9016
Sök

Problem med mina högtalare ! ur fas ?

med lem
1 925 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
tjenare ! ber om ursäkt om jag inte får skriva om detta då det gäller hemmahögtalare.

det är såhär, när man står i mitten av rummen så låter inte ljudet bra.. basen försvinner helt ! står du däremot vid sidan av rummen spelar det bra som attan! vad beror detta på ?

har gjort en grym paint bild så ni kanske förstår vad jag menar. det gröna är där det låter bra, det röda=bajs

http://i50.tinypic.com/j0coix.png

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 665 Inlägg
27 november 2009
Ja du har ju själv skrivit ur fas så det kan vara felet. Eftersom det låter lite bas när du står mittemellan.

Hur stort är rummet? vad är det för högtalare? Har du kollat fasen?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bas älskare
716 Inlägg
27 november 2009
prova ställ högtalarna i ett hörn, med högtalarna in emot hörnet, har gjort det fy fan va de låter,

med lem
1 925 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja du har ju själv skrivit ur fas så det kan vara felet. Eftersom det låter lite bas när du står mittemellan.

Hur stort är rummet? vad är det för högtalare? Har du kollat fasen?

rummet är ca 14-15kvm , 3.5*4meter nåt sånt.. högtalarna är dynavoice studio 1.. vet inte hur jag ska kolla om dom är i fas ?

593 Inlägg
27 november 2009
testat att polvända ena högtalaren(det kanske är polvänt nu någonstans) ?

med lem
1 925 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
har provat polvända ena högtalaren, det blev bara en positiv sak av det hela,, det lät illa överallt i rummet. bytte tillbaka o provade med den andra högtalaren = likadant sad

jag blir galen !

593 Inlägg
27 november 2009
testat att ställa högtalarna på kortsidan av rummet istället... ?

med lem
1 925 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
dom står på kortsidan smile

4 693 Inlägg
27 november 2009
Hemma så ställer jag först tex vänster högtalare i hörnet, riktar den mot det högra bakre hörnet. Samma sak med höger högtalare. Brukar bli rätt bra då

Booyakasha!

med lem
1 925 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Hemma så ställer jag först tex vänster högtalare i hörnet, riktar den mot det högra bakre hörnet. Samma sak med höger högtalare. Brukar bli rätt bra då

så har jag också haft det, men det var samma ljud då sad

BMW entusiast
579 Inlägg
27 november 2009
Placeringen av högtalarna är väldigt viktig, om du har gjort som du ritat på bilden så står högtalarna för långt in i hörnen. Du borde ha minst 50cm fritt, eller "luft" mellan högtalaren och väggen, både bakifrån och från sidorna sett då smile
Ljudet blir för instängt på det sättet, så flytta ut dom så ska du se att det spelar bättre smile
Baslåda däremot kan du ha längre in mot väggen/hörnet.

251 Inlägg
27 november 2009
dfine skrev:
Placeringen av högtalarna är väldigt viktig, om du har gjort som du ritat på bilden så står högtalarna för långt in i hörnen. Du borde ha minst 50cm fritt, eller "luft" mellan högtalaren och väggen, både bakifrån och från sidorna sett då smile
Ljudet blir för instängt på det sättet, så flytta ut dom så ska du se att det spelar bättre smile

Sant, men de problem han beskriver ska inte bero på högtalarplaceringen så..
Om högtalarna har låtit bra tidigare och nu plötsligt låter illa så gissar jag att något gått sönder.

För som du beskriver det så talar ju allt på ett fasfel.. Det borde lösas genom att koppla om + och - bak på ena högtalaren.

/TiGgR.

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2009
TiGgR skrev:
dfine skrev:

Sant, men de problem han beskriver ska inte bero på högtalarplaceringen så..
Om högtalarna har låtit bra tidigare och nu plötsligt låter illa så gissar jag att något gått sönder.

För som du beskriver det så talar ju allt på ett fasfel.. Det borde lösas genom att koppla om + och - bak på ena högtalaren.

/TiGgR.

Och vart har han skrivit att dom har låtit bra tidigare och att felet har uppstått nu i efterhand?
Han skriver ju också klart och tydligt att han har testat att fasvända högtalarna, och att det blev värre då = dom är alltså inte fasvända?
Högtalarplaceringen spelar väldigt stor skillnad, och det kan visst bero på det smile

Nej TS tycker att du ska testa att flytta ut högtalarna, dom spelar helt enkelt ut mot väggen istället för in mot rummet. Riktiga golvhögtalare påverkas väldigt mycket utav själva placeringen hmm

med lem
1 925 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
tack för svar ! ska testa flytta ut dom imorrn då jag får plocka bort tv bänk o andra saker som står i vägen smile varför jag inte märkt detta innan är för att rummet är nytt smile

men som sagt ! ska prova flytta dom imorgon o se om det hjälper ! tack så länge smile

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2009
_fillan_ skrev:
tack för svar ! ska testa flytta ut dom imorrn då jag får plocka bort tv bänk o andra saker som står i vägen smile varför jag inte märkt detta innan är för att rummet är nytt smile

men som sagt ! ska prova flytta dom imorgon o se om det hjälper ! tack så länge smile

Ja rum kan ju göra en väldigt stor skillnad smile
Jag är 99% säker på att det är det som är felet, då högtalarna spelar "som fan" ut mot väggen men sämre mot mitten, alltså gör den ändå sitt jobb bra men inte mot rätt del av rummet så att säga tongue

251 Inlägg
28 november 2009
dfine skrev:
_fillan_ skrev:

Ja rum kan ju göra en väldigt stor skillnad smile
Jag är 99% säker på att det är det som är felet, då högtalarna spelar "som fan" ut mot väggen men sämre mot mitten, alltså gör den ändå sitt jobb bra men inte mot rätt del av rummet så att säga tongue

Och sådant har jag BARA upplevt vid fasfel... Visst kan placering av högtalare påverka ljudbild och basen. Har bekanta som har "basdöda" rum och som vi har möblerat om i 35ggr för att hitta det bästa ljudet.

Men att det låter bra i basen på vänster sida, dött i mitten och sen bra på höger sida beror på fasfel.. INTE placeringen av högtalarna....

/TiGgR.

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2009
TiGgR skrev:
Och sådant har jag BARA upplevt vid fasfel... Visst kan placering av högtalare påverka ljudbild och basen. Har bekanta som har "basdöda" rum och som vi har möblerat om i 35ggr för att hitta det bästa ljudet.

Men att det låter bra i basen på vänster sida, dött i mitten och sen bra på höger sida beror på fasfel.. INTE placeringen av högtalarna....

/TiGgR.

Du borde verkligen ta och läsa det han skrivit, han har redan provat det och det lät då värre, alltså är det INTE fasfel! ....

_fillan_ skrev:
har provat polvända ena högtalaren, det blev bara en positiv sak av det hela,, det lät illa överallt i rummet. bytte tillbaka o provade med den andra högtalaren = likadant sad

jag blir galen !

297 Inlägg
28 november 2009
hmm, testat med en annan förstärkare? finns ingen loudness lr liknande man kan trycka in? begripper inte riktigt hur detta kan uppstå :S va har du för material i väggarna?

251 Inlägg
28 november 2009
dfine skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Du borde verkligen ta och läsa det han skrivit, han har redan provat det och det lät då värre, alltså är det INTE fasfel! ....

_fillan_ skrev:

jag blir galen !

Inte fasfel... Då är det som jag tidigare påtalat... Något är trasigt!! För polvänder man ena högtalaren ska det inte låta "värre" då ska bara de symptom uppstå som han beskriver... Bas på sidorna och dött i mitten....

/TiGgR.

Motborgare
1 099 Inlägg
29 november 2009
TiGgR skrev:
dfine skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

_fillan_ skrev:

jag blir galen !

Inte fasfel... Då är det som jag tidigare påtalat... Något är trasigt!! För polvänder man ena högtalaren ska det inte låta "värre" då ska bara de symptom uppstå som han beskriver... Bas på sidorna och dött i mitten....

/TiGgR.

Har du kala väggar blir det ofta sån. Ljudvågorna kancellerar varandra i mitten.
Mattor, gardiner och skit brukar hjälpa rätt mycket.

-- K

Sök