Tjaa, undrar om nån kan hjälpa mig att sätta upp en trimnings lista till min bil. vill ha en trimning som håller och med bra krut
jag skulle vilja hamna mellan 250-300+hk nånstans för max 10 000kr om det är möjligt. skulle gärna vilja att nån gjorde en lista i vilken ordning man börjar , vad det kostar och vart man köper de, eftersom jag troligen inte kommer ha alla dom pengarna på samma gång.
vore bra om ni inte skrev tex. köp ett chip, byt kamaxel osv. utan skriv gärna som sagt pris, och vart man köper det
Eller så bygger han eget "sportsystem" när han har begränsad budget. Kör på viking och lite biltemarör. Fungerar kalas
Soppapump behövs väl knappast?? Jag kör utan uppgradering och min går rätt friskt ändå ^^ Turbo finns på stylingbutiken också med 360 lager om man inte vill skicka från England. Fungerar bra.
Hur är det att köra på en originaltopp med så mycket effekt? Jag märkte en avsevärd skillnad på när jag bytte till min orörda 530 i jämförelse med en rikligt portad 531. Kommer man över 300 med originaltopp? Min kändes slö
En BTR lär du behöva också för att ställa in allt fint. Kan rekomendera alutech, dom fungerar. Körde på en billigt jävel innan och den ställde om sig och höll inte trycket. Så köp en vettig direkt.
t3\t4 turbo från england = 2700:- vikingchip = 1500 intercooler kl racing ca 1000:- soppa pump turbobanditen = 1500:- beganade -968 spridare = ? 1500? 2 bosch dumpar (skroten) = 100:- + diverse rör å slangar för resterande
+Koppling 4000:- +kamaxel 500:- +dumpventil. du kan dock dra ner soppapumpspriset till 6-1000kr å så får du tillverka en 3" lmm..
Med dom grejerna kommer du över 300 hästar...
Vilken kamaxel skall jag ha då? orginal dumpen räcker inte eller? hur tillverkar/köper man en 3" lmm? beskriv lite bättre tack
Finns en hel del kamaxlar att köra på, jag själv kör på vx3. 3" lmm kan köpa, de sitter i Volvo 960, de ska ha 012 i slutnummer tror ja. Eller så kan du bygga din egen, bara ta din insats och sätt i ett 3" rör, så är det väll?
t3\t4 turbo från england = 2700:- vikingchip = 1500 intercooler kl racing ca 1000:- soppa pump turbobanditen = 1500:- beganade -968 spridare = ? 1500? 2 bosch dumpar (skroten) = 100:- + diverse rör å slangar för resterande
+Koppling 4000:- +kamaxel 500:- +dumpventil. du kan dock dra ner soppapumpspriset till 6-1000kr å så får du tillverka en 3" lmm..
Vilken kamaxel skall jag ha då? orginal dumpen räcker inte eller? hur tillverkar/köper man en 3" lmm? beskriv lite bättre tack
om du köper en t3/t4 turbo så sitter de ingen dump i dom som de gör i din orginal turbo utan du behöver en extern dump.
V-kam hade passat dig fint.
Man kan ta ett plaströr med 76mm innerdiameter som man flyttar över orginal elektroniken i eller så köper man en 960 lmm med slutnr 012, men på båda alternativen så måste man ha 465cc spridare å chippat.
om du köper en t3/t4 turbo så sitter de ingen dump i dom som de gör i din orginal turbo utan du behöver en extern dump.
Man kan ta ett plaströr med 76mm innerdiameter som man flyttar över orginal elektroniken i eller så köper man en 960 lmm med slutnr 012, men på båda alternativen så måste man ha 465cc spridare å chippat.
okej så alltså det enklaste är att ringa skroten och fråga efter en 960 lmm med slutnummer 012 sen köpa 465cc spridare (från? / pris? ) och börja med ett viking chip ?
vad sitter det för kamaxel orginal för er som vet?=P och hjälper en vx3 kam mig mycket utan att porta och plana till en början? vad gör vx3 kammen?
och varför skall jag köpa en t3/t4 turbo när det står att den laddar upp till 1bar? det pallar väll min orginal turbo med? förlåt om frågorna är idiotiska men vill gärna ha svar
vad sitter det för kamaxel orginal för er som vet?=P och hjälper en vx3 kam mig mycket utan att porta och plana till en början? vad gör vx3 kammen?
och varför skall jag köpa en t3/t4 turbo när det står att den laddar upp till 1bar? det pallar väll min orginal turbo med? förlåt om frågorna är idiotiska men vill gärna ha svar
DEt sitter förmodligen en T kam i, den sämsta volvo någonsin har gjort, dom tar inte ens emot den för omslipning
Man ska inte titta på laddtrycket, det är ett vanligt fel, det är flödet som är intressant. Med andra ord, större turbo ger mer effekt på samma laddtryck, framförallt mycket mera toppeffekt, en liten turbo stryper avgaserna så motorn orkar inte varva ut.
min t3\t4 pallar 1,5 med 270 lager men ska bytas till 360
okej så alltså det enklaste är att ringa skroten och fråga efter en 960 lmm med slutnummer 012 sen köpa 465cc spridare (från? / pris? ) och börja med ett viking chip ?
precis! Spridare kan du köpa av Lgspeed.se för ca600 kr st vilket e billigt. bosch 968 är slutnummer på dom spridarna du ska ha å inget annat, alternativ några andra spridare på runt 440cc.
Du har en T-kam orginal vilken e gjord för bottenvrid å inget varv typ...usch om du sticker till en skrot så kan du plocka en V-kam som e betydligt trevligare från en 740 gle, Mekaniska sprutet, b230E heter motorn...då får du en betyligt roligare motor! som dannej säger, laddtrycket är ointressant de är de totala mottrycket/motståndet i turbokretsen som avgör vilket laddtryck du får eller behöver.... Jag tex körde med mitsu 15g aggregat förut å med 1.5 bars laddtryck hade jag 2-220hk max. med T3/t4 turbon jag har nu plockade jag för några år sen 250 häst vid 0.8 bars laddtryck..allt annat var desamma.
DEt sitter förmodligen en T kam i, den sämsta volvo någonsin har gjort, dom tar inte ens emot den för omslipning
Man ska inte titta på laddtrycket, det är ett vanligt fel, det är flödet som är intressant. Med andra ord, större turbo ger mer effekt på samma laddtryck, framförallt mycket mera toppeffekt, en liten turbo stryper avgaserna så motorn orkar inte varva ut.
okej väldigt bra svar! men t3/t4 turbon från stylingbutiken med 360 lager, passar den direkt på och är den bra samt prisvärd?
funderar på att köpa vx3 kamaxel, kommer det göra sig stor skillnad? och måste jag tex, schimsa in den kammen?
precis! Spridare kan du köpa av Lgspeed.se för ca600 kr st vilket e billigt. bosch 968 är slutnummer på dom spridarna du ska ha å inget annat, alternativ några andra spridare på runt 440cc.
Du har en T-kam orginal vilken e gjord för bottenvrid å inget varv typ...usch om du sticker till en skrot så kan du plocka en V-kam som e betydligt trevligare från en 740 gle, Mekaniska sprutet, b230E heter motorn...då får du en betyligt roligare motor! som dannej säger, laddtrycket är ointressant de är de totala mottrycket/motståndet i turbokretsen som avgör vilket laddtryck du får eller behöver.... Jag tex körde med mitsu 15g aggregat förut å med 1.5 bars laddtryck hade jag 2-220hk max. med T3/t4 turbon jag har nu plockade jag för några år sen 250 häst vid 0.8 bars laddtryck..allt annat var desamma.
tack för en bra förklaring och mycket bra info! dom spridarna får jag nog ta och beställa då, måste man modifiera något eller är det bara att sätta i ?
jag tänkte börja med denna setup först :
Viking chip (ca: 1500kr?) 3" lmm från skroten (ca 500kr?) spridare från lgspeed (600kr) vx3 kam från tex. blocket (ca 800kr?)
låter detta bra att börja med? samt hur mycket effekt kommer det ge ungefär?
senare får det nog bli t3/t4 turbon 531 topp , porta plana och annan IC samt dump
har även en till fråga, jag har satt i en laddtrycksmätare nu som visar 0.5bar ladd, (orginal?) en kompis sätte dit ett koppar rör med 3hål i på wg slangen, och jag märkte att den gick lite bättre,
men som sagt så blir det viking chip först, höjjer det laddtrycket eller hur ska jag höja det? skulle vilja ligga mellan 0.8 - 1.0bar om det låter bra? kollade på staget till wastegaten men tyckte inte det såg ut som att det går att gänga?