sandin_90 skrev:
Varför köra BMW när det finns mercedes..? :s
c-klass MB är såklart bästa valet!
Roligare att köra, mer komfort, bättre kvalité..
Annas kan jag rekomendera MB E220 diesel.. Farsgubben har en sådan, en -00a. Har gått ca 50000mil, men går finfint än, fortfarande komfort å körglädje kvar! Vass som satan!
Åsikten är fri men just det fetstilade hittar du inte många som håller med om vågar jag påstå, tror aldrig jag tex läst ett biltest där en Mercedes ansetts vara roligare än en Bmw. Närmst har C63 varit, även om M3 fortfarande utan tvekan ansågs vara den roligare och exaktare.
Subw000fer--92 skrev:
IceEyes skrev:
Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes.
Har rattat en C200 ett par gånger och visst, den rullade tyst, komfortabelt och kändes
välbyggd men trista köregenskaper, trist motor och trist inredning gör att jag hellre hade satsat på BMW:n
Vilken BMW?
Du beskriver iaf en Bmw 316, 318, 320 E36 finns verkligen ingen körglädje i dessa bilar.
Kan dock hålla med om att en C200 är seg och tråkig men då väljer man en C280 med M104 motorn på 193Hk Som känns mkt piggare och roligare. Samma sak gäller 3-serien Köp en 328!
Personligen tycker jag inte C-klassen har tråkig inredning..iaf inte om den har skinn, Gäller samma ska i 3-serien

Och det här med " Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes " Är bara BullShit Det finns både körglädje och komfort inom båda märkerna?, Handlar väl mer om att välja rätt motor och modell bara, Små motorer är aldrig roligt speciellt inte i en Tung bil då det blir traktor över det hela

Det spelar ingen roll om du kör en 316i eller en stor tung 725tds, eller säg en X5. De exakta köregenskaperna, kommunikation mellan bil och förare, körglädje och alla andra exempel som låter som tagna ur en reklam broschyr finns där.
Mercedes har visserligen även de fina vägegenskaper, skillnaden är att Mercedes bjuder inte in till lek på samma sätt som Bmw. Vill man leka med en MB, då får man pressa den och då är den definitivt med på noterna. Men den stora skillnaden är kommunikationen, en Mercedes ger inte alls den respons till föraren genom styrning, chassi och växellåda som en Bmw gör.
Du skriver att det inte finns körglädje i 316-320 (som ett ex.), fel säger jag. Det är just det som är det fina med Bmw i mina ögon, du kan ligga i 60 på en kurvig 90väg (ensam förstås) och njuta fullt ut av bilen. Det behövs varken hög fart eller stark motor för att njuta av ett bra chassi, även om en större motor förstår lyfter upp chassit till sin fulla rätt.
Det finns många typer av körglädje, körglädje kan vara att ha en bil som går fort som satan rakt fram, eller en bil som rinner genom kurvor och lämnar andra bilar bakom sig, eller helt enkelt att kunna fickparkera sin lilla smidiga bil på ett ställe där en normal bil aldrig någonsin hade passat.
Och visst är det kul med prestanda, men vilken nytta har man av det när 1ans växel räcker för att bli av med körkortet på majoriteten av vägnätet? Min typ av körglädje är ett balanserat chassi, en kommunikativ bil gärna i kombination med en lagom stor motor. Och Mercedes uppfyller enbart två av tre punkter på den listan till skillnad från värste konkurrenten.
Edit: Därmed inte sagt att en Bmw inte bjuder på komfort och avslappnad körning eller att en Mercedes inte bjuder på körglädje, men det ena märket har alltid varit duktigare (eller prioriterat) på det ena och konkurrenten på det andra.