Lagligt att tillhandahålla ett register över civilpolisbilar?

Hunted Jackass
27 november 2009 · 795 Inlägg

Hej, har haft små funderingar på att starta en sida där man kan skicka in foton på civilbilar så att man kan tillhandahålla ett offentligt register över dessa.

Finns det några juridiska problem med detta? Är det någon som vet av en redan existerande tjänst och är det någon som annars skulle kunna tänka sig av att använda en sådan tjänst om jag ordnar en sådan?

Kom med förslag, funderingar och fakta :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
OphanWitehall
27 november 2009 · 1 335 Inlägg

Finns redan ett sådat register på streetrace402.
Dock utan bilder, bara regnr och info om bilen.

Senast redigerat av OphanWitehall (27 november 2009)

soyd
27 november 2009 · 1 853 Inlägg

Jag tror inte att det är olagligt att hänga ut dom satt säga... Det är ju inte så att dom är hemliga direkt står ju polis myndigheten om man slår upp deras regnummer?.

Svåra blir väll kanske att hålla listan någorlunda uppdaterad...

/mvh soyd

sk8ville
27 november 2009 · 653 Inlägg

det är lagligt och hade vatt riktigt najs me en sån lista med bilder smile

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Hamilton
27 november 2009 · 8 864 Inlägg

Bara för att ett register är offentligt så får man inte publicera den hur man vill.
Datainspektionen har alla svar, bara att googla

Fotograf på tierpidag.se
Hunted Jackass
27 november 2009 · 795 Inlägg

Hamilton: Jag har undersökt dera hemsida utan att finna svar, skrev även ett mail till dom imorse för att fråga.

Funderar på att göra layouten lite som blockets, att man får välja län utifrån en bild över sverige och då presenteras med en lista på upplagda fordon.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
volvoentusiasten
27 november 2009 · 4 005 Inlägg

Det är bara o köra. PUL gäller inte myndigheters fordon. De bilar som är känsliga för sekretess o likn är inte registrerade på rikspolisstyrelsen. De är inhyrda eller lånade fordon.

Beroende på hur siten ser ut med funktioner osv så kan det vara en trevlig site!

Hamilton
27 november 2009 · 8 864 Inlägg

linuslinje skrev:
Det är bara o köra. PUL gäller inte myndigheters fordon. De bilar som är känsliga för sekretess o likn är inte registrerade på rikspolisstyrelsen. De är inhyrda eller lånade fordon.

Beroende på hur siten ser ut med funktioner osv så kan det vara en trevlig site!

Inte Pul det är frågan om heller, privatpersoner får inte publicera register hur som helst.
Eftersom han redan mailat så lär han få svar snart.

Senast redigerat av Hamilton (27 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se
nitrox Defloratör.
27 november 2009 · 641 Inlägg

sk8ville skrev:
det är lagligt och hade vatt riktigt najs me en sån lista med bilder smile

http://qp.krakke.com/index.php/Huvudsida


Dock är det bara bilar från norrbotten

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Hunted Jackass
27 november 2009 · 795 Inlägg

Håller tummarna för ett posetivt svar från Datainspektionen! Har inte hört ngt ännu.

Ni får gärna komma med tips på hur jag skall hantera registreringen av bilarna och även hur jag skall gallra ut felaktiga anmälningar, ex vanliga bilar med blixljus osv.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
dadooo
27 november 2009 · 841 Inlägg

de borde du få göra för de är ju statens bilar om man säger så och vi betalar för dem bilarna på sätt o vis så ja tkr de borde vara lagligt men sen kan de finnas undandrag=)

Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Agr3n
27 november 2009 · 108 Inlägg

Vore riktigt klockrent med en sånn sida=) Får hoppas på positivt svar från datainspektionen !

BMW E30 320/325 "M-tech 2" (1988)
NisseCarlsson Lastbilschaffis
27 november 2009 · 64 Inlägg

Hmm, jag börajde på en sån lista förra året, men ja vettefasen vart den har toge vägen nu.. sad

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
Hunted Jackass
27 november 2009 · 795 Inlägg

NisseCarlsson skrev:
Hmm, jag börajde på en sån lista förra året, men ja vettefasen vart den har toge vägen nu.. sad

Hur samlade du in uppgifterna?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Jokke_
27 november 2009 · 453 Inlägg

Det svåraste måste ju bli att hålla listan uppdaterad? Någon gång byts de ju ut och då kanske inte personer som köper dem vill ha kvar sitt regnummer där, eller...... tongue

nitrox Defloratör.
27 november 2009 · 641 Inlägg

Agr3n skrev:
Vore riktigt klockrent med en sånn sida=) Får hoppas på positivt svar från datainspektionen !

Det finns ju redan en! jag länkade den tidigare i tråden. Bara utöka den med bilar från era egna län

Ut och fota snutbilar nu!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
gamlingen
27 november 2009 · 5 198 Inlägg

nitrox skrev:

Agr3n skrev:
Vore riktigt klockrent med en sånn sida=) Får hoppas på positivt svar från datainspektionen !

Det finns ju redan en! jag länkade den tidigare i tråden. Bara utöka den med bilar från era egna län

Ut och fota snutbilar nu!

Den listan va kanon.. men vem håller listorna aktuella som sagt.. .tar bort sånt som inte ska va där..

nitrox Defloratör.
27 november 2009 · 641 Inlägg

gamlingen skrev:

nitrox skrev:

Agr3n skrev:
Vore riktigt klockrent med en sånn sida=) Får hoppas på positivt svar från datainspektionen !

Det finns ju redan en! jag länkade den tidigare i tråden. Bara utöka den med bilar från era egna län

Ut och fota snutbilar nu!

Den listan va kanon.. men vem håller listorna aktuella som sagt.. .tar bort sånt som inte ska va där..

Ja eftersom det är en wiki kan vem som helst moderera sidan och lägga till bilar. Men det är min kompis som äger sidan.

Men som sagt bara lägga till bilar från era egna län.

Infon om bilarna får ni om ni gör en fordonsfråga på transportstyrelsens hemsida.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
torpis Forummoderator
27 november 2009 · 10 572 Inlägg

sk8ville skrev:
det är lagligt och hade vatt riktigt najs me en sån lista med bilder smile

Jag kan inte se vad en sådan lista skulle göra för gott om man inte bor i en så liten stad att civilbilarna är så få att man kan minnas alla regnummer i huvudet.

Listorna som finns på alla forum på nätet är ju värdelösa. Kommer jag och brakar på i bara 140km/h på E4:an så hinner jag aldrig gå igenom listorna från det att jag kan läsa regnummer tills att jag är förbi.

Alltså helt rackans meninglöst i min mening.

Blinkar dem med blåljus så vet man, utifrån det kan man avgöra ev ytterligare åtgärd, så som att stanna vid kanten av vägen tex.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
27 november 2009 · 822 Inlägg

Detta är väl ganska meningslöst igentligen, då det är svårt att uppdatera och man har det på internet, sen när du ligger och kör för fort och ser en misstänkt civilpolis så önskar man att man satt hemma och sökte på den sidan du tänker göra.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang