8655
Sök

Gänga om grenrörgängan utan plocka bort topplocket?

677 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Tja!

Upptäckte i dag när jag skulle kontroll dra lite saker i motorn att grenröret satt lite löst, drog åt ett par men upptäckte att 2 bultar endast vill snurra... Great!

Så nu är frågan vågar man borra och sen gänga i ? eller måste man plocka bort toppen? vilket jag verkligen inte vill då jag monterade för 2 månader sen.

Så hur ska man göra?

help!

888 Inlägg
21 november 2009
Om skruvarna bara snurrar så kan det va så att dom är avbrutna. Testa dra ut dom som är lösa.

Mvh

Forummoderator
26 675 Inlägg
21 november 2009
HenkeTIC skrev:
Om skruvarna bara snurrar så kan det va så att dom är avbrutna. Testa dra ut dom som är lösa.

Mvh

..om de är avbrutna inne i toppen då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

888 Inlägg
21 november 2009
Då plockar man av grenröret och borrar man ett litet hål i pinnbulten och slår in tex en torx och skruvar ut den.

Mvh

429 Inlägg
21 november 2009
Går borra upp sen gänga och skruva en holekoj(stava).
Har gjort det på mitt topplock men hade den lös.
Går göra på plast om det finns utrymme för att komma ner med borrmaskinen.

677 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Den är inte av! det har jag redan kollat utan det som hände var att gängan följde med på bulten yikes

Jo, lutar åt att borra upp och sen helicoila men frågan är vad är marginalerna ang borrens vinkel?

429 Inlägg
24 november 2009
Den sattsen jag har med helicoiler (m8) så är borret avsmalat längst ut är ca.8mm så den följer hålet i toppen lättare.
Jag har inte lyckats borra snätt, man känner hur borret rätar upp sig till rätt vinkel om man håller lite snätt.

Det man kan göra för att vet hur ett ungeför hur vinklen är om det är svårt att se är att gänga ut en pinbult brevid och skruva in en långbult så har man något att genmnföra vinklen med innan man borrar.

Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
Bergkuist skrev:
Den är inte av! det har jag redan kollat utan det som hände var att gängan följde med på bulten yikes

Jo, lutar åt att borra upp och sen helicoila men frågan är vad är marginalerna ang borrens vinkel?

Får du bara ut den gamla pinnbulten kommer ju borret att centreras i det gamla hålet, så det skulle jag inte oroa mig för. Med en vinkeladapter till chucken borde det gå att få plats med en maskin utan att nypa också.

-- K

Sök