3470
Sök

Hej alla elkuninga.... tänkte kolla om någon ville hjälpa mig "extraljus"

1 749 Inlägg
11 februari 2010
Eller så kopplar man in en led lampa, modell arbetsbelysning där?
15w ska väl gå utan relä?
Annars kan man väl skruva ur den ordinarie lampan och bara köra med ledlampan?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

767 Inlägg
11 februari 2010
fredde_petermann skrev:
lkn8 skrev:
ska koppla in extra back ljus på bilen. kopplar man det likadant som extra ljusen framåt`? trött och fundersam :S tacksam för svar. tack på förhand

Jag kopplade in en extra back lampa/strålkastare på min farsas saab 93  -01a
då tjuvade jag bara ström ifrån backljuset och jordade lampan funkar kanon och det bästa man slipper krångel med extra strömbrytare

det funkar ända tills man har på backljuset för länge och säkringen smäller eller om man har otur att kabeln bränns.
alltid bättre att sätta ett relä till extra lampor och liknande i bilar då original kablarna för komponenterna oftast redan original är underdimensionerade.
Det kan funka hela bilens livslängd men man kan lika gärna råka ut för motsatsen.
har man ett relä har man ju även möjligheten att välja ifall man vill använda sig utav strömbrytare också.

272 Inlägg
13 februari 2010
Lyssna på Kavli, det är för mig uppenbart att han är en välutbildad person som vet vad han talar om.
Problemet han belyser har inte med strömförbrukning att göra utan den omvända spänning som bildas över spolen i reläet när styr-strömmen bryts. (jämför hur en tändspole fungerar).

Elektronik jag varit med att konstruera har alltid skydd för liknande saker så det skulle förvåna mig om inte det samma gäller för bilelektroniken. Det skulle vara svårt att få prylarna genom EMC-testerna annars skulle jag tro. Men som sagt, dumt att chansa.

Problemet med glödtrådsövervakning kvarstår, men det kanske inte är jätteviktigt på backljusen.

Sök