Hej igen!

Har fått lite tid över och tänkte bygga klart mitt ljudbygge. Tänkte fråga om lite råd här då jag inte är rutinerad.
1. Använder mig av volvos stora orginal HU, antar att de flesta vet hur den fungerar, där man kan ställa in bass, fader och nått mer. När man ska ställa in steget ska man låta HU stå på neutral.
Men då undrar jag vad är neutral på den. Är det "hacket" i mitten av bassreglatorn eller i botten?
Sitter nu en sluten låda i skuffen och det låter helt okey. Men när man börjar dra på upp emot max för basens kapacitet så känns det inte som att den flyttar så mkt mer luft, dock slår, brötar det mer i skuffen utan att den blir distad.
Beror detta på att jag inte har ngn dämpning alls där bak, bassreglatorn ska stå i bottenpå HU eller dåligt med ström(25mm2 kabel)??
Ska tillägga att högtalarna i hatthyllan är borttagna så att mer ljud kmr in.
Och nu min egentliga fråga med denna tråd.
2. Ska bygga en ny baslåda med målet att flytta så mkt luft som möjligt. För att få detta ska jag ha antingen en portad låda eller en bandpass. Då jag inte har skidlucka och ska ha portar i de tomma högtalarhålen i hatthyllan. Min teori är att bandpass är det bästa men skulle vilja ha basen riktad bakåt, pga estetiskt mkt snyggare.
Är det samma effekt att göra en portad låda med basen riktad bakåt och portarna upp genom hålen som att ha en bandpass? Bandpass är väl endå svårare att få korrekt avstämd?
Det är till s40 och basen är en Kicker L5, drivs med ett mutant som ska leverera 600 rms.
Tack på förhand! // Martin