7369
Sök

B230FT motor intyg

935 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Någon som har regbesiktat sin volvo med B230FT motor och fått ett intyg från volvo på motoreffekt,årsmodell,avgasvärden för B230FT ?

Intresserad av en kopia på ett sådant? MVh..

1 008 Inlägg
30 november 2009
Något avgasintyg behövs inte för regbes av din bil, är bara bilar som är inreggade efter 1 jan 1993 som behöver detta intyg, och Volvo skriver väl inte några intyg längre..

Det enda du behöver göra på sbp är att uppge nya motortypen,årsmodell så letar dom upp specen i datorn/handböckerna. det fungerar även att uppge ett regnr till bil med likadan motor, då får dom oxå upp uppgifterna dom behöver.
Och som du kanske vet så måste du väga bilen och uppvisa vägningsintyg.
Lycka till smile

935 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
240bns skrev:
Något avgasintyg behövs inte för regbes av din bil, är bara bilar som är inreggade efter 1 jan 1993 som behöver detta intyg, och Volvo skriver väl inte några intyg längre..

Det enda du behöver göra på sbp är att uppge nya motortypen,årsmodell så letar dom upp specen i datorn/handböckerna. det fungerar även att uppge ett regnr till bil med likadan motor, då får dom oxå upp uppgifterna dom behöver.
Och som du kanske vet så måste du väga bilen och uppvisa vägningsintyg.
Lycka till smile

Japp har gjort allt detta men han som regbesiktade var riktigt grinig sad
Har fått fram specifikationer ifrån AutoData på bilen jag plockat motorn ifrån..

Men men det ska nog gå har efterkontroll på Onsdag smile

761 Inlägg
30 november 2009
Enklast är om du har ett regnummer som motorn kom ifrån, eller helt enkelt bara leta upp en liknande modell och uppger det reg numret, då får dom allt på papper direkt

1 008 Inlägg
30 november 2009
Vilken suris, det som jag och dannnej  skrivit Skall funka! 
Givetvis måste motorn vara orörd och i originalutförande, eler iaf så mycket det går så dom inte fattar misstankar om något annat.
Sbp-gubben borde läsa på om de nya reglerna ang motorbyte där årsmodellgränsen flyttades från 89 till 93,  den ändringen gjordes 2007 eller 2008.
Det verkar som han går på de "gamla reglerna" ang motorbyte.

Det var tack vare uppflyttningen av slutdatumet som gjorde det möjligt för mej att regga min 89:a med annan motor.
Senast redigerat av 240bns (30 november 2009)

935 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
dannnej skrev:
Enklast är om du har ett regnummer som motorn kom ifrån, eller helt enkelt bara leta upp en liknande modell och uppger det reg numret, då får dom allt på papper direkt

Har regnummer men de räckte inte för han sad

Men ska nog gå endå finns kryphål...
Sitter inte Kat på min orginal GL och nu blir det katalysator med nya motorn och omreg. till Turbo

Enligt SFRO så ska man inte behöva ha avgas-intyg då .. men men får se..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 november 2009
V_Racing skrev:
dannnej skrev:

Sitter inte Kat på min orginal GL och nu blir det katalysator med nya motorn och omreg. till Turbo

vadå har du åkt in utan katt på regbesiktningen?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

935 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
V_Racing skrev:
dannnej skrev:

vadå har du åkt in utan katt på regbesiktningen?

Nej nej ...

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

1 008 Inlägg
1 december 2009
Exakt, skall ej vara något problem,  lika avancerat som att regga med dragkrok (vilket jag passade på att göra samtidigt när jag reggade med FT motorn)

Sök