Volvo 460 -94: Hjälp med elfel. Bilen går inte att stänga av.

Daniel_The_Dude
30 november 2009 · 20 Inlägg

Hejsan!

Råkade ut för nåt riktigt konstigt för några veckor sen och har fortfarande inte fått löst det. Var ute en sväng och körde och kände plötsligt att det luktade bränd plast i bilen. Dock försvann det efter en stund, så jag tänkte att det kanske kom utifrån eller så, för jag var vid ett industriområde just då. Stängde iaf bilen för att uträtta några ärenden. Kom tillbaka och åkte sedan vidare till ett annat ställe, och det var där problemet började; bilen gick inte att stänga av! Jag vrider nyckeln till nolläget och ingenting händer, förutom att fläkten och möjligtvis nåt ljus slocknar... Jag kan ta ur nyckeln ur tändningslåset och bilen är fortfarande igång. Jag vill tillägga att det räcker att vrida på tändningen till läge två, utan att ens starta motorn, så hänger sig strömmen. Lyfter jag av minuspolen så är allt avstängt igen när jag sätter tillbaka den.


Vad jag har gjort hittills, förutom att fråga varenda mekaniker och bilelektriker:

Bytt startkontakten i botten av tändningslåset, kollat alla säkringar, kopplat ur generatorn för att utesluta kortslutning i den och rent allmänt kollat över de sladdar jag kunnat se bakom instrumentpanelen. Just nu kan jag bara tänka mig att det skulle vara nåt relä som ballat ur på nåt sätt. Har kikat över, sprejat, dragit ur och vickat på alla relän ute i boxen. Ingenting har dock hjälpt överhuvudtaget... Skulle det kunna vara nåt annat relä inne i bilen?


Vad är det som får ström först om man säger så, alltså vad är det som klickar av och på när man vrider av och på tändningen?



Jag hoppas verkligen på tips härifrån. Kanske har t.o.m. nån annan här råkat ut för det. För om jag inte får ordning på detta snart blir jag nog tokig tror jag... wink


Tack på förhand!


MVH, Daniel

uhlin
30 november 2009 · 2 834 Inlägg

Har du drag på bilen? Isåfall kan det va elkontakten till draget som det är boven.  de kan ställa till en massa problem då det ärgat och rostat där.

Daniel_The_Dude
2 december 2009 · 20 Inlägg

uhlin skrev:
Har du drag på bilen? Isåfall kan det va elkontakten till draget som det är boven.  de kan ställa till en massa problem då det ärgat och rostat där.

Tja!

Kollade upp kontakten till draget ganska direkt när detta fel började (jag glömde skriva det bara) och felet verkar inte ligga där heller... hmm

MVH, Daniel

JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 december 2009 · 2 307 Inlägg

Bakom handsfacket sitter två relän som har med insputningen att göra. Kolla dessa

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Daniel_The_Dude
2 december 2009 · 20 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Bakom handsfacket sitter två relän som har med insputningen att göra. Kolla dessa

Tja!

Det var dessa reläer jag själv funderade på faktiskt. Hur ska man gå tillväga för att kolla upp om ett relä är felaktigt? Eller är det lika bra att fixa några andra att testa med?

MVH, Daniel

JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 december 2009 · 2 307 Inlägg

Dom reläerna som sitter bakom handskfacket e det lätt att komma åt att mäta på baskidan av sokkeln på.

Hur ett relä fungerar går säkert att googla. Då jag nte orkar förklara det just nu... Dags att sova

E det bara motorn som inte stannar eller fungerar varvräknare å så fortfarande me?.

I sånna fall kan det vara reläet till 15 matningen som har gett upp. Det reläet sitter ute i motorrummet i den fina lådan. Kommer dock inte ihåg vilken position.

En grejj du kan göra e att dra ur reläerna där mens bilen går å det då 15 matningsreläet som har hängt sig så bör ju motorn stoppa

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Daniel_The_Dude
2 december 2009 · 20 Inlägg

JaggaChafen skrev:
E det bara motorn som inte stannar eller fungerar varvräknare å så fortfarande me?.

Jag minns faktiskt inte exakt hur varvräknaren beter sig. Har för mig att allt fungerar som vanligt. Tror fläkten och några ljus i panelen är det som stängs av. Ska kolla på det imorgon. Men som sagt, jag behöver inte ens starta motorn för att all el ska fortsätta vara på. Räcker att vrida igång tändningen till läge II sen är det kört.

JaggaChafen skrev:
En grejj du kan göra e att dra ur reläerna där mens bilen går å det då 15 matningsreläet som har hängt sig så bör ju motorn stoppa

Det kanske skulle vara nåt att testa! smile

MVH, Daniel

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Uppdatering: Har idag testat att byta alla reläer, dock helt utan framgång... Varken motor eller vissa saker inne i bilen stänger av sig när man vrider av nyckeln (återigen, det är alltså inte bara motorn som inte går att stänga av). Den fortsätter att gå precis som vanligt liksom. Som jag skrev tidigare; det räcker att vrida på tändningen, utan att ens starta motorn, så hänger sig strömmen. Men så fort man lyft av och satt på minuspolen så är det helt avstängt igen.

Jag har även gjort ett experiment nu över jul. Jag lät batteriet vara påkopplat för att se om den drar ström och det har den iallafall inte gjort. Har även mätt upp laddningen från generatorn och den verkar vara okej.

Sakta men säkert blir jag galen på detta problem... Och ingen annan har någonsin råkat ut för det heller, konstigt nog. Inte ens nån Volvo-mekaniker eller bilelektriker jag pratat med känner igen problemet.

MVH, Daniel

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 december 2009 · 2 307 Inlägg

Låter inget vidare roligt har tyvärr inga mer tipps å ge dig.

Jag har heller aldrig råkat ut för nått liknande å vet inte om nån annan som har det heller.

Det e inte lätt å felsöka över ett forum heller för den delen.

Kan inte annat än å önska dig lycka till

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Daniel_The_Dude skrev:
Har idag testat att byta alla reläer

Finns det någon typ av systemrelä som styr ett flertal funktioner?
I så fall, har du även bytt det relät?

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Låter inget vidare roligt har tyvärr inga mer tipps å ge dig.

Jag har heller aldrig råkat ut för nått liknande å vet inte om nån annan som har det heller.

Det e inte lätt å felsöka över ett forum heller för den delen.

Kan inte annat än å önska dig lycka till

Nej du, det är inget vidare alls. Är väldigt trött på att behöva döda bilen manuellt först för att sen kunna stänga av resten av elen. Särskilt nu när det är kallt och snö/is över hela motorhuven. Vet inte vad man ska göra med den...

Tack iallafall för dina övriga tips!

MVH, Daniel

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:

Daniel_The_Dude skrev:
Har idag testat att byta alla reläer

Finns det någon typ av systemrelä som styr ett flertal funktioner?
I så fall, har du även bytt det relät?

Hej! Jag har faktiskt undrat samma sak. Jag har bytt de reläer jag känner till, d.v.s. de under handsfacket plus de ute i boxen. Jag frågade faktiskt en Volvo-verkstad men de *hade ingen aning* och inte hade de kvar elscheman till *så gamla bilar* heller... Så...inte gör det saken lättare heller.

Nånting är det väl som styr alltihop när tändningen vrids på och av? Är det nån som vet nåt om detta?


MVH, Daniel

Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Elschema till den bilen borde ju gå att få tag på, tex i Haynes böcker. Biltema har handböcker till Volvo 400-serien (87-98), gäller dock inte med motor 2.0. Kan kanske vara värt att chansa på en sån, även om inte elschemat där är lika noggrant som Volvos originalscheman. 249 spänn kostar boken. smile

Det är såna här gånger man ska försöka få tag på en bilverkstad som "var med på den gamla tiden", dvs när inte bilarna var fulla med datorer och annat konstigt. wink

Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2009)

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Elschema till den bilen borde ju gå att få tag på, tex i Haynes böcker. Biltema har handböcker till Volvo 400-serien (87-98), gäller dock inte med motor 2.0. Kan kanske vara värt att chansa på en sån, även om inte elschemat där är lika noggrant som Volvos originalscheman. 249 spänn kostar boken. smile

Det är såna här gånger man ska försöka få tag på en bilverkstad som "var med på den gamla tiden", dvs när inte bilarna var fulla med datorer och annat konstigt. wink

Hej!

Jag har redan Haynes-boken...och 2-litersmotorn. wink Problemet är mer att elscheman inte säger mig så mycket överhuvudtaget, eftersom jag är mer för det mekaniska. smile På tal om verkstäder som var med förr, jag har faktiskt snackat med en äldre Volvo-mekaniker och han gissade också på ett relä. Men som sagt, det har ju inte hjälpt. Iallafall inte de reläerna jag testade att byta.

MVH, Daniel

Senast redigerat av Daniel_The_Dude (28 december 2009)

snapshot
28 december 2009 · 908 Inlägg

Det skulle ju kunna vara tändningslåset som felar ?

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Beckstroem skrev:
Det skulle ju kunna vara tändningslåset som felar ?

Hej!

Som jag skrev ovanför: "Bytt startkontakten i botten av tändningslåset". Det hjälpte tyvärr inte...

MVH, Daniel

Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Aha, på så sätt.

Har du inga polare som kan hjälpa till med elschemat?

Hur är elschemat utformat, är det ungefär i den här stilen: http://www.volvoturbo.net/schema86-.pdf

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Aha, på så sätt.

Har du inga polare som kan hjälpa till med elschemat?

Hur är elschemat utformat, är det ungefär i den här stilen: http://www.volvoturbo.net/schema86-.pdf

Tyvärr känner jag ingen som håller på med el, så nej... Hur elschemat är utformat? Vilket är det du tänker på? Haynes?

MVH, Daniel

Drönirettab
28 december 2009 · 21 761 Inlägg

Jag tänkte om elschemat i din Haynes var uppbyggt på ungefär samma sätt som det schema jag länkade till, och att symbolerna såg likadana ut. I så fall kanske vi kunde komma fram till hur du ska söka efter ett eventuellt systemrelä. smile

Daniel_The_Dude
28 december 2009 · 20 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag tänkte om elschemat i din Haynes var uppbyggt på ungefär samma sätt som det schema jag länkade till, och att symbolerna såg likadana ut. I så fall kanske vi kunde komma fram till hur du ska söka efter ett eventuellt systemrelä. smile

Ah! Ja, det hade ju varit super! smile Jo, elschemat ser väl i princip likadant ut. Inte exakt kanske, men ungefär.

MVH, Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang