Polisen i Falun/Borlänge måste uppfylla kvot, lägger därför på ett kol...

bjornt herr
17 november 2009 · 321 Inlägg

http://www.dt.se/brottsplats/article516207.ece

Som artikeln lyder så måste polisen i Falun och Borlänge lägga på ett kol, då de har en kvot på 1500 böter/ år att uppfylla.
De måste alltå innan årsskiftet dela ut 350 böter.
Det jag inte gillar med detta är att de alltså har ett system med antal böter och inte kontroller.
Eftersom deras bötesfällningar ligger "efter" har vi trafikanter skött oss bra i år.

Borde de inte ha ett system ist med antal kontroller istället för antal böter?

Jag menar självklart inte att det är OK att bryta mot lagen och att dom är dumma som ger oss trafikanter böter, jag menar att det är lite läskigt att dom nu verkligen är ute efter att ge så många böter som möjligt under kort tid, känner bl.a. en som fick böter på 1500 för att han hade skitig nummerskylt bak (han hade varit ute och sladdat på grusvägar så den var iofs kanske i skitigaste laget men...)

Eller vad tycker ni?

blacken
17 november 2009 ·

Ja det låter ju rättstryggt att staten måste ha en kvot på brott, fyy faan! säger jag..

kolvas
17 november 2009 · 4 001 Inlägg

Detta systemet finns överallt, känns inte så bra när man hör poliser säga att dom måste ut med lasern för att fylla sin kvot.
Man tycker att prioriteringen borde ligga på att lösa brott och inte skriva ut ett x antal böter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Malabar
17 november 2009 · 164 Inlägg

Detta beror på att allt polisarbete numera är målstyrt. Varje polisdistrikt har sina egna mål men i princip sätts ramarna för målen centralt.

Det har medfört att polisen gör alkokontroller på sig själva för att uppfylla målet för antalet alkokontroller/år.

Det innebär också att när man i ett polisdistrikt uppfyllt målet för en viss kontrollerande verksamhet så prioriteras den kontrollen inte längre vilket i princip innebär att den upphör.

Det går att snoka sig in polisens egen dokumentation som avser vilka mål som uppfyllts under året. Har man i ett polisdistrikt uppfyllt målet för laserkontroller redan i september (vilket förekommer) så gör man helt enkelt inga fler laserkontroller. Med den kännedomen minskar alltså risken väsentligt för att man i det polisdistriktet skall råka ut för några fler laserkontroller under resten av året.

Senast redigerat av Malabar (17 november 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Nehe
17 november 2009 · 687 Inlägg

Malabar skrev:
Detta beror på att allt polisarbete numera är målstyrt. Varje polisdistrikt har sina egna mål men i princip sätts ramarna för målen centralt.

Det har medfört att polisen gör alkokontroller på sig själva för att uppfylla målet för antalet alkokontroller/år.

Det innebär också att när man i ett polisdistrikt uppfyllt målet för en viss kontrollerande verksamhet så prioriteras den kontrollen inte längre vilket i princip innebär att den upphör.

Det går att snoka sig in polisens egen dokumentation som avser vilka mål som uppfyllts under året. Har man i ett polisdistrikt uppfyllt målet för laserkontroller redan i september (vilket förekommer) så gör man helt enkelt inga fler laserkontroller. Med den kännedomen minskar alltså risken väsentligt för att man i det polisdistriktet skall råka ut för några fler laserkontroller under resten av året.

Lät ju som väldigt tillförlitlig information!.. roll

FireTraXX DFFL
17 november 2009 · 9 020 Inlägg

Det är ju för att de inte bara ska rulla tummarna.
Med en sådan kvot så måste de ut och arbeta och kontrollera bilister.

EDIT:
Detta gör alltså så att fler stoppas och troligtvis fler syndare (fortkörare, fyllon o.s.v.) åker fast.
Positivt eller negativt?

Senast redigerat av FireTraXX (17 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
17 november 2009 ·

FireTraXX skrev:
Det är ju för att de inte bara ska rulla tummarna.
Med en sådan kvot så måste de ut och arbeta och kontrollera bilister.

EDIT:
Detta gör alltså så att fler stoppas och troligtvis fler syndare (fortkörare, fyllon o.s.v.) åker fast.
Positivt eller negativt?

Snälla rara någon, ifall du inte ser/hör hur korkat det är så blir man lite orolig för dig. Liasom  att fånga "bad guys" är ju länsmans jobb, och måste man då kvotera antalet insatser/ingripanden/ gripanden så ska man nog fundera på att byta jobb, eller reorganisera länsmans organisation så att dom funkar som det gör på ett normalt arbete..

FireTraXX DFFL
17 november 2009 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
Det är ju för att de inte bara ska rulla tummarna.
Med en sådan kvot så måste de ut och arbeta och kontrollera bilister.

EDIT:
Detta gör alltså så att fler stoppas och troligtvis fler syndare (fortkörare, fyllon o.s.v.) åker fast.
Positivt eller negativt?

Snälla rara någon, ifall du inte ser/hör hur korkat det är så blir man lite orolig för dig. Liasom  att fånga "bad guys" är ju länsmans jobb, och måste man då kvotera antalet insatser/ingripanden/ gripanden så ska man nog fundera på att byta jobb, eller reorganisera länsmans organisation så att dom funkar som det gör på ett normalt arbete..

Det är för att förhindra att bilarna blir kalla utanför Mr. Donut...
Inte för att vara överjävliga.

Ifall du inte ser hur bra det är att "tvinga" poliserna till att göra vad de ska så blir jag lite orolig för dig.

Jag ser det iallafall som positivt att de måste göra si och så mycket.
Annars är det jävligt lätt att inget händer, så funkar alldeles för många människor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Malabar
17 november 2009 · 164 Inlägg

Nehe skrev:
Lät ju som väldigt tillförlitlig information!.. roll

Det är inte det minsta konstigt, det är så polisen arbetar. Polisorganisationen är så hårt ansträngd att man, om och när man uppfyllt sina mål, i princip lägger ner de prioriterade målstyrda uppgifterna och istället lägger kraften på det man inte hunnit med tidigare under året.

För inte länge sedan meddelade ett av de södra polisdistrikten att man uppfyllt målet för hastighetsövervakning för 2009 och att man därför lägger ner den verksamheten. Att man uppfyllt måltalet för de målstyrda kontrollerna hindrar ju inte att man fortfarande har ett mål att bevaka t ex jultrafiken när det blir dags.

Jag vet mer om den här branschen än du tror.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
blacken
17 november 2009 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
Det är ju för att de inte bara ska rulla tummarna.
Med en sådan kvot så måste de ut och arbeta och kontrollera bilister.

EDIT:
Detta gör alltså så att fler stoppas och troligtvis fler syndare (fortkörare, fyllon o.s.v.) åker fast.
Positivt eller negativt?

Snälla rara någon, ifall du inte ser/hör hur korkat det är så blir man lite orolig för dig. Liasom  att fånga "bad guys" är ju länsmans jobb, och måste man då kvotera antalet insatser/ingripanden/ gripanden så ska man nog fundera på att byta jobb, eller reorganisera länsmans organisation så att dom funkar som det gör på ett normalt arbete..

Det är för att förhindra att bilarna blir kalla utanför Mr. Donut...
Inte för att vara överjävliga.

Ifall du inte ser hur bra det är att "tvinga" poliserna till att göra vad de ska så blir jag lite orolig för dig.

Jag ser det iallafall som positivt att de måste göra si och så mycket.
Annars är det jävligt lätt att inget händer, så funkar alldeles för många människor.

För det första om vi ska ha ett sådant förfarande och "modus operendi" för vårat lagsystem så kan man snabbt inse att det första som åker ut genom fönstret, är allt vad rättssäkerhet och grunden för "lag och ordning" så det visslar om det.
För det andra så består detta land av en massa arbetssnarkomaner, såtillvida du inte vill framhålla att länsman i gemen är arbetsovillig.
För det tredje hur ska det gå för alla som producerar munkar ifall inte länsman köper dom?..tongue

FireTraXX DFFL
17 november 2009 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

Snälla rara någon, ifall du inte ser/hör hur korkat det är så blir man lite orolig för dig. Liasom  att fånga "bad guys" är ju länsmans jobb, och måste man då kvotera antalet insatser/ingripanden/ gripanden så ska man nog fundera på att byta jobb, eller reorganisera länsmans organisation så att dom funkar som det gör på ett normalt arbete..

Det är för att förhindra att bilarna blir kalla utanför Mr. Donut...
Inte för att vara överjävliga.

Ifall du inte ser hur bra det är att "tvinga" poliserna till att göra vad de ska så blir jag lite orolig för dig.

Jag ser det iallafall som positivt att de måste göra si och så mycket.
Annars är det jävligt lätt att inget händer, så funkar alldeles för många människor.

För det första om vi ska ha ett sådant förfarande och "modus operendi" för vårat lagsystem så kan man snabbt inse att det första som åker ut genom fönstret, är allt vad rättssäkerhet och grunden för "lag och ordning" så det visslar om det.
För det andra så består detta land av en massa arbetssnarkomaner, såtillvida du inte vill framhålla att länsman i gemen är arbetsovillig.
För det tredje hur ska det gå för alla som producerar munkar ifall inte länsman köper dom?..tongue

Det första och andra påståendet har du ingen grund för.
Det tredje kan jag inte svara på då jag aldrig utfört en undersökning om hur stor andel av nämnda företags omsättning utgörs av polisers plånböcker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
17 november 2009 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:

Det är för att förhindra att bilarna blir kalla utanför Mr. Donut...
Inte för att vara överjävliga.

Ifall du inte ser hur bra det är att "tvinga" poliserna till att göra vad de ska så blir jag lite orolig för dig.

Jag ser det iallafall som positivt att de måste göra si och så mycket.
Annars är det jävligt lätt att inget händer, så funkar alldeles för många människor.

För det första om vi ska ha ett sådant förfarande och "modus operendi" för vårat lagsystem så kan man snabbt inse att det första som åker ut genom fönstret, är allt vad rättssäkerhet och grunden för "lag och ordning" så det visslar om det.
För det andra så består detta land av en massa arbetssnarkomaner, såtillvida du inte vill framhålla att länsman i gemen är arbetsovillig.
För det tredje hur ska det gå för alla som producerar munkar ifall inte länsman köper dom?..tongue

Det första och andra påståendet har du ingen grund för.
Det tredje kan jag inte svara på då jag aldrig utfört en undersökning om hur stor andel av nämnda företags omsättning utgörs av polisers plånböcker.

Visst har jag grund för det, och stor "fog" för det också. Men det kanske förklarar det som jag läste på en skylt vid Rågsved "Stöd polisens arbete, misshandla dig själv" big_smile.

Nehe
17 november 2009 · 687 Inlägg

Malabar skrev:

Nehe skrev:
Lät ju som väldigt tillförlitlig information!.. roll

Det är inte det minsta konstigt, det är så polisen arbetar. Polisorganisationen är så hårt ansträngd att man, om och när man uppfyllt sina mål, i princip lägger ner de prioriterade målstyrda uppgifterna och istället lägger kraften på det man inte hunnit med tidigare under året.

För inte länge sedan meddelade ett av de södra polisdistrikten att man uppfyllt målet för hastighetsövervakning för 2009 och att man därför lägger ner den verksamheten. Att man uppfyllt måltalet för de målstyrda kontrollerna hindrar ju inte att man fortfarande har ett mål att bevaka t ex jultrafiken när det blir dags.

Jag vet mer om den här branschen än du tror.

Jag har inte ifrågasatt att det finns mål inom polisen, det jag ifrågasätter är ditt påstående om att man skulle sitta inne på station och blåsa själv för att nå upp till målet.

Samt att bara för att man når upp till ett mål skulle göra en omprioritering och lägga ner all verksamhet som har med målet att göra.

Och jag vet mer än vad du tror om branschen med. Men bara för att klargöra allt så kan jag ju fråga hur du vet så mycket om branschen och vet sådana saker som jag aldrig någonsin har sett någon göra på en polisstation.

Senast redigerat av Nehe (17 november 2009)

Malabar
17 november 2009 · 164 Inlägg

Att poliser runt om i landet fejkar nykterhetskontroller och blåsningar för att nå upp till måltalet är välkänt inom polisorganisationen OCH högsta polisledningen. Det är också ett känt faktum att systemet med målstyrning har stött på mycket motstånd. Med tanke på att du uppger dig vara insatt i branschen verkar du ovanligt dåligt uppdaterad.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Malabar
17 november 2009 · 164 Inlägg

Förutom att det finns interna polisdokument där problemet har aktualiserats så har problemet även uppmärksammats i media

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.asp … id=4560387

Rapporten som omtalas i artikeln väckte en viss uppståndelse i polisledningen eftersom den visar precis vad alla poliser på "golvet" känner till. Den s k "pinnjakten" i artikeln är polisens eget namn på arbetssättet att uppfylla de mål man satt upp.

Senast redigerat av Malabar (17 november 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Nehe
18 november 2009 · 687 Inlägg

Malabar skrev:
Att poliser runt om i landet fejkar nykterhetskontroller och blåsningar för att nå upp till måltalet är välkänt inom polisorganisationen OCH högsta polisledningen. Det är också ett känt faktum att systemet med målstyrning har stött på mycket motstånd. Med tanke på att du uppger dig vara insatt i branschen verkar du ovanligt dåligt uppdaterad.

Frågan var väl ändå hur du kunde vara så insatt i branschen?

Och nej jag har aldrig någonsin på en myndighet varit med om att poliser själva skulle göra blåskontroller på varandra för att nå upp till målen. Och ingen av de jag frågar har varit med om det heller, så nej det är INTE ett välkänt faktum.

Jag har fortfarande inte sagt emot att det finns mål att uppnå inom polisen och att många inte gillar det, jag ifrågasätter dock dina ogrundande påståenden som är falska!

Malabar
18 november 2009 · 164 Inlägg

I det här landet har vi en grundlagsskyddad rättighet att tycka vad vi vill. Vi har också en lika grundlagsskyddad rättighet att vägra tro på något, oavsett hur väldokumenterat det är. Båda dessa rättigheter har du använt dig av vilket är alldeles utmärkt.

Eftersom du redan bestämt dig för vad du ska tycka i den här frågan, oberoende av hur det dokumenteras, så finns det ingen anledning för mig att bidra med mer dokumentation (t ex internt och i en del fall även offentligt polismaterial som tydligt visar de negativa effekterna av den sk pinnjakten).

Därmed är debatten avslutad för min del.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Nehe
18 november 2009 · 687 Inlägg

Malabar skrev:
I det här landet har vi en grundlagsskyddad rättighet att tycka vad vi vill. Vi har också en lika grundlagsskyddad rättighet att vägra tro på något, oavsett hur väldokumenterat det är. Båda dessa rättigheter har du använt dig av vilket är alldeles utmärkt.

Eftersom du redan bestämt dig för vad du ska tycka i den här frågan, oberoende av hur det dokumenteras, så finns det ingen anledning för mig att bidra med mer dokumentation (t ex internt och i en del fall även offentligt polismaterial som tydligt visar de negativa effekterna av den sk pinnjakten).

Därmed är debatten avslutad för min del.

Krims krams, du har inget att backa upp dina påståenden du slänger omkring dig därför drar du dig ur en diskussion. Kan man inte backa upp det man påstår så ska man heller inte säga det.

Att tycka och tänka vad vi vill är inte samma sak som att ha en rättighet att uttrycka det vi tycker och tänker.

Men jag frågar ännu en gång, visa mig den väldokumenterade information som du har där det sägs att polismän gör egna blåskontroller på varandra för att nå upp till de uppsatta målen med utandningsprov.
(väldokumenterad information är inte MEDIA). Den negativa effekten med pinnjakt finns såklart det har jag som sagt ALDRIG sagt något om men jag vill se informationen om att poliser själva skulle sitta på polisstation/i radiobilarna och göra egna utandningsprov för att nå upp till målen.

Jag har inte bestämt mig vad jag ska tycka, jag delar med mig om att jag aldrig någonsin har sett något sådant och alla de jag pratat med om detta har inte heller sett något liknande.

Att dra sig ur en diskussion där man påstår saker men inte kan styrka de är bara barnsligt och ett dåligt försök att hålla masken.

Malabar
18 november 2009 · 164 Inlägg

Det finns ett flertal rapporter som styrker mina påståenden. Ett exempel är

http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor … 3/5464.pdf

Den innehåller rätt många sidor så jag pekar på några intressanta punkter

Sidan 6 - Sammanfattning
Sidan 25 och 26 - Antalet alkoholrelaterade olyckor ökar, däremot minskar antalet positiva prov
Sidan 26 - VAR man gör kontrollerna för att minimera polisens eget arbete men ändå uppfylla måltalet
Sidan 27 - NÄR man gör kontrollerna för att minimera polisens eget arbete men ändå uppfylla måltalet
Sidan 33 - Hur polisen HYFSAR siffrorna
Sidan 34/35 - Risk för att måltalen styr lönerna
Sidan 36 - Återigen HUR polisen HYFSAR siffrorna
Sidan 37 - Hur polisen fuskar med LAU-proven (utandningsproven)
Sidan 38 - Hur man manipulerar siffrorna

Den här rapporten är skriven av 3 forskare som har/haft polisbakgrund. Rapporten är betald av Vägverket. Förhoppningsvis förhindrar det spekulationer om att rapporten är skriven av några finniga gymnasister som av någon anledning har ett horn i sidan till polisen.

Den här rapporten, tillsammans med flera andra, ligger till grund för flera debatter och propositioner i riksdagen vilket betyder att dess objektiva värde inte kan ifrågasättas. Ifrågasätter man rapporten med dess innehåll så tror man samtidigt på tomten.

Frågan är alltså hur länge medlemmen "Nehe" fortsättningsvis kommer att tro på tomten?

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Hamilton
18 november 2009 · 8 869 Inlägg

bjornt skrev:
http://www.dt.se/brottsplats/article516207.ece

Som artikeln lyder så måste polisen i Falun och Borlänge lägga på ett kol, då de har en kvot på 1500 böter/ år att uppfylla.
De måste alltå innan årsskiftet dela ut 350 böter.
Det jag inte gillar med detta är att de alltså har ett system med antal böter och inte kontroller.
Eftersom deras bötesfällningar ligger "efter" har vi trafikanter skött oss bra i år.

Borde de inte ha ett system ist med antal kontroller istället för antal böter?

Jag menar självklart inte att det är OK att bryta mot lagen och att dom är dumma som ger oss trafikanter böter, jag menar att det är lite läskigt att dom nu verkligen är ute efter att ge så många böter som möjligt under kort tid, känner bl.a. en som fick böter på 1500 för att han hade skitig nummerskylt bak (han hade varit ute och sladdat på grusvägar så den var iofs kanske i skitigaste laget men...)

Eller vad tycker ni?

Ser inget problem alls i det här, tycker snarare att det är bra att vi får valuta för skattepengarna.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang