Har du ett problem me pengar? elr e det bara jag som har det?

Nobrando
26 november 2009 · 214 Inlägg

Bjork skrev:
Det farliga med en del som börjar jobba och ser att man helt plötsligt har en del pengar
på kontot är att dom ger sig ut på en shoppingrunda...

"Åfan, dator + bredband bara 599kr/mån i 18mån, ny tele 1kr (med förhöjd avgift 250-300kr)"
sen kan det rulla på, har inte själv gjort detta men känner en som hade så mkt kreditskulder nu när
han blev arbetslös att han fick flytta hem och betala skulder i 6 mån via sin A-kassa.

Spara ALLA kvitton från en månads utgifter, sätt dig ner och kolla vad som kan skäras ner på.
OCH vafan äter du egentligen? Fläskfilé och Pizza var och varannan dag? tongue

Har själv stadgat mig med hela 5 utgifter varje månad, Hyra(inkl. garaget), bil, bilförsäkringarna, bredband och tele..
Ligger i runda slängar runt 9000kr/mån + 1500-2000kr mat  (till jobb och äta ute kanske 1-2ggr i veckan)
ej bensin tillagt då det varierar en hel del. Efter det så blir det ca 12-13000kr att spara, leva och ha kul på smile

Du ska nog se att din ekonomi ordnar upp sig smile

mvh

4000 kr i månaden på mat är inte så farligt. tongue Man behöver mat och mycket av det! big_smile

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
26 november 2009 · 223 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:
så om vi säger att jag tjänar 14000 kr/månad då blir det så här:

lönen               14000 mån
- hyran             4200 mån
- bilförsäkring   800 mån
- datan             400 mån
- mobil             299 mån
- bredband       299 mån
- el                  349 mån
- bil/bensin       1500 mån
- mat/ alkohol   4000 mån
- cigg               1000 mån
övrigt tillkommer!!

då har man ca 1000 kvar sad måste sluta röka , försöker cykla istället för o åka bil och äta mindre/billigare mat?

Oj, hade då gärna bytt plats med dig =P Själv lever jag på ca 2500:- i månaden, har jag tur någon månad så får jag 3200:- att leva på, och det ska räcka till bil, mat, cigg, etc.
Denna jävla lågkonjuktur säger jag bara..

Senast redigerat av Merc_ (26 november 2009)

Volvo 855R (1996)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
26 november 2009 · 1 874 Inlägg

slyt skrev:

FL3JM skrev:
Tycker det är skumt att man är så jävla korkad att man inte prioriterar bort skitgrejjer som snus och tobak när pengarna tryter, det måste ju ändå vara den onödigaste utgiften, så vida man inte går på andra droger också.

Skit? Snus är ju det bästa som finns skiter ja hellre i att äta om det skulle gå s¨å långt att jag inte har råd att snusa

Dagens smartaste uttalande... not...

sir_daniel www.kudoz.se
26 november 2009 · 3 802 Inlägg

dags och skaffa bättre jobb eller plugga så du kan byta till ett jobb som betalar tex gå till sjöss...

14K efterskatt är inte jättemycket pengar direkt.
försök o hitta ett extrajobb på helgerna/kvällarna som ger några tusen extra i månaden om du inte kan få ett annat bättre välbetalt jobb.

Fellow
26 november 2009 · 1 581 Inlägg

sir_daniel skrev:
dags och skaffa bättre jobb eller plugga så du kan byta till ett jobb som betalar tex gå till sjöss...

14K efterskatt är inte jättemycket pengar direkt.
försök o hitta ett extrajobb på helgerna/kvällarna som ger några tusen extra i månaden om du inte kan få ett annat bättre välbetalt jobb.

Det är väl en förhållandevis bra lön med en arbetslivserfarenhet på 2-3 år? Jag ser ingen anledning till att plugga vidare 3-4 år o få skulder för att sedan tjäna 40 k i månaden när jag är 50 istället för 30k.

Senast redigerat av Fellow (26 november 2009)

dahboy
26 november 2009 · 1 002 Inlägg

MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

Precis. Mycket svårare är det inte..

...
Martin 9-3 Fisketokig
26 november 2009 · 2 997 Inlägg

Betala mer saker i klumpsummor så du har "städat undan dem" i början av året så slipper det bli tufft på slutet.

Ligg alltid plus på kortkostnader. Ha innestående på mat-kort och bensin-kort

Då kan det gå åt helvete en månad utan att man behöver lida för det.

Så jäkla skönt att städa undan allt vad stora räkningar heter och fylla på korten så man bara kan ligga lågt resten av året.

Enda räkningarna här hemma är internet och canaldigital och telefon på totalt ca 800:- i månaden. och ca 2500:- i mat.
Allt vad gäller kostnader på huset, el, alla försäkringar mm är fixade i förväg i början av året. Brukar ha några månaders buffert på bensinkortet och fylla på 3gånger om året...
Ska precis fylla på denna månaden så slipper man bry sig om bilen förrän till mars kanske smile

Då klarar man stränga budgetar och går runt resten av året på 4-5 papp i månaden lätt på 2 pers.

Senast redigerat av Martin 9-3 (26 november 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
slyt Chef
26 november 2009 · 41 Inlägg

Hexenhammer skrev:

slyt skrev:

FL3JM skrev:
Tycker det är skumt att man är så jävla korkad att man inte prioriterar bort skitgrejjer som snus och tobak när pengarna tryter, det måste ju ändå vara den onödigaste utgiften, så vida man inte går på andra droger också.

Skit? Snus är ju det bästa som finns skiter ja hellre i att äta om det skulle gå s¨å långt att jag inte har råd att snusa

Dagens smartaste uttalande... not...

Jo det tycker jag snusar för 1320kr/mån inte mycket pengar så risken att man skulle behöva snåla in på annat är rätt liten

lön 26000kr efter skatt
boendekostnad inkl bredband och el 4200kr delat på 2 
mobil 250kr/mån
tv avgift 500kr/kvartal delat på 2
mat 2500kr/mån delat på 2
facket 770kr/mån
försäkring+bensin 750kr/mån delat på 2
hygien 200kr/mån
snus 1320/mån
Käka ute 1000kr/mån

Frostfjord Ljudbyggare
26 november 2009 · 170 Inlägg

tkd_rille skrev:

MaRcUs_BMW skrev:

MilleN skrev:
Skaffa mer lön eller mindre räkningar.

"skaffa" mer lön? man får ju inte jobba hur mkt som helst :b
midre räkningar måste vara en bra lösning.

får du bara ut 14 tusen så jobbar du inte mycket.
Jag låg förra månaden på 240 timmar jobb. en månad i somras låg jag på ca 285 timmar minus rast.

Så du ligger väl på futtiga 160 ?

Och du lagar nog inte mat ? utan handlar färdigmat hela tiden ?

röka 20 pack cigg i månaden påg är du inte klok.

Timlön = med 5kr????

Själv har jag 15-16k efter skatten. Sen har jag och frugan gjort så att jag betalar alla räkningar och lån osv. Sen är hennes lön till mat/bensin/nöjen..

Denna månaden har jag 6kr kvar på kontot för den delen. Alltså mindre än 24timmar efter lönen  tongue

EDIT: Du har inte en chans i helv*** skrivit upp alla utgifter där... Borde ha 18k kvar ju.. Nej du, inget annat typ importera bilar/kvinnor eller något brottsyndikat som du lägger pengar på vid sidan av?

Senast redigerat av Frostfjord (26 november 2009)

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Fellow
26 november 2009 · 1 581 Inlägg

Fan hur jobbar folk som har 26 000 kr efter skatt? 300 timmar i månaden eller?
Jag har 37.5 timmar arbetsvecka och 114 kr i timmen drygt. Får inte jobba över för pengar som sagt.

Där jag bor finns det inte mycket jobb, antingen jobbar man här, eller så finns det 1 till industri. Sen finns det ju alltid snickare, grävare, elektriker osv men jag är tekniskt utbildad på gymnasiet, IT/Data så kan inget om dessa områden. Men det är ett arbete iaf som inte kräver högskoleutbildning och som är rätt så roligt och lätt.

Senast redigerat av Fellow (26 november 2009)

slyt Chef
26 november 2009 · 41 Inlägg

Kan svara för mig själv bara jag jobbar inte övertid utan jobbar mycket nätter u

Germax
26 november 2009 · 12 086 Inlägg

600kr kvar efter räkningarna tongue

Haha, jag hade blivit förtvivlad..

MissMums Evolution garage
26 november 2009 · 275 Inlägg

Lär dig leva snålt. Det finns säkert nått man kan spara in på.
Veckohandla, matlåda, storkok, prisjakt?? m.m.
och köp aldrig något på avbetalning, ha istället alltid en buffert på några tusen
så om du vill ha något ska du ha råd att köpa det cash.

Annars skulle man väl inte ha råd med alla intressen man har. Bil är ju ganska dyrt ändå.
Speciellt om man har en man som avgudar att köra skyline tongue

/Sandra

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-
bollen1986
26 november 2009 · 3 714 Inlägg

Jag handlar inte mat för 4000 i månaden iaf....

Som en ensamboende så borde man klara sig på 2000 i mån vilket jag gör

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
transworld
26 november 2009 · 4 Inlägg

Jag jobbar med charlie söderberg på balansekonomi och Pengakoll. denna frågeställning är alltid aktuell för oss. vart fan tar pengarna vägen egentligen. Jag såg din kalkyl på din ekonomi. Jag kan direkt säga att du inte har stenkoll. att ha stenkoll innebär ju att du vet exakt vart varenda krona har tagit vägen.
jag rekommenderar dig att göra en resultat och balansräkning för din egen skull och ta upp varenda liten pytteutgift på den. sedan skall du kolla vilka av dessa utgifter är passiva utgifter och vilka som är aktiva utgifter. Se över alla dina lån och omsätt dom om möjligt för billigare ränta. se över dina försäkringar. du kan spara många tusenlappar på att ha rätt försäkring. Sedan bör du fundera på att skaffa dig tick inkomster och tick tillgångar som ger dig månatligt/årligt tick. Minska skulder och utgifter och öka passiva och aktiva inkomster. Du kan också göra dig av med bredbandet hemma och skaffa dig mobilt bredband kontant kort. du får 3G hastighet och betalar mycket mindre, och slipper den fasta utgiften. kontantkort till telefonen är också bra. helst då se till att du skaffar samma kontantabbonemang som polarna har så ni ringer gratis till varann. se till och storhandla maten istället för att handla varje dag. större paket spar massor av pengar i längden. kolla över alla dina vanor. coh se till att skaffa dig sådana vanor som gör att du mår bättre och tjänar samt sparar mer.

"Det räcker med 1.50 kr på fickan för att du skall bli ekonomiskt oberoende inom 5-7 år.alla kan bli rika, oavsett nuläget"- Charlie Söderberg

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.pengakoll.nu

TobiasP
26 november 2009 · 89 Inlägg

Vill tillägga till den som tog upp soc. tjänsten. Då jag känner en kompis som går där, hon söker jobb varje dag (oftast). Hon får inte 8000kr och soc. betalar inte elen, läkarbesöken, eller försäkringen. Utan dom betalar hyran och ger henne dryga 3500kr till räkningar (mat, el, bredband, telefon). Nu säger jag ju inte att alla har det så. Men i detta fall så är det inte så bra som du målade upp det. Sen så studerar jag själv och inte det lättaste att få jobb. Tog mig ett tag att ens hitta en praktikplats (men lyckades).
Så förstår att det är jobbigt när folk "bara" kan gå till socialen. Men alla super inte och slår sina barn bara för man går på soc. (dvs INTE gör någonting)

Sen tillbaka till frågan,

1500kr till mat för en person borde räcka, stäng av allt när du inte använder det (knappen på tvn tex. istället för via tv-dosan).
skaffa billigare abonnemang/lås nuvarande med sån där pengakontroll, så du inte kan komma över en viss summa. Eller skaffa kontantkort.
Sluta rök ,och/eller börja snusa (klarade mig på 1 rulle per månad - slutat nu)

Finns säkert mer tips och folk som givit dom osv.

Senast redigerat av Uchiha (26 november 2009)

Brandis Diktator
26 november 2009 · 968 Inlägg

Uchiha skrev:
Vill tillägga till den som tog upp soc. tjänsten. Då jag känner en kompis som går där, hon söker jobb varje dag (oftast). Hon får inte 8000kr och soc. betalar inte elen, läkarbesöken, eller försäkringen. Utan dom betalar hyran och ger henne dryga 3500kr till räkningar (mat, el, bredband, telefon). Nu säger jag ju inte att alla har det så. Men i detta fall så är det inte så bra som du målade upp det. Sen så studerar jag själv och inte det lättaste att få jobb. Tog mig ett tag att ens hitta en praktikplats (men lyckades).
Så förstår att det är jobbigt när folk "bara" kan gå till socialen. Men alla super inte och slår sina barn bara för man går på soc. (dvs INTE gör någonting)

Sen tillbaka till frågan,

1500kr till mat för en person borde räcka, stäng av allt när du inte använder det (knappen på tvn tex. istället för via tv-dosan).
skaffa billigare abonnemang/lås nuvarande med sån där pengakontroll, så du inte kan komma över en viss summa. Eller skaffa kontantkort.
Sluta rök ,och/eller börja snusa (klarade mig på 1 rulle per månad - slutat nu)

Finns säkert mer tips och folk som givit dom osv.

då begår henne social förvaltning lagbrott. eller så fyller hon inte alla deras kriterier... min moster är "soc kärring" så jag är rätt insatt i hur det fungerar, har även själv gått där och fått mycket hjälp av henne och du har alltid rätt att få läkarbesök, el, hyreskostnad och hemförsäkring betald av socialen, sen om hon söker bidrag för det, det är ju en annan sak... sen kan man alltid överklaga deras beslut!

ichibon mmm, blåbärssoppa.
26 november 2009 · 616 Inlägg

Jag lever på 6000 kr/mån. Har varken a-kassa eller soc dock.

Då bor jag själv i en tvåa för 3000 kr/mån, har hund, bil, två hästar och mobil, tv, bredband osv.

Äta för 4000 spänn i månaden skulle jag nog inte lyckas med ens om jag försökte. Och då ÄLSKAR jag mat. smile

14.000 efter skatt hade jag kunnat leva lyxliv på. smile Man lär sig prioritera.

Senast redigerat av ichibon (26 november 2009)

/ichi
Conceited GARAGET V.D.
26 november 2009 · 900 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
sen en ide är ju att skaffa en brud å få henne å dela på allt då har du helt plötsligt 7000 över varje månad

har redan en, men vi bor ej tillsammans!

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
26 november 2009 · 846 Inlägg

pengar är ju något man har lite av specielt som pluggande :S helt sjukt 1050 kr och klara sig på de går ju för fan inte !

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang