Bättre ljud från basen

rbl
22 november 2009 · 5 Inlägg

Jag har en GAS 12tums bas och då ett gas slutsteg till det men jag tycker inte att det är tillräckligt bra bastryck. ska man försöka skramla ihop pengar till helt nya grejer eller är det bara byta steget kanske vad jag har förstått så gör steget stor skillnad, tänkte då rockford fosgate eller jbl steg för runt 2000.

Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

fixa ihop en seriös låda så du får ljudet att slå rätt dock kan jag inte räkna på sånt där men har en kompis som kan en hel del. sen som du säger med slutsteg så gör det stor skillnad men så länge steget klarar av effekten ska det väl inte vara några större svårigheter.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
rbl
22 november 2009 · 5 Inlägg

Polaren skrev:
fixa ihop en seriös låda så du får ljudet att slå rätt dock kan jag inte räkna på sånt där men har en kompis som kan en hel del. sen som du säger med slutsteg så gör det stor skillnad men så länge steget klarar av effekten ska det väl inte vara några större svårigheter.

Mjo men har just nu en budget på runt 2500 frågan är då om man ska byta ut lådan eller steget. Steget jag har nu ska ju klara av lådan jag har nu. men jag tycker ljudet blir lite för tunt.

evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
fixa ihop en seriös låda så du får ljudet att slå rätt dock kan jag inte räkna på sånt där men har en kompis som kan en hel del. sen som du säger med slutsteg så gör det stor skillnad men så länge steget klarar av effekten ska det väl inte vara några större svårigheter.

om de e den färdigabyggda gas 12" lådan så e den lådan byggd efter den basen..

så länge steget klarar av effekten??   vet du ens va du pratar om??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

åk o köp en MDF skiva och börja bygga!

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

rbl skrev:
Jag har en GAS 12tums bas och då ett gas slutsteg till det men jag tycker inte att det är tillräckligt bra bastryck. ska man försöka skramla ihop pengar till helt nya grejer eller är det bara byta steget kanske vad jag har förstått så gör steget stor skillnad, tänkte då rockford fosgate eller jbl steg för runt 2000.

vilket steg e de du driver basen me nu??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
fixa ihop en seriös låda så du får ljudet att slå rätt dock kan jag inte räkna på sånt där men har en kompis som kan en hel del. sen som du säger med slutsteg så gör det stor skillnad men så länge steget klarar av effekten ska det väl inte vara några större svårigheter.

om de e den färdigabyggda gas 12" lådan så e den lådan byggd efter den basen..

så länge steget klarar av effekten??   vet du ens va du pratar om??

man kan leka väldigt mycket med ljud har jag lärt mig och många gånger kan man tillverka en egen bättre låda än orginallådan.
ja så länge steget klarar effekten som elementet kräver, ex ett element på 1200W spelar ju såklart bättre om steget levererar över 1200 eller mer.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:

evilaudio skrev:

Polaren skrev:
fixa ihop en seriös låda så du får ljudet att slå rätt dock kan jag inte räkna på sånt där men har en kompis som kan en hel del. sen som du säger med slutsteg så gör det stor skillnad men så länge steget klarar av effekten ska det väl inte vara några större svårigheter.

om de e den färdigabyggda gas 12" lådan så e den lådan byggd efter den basen..

så länge steget klarar av effekten??   vet du ens va du pratar om??

man kan leka väldigt mycket med ljud har jag lärt mig och många gånger kan man tillverka en egen bättre låda än orginallådan.
ja så länge steget klarar effekten som elementet kräver, ex ett element på 1200W spelar ju såklart bättre om steget levererar över 1200 eller mer.

men kan säga att till just den gasbasen e de ingen "mening" me å bygga en annan låda...   tror mer på att de behövs mer effekt.

har du ens testat GASlådan själv??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

jo det har jag faktiskt gjort.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
jo det har jag faktiskt gjort.

hur pass seriöst då??


ja har byggt MASSOR me gas å kan säga att de lådor som kommer färdiga e rätt för just den basen.. sen e de INTE samma GAS basar som man köper löst.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

du behöver inte hetsa upp dig, vi är inte här för att kriga utan lära oss.
klart lådorna som är med när man köper är oftast anpassade men man kan ju alltid leka med ljudet och få det precis som man vill om man självklart har kunskaperna.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
du behöver inte hetsa upp dig, vi är inte här för att kriga utan lära oss.
klart lådorna som är med när man köper är oftast anpassade men man kan ju alltid leka med ljudet och få det precis som man vill om man självklart har kunskaperna.

anser bara att man inte ska yttra sig om saker som inte stämmer,   kan säga till 90% att för att fixa TS problem så behövs de mer effekt å säkert en seriös inställning av ljudet, INTE en ombyggdlåda. de kommer bara kosta gan en massa onödiga pengar å tid.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

säger endast vad jag lärt mig utav en polare som tävlat en hel del förr i ljud och vunnit en del av dom också. har ju aldrig sagt att han måste sen kostar ju en MDF skiva 250 spänn så det är ju ingen stor kostnad ändå sen vaddera o fixa o trixa lite.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 november 2009 · 8 744 Inlägg

Polaren skrev:
...ja så länge steget klarar effekten som elementet kräver, ex ett element på 1200W spelar ju såklart bättre om steget levererar över 1200 eller mer.

Liten rättelse där bar, ett högtalarelement kräver ingen effekt, det tål effekt. wink Men sen så har du rätt, man bör ha en förstärkare (tex slutsteg) som kan leverera lika mycket eller mer än vad högtalaren tål, då kan man utnyttja sakerna maximalt. Fast då är det RMS effekten man ska kolla på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

Polaren skrev:
säger endast vad jag lärt mig utav en polare som tävlat en hel del förr i ljud och vunnit en del av dom också. har ju aldrig sagt att han måste sen kostar ju en MDF skiva 250 spänn så det är ju ingen stor kostnad ändå sen vaddera o fixa o trixa lite.

19mm mdf kostar då inte 250 kr..   snarare de dubbla.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stahre
22 november 2009 ·

En sak jag undrar om alla dessa färdigbyggda lådor som kommer i paket med slutsteg. Varför är det NÄSTAN alltid så att det steget som är med i paketen inte räcker till? Om nu tex. gas alpha paketen har en bra anpassad låda, varför inte då sälja med ett steg som klarar av att driva basarna rätt?
Antar att det är en kostnadsfråga, men om man ändå behöver uppgradera med ett annat steg kan man väl lika bra lägga på ett par hunda och få ett bättre steg?
Tycker bara att det ofta är så att man får tips om att köpa ett annat steg än det som följer med paketen...
Mvh
Edit: antar att ts har köpt ett gas paket då han skrivit att han har en gas 12" bas och ett gas steg... Ren gissning

Senast redigerat av stahre (22 november 2009)

Polaren
22 november 2009 · 352 Inlägg

cheapy har skivor för 250 spänn smile

antagligen för att man ska köpa nytt och de ska tjäna pengar. steget klarar väl nätt o jämnt men inte riktigt mer därtill. marknadsföring som jag läste i en annan tråd!

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
evilaudio
22 november 2009 · 16 195 Inlägg

stahre skrev:
En sak jag undrar om alla dessa färdigbyggda lådor som kommer i paket med slutsteg. Varför är det NÄSTAN alltid så att det steget som är med i paketen inte räcker till? Om nu tex. gas alpha paketen har en bra anpassad låda, varför inte då sälja med ett steg som klarar av att driva basarna rätt?
Antar att det är en kostnadsfråga, men om man ändå behöver uppgradera med ett annat steg kan man väl lika bra lägga på ett par hunda och få ett bättre steg?
Tycker bara att det ofta är så att man får tips om att köpa ett annat steg än det som följer med paketen...
Mvh
Edit: antar att ts har köpt ett gas paket då han skrivit att han har en gas 12" bas och ett gas steg... Ren gissning

gaskapeten finns me fler olika steg,men som ofta e så köper folk de billigaste alternativet å vill att de ska spela som FAAAAN,

alphalådan me 100.2 steget bra me tanke på va de kostar.. typ 1400 kr för steg å bas.  man får liksom ingen bas som väcker grannar elle som man blir yr i skallen av för dom pengarna..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
stahre
22 november 2009 ·

okej men tycker det är konstigt att ni med flera inte marknadsför ett eller två andra alternativ som paket då smile Folk köper ju det billiga alternativet av två anledningar då, ett för att det är just billigt men också för att dom inte vet om det finns andra alternativ. I alla fall inte om man betställer via nätet, annat kanske det är i fysisk butik då det finns säljare som vill sälja, och kanske föreslår ett bättre alternativ wink

Apropå ingen ting egentligen... Frågar dig Evil för vet att du har stenkoll. Hur är gas alpha stegen? Rätt specade och hur låter dom? Tänker på te x det 2-kanaliga steget. Är det ett prisvärt steg

DJchaoz
23 november 2009 · 181 Inlägg

Jag håller med evil där. oftast finns det med fler alternativ. (oavsett firma). Och många väljer det billigaste.

Sen enligt mig så skapar väl de oftast paketen till de som vill lyfta ljudet lite. Inte skapa världens "SPL bil".
Visst kan man få bra tryck med färdigköpt så att säga. Men Jag bygger gärna själv, o när nån polare frågat mig om råd för att få mer tryck o bättre ljud så är det ju ett sånt paket som gäller. Lite jobb, stort lyft smile

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang