

Elda skrev:

pgyllen skrev:

EmilHammarlund skrev:

Handbroms= parkera.
Gaspedal= sladda.
Över du lite kan du nog även lära dig att sladda på riktigt även med en framhjulsdriven bil, blir nog roligare än att bromsa...

För övrigt så går de att hålla fan så mycke längre "ställ" med bak- än framhjulsdrift.. Som du säger så äre fan så mycke roligare o sladda me bak än fram. Visst vore de härligt o lära sej o bli riktigt grym me handbromsen, men inte samma känsla som me bakhjulsdrift.

e mkt goare o ha en FWD bil o sladda utan handbromsen smile det jag upplever med min gammla bil är att den går fort och brett på grusvägar mot motsv volvo. överstyr sådär lagom gött så fort det blir grus eller snö smile

Jo, de går ju o motorbromsa så arslet på en framhjulsdriven bil, åker ut också. Men ja gillar ändå mer o sladda me bakhjulsdrift smile

volvoentusiasten
18 november 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tycker det är trångt, man sitter snett och stötigt. hmm

lindell90
18 november 2009 · 876 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tycker det är trångt, man sitter snett och stötigt. hmm

sitter snett gör man åtminstone inte på min ng900. Vet att man gjorde det på äldre men inte heller på den 900:a -85 som jag hade upplevde jag att man satt snett. Känns faktiskt mer som att det är p.g.a dem gamla modellerna som ni inte gillar dem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang