4360
Sök

Mercedes Klasser vs BMW Klasser. vilken?

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
okey efter att ha läst mig trådar efter trådar så har jag kommit fram till att välja mellan en

BMW eller MB när det gäller säkerthet, körglädje o så.
men det tråkiga är att jag kan absolut INGET när det gäller just dessa bilar.

fattar mig nolla på alla dess Klasser, nr osv.
på blocket har jag hittat gott om MB och BMW bilar till priset och kraven som jag ställt

max 30 000kr.    Airbag/Abs  osv.

men igen. vad betyder alla dess Klasser på de? vad är för och nakdelar?

föratt göra det lite tydligare om vad jag söker:

en rolig bil, som jag kan pendla till jobbet o lite här o där med. den ska vara säkert ( viktigaste då alla krocktest filmerna har skrämt livet ur mig), det ska vara "ganska" billigt och äga då jag har redan 2 andra bilar som jag betalar skatt/FK för.  hur mycket bensin den bränner är inget fara. men det ska finnas gott om reservdelar osv.  helst backhjul driven.  sen vad betyder alla dess   M-packeter  o sånt?

lite av det jag kollat på:

http://www.blocket.se/malmo/Mercedes_Be … =8&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … =8&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_328I … =8&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =8&w=3

allt hjälp uppskattas.
tack

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

342 Inlägg
20 november 2009
Vad gäller de Mercor du kikat på så skulle jag rekommendera att du går upp till en C280.
Rak sexa på 193 hästar och närmare 300 Nm vrid.
Det är en d-u-k-t-i-g skillnad både i prestanda och motorljud jämfört med en seg fyrcylindrig C200.
Går att hitta under 30.000 kr, även om du sannolikt får räkna med en del småpill i de prisklasserna.
Den generation C-klass du länkar kallas för W202, för övrigt.

De BMW-bilar du länkar är det också rätt stor skillnad på.
Modell 316 har BMW:s minsta fyrcylindriga motor på runt 100 hästar, samtidigt som 328 är en rak sexa på 193 hk.
Den generation BMW du länkar kallas E36.

Har erfarenhet av båda modeller (Mercedes C280 W202 vs BMW 328 E36) och båda är riktigt trevliga bilar med relativt gott klipp. Inga värstingar kanske, men man hänger med bra och har därtill ett rätt gött sound i maskinen.
Mercan känns dock avsevärt tyngre än BMW:n att ratta runt. Mercan känns mer som ett relativt snabbt kassaskåp. BMW:n är mer åt det sportiga hållet.
Vilken man gillar bäst är en smaksak.
Senast redigerat av 9Femma (20 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 571 Inlägg
20 november 2009
Jag har varit spekulant på både E36or och w202 Mercorna, båda modellerna verkar aningen rostkänsliga så kolla sånt noga.

När det gäller Mercorna så känns sex cylindrar mer "rätt". De har en trevligare karaktär, går tystare men det är tunga bilar så du måste upp till en 280 alternativt 230 kompressor för att de ska gå lite snabbare. C240 är en trevlig sexa också men är inte speciellt stark.

Med en 200, 220 får du normal prestanda och vettig soppaförbrukning. C180 är lite undermotoriserad men klart det billigaste alternativet.

Kolla mer siffror här:
www.mercafreaken.com

461 Inlägg
20 november 2009
Gå in på modellguiden på Autopower.se för att lära dig mer om BMWs modeller.

Finns även en beg-guide på Autopower och där står mycket bra fakta också. smile

Personligen tycker jag att du ska satsa på BMW!

BMW - Better Make Way

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2009
Mercedes åker man och Bmw kör man, ett rätt gammalt ordspråk som det faktiskt ligger lite i. Men både C-klass och 3-serien är kanonbilar så det finns inga "dåliga val" av dessa. Skulle jag välja tar jag 3-serien som du märker, då jag hellre kör än åker tongue

Lite tips:
- www.autopower.se, under "begagnatguiden" och "E36" står det du behöver veta och se upp med på den modellen. I modellguiden hittar du alla versioner som såldes och en del enkla fakta om dessa och i forumet kan du läsa om det mesta som ägare haft problem med eller vad de tycker om sina bilar.

-Hade jag köpt en Mercedes hade jag köpt en med automatlåda, MBs manuella är sladdriga historier eller var åtminstone för jag har inte kört en nyare än 2003 med manuell...

-Mercedes har haft stora problem med rost, två bekanta till mig har en C180 aut. respektive en C200. 180n är predantvårdad och ser som ny ut till man kikar undertill och man ser all rost, min egen MB rostar i en hög takt trots att den vårdas enligt konstens alla regler etc. Denna C-klass du är intresserad var "starten" på Mercedes rostrykte...

-Även E36 kan rosta, men köper du en bil efter "uppdateringen" 1995 så har den rejält mycket bättre rostskydd och den stora faran är över.

-Bmw är roliga bilar och körs därför gärna hårt, se upp för slutkörda bilar och gå inte på de billigaste du hittar av respektive modell.

-Bmw går generellt lite snålare än Mercorna, speciellt sexan går duktigt snålt (jag snittar 0.9) med tanke på dess 193hp (i största versionen).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
20 november 2009
I den prisklassen, utan tvekan Bmw. Det tack vare Mercedes rostproblem som har nämnts. Se upp så att dom inte är hårt körda. Vanliga tecken kan vara att den är "trimmad" med öppet luftfilter, stor ljuddämpare och om den är ungdomskörd, det behöver inte vara samma sak som att den är hårt körd men chansen ökar markant.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 november 2009
Och för att du ska förstå dig på bmw modellerna:
Första siffran i betäckningen är kaross modellen 1,3,5,7 eller 8. I ditt fall en 3-serie.
De två sista siffrorna står för motor volymen:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 november 2009
Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes.

Har rattat en C200 ett par gånger och visst, den rullade tyst, komfortabelt och kändes välbyggd men trista köregenskaper, trist motor och trist inredning gör att jag hellre hade satsat på BMW:n smile

Och om du väljer BMW:n, köp inte första bästa billiga, ett slutkört exemplar kan bli riktigt kostsamt i längden. Detta gäller visserligen alla bilar oavsett märke.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 231 Inlägg
20 november 2009
marwin_of_sweden skrev:
Och för att du ska förstå dig på bmw modellerna:
Första siffran i betäckningen är kaross modellen 1,3,5,7 eller 8. I ditt fall en 3-serie.
De två sista siffrorna står för motor volymen:)

siffrorna är helt enkelt olika storlekar på bilarna kan man säga.
och dom två första siffrorna behöver inte betyda storlek på motorvolym kan jag påpeka också smile

som någon annan snubbe skrev här ... ska du ha 3 serie får det vara MINST en 6:a ... så 328 är ett bra alternativ som du tittat på.
Senast redigerat av Tigerofsweden (20 november 2009)

Egenföretagare
999 Inlägg
20 november 2009
Tittar du på BMW så är även 323'an värd att tänka på, har lite billigare försäkring än 325/328.

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
20 november 2009
Varför köra BMW när det finns mercedes..? :s
c-klass MB är såklart bästa valet! Roligare att köra, mer komfort, bättre kvalité..
Annas kan jag rekomendera MB E220 diesel.. Farsgubben har en sådan, en -00a. Har gått ca 50000mil, men går finfint än, fortfarande komfort å körglädje kvar! Vass som satan!

----------------Våga Vägra Volvo----------------

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2009
sandin_90 skrev:
c-klass MB är såklart bästa valet! Roligare att köra, mer komfort, bättre kvalité..
Annas kan jag rekomendera MB E220 diesel.. Farsgubben har en sådan, en -00a. Har gått ca 50000mil, men går finfint än, fortfarande komfort å körglädje kvar! Vass som satan!

Åsikten är fri men just det fetstilade hittar du inte många som håller med om vågar jag påstå, tror aldrig jag tex läst ett biltest där en Mercedes ansetts vara roligare än en Bmw. Närmst har C63 varit, även om M3 fortfarande utan tvekan ansågs vara den roligare och exaktare.

Subw000fer--92 skrev:
IceEyes skrev:

Har rattat en C200 ett par gånger och visst, den rullade tyst, komfortabelt och kändes välbyggd men trista köregenskaper, trist motor och trist inredning gör att jag hellre hade satsat på BMW:n

Vilken BMW?
Du beskriver iaf en Bmw 316, 318, 320 E36 finns verkligen ingen körglädje i dessa bilar.
Kan dock hålla med om att en C200 är seg och tråkig men då väljer man en C280 med M104 motorn på 193Hk Som känns mkt piggare och roligare. Samma sak gäller 3-serien Köp en 328!

Personligen tycker jag inte C-klassen har tråkig inredning..iaf inte om den har skinn, Gäller samma ska i 3-serien smile

Och det här med " Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes " Är bara BullShit  Det finns både körglädje och komfort inom båda märkerna?, Handlar väl mer om att välja rätt motor och modell bara, Små motorer är aldrig roligt speciellt inte i en Tung bil då det blir traktor över det hela smile

Det spelar ingen roll om du kör en 316i eller en stor tung 725tds, eller säg en X5. De exakta köregenskaperna, kommunikation mellan bil och förare, körglädje och alla andra exempel som låter som tagna ur en reklam broschyr finns där.

Mercedes har visserligen även de fina vägegenskaper, skillnaden är att Mercedes bjuder inte in till lek på samma sätt som Bmw. Vill man leka med en MB, då får man pressa den och då är den definitivt med på noterna. Men den stora skillnaden är kommunikationen, en Mercedes ger inte alls den respons till föraren genom styrning, chassi och växellåda som en Bmw gör.

Du skriver att det inte finns körglädje i 316-320 (som ett ex.), fel säger jag. Det är just det som är det fina med Bmw i mina ögon, du kan ligga i 60 på en kurvig 90väg (ensam förstås) och njuta fullt ut av bilen. Det behövs varken hög fart eller stark motor för att njuta av ett bra chassi, även om en större motor förstår lyfter upp chassit till sin fulla rätt.

Det finns många typer av körglädje, körglädje kan vara att ha en bil som går fort som satan rakt fram, eller en bil som rinner genom kurvor och lämnar andra bilar bakom sig, eller helt enkelt att kunna fickparkera sin lilla smidiga bil på ett ställe där en normal bil aldrig någonsin hade passat.

Och visst är det kul med prestanda, men vilken nytta har man av det när 1ans växel räcker för att bli av med körkortet på majoriteten av vägnätet? Min typ av körglädje är ett balanserat chassi, en kommunikativ bil gärna i kombination med en lagom stor motor. Och Mercedes uppfyller enbart två av tre punkter på den listan till skillnad från värste konkurrenten.

Edit: Därmed inte sagt att en Bmw inte bjuder på komfort och avslappnad körning eller att en Mercedes inte bjuder på körglädje, men det ena märket har alltid varit duktigare (eller prioriterat) på det ena och konkurrenten på det andra.
Senast redigerat av Rquired (20 november 2009)

175 Inlägg
20 november 2009
Tycker att denna bild är lite rolig tongue

http://img5.imageshack.us/img5/944/drivingpleasure.jpg
Senast redigerat av Nisse1 (20 november 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 november 2009
Subw000fer--92 skrev:
Rquired skrev:
sandin_90 skrev:

Åsikten är fri men just det fetstilade hittar du inte många som håller med om vågar jag påstå, tror aldrig jag tex läst ett biltest där en Mercedes ansetts vara roligare än en Bmw. Närmst har C63 varit, även om M3 fortfarande utan tvekan ansågs vara den roligare och exaktare.

Subw000fer--92 skrev:

Vilken BMW?
Du beskriver iaf en Bmw 316, 318, 320 E36 finns verkligen ingen körglädje i dessa bilar.
Kan dock hålla med om att en C200 är seg och tråkig men då väljer man en C280 med M104 motorn på 193Hk Som känns mkt piggare och roligare. Samma sak gäller 3-serien Köp en 328!

Personligen tycker jag inte C-klassen har tråkig inredning..iaf inte om den har skinn, Gäller samma ska i 3-serien smile

Och det här med " Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes " Är bara BullShit  Det finns både körglädje och komfort inom båda märkerna?, Handlar väl mer om att välja rätt motor och modell bara, Små motorer är aldrig roligt speciellt inte i en Tung bil då det blir traktor över det hela smile

Det spelar ingen roll om du kör en 316i eller en stor tung 725tds, eller säg en X5. De exakta köregenskaperna, kommunikation mellan bil och förare och alla andra exempel som låter som tagna ur en reklam broschyr finns där.

Mercedes har visserligen även de fina vägegenskaper, skillnaden är att Mercedes bjuder inte in till lek på samma sätt som Bmw. Vill man leka med en MB, då får man pressa den och då är den definitivt med på noterna. Men den stora skillnaden är kommunikationen, en Mercedes ger inte alls den respons till föraren genom styrning, chassi och växellåda som en Bmw gör.

Du skriver att det inte finns körglädje i 316-320 (som ett ex.), fel säger jag. Det är just det som är det fina med Bmw i mina ögon, du kan ligga i 60 på en kurvig 90väg (ensam förstås) och njuta fullt ut av bilen. Det behövs varken hög fart eller stark motor för att njuta av ett bra chassi, även om en större motor förstår lyfter upp chassit till sin fulla rätt.

Det finns många typer av körglädje, körglädje kan vara att ha en bil som går fort som satan rakt fram, eller en bil som rinner genom kurvor och lämnar andra bilar bakom sig, eller helt enkelt att kunna fickparkera sin lilla smidiga bil på ett ställe där en normal bil aldrig någonsin hade passat.

Och visst är det kul med prestanda, men vilken nytta har man av det när 1ans växel räcker för att bli av med körkortet på majoriteten av vägnätet? Min typ av körglädje är ett balanserat chassi, en kommunikativ bil gärna i kombination med en lagom stor motor. Och Mercedes uppfyller enbart två av tre punkter på den listan till skillnad från värste konkurrenten.

Där tror jag att Mercedes 190E passar rätt så bra in big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=6AjKgRxX … re=related 2.32 Cossie

Som jag skrev finns det självklart roliga Mercor, annars är bilden Nisse1 lade upp ganska talande big_smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 november 2009
Subw000fer--92 skrev:
IceEyes skrev:

Har rattat en C200 ett par gånger och visst, den rullade tyst, komfortabelt och kändes välbyggd men trista köregenskaper, trist motor och trist inredning gör att jag hellre hade satsat på BMW:n

Vilken BMW?
Kan dock hålla med om att en C200 är seg och tråkig men då väljer man en C280 med M104 motorn på 193Hk Som känns mkt piggare och roligare. Samma sak gäller 3-serien Köp en 328 med 6-cyl radmotor på 193 hk!

Personligen tycker jag inte C-klassen har tråkig inredning..iaf inte om den har skinn, Gäller samma  i 3-serien Skinn är trevligare än tyg, Tyg är väll aldrig kul iof inte ens om det skulle vara i en Ferrari smile

Och det här med " Vill du har körglädje så välj BMW, föredrar du komfort så satsa på Mercedes " Är bara BullShit  Det finns både körglädje och komfort inom båda märkerna?, Handlar väl mer om att välja rätt motor och modell bara, Små motorer är aldrig roligt speciellt inte i en Tung bil då det blir traktor över det hela, Och jag tycker inte komforten är dålig i Bmw om det inte är en E36 coupé då jag har lite dåligt ben-utrymme smile

316 och 318 må ha sävliga fartresurser, även fast fyrorna ändå pinnar på relativt bra. Personligen upplever jag att 318 har en bättre styrrespons och ett mer välbalanserat chassi än C200:an, inte för att C200:an på något vis är under isen, men BMW:n känns helt enkelt lite vassare i den ronden.

Men körglädje och komfort finns i båda modellerna, men det ena finns mer i den ena och tvärtom, enligt mig i alla fall. wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

2 072 Inlägg
20 november 2009
jag skulle sattsa på en MB.. har haft lite av varje på MB sidan.. och visst e de slöa (mindre motorer) men du kan ha lika kul med MB som BMW..
sj kör jag nu en 3serie (320D) är nöjd till 110%
men sen handlar de om en E36 samt w202... och då går min röst till W202..."c280"

Sandzoo i da house

Egenföretagare
999 Inlägg
20 november 2009
Det finns mer än bara en stark motor när det gäller körglädje.

Jag har aldrig gillat BMW 3-serien innan, men så köpte jag min 320. Då insåg jag vad jag missat, den tigger om att bli pressad i rondellerna big_smile.

Tvivlar inte på att en C-klass är bekväm och skön bil, har några bekanta som kört sin C230 i 40-tusen mil och är jättenöjda med den. Men den är väl inte känd för att vara en körglad bil?

1 571 Inlägg
20 november 2009
Vad gör BMWn så rolig att köra? En MB med säg 150-170hk måste väl ändå vara lite roligare än en 316.

181 Inlägg
20 november 2009
M103 skrev:
Vad gör BMWn så rolig att köra? En MB med säg 150-170hk måste väl ändå vara lite roligare än en 316.

Chassi med perfekt viktfördelning, men jag håller med dig, lite krut under huven måste det ändå vara smile

1 571 Inlägg
20 november 2009
hest skrev:
M103 skrev:

Chassi med perfekt viktfördelning, men jag håller med dig, lite krut under huven måste det ändå vara smile

Jag har kört en 635CSI och en 730i E32 men de kändes ganska mycket som gamla mercor, tunga, stabila och väldigt trevliga att köra. Kan hålla med om mercor ibland kan ha lite diffus känsla i styrningen. Jag tycker t.o.m min 850 har mycket "roligare" och precisare styrning än mercan även om mercan har bättre fjädring och stabilitet.

Sök