12789
Sök

neon lr dioder?

med lem
1 147 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
vilket ska man välja? vilket lyser starkast? tror jag hört iaf att diodernas rör har längre livslängd?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

33 Inlägg
15 maj 2006
Har oxå hört att dioder ska ha en längre livslängd men skulle nog ändå välja vanlig neon så det ser bättre ut mot backen. Dioder blir lite punktad belysning medans neon ger ett jämt sken från hela röret.

/Magnus

Fartälskare
390 Inlägg
16 maj 2006
dioder med högintensiv effekt lyser mer än neonet men spridningsvinkeln är inte lika eftersom neonet är 360 grader o dioden kanske 20-50 grader men om man placerar dioderna rätt så kan det6 faktist bli mycket bättre än neon....sedan det där med punktat e ju bara snack! vissy blir det punbkter om du placerar dom 40cm ifår varann men :S sätt dom tätare och se tilllat den verkligen har rätt angivna volt och ampera bara om amperen är högre så kommer livslängden kortas mycket snabbt menast om amperean är för låg eller voltgränsen överstigits kommer dom leva längre men dom är inte högintensiva längre lyser knappast något!
//Elektrikern Emil

Speedparts That´s why.......

Fartälskare
390 Inlägg
16 maj 2006
glömde säga tt detta med amperen ljusterar du med ett motstånd...om ni ikke vet hur man räknar ut det kan jag hjälpa er med det....

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 maj 2006
jag röstar på dioder. elfa har lysdiodlister som du kan montera lite här och där. lysdioderna sitter med någon centimeters mellanrum vilket betyder att ljuset är mycket mer utspritt.

gå in på www.elfa.se och klicka på "lampor/lamphållare" -> "lampor" -> "lysdiodsmoduler" -> "lysdiodlist 450mm, delbar"

finns i olika färger och kopplas i serie med ett motstånd för att dimensionera rätt. för ett bra resultat köper du genomskinlig krympslang som du trär på listen för att få det vattentätt.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Fartälskare
390 Inlägg
16 maj 2006
Bullo skrev:
jag röstar på dioder. elfa har lysdiodlister som du kan montera lite här och där. lysdioderna sitter med någon centimeters mellanrum vilket betyder att ljuset är mycket mer utspritt.

gå in på www.elfa.se och klicka på "lampor/lamphållare" -> "lampor" -> "lysdiodsmoduler" -> "lysdiodlist 450mm, delbar"

finns i olika färger och kopplas i serie med ett motstånd för att dimensionera rätt. för ett bra resultat köper du genomskinlig krympslang som du trär på listen för att få det vattentätt.

MVH Andreas

håller med helt! rätt billgia e dom med!

Avstängd
1 106 Inlägg
16 maj 2006
Audifantast skrev:
Bullo skrev:

MVH Andreas

håller med helt! rätt billgia e dom med!

Dioder håller mycket längre än neon. Instämmer med Bullo o Audifantast

Livet startar vid 220 km/h

757 Inlägg
16 maj 2006
och går en diod sönder så sätter man bara i en ny smile blir billigare än om man skulle knäcka ett helt rör.
skulle tro att dioder är lättare att placera med men krångligare att tillverka om man nu gör ett eget kit själv.

med lem
1 147 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
tackar=) känner mig ganska säker på vad jag ska välja nu.
vet inte hur man justerar mostånd bara, men det kanske jag inte behöver till dom på länken?

8 156 Inlägg
16 maj 2006
En annan mycket positiv sak med lysdioder är att dom drar minimalt med el...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

757 Inlägg
16 maj 2006
om du kollar på sweclockers så brukar som ha rätt mycket tips om vart man kan köpa billiga dioder. i forumsdel egna byggen modifikationer

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 maj 2006
Lanjin skrev:
och går en diod sönder så sätter man bara i en ny smile blir billigare än om man skulle knäcka ett helt rör.
skulle tro att dioder är lättare att placera med men krångligare att tillverka om man nu gör ett eget kit själv.

nu ska vi reda ut lite här. dom listerna som jag föreslog har speciella ytmonterade lysdioder som inte är så lätta att hitta reservdelar till.

en lysdiod ska praktiskt taget inte kunna gå sönder genom att bara använda den. dom går i 99,999% av alla fall sönder av mekanisk påverkan eller för hög spänning. om du då skyddar dom och dimensionerar rätt motstånd så kommer du aldrig behöva byta ut en lysdiod. bilen kommer skrotas långt innan lysdioderna dör.

man lever bara en gång så lev väl!

Fartälskare
390 Inlägg
18 maj 2006
om du vill veta var det finns billiga dioder är det bara att säga! läser ju till elektriker så jag har fått beställa dioder flera ggr så har rätt koll på bra ställen big_smile

//Emil

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
18 maj 2006
Elfas Dioder är DYRA... allt på elfa är dyrt.... köpa utomlands (japan)istället för typ 50 öre styck

Team Insane Racing

356 Inlägg
18 maj 2006
Malm3n köpa utom lans kommer det inte än fin frakt kostnad då eller?

1 781 Inlägg
18 maj 2006
Jockecalibra skrev:

Finns nått som heter köpa tillsammans:) brukar finnas en del på sweclockers som samlarihop ett gäng och betäller jättemycke och sen delar på frakten.... då blir det billigt big_smile

polarn köpte typ 250 st för typ runt 1kr st + lite frakt

Team Insane Racing

767 Inlägg
18 maj 2006
Diod lysser starkare och har längre livs längd...du kan köpa dom billigt och snabbt på www.ridetech.se

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

356 Inlägg
18 maj 2006
Malm3n skrev:
Jockecalibra skrev:

Finns nått som heter köpa tillsammans:) brukar finnas en del på sweclockers som samlarihop ett gäng och betäller jättemycke och sen delar på frakten.... då blir det billigt big_smile

ok då blir det inte så dyrt. vad skulle han ha 250 st lysrör till :S sälja då eller?
Senast redigerat av Jockecalibra (18 maj 2006)

1 781 Inlägg
19 maj 2006
Jockecalibra skrev:
Malm3n skrev:
Jockecalibra skrev:

ok då blir det inte så dyrt. vad skulle han ha 250 st lysrör till :S sälja då eller?

nej nej du missuppfattade :p han köpte 250 dioder :p dom skulle han ha och leka med.. bygger mycke själv vettu:P

Team Insane Racing

med lem
1 147 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
men om man ska köpa från japan, vill det inte till att man kan läsa såna skumma tecken på deras sidor då?

Sök