9752
Sök

Tips råd, Pioneer AVH-P4100DVD från USA

1 581 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Hallå!
Har kollat runt på olika dvd-spelare och har nog insett att Pioneers 4100 är det rätta valet av DVD.
Någon som har denna dvd och har något att säga om den?

Den kostar 7500 kr i Sverige och jag räknar med att slutsumman bör bli runt 3700 kr från USA med frakt från USPS som jag fattat är det lämpligaste fraktsättet?

Jag antar att den inte är regionsfri vilket kommer betyda att jag inte kommer kunna spela dvd-skivor från Sverige men det känns inte som att man kommer glo så mkt på just dvd-filmer utan i sådanna fall filmer sparade på hårddisk/ipod istället.

Ska man våga beställa från amazon.com och köra direkt frakt hem hit eller bör jag kontakta släkt i USA som kör mellanhand och fraktar hem den till Sverige med "gift" stämplat på paketet?
Senast redigerat av Fellow (29 november 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 november 2009
frakt från usa är lite knepigt.

Ofta om det handlar om eletronik och dessutom när du skickar emballage med i princip nya prylar som en gåva genom släktingar så får du betala tullkostnad och moms när paketet når sverige, varför? jo för att tullen har infört en ny beredskap på större delen paket som skeppas utifrån in i EU. EU-direktiv samt andra bestämmelser som utgjort detta. Förr var det mycket enklare att smyga med sådana saker.

De röntgar och kollar paketet snabbt när det anländer och många gånger ser de att du kommer behöva vara berättigad tullkostnad och moms. När dina släktingar skickar paketet från USA kommer de behöva skriva en fraktsedel med värde på varan, är värdet på varan mindre eller lika med 500 svenska kr så görs ingen utläggning om moms och tull men är värdet mer så kommer du debiteras.

Sure, du kan ju spela med risken och också med att du aldrig kommer kunna få en någorlunda smidig garanti på produkten som du tex kan få i butik här, plus, det är förjävligt skönt att kunna spela regionsfritt, det kan jag säga dig.

det fraktsättet du angav gäller säkert snail-mail, alltså när de skickar grejerna med båt och det tar 1-2 mån. En riktig flygfrakt med försäkring (för du bör vilja skicka försäkrat) kommer landa på rätt mycket mer.

1 581 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Njae USPS är 6-10 dagars frakt och skulle landa på runt 40-50 dollar tror jag, försäkring har jag inte läst mig in i huruvida jag har med frakten men skriver man lägre värde så förlorar man ju en del om det skulle försvinna på vägen. Men allvarligt, hur ofta försvinner saker på vägen?

Du skrev att kunna spela regionsfritt? Den spelaren är väl inte regionsfri så köper jag en region 2 så kan jag inte spela NTSC och region 1 kan jag inte spela PAL.

Jag är väldigt splittrad över vilken maskin jag ska välja! Först var jag inne ppå JVC 820 men recensionerna på amazon kändes inte så upplyftande. Pioneer 3100 har endast 2 lågnivåutgångar men jag ska ändå bara köra 2 steg, ett för bas och ett 4-kanaligt för högtalarna.

Sen finns kenwoods DDX514 (tror denna heter 5024 i Sverige) som också verkar vara bättre men hittar inte mer än dem 3 recensionerna på amazon men mycket talar för att den är en bättre maskin.

Finns det någon dvd som är regionsfri så jag slipper bry mig i den biten?
Senast redigerat av Fellow (29 november 2009)

2 914 Inlägg
29 november 2009
kolla från http://www.caraudiosecurity.com dom är inom EU så att det blir ingen risk för en smäll från tullen smile
inget jag kan garantera men HAR HÖRT att det är helt säkert att handla därifrån pga det är inom EU smile
Senast redigerat av kalle_kalle (29 november 2009)

1 581 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
kolla från http://www.caraudiosecurity.com dom är inom EU så att det blir ingen risk för en smäll från tullen smile
inget jag kan garantera men HAR HÖRT att det är helt säkert att handla därifrån pga det är inom EU smile

Dubbelt så dyrt också:P

2 914 Inlägg
29 november 2009
Fellow skrev:
kalle_kalle skrev:

Dubbelt så dyrt också:P

dubbelt så säkert tongue men du gör som du vill. det KAN bli en dyr smäll pga tullen, MEN du gör som du vill smile

1 581 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Blir ju inte en dyr smäll i tullen. Du betalar 25% av varans värde och den får man ju räkna med. Det är inte tullen jag är orolig för det är garantier och funktionalitet.

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 november 2009
25% plus en tullavgift ja.

Det är inte att grejerna försvinner som är topic utan "när" de behandlas illa och går sönder som det gäller. Saker kommer för det mesta fram ja.

Jag har inte jättekoll på vilka regioner som stöds när man köper en spelare i sverige, men det ligger nog för det mesta på region 2, så du kan då inte spela amerikanska eller asiatiska filmer (?). Men som du säger så kan du ju spela upp brända filmer.

garantier och funktionalitet, jadu, garantier kan du nog stryka om du köper en spelare från en butik i usa, eftersom du isf måste skicka tillbaka varan dit för att de ska ta en titt på eventuellt problem. Så vitt jag vet finns inget "högerkvarter" dit man kan skicka alla ärenden utan supportställena är nog få räknade. Att reparera skador hos en privat firma är också jävligt dyrt.

Det har varit på topic många gånger här på garaget om man sparar på att köpa utomlands ifrån och ta smäll med tull och moms och sedan sitta i skiten om något går fel, för det allra mesta så går man plusminus 0.

1 581 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Så blir väl att punga ut lite extra för säkerheten snarare!
Men står o trampar på om det blir Kenwood DDX 5024, Pioneer AVH-P4100DVD eller JVC KW-AVX820? Eller finns någon annan bra maskin för högst 7500 kr? Kommer huvudsakligen spela genom ipoden/mobilen.

ljudfantast
1 372 Inlägg
29 november 2009
P4100DVD har jag hört ska vara riktigt vass, och sedan är den riktigt jävla snygg. Ja alltså ska du spela mp3or mest så fungerar den absolut, du behöver inte en tävlingsmaskin för det wink

Motborgare
1 099 Inlägg
29 november 2009
Fellow skrev:
Hallå!
Har kollat runt på olika dvd-spelare och har nog insett att Pioneers 4100 är det rätta valet av DVD.
Någon som har denna dvd och har något att säga om den?

Den kostar 7500 kr i Sverige och jag räknar med att slutsumman bör bli runt 3700 kr från USA med frakt från USPS som jag fattat är det lämpligaste fraktsättet?

Jag antar att den inte är regionsfri vilket kommer betyda att jag inte kommer kunna spela dvd-skivor från Sverige men det känns inte som att man kommer glo så mkt på just dvd-filmer utan i sådanna fall filmer sparade på hårddisk/ipod istället.

Ska man våga beställa från amazon.com och köra direkt frakt hem hit eller bör jag kontakta släkt i USA som kör mellanhand och fraktar hem den till Sverige med "gift" stämplat på paketet?

I tillägg till tull och skatteverkets långa fingrar, tänk även på att det är skillnad mellan USA och Europa vad gäller radiobiten, om du hade tänkt använda den. Både stationsfrekvensallokering och pre-emphasis skiljer mellan USA och Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting

-- K

2 914 Inlägg
29 november 2009
med andra ord så kan man köpa steg, högtalare, basar, m.m utomlands men inte spelare pga FM och AM osv osv osv  tongue

Sök