Golf 3 - Motor dör tillfälligt under körning

khoma
30 november 2009 · 8 Inlägg

Hej!

Har en gammal Golf som jag är rätt fäst vid, men som riskerar att bli ersatt inom kort om jag inte kommer på varför den tycks sakna både hyfs och fason.

Bilmodell
VW Golf 1.6

Årsmodell

1993

Miltal

26000

Modifikationer på bilen

Inga

Hur yttrar sig felet?

Motorn går alldeles förträffligt... 95% av tiden. Den är pigg (för sin ålder, och för att vara tämligen klen till att börja med), går jämnt, startar i alla väder etc. Det är bara det att den helt plötsligt får för sig att tvärdö korta stunder, allt från någon tiondels sekund (upplevs som ett "ryck" i körningen) till flera sekunder, ibland så man blir stående längs vägkanten med en bil som kan ta en halv minut att få igång.

Det som jag tycker är lite underligt är att den går alldeles utmärkt i vanliga fall. Den har hållit på så här i något halvår nu, med ett litet uppehåll på cirka en och en halv månad då den gick som en klocka, för att sedan återgå till att spöka. Planen var från början att låta den dö på egen hand, och sedan släpa iväg åbäket till en verkstad (antog att det skulle vara rätt svårt att felsöka en bil som kan gå 10 mil i sträck utan några som helst symptom), men den vägrar ju att göra det. Sedan började det närma sig besiktning, och ja, har man en bil från tiden före skivat bröd så är man ju inte så pigg på att kosta på verkstadskostnader alldeles innan en besiktning - man vet ju aldrig vad som göms i snö. Men, men... gick förstås igenom utan anmärkning på pin kiv, så nu känns det återigen aktuellt att ta tag i problemet.

Det rör sig alltså inte om att den går dåligt, dvs tappar ork eller går på tre cylindrar eller hackar pga dålig bränsletillförsel eller liknande. Motorn verkligen tvärdör och dras sedan igång igen nästan omedelbart av farten. Sedan kan den gå som en klocka i tio mil till. Eller 100 meter. Verkar helt slumpmässigt.

Varvräknarnålen går i botten när det sker, dock förändras inget annat på instrumentpanelen. Känns som att tändningen upphör tillfälligt eller liknande?

Har varit i kontakt med två verkstäder, och fått lite olika besked. Den ena föreslog att tändspolen skulle kunna vara dålig, den andra verkstaden sa att det nog inte alls var tändspolen och föreslog att jag skulle kolla felkoder från något felminne som tydligen ska finnas även i gamla bilar som denna.

För att illustrera hur den beter sig passade jag på att filma lite med mobilen på vägen hem från stan ikväll, vet inte om det hjälper men det kan ju inte skada. Filmen är här:

http://www.youtube.com/watch?v=MTpV3eRMxr4

Om någon har några idéer om vad det kan röra sig om vore jag mycket tacksam.


• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?


Verkar helt slumpmässigt när det sker, kall motor, varm motor, alla väder.

Vilken felsökning har redan gjorts?

Inget bytt ännu. Hoppas kunna få någon aning om vad som behöver göras innan jag börjar byta del efter del i ren, dyr, desperation wink

Har testat fippla lite med tändningslåset under körning, har ingen skillnad, så tror inte att det är felet.

Senast redigerat av khoma (30 november 2009)

Kavli Motborgare
30 november 2009 · 1 099 Inlägg

Kontaktfel i tändingslåset?

Försök vicka lite på nyckeln när bilen går och se om den hackar till.

-- K

khoma
30 november 2009 · 8 Inlägg

Kavli skrev:
Kontaktfel i tändingslåset?

Försök vicka lite på nyckeln när bilen går och se om den hackar till.

-- K

Hej!

Tack för svaret, har testat detta och det verkar inte vara det som är problemet. Så länge bilen går kan jag vicka bäst jag vill utan att det gör någon skillnad.

Edit: Därtill, om jag slår av tändingen med nyckel under körning dör förstås motorn och varvräknarnålen går i botten, men så även hastighetsmätarnålen. Hastighetsmätarnålen påverkas ej när bilen får sina episoder.

Senast redigerat av khoma (30 november 2009)

Darkace Skyline Drifter
30 november 2009 · 640 Inlägg

ett tips kan va o kolla så allt sitter som de ska, kablarna på tändstiften på fördelaren osv, kolla bensin filtret o kolla så stiften e ok... dålig bensinpump annars?

khoma
30 november 2009 · 8 Inlägg

Darkace skrev:
ett tips kan va o kolla så allt sitter som de ska, kablarna på tändstiften på fördelaren osv, kolla bensin filtret o kolla så stiften e ok... dålig bensinpump annars?

Hej!

Verkar lite underligt att varvräknarnålen skulle gå i botten direkt såsom den gör, om bensinpumpen vore trasig. Motorn går trots allt fortfarande runt i ungefär samma hastighet som tidigare, dras ju av farten. Om bränsleflödet stryps oväntat bör väl varvräknaren fortfarande visa korrekt varvtal?

vofloo
30 november 2009 · 739 Inlägg

låter jobbigt synd att man själv inte har bilen framför sig. men hackar bilen vid körning?

en sida där folk kan hjälpa dig www.vwgolf.se

mvh andreas

Kavli Motborgare
30 november 2009 · 1 099 Inlägg

khoma skrev:
Tack för svaret, har testat detta och det verkar inte vara det som är problemet. Så länge bilen går kan jag vicka bäst jag vill utan att det gör någon skillnad.

Edit: Därtill, om jag slår av tändingen med nyckel under körning dör förstås motorn och varvräknarnålen går i botten, men så även hastighetsmätarnålen. Hastighetsmätarnålen påverkas ej när bilen får sina episoder.

Ok. Då får vi gissa att problemet ligger närmare tändsystemet.
Nu har jag inte elschemat för Golf III:an framför mig, men jag tror varvräknaren får sina impulser från primären på tändspolen även på den.

Då är det kvar att kolla om det är plus eller jordsidan på tändspolen där strömmen försvinner. Har man tillgång till en loggande voltmeter är det enkelt, men det har ju inte alla, men om du har möjlighet att koppla en lampa på plusmatningen på tändspolen och ta jord rätt i karossen och sen se om lampan blinkar när det händer.

Blinkar den inte, ligger det på brytarsidan (jordsidan) av tändspolen och då tändsystemet generellt.

-- K

khoma
1 december 2009 · 8 Inlägg

Hej igen!

Har beställt efter lite grejer, testlampa och dylikt, tar väl några dagar innan det dyker upp. Jag har även letat runt lite och hittat diverse andra idéer från folk med liknande problem. Hallgivare har nämnts, skulle det kunna ådstakomma dessa symptom? Märkväl, problemet uppstår oavsett motortemperatur; räcker ibland att man kört 500 meter för att den ska börja, ibland kommer man tio mil helt problemfritt. Någon enstaka gång har den inte startat alls förrän man stått och gnuggat en god stund. Det var dock längesen senast, minst ett halvår.

Något relä har även nämnts, motorstyrningsrelä/relä 30. Försökte lokalisera detta, men har inget relä med den beteckningen på. Ska tydligen stå skrivet väl synligt på relät, misstänker att det kan ha bytts tidigare, då jag inte hittar det men däremot ett par reläer som saknar siffror av det slaget.

vofloo:

Beror lite på vad man menar med "hackar". Bilen går som en klocka, utan några som helst symptom, till det ögonblick då den bara tvärdör för ett ögonblick (av varierande längd) innan den oftast dras igång igen av farten. Ibland händer det bara en gång, ofta flera gånger i tät förljd. Sen efter ett antal sekunder slutar den i allmänhet och går bra igen. Det händer att den håller på tillräckligt länge för att jag ska bli stående vid vägkanten, men oftast tappar jag bara en del fart innan den går som den ska igen. Det är ungefär som att den helt enkelt struntar i att tända en eller flera cykler för att sedan gå som vanligt igen.

Edit:

Något som jag kanske skulle nämnt är att när den håller på som värst blinkar oftast oljelampan i takt med "hacken". Vet inte om det är relevant.

Edit2:

Är också lite osäker på just vilken motortyp som sitter i den. Är tysk import från början, i bagageutrymmet står det ABU, men är inte säker på att det stämmer (motor eventuellt bytt). Läste någonstans att man ska kunna hitta motorkod på motorblocket någonstans, men har ännu inte lyckats med detta.

Senast redigerat av khoma (1 december 2009)

JonR
1 december 2009 · 3 259 Inlägg

Satsar en hundring på tändspolen! Byt den så ska du se att den går! Inget ovanligt fel och ger precis dom symptomen du skriver! Funkar galant ibland och ibland helt död, vägrar starta för att sedan 3 sekunder senare starta och gå hur fint som helst!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
khoma
7 december 2009 · 8 Inlägg

Nå! Lyckades testa tändspolen genom att helt enkelt låna en tändspole från en annan golf, och problemet kvarstod. Funderar nu på hallgivare. Är det enklare att byta hela fördelaren än bara själva givaren? Lossade fördelarlocket, och var ju inte rent vare sig i locket eller vid hallgivaren. Oljigt, inga mängder men likväl. På insidan av fördelaren, torr på utsidan.

bearz
7 december 2009 · 146 Inlägg

Läsa felminne är nog ingen dum ide om möjlighet finns.
Jag har haft ett fel en gång och då hallgivare (men inte samma modell som din vad jag minns).
Den dog sporadiskt varm. Stod med huven med motor i gång minst halva dan, inget fel.
Körde till Norrtälje (från Stockholm), vände och när jag skulle tillbaka dog den.
Visade sig att när motorn vara genomvarm så gav hallgivaren upp.

Vcds
khoma
7 december 2009 · 8 Inlägg

Mjo, men är det inte så att så länge motorn går som vanligt kommer en defekt hallgivare inte att rapportera några fel? Min går ju helt felfritt förutom just då det händer. Har ju ingen kabel själv, utan skulle få ta mig till verkstad, och om inte bilen lägger av just då jag står där utanför VAG-verkstaden...

bearz
7 december 2009 · 146 Inlägg

Stämmer. Bilen som jag nämnde där var signalen viktig.
Med signalen beror ju på hur systemet är gjort. Tror inte din bil har varvtalsgivare.
Vilka motorbokstäver har du? Nånting med A??
Annars kan du kolla hallgivaren med en diodtestmejsel.

Senast redigerat av bearz (7 december 2009)

Vcds
ronandy
1 juli 2010 · 1 Inlägg

Hallå! Skickar iväg ett riktigt långskott. Problemet du beskriver är exakt vad jag upplever. Har bytat en del saker, filter luft och bränsle, tändstift  och sitter med tändspolen i näven just nu, och snart "ryckt och slitit" i varenda kabel. Fick du reda på eller lyckades lösa vad problemet var på din bil?

fulingbusen
31 maj 2012 · 24 Inlägg

Dagens trådlyft, en bekant har exakt samma bekymmer

Senast redigerat av fulingbusen (31 maj 2012)

Wallarn
7 juli 2012 · 42 Inlägg

Jag har samma problem med min Golf 2.0i, hackar till någon gång vidkörning och kan dö i upp till en halvminut utan att man får liv i den. Startmotorn går och jag tror mig höra bränslepumpen också.
Varje gång den hackar till klickar det i något/några relän, vilka vet jag inte och om det ska det vet jag inte heller?
Något fel med luften borde det ju inte vara då problemen kommer och försvinner fort som blixten!
Ska även jag kolla min tändspole.

Volkswagen Golf VR6 Syncro "Vortech V9 4x4" (1996)
Plane-xD Plane
20 november 2012 · 16 Inlägg

Tjena grabbar!

Jag sitter i samma båt som många av er andra. Är det någon som kommit närmare en lösning på sitt problem?

Mrpotatohead
1 maj 2014 · 6 Inlägg

Bump! Samma problem jag med.

xXSammy
1 maj 2014 · 6 570 Inlägg

Har någon av er provat byta bränslepump?

De/Dem
falmo
5 maj 2014 · 473 Inlägg

hade detta problemet på en Polo -96a och det var strömkabel till säkringsdosan fast då slocknade alla lampor på panelen vilket era tydligen inte gör . men kanske värt att kolla i allafall det är den första kabeln från höger en röd kraftig .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang