6299
Sök

Ljudproblem - Bas/slutsteg

13 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Tjena!!

Köpte min första bil igår (stolt tongue) och fick med ett litet ljudpaket.

Jag har 2st 6x9 på hatthyllan och sedan 2st 12:or basar därbak tillsammans med ett slutsteg, samt har jag kvar original högtalarna där framme.

Första frågan:

Jag får inte att basarna att funka, jag har läst här på forumet att det burkar vara med jorden/skärningarna men har kollat allt och testa men jag tror inte det är felet. Om ni kollar på bilden så ser ni hur det är kopplat har det rätt eller fel? Ringde även den förra ägaren och frågade om han visste var det var, men han sa bara att jag skulle kolla skärningarna. 
Det finns en lampa på slutsteget och den lyser och jag antar att det är en "powerlampa".

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Andra frågan:

Ska inte alla högtalare vara in kollade till slutsteget för att fördela ljudet?
Är jag helt ute och cyklar nu eller? wink

Basen och slutsteg är av märket Proson och har även läst att det är ett billigt och inte så högstansad, men tänkte det ändå är bättre en BMW originalljud.. cool

http://img145.imageshack.us/img145/637/hataallamn.th.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/1484/killme.th.jpg

Hoppas ni gillar mina bilder ! big_smile

Elektriker
1 138 Inlägg
28 november 2009
har du remoten från sterion inkopplad i slutsteget?

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

13 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
daajvid skrev:
har du remoten från sterion inkopplad i slutsteget?

Bra att du sa de, glömde att måla in den. Ja det har jag och den funkar (tror jag.. tongue)

Elektriker
1 138 Inlägg
28 november 2009
kolla de:P startar slutsteget? någon lampa som lyser på den eller nåt sånt..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

13 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Det finns en lampa på slutsteget och den lyser och jag antar att det är en "powerlampa".

Japp, skrev de också.. tongue

224 Inlägg
28 november 2009
Hmm hmmm..

Alla högtalare behöver inte var inkopplade till slutsteget.
Framsystemet klarar bilstereon av att driva själv med sin egen effekt.
Däremot kräver basarna lite mer kräm så därför kopplar man in ett slutsteg som kan
ge den där extra kraften för att driva basarna.

Hade jag varit du hade jag kopplat ur 6:9:orna bak och bara kört framsystem +subborna bak.

Ang felet med att du inte får fram nåt basljud kan bero på huvudenheten.
Har du någon meny för Sub där du kan justera diverse parametrar?

Micke

Ge fan i TexasBoB!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
28 november 2009
Är rca (lågnivå kablarna) kopplade till stereon? Slutsteget?

4 693 Inlägg
28 november 2009
Famders skrev:

Japp, skrev de också.. tongue

Vad är det för färg lampan lyser i?
Står det någon jämte lampan? Det brukar göra det.

Booyakasha!

13 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Vad är det för färg lampan lyser i? Står det någon jämte lampan? Det brukar göra det.

Pwr/Pat står de..

Ang felet med att du inte får fram nåt basljud kan bero på huvudenheten.
Har du någon meny för Sub där du kan justera diverse parametrar?

Vad för typ av meny menar du? Jag fick inte med någon brukshandvisning till varken stereon, slutsteget eller basarna om det är de du menar. wink

Är rca (lågnivå kablarna) kopplade till stereon? Slutsteget?

Det är iaf inkopplat i slutsteget, ska ta ut stereon och kolla med med. RCA är inte de till för att slutsteget ska starta när stereon startar? I så fall gör den de, för om jag stänger av stereon så slutar lampa att lysa.

Några mer tips man kan göra? :S Kan man inte testa slutsteg eller basarna emot något annat?

595 Inlägg
28 november 2009
Famders skrev:
Det är iaf inkopplat i slutsteget, ska ta ut stereon och kolla med med. RCA är inte de till för att slutsteget ska starta när stereon startar? I så fall gör den de, för om jag stänger av stereon så slutar lampa att lysa.
Några mer tips man kan göra? :S Kan man inte testa slutsteg eller basarna emot något annat?

Nej nej, Remote kabeln ser till att steget startar när stereon startar. RCA kablarna skickar ju signalerna med "ljudet". Utan dom inkopplade = inget ljud alls !

tror det är det som är felet ifs wink annars är väl 12an sönder eller något likande. Kollat alla högtalar kablar osv?

Bas älskare
716 Inlägg
28 november 2009
kolla kablarna som sitter i högtalarna/basarna. kan vara dem som åkt ut.

13 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Nej nej, Remote kabeln ser till att steget startar när stereon startar. RCA kablarna skickar ju signalerna med "ljudet". Utan dom inkopplade = inget ljud alls !

tror det är det som är felet ifs wink annars är väl 12an sönder eller något likande. Kollat alla högtalar kablar osv?

aha, okej tongue

Det var inte dessa kablar sad Men tror jag har kanske har hittat felet, när jag tog ur stereon så var det en sladd som bara låg där, jag tror det är REM sladden men är inte säker (eftersom det inte jag som har byggt systemet).

Vilket fall som helst, var ska REM sladden sitta i stereon? roll

595 Inlägg
28 november 2009
Famders skrev:
aha, okej tongue

Det var inte dessa kablar sad Men tror jag har kanske har hittat felet, när jag tog ur stereon så var det en sladd som bara låg där, jag tror det är REM sladden men är inte säker (eftersom det inte jag som har byggt systemet).

Vilket fall som helst, var ska REM sladden sitta i stereon? roll

Jag tror då inte det är REM sladden. eftersom slutsteget startar då du starta stereon?
Och om den inte skulle fungera skulle antingen Steget stå på alltid. Vilket skulle leda till att du inte skulle kunna starta din bil. Eller så är steget helt avstängt. Men det är det ju inte?

Men eftersom du vill veta så brukar REM sladden vara Blå & Vit randig. (Dock olika!)

Jag hade iaf i detta läget chansat på att det är Högtalar sladdarna som har åkt ut lite. Eller så fungerar helt enkelt inte lådan..?

Sök