6676
Sök

Byte av låda, 945 2,3 SE Automat till Manuell.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Ska förmodligen få en 945a som är automat och då tänkte jag att det vore schysst att ha en manuell istället. Så istället för att köpa en ny bil, så tänkte jag byta lådan..

Vad behövs på ett ungefär? 

Låda, pedalställ, kardan (antar att automatlådan är längre/större).. nått med boxen, kanske styrs elektroniskt lådan ? eller vette fan big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 november 2009
elen vet ja inget om förutom spärrar o så, men de ä bara att koppla bort eller koppla ihop.

I övrigt behöver du :

Svänghjul
Koppling
V-låda
Passande kardan
Pedalställ
Kopplingswire osv typ

de som ja kommer på, finns kanske mer... Kickdown grejen kan du ju plocka bort om de sitter en sån på din motor wink

Bärs!
3 456 Inlägg
30 november 2009
Bensinskallen skrev:
I övrigt behöver du :

Svänghjul
Koppling
V-låda
Passande kardan
Pedalställ
Kopplingswire osv typ

+ det lilla lagret som sitter i veven.
Startspärren kopplar du bara ihop.

Garaget.org peakade 2008.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Okej! Thanks!

Men en grej, pedalstället. Är det svårare att sätta dit än vad man tror?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

islurren1
30 november 2009
Har du otur så får du 2:or på besiktningen när bilen är såpass ny! Det fick dom på en långvolvo som grabben köpte! Besiktningen har inte med det att göra egentligen så länge inte avgasreningen görs om eller trafiksäkerheten blir lidande! men dom satte 2:or iallafall sad

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 november 2009
islurren1 skrev:
Har du otur så får du 2:or på besiktningen när bilen är såpass ny! Det fick dom på en långvolvo som grabben köpte! Besiktningen har inte med det att göra egentligen så länge inte avgasreningen görs om eller trafiksäkerheten blir lidande! men dom satte 2:or iallafall sad

motordatatråden skrev:
VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Dra åt fan då, vilka jävla regler... Ibland hatar jag det där.. Då sprack det med andra ord..

Elr så reggar jag om den..

Vilken låda är ett bra alternativ? finns ju en jävla massa olika.
Senast redigerat av ExXtr3me (30 november 2009)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök