11361
Sök

Bilen dog när jag krämade på?

3 187 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
jag var ute och åkte idag med bilen och krämade på och när jag gjorde detta så dog bilen:S och batteri lampan lös? mitt batteri ligger på 60 ah men det är rätt gammalt så nu ska jag byta ut batteriet, jag ska köpa ett 75 ah batteri kommer detta batteriet att klara om jag krämar på?

måste ha hjälp med detta!!!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 november 2009
om du har en generator som kan levera mer än du förbrukar ska det gå bra.. sen kanske batterit är så slut att det inte kan ta imot laddning

2slow

3 187 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
azid skrev:
om du har en generator som kan levera mer än du förbrukar ska det gå bra.. sen kanske batterit är så slut att det inte kan ta imot laddning

så jag måste byta ut generatorn?

3 187 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
väldigt lätt o svara på detta när vi inte vet va du har för kablar, basar, steg mm?

okej, har 16mm2 kablar, gas dubbel tolva, gas x5.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 november 2009
big-jepp skrev:
azid skrev:

har ingen anning hur mycke du förbrukar... börja med batt..

2slow

3 187 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
azid skrev:
big-jepp skrev:
azid skrev:

hur vet man vad man förbrukar?

mvh

1 045 Inlägg
22 november 2009
är din generator frisk så ska detta inte händra,  det kan hända om du spelar länge,

men jag tycker du borde kolla hur den laddar innan du byter batteri

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 november 2009
big-jepp skrev:
azid skrev:
big-jepp skrev:

mvh

hur svårt kan det vara att inskaffa en multimeter och mäta spänningen? är det inte det första som man försöker sig på? Då är det rätt enkelt att göra uteslutningsprincipen.

3 187 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
NMI skrev:
är din generator frisk så ska detta inte händra,  det kan hända om du spelar länge,

men jag tycker du borde kolla hur den laddar innan du byter batteri

okej, hur kollar jag detta? behöver jag vissa grejer?
hur mycket ska den ladda på, en orginal generator?

3 187 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
michieff skrev:
big-jepp skrev:
azid skrev:

mvh

hur svårt kan det vara att inskaffa en multimeter och mäta spänningen? är det inte det första som man försöker sig på? Då är det rätt enkelt att göra uteslutningsprincipen.

okej sorry för att jag inte fattar så mycket av sånt här :S hur kollar man späningen?

595 Inlägg
22 november 2009
Spänningsmätare.. Kolla biltema, Jula whatever smile

http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483
Tex...
Senast redigerat av eacan (22 november 2009)

21 761 Inlägg
22 november 2009
big-jepp skrev:
jag var ute och åkte idag med bilen och krämade på och när jag gjorde detta så dog bilen:S och batteri lampan lös?

Vilken bil handlar det om, en mitsubishi colt 1.6 glx -00 ?
När började batterilampan lysa, precis när bilen dog eller före detta?
Vet du hur gammalt batteriet är?
Vet du hur kraftig generator det är, hur många ampere?
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2009)

3 187 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
big-jepp skrev:
jag var ute och åkte idag med bilen och krämade på och när jag gjorde detta så dog bilen:S och batteri lampan lös?

Vilken bil handlar det om, en mitsubishi colt 1.6 glx -00 ?
När började batterilampan lysa, precis när bilen dog eller före detta?
Vet du hur gammalt batteriet är?
Vet du hur kraftig generator det är, hur många ampere?

yes det är den bilen.
precis när den stängdes av.
har nu byt batteriet, så så hoppas inte det ska hända igen, men om det gör det vad kan det vara då?
jag vet faktist inte det, jag jag kollade om den funkade som den skulle och det gjorde den ( mätte spänningen och det liger på 12 när bilen är av och på 14,7 när motorn är igång.

så tror inte det är det som är felet?

1 435 Inlägg
23 november 2009
Om batteriet ligger på 12 exakt när bilen är avstängd så behöver du ladda batteriet.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (23 november 2009)

3 187 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Om batteriet ligger på 12 exakt när bilen är avstängd så behöver du ladda batteriet.

behöver jag ladda ett helt nytt batteri? vad ska det ligga på då?

2 914 Inlägg
23 november 2009
big-jepp skrev:
Alpinabiturbo skrev:

behöver jag ladda ett helt nytt batteri? vad ska det ligga på då?

gärna över 13V

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 november 2009
lägg av nu hörni.

14,7v när bilen är igång låter mycket bra. Då får batteriet den mer eller mindre korrekta spänningen.

12,5-6 är det som man kan förvänta sig av -> ett <- normalt laddat och underhållet batteri när bilen stått avstängd i några minuter. Det tyder på bra skick på batteriet. Spänningen sjunker efter någon minut med bilen avslagen så man ska inte mäta polspänningen precis efter man stängt av motorn.

Är din polspänning KNAPPT 12v eller precis 12v, och har varit på 14,7v med bilen igång så känns det som att det är något onödigt som drar på spänningen, du ska helst se till att ligga uppe vid 12,5-6 som sagt.

21 761 Inlägg
23 november 2009
Ett "vanligt" bilbatteri bör ha 12,7-12,8 V i vilospänning när det är fulladdat, en del AGM-batterier kan dock ha några tiondelar högre vilospänning (tex 13-13,1 V). Med vilospänning menas att batteriet har varit opåverkat i minst 8 timmar eller mer, polspänningen har alltså stabiliserats. smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 november 2009
Drönirettab skrev:
Ett "vanligt" bilbatteri bör ha 12,7-12,8 V i vilospänning när det är fulladdat, en del AGM-batterier kan dock ha några tiondelar högre vilospänning (tex 13-13,1 V). Med vilospänning menas att batteriet har varit opåverkat i minst 8 timmar eller mer, polspänningen har alltså stabiliserats. smile

fan där ser man, ignorera mitt inlägg då smile jag har då aldrig fått 12.8v med mitt splitternya, inte ens efter 10-15 min med motorn av och då har jag kört ett bra tag.

21 761 Inlägg
23 november 2009
Man ska egentligen kunna få såna 12,7-12,8 V på ett helt friskt fulladdat batteri, men det gäller mest när man har laddat med batteriladdare. För att få såna värden när man har kört bilen så måste generatorn verkligen ha rätt laddspänning och körtiden ska vara tillräckligt lång. smile

Dina värden är dock ganska vanliga tror jag, det är säkert såna spänningar de flesta får när de mäter sina batterier.

Sök