5344
Sök

Köpråd; Audi A6 Avant

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:

Du förstår principen wink

Jo, jag har även jag räknat på pumpen. Det är fördelen med hyrbilar som skall lämnas tillbaka fulltankade nämligen, men en klocka ringer bak i huvudet. Finns det inte olika versioner av 2.0TFSI, kan det då stämma att en äldre version sitter i A6? (Läste nåt sådant i TV) Eller är det kanske det högre motståndet som ligger bakom?

Inte vet jag, men 0.85-0.9 får man nog räkna med som minst i en A6 2.0t. Snarare litern, fast då är det som du själv sa inte gubbkörning. Jag följer ecodrive principerna rätt bra, men det där med att "accelerera bestämt" kan man ju ha olika tolkning av roll tongue

Jag har bland de "första" versionerna i min bil men DOCK har ju A6ans motor mindre effekt vilket kanske gör att den får slita mer med den stora bilen? Kan ju va så... Sen bör även 2.0TFSI motorerna köras på v-power och MÅSTE köras på 98 för att inte få effekt tapp som fan och börja gå konstigt!

Accelerera bestämt måste ju betyda 2an till 100 sen i med 6an?

Nja, 2an till 50, 3an till... 80 kanske och 4an till 100 och sedan *högsta växeln* (alltså sexan) Beror ju på bilen mycket, med bestämt menar de att man tydligt accelererar, utan att ge fullt. Vad betyder det då? Jo på en Skoda 1.2 kanske 80% gas och på en Ferrari 10% gas. Men du skall inte varva mer än... har för mig det var 2500 rpm i en diesel och 3500 rpm i en bensinare till vardags.

Har alltid tankat 98 oktan i de Audi jag kört, tror inte Statoil, Hertz och allt man kör med struntar i rekommendationerna de heller...

Jag var rätt ironisk;) Mjo runt 3000varv är det man ska smälla i nästa växel:) Och lagom i audin är väll halvgas ungefär om man ska ha lite tempo:) Annars laddar turbon för mycket^^

Four rings to rule them all!

2 751 Inlägg
30 november 2009
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:
Nej, det är det få som tror. "Första" versionen av 523i drog 0.8, "andra" 0.73, och 0.8 det är vad en 2.0 TFSI Avant drar i motorvägsfart och blandad körning ytterligare lite. 0.75 blandad som någon skrev på förra sidan, är det officiella siffran? Tja om du kör utan att låta turbon jobba så kanske...

Och även om Bmws siffror är orimliga de med ligger den inte långt ifrån dessa blandad körning. Kör man som en kärring kanske 2.0ans siffror stämmer in bättre, men jag har då aldrig hamnat i närheten av dem trots x antal 100 mil i dessa bilarna.

Och med Bmws sexa får du en väldigt mycket starkare och mer elastisk motor än en liten klen fyra med turbo, och en motor som passar mycket bättre in i en stor bil.

Min A4 som uppenbarligen väger mer och är fyrhjulsdriven kör jag UTANPROBLEM på 0.85 blandat med nästan enbart kallstarter osv. och då är det ett par repor till varv stopp nästan varje dag... Och nu pratar jag faktisk uträknad förbrukning vid pumpen och inte vad färddatorn säger... Turbon börjar ju ladda redan vid 1800varv på 2.0tfsi motorn så svårt att inte få den o ladda;) Men därav även den fina gången

Jo, jag har även jag räknat på pumpen. Det är fördelen med hyrbilar som skall lämnas tillbaka fulltankade nämligen, men en klocka ringer bak i huvudet. Finns det inte olika versioner av 2.0TFSI, kan det då stämma att en äldre version sitter i A6? (Läste nåt sådant i TV) Eller är det kanske det högre motståndet som ligger bakom?

Inte vet jag, men 0.85-0.9 får man nog räkna med som minst i en A6 2.0t. Snarare litern, fast då är det som du själv sa inte gubbkörning. Jag följer ecodrive principerna rätt bra, men det där med att "accelerera bestämt" kan man ju ha olika tolkning av roll tongue

Det finns olika 2.0TFSI ja visst smile

Den ena är den som finns i Danne_gg's A4, det är samma motor som sitter i A6 2.0T fast ned trimmad.

Den andra 2.0TFSI är den som finns i nya A4 211hk och 180hk, samt i Golf GTI 211hk.

Själv har jag kört på 1/milen i början men nu börjar det kommer ner i och med att bilen blir inkörd, 0.8l/milen är ganska vanligt.

2.0T är alltså samma motor som sitter i A6 innan och efter facelift fast med lite uppdateringar, tror inte det är någon hårdvara uppdatering utan mjukvara. Den dricker lite mindre och en aning (rappare(inget man märker).

Och i 2.0T facelift modellen behöver man inte tanka 98+ utan det är 95 som är rekommenderat minimum. Vilket man inte skulle tanka i pre-facelift modellen
Senast redigerat av DasAuto (30 november 2009)

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2009
DasAuto skrev:
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:

Min A4 som uppenbarligen väger mer och är fyrhjulsdriven kör jag UTANPROBLEM på 0.85 blandat med nästan enbart kallstarter osv. och då är det ett par repor till varv stopp nästan varje dag... Och nu pratar jag faktisk uträknad förbrukning vid pumpen och inte vad färddatorn säger... Turbon börjar ju ladda redan vid 1800varv på 2.0tfsi motorn så svårt att inte få den o ladda;) Men därav även den fina gången

Den ena är den som finns i Danne_gg's A4, det är samma motor som sitter i A6 2.0T fast ned trimmad.

Den andra 2.0TFSI är den som finns i nya A4 211hk och 180hk, samt i Golf GTI 211hk.

Själv har jag kört på 1/milen i början men nu börjar det kommer ner i och med att bilen blir inkörd, 0.8l/milen är ganska vanligt.

2.0T är alltså samma motor som sitter i A6 innan och efter facelift fast med lite uppdateringar, tror inte det är någon hårdvara uppdatering utan mjukvara. Den dricker lite mindre och en aning (rappare(inget man märker).

Och i 2.0T facelift modellen behöver man inte tanka 98+ utan det är 95 som är rekommenderat minimum. Vilket man inte skulle tanka i pre-facelift modellen

Kan hålla med om att man inte märker mellan face eller prefacelift, men är det inte Seat och Skoda som får hålla till godo med äldre versioner? Var nämligen en insändare som ifrågasatte varför två bilar från VAG av olika märken fick så stor skillnad på förbrukningen trots samma 2.0 TFSI motor.

Och svaret var just det, det är inte exakt samma motor.

Danne_gg: Jaja, men nu fick v gå igenom det ämnet också wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 751 Inlägg
30 november 2009
Rquired skrev:
DasAuto skrev:
Rquired skrev:

Kan hålla med om att man inte märker mellan face eller prefacelift, men är det inte Seat och Skoda som får hålla till godo med äldre versioner? Var nämligen en insändare som ifrågasatte varför två bilar från VAG av olika märken fick så stor skillnad på förbrukningen trots samma 2.0 TFSI motor.

Och svaret var just det, det är inte exakt samma motor.

Danne_gg: Jaja, men nu fick v gå igenom det ämnet också wink

Ja precis, facelift modellen kom väll ut mest på grund av uppfräschning, vilket behövdes tycker jag. Liknar mer en A5 nu.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
Jag är kungen av offtopic okej?, Den största skillnaden på de "nya" 2.0TFSI spisarna är ju inte att effekten gått upp med 11hk utan snarare att vridet rusat iväg till 350nm!
Senast redigerat av Danne_gg (30 november 2009)

2 751 Inlägg
30 november 2009
Danne_gg skrev:
Jag är kungarna av offtopic okej?, Den största skillnaden på de "nya" 2.0TFSI spisarna är ju inte att effekten gått upp med 11hk utan snarare att vridet rusat iväg till 350nm!

Japp, och det är tydligen en helt ny motorkonstruktion. Alltså inte lik alls den gamla 2.0TFSI

Offtopic är det ju inte big_smile handlar iaf om motorn smile

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
DasAuto skrev:
Danne_gg skrev:
Jag är kungarna av offtopic okej?, Den största skillnaden på de "nya" 2.0TFSI spisarna är ju inte att effekten gått upp med 11hk utan snarare att vridet rusat iväg till 350nm!

Japp, och det är tydligen en helt ny motorkonstruktion. Alltså inte lik alls den gamla 2.0TFSI

Så pass alltså? Vet att golf gti motorn (nån version har ju iaf 200hk) s3 osv ska vara "samma" motor bara att det kan skilja lite delar här o var...

2 751 Inlägg
30 november 2009
Danne_gg skrev:
DasAuto skrev:
Danne_gg skrev:

Så pass alltså? Vet att golf gti motorn (nån version har ju iaf 200hk) s3 osv ska vara "samma" motor bara att det kan skilja lite delar här o var...

Japp.. nya 2.0T finns bara än så länge i nya a4,a5,q5 och golf GTI VI 211..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2009
Danne_gg skrev:

Jag är kungarna av offtopic?

Är du schizofren eller? big_smile
Senast redigerat av Rquired (30 november 2009)

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:

Nej men uppenbarligen lätt dyslektiker wink

2 751 Inlägg
30 november 2009
bakfyllan som håller i ännu big_smile

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
DasAuto skrev:
bakfyllan som håller i ännu big_smile

Skoja inte... Du jag va fan fortfarande fylle sjuk imorse... drog hem igen och sov några timmar....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 november 2009
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:

Jaha ja, menade inget illa. smile

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
30 november 2009
Rquired skrev:
Danne_gg skrev:
Rquired skrev:

Jaha ja, menade inget illa. smile

Vi har väll drygat runt i hela tråden! Klart jag inte tog det illa:)
Bara lätt felskrivning som jag försökte skoja till med dysleksi^^

Sök