Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.
  • 174 Följare
  • 306 188 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 november 2012
dannnej
10 juni 2010 · 761 Inlägg

16-2Lennartsson skrev:
Allt ser riktigt trevlig ut.
Hur gick det för dig i söndags? Jag var tvungen att sticka innan tävlingen var över :-(

Det blev en 4:e plats, får väl vara nöjd med det med tanke på att jag bara hade hunnit bygga om vänster framvagn, höger var fortfarande original så det blev "lite" obalans, jag blev överaskad att bilen ens gick att hantera över huvud taget smile

Men roligt som fan var det

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
nordstromj
10 juni 2010 · 1 772 Inlägg

Fått känslan av att du vet vad du håller på med.. Riktigt grymt bygge!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
16-2Lennartsson
17 juni 2010 · 53 Inlägg

Mmmm, trevlig bil det där. I år så filmade jag flera av dina körningar och nu har jag en dator som klarar att redigera o bränna i HD format. Jag PM-ar för mer info :-)

Du är med på en liten snutt på denna filmen.... http://www.youtube.com/watch?v=LsR_vy8tWKE

Roger Lennartsson, Karlskrona
www.16-2.com www.16-2Design.se
Passat - TokFet: 402m - 16.8s@133km/h 60fot - 2.58s
Golf - Sparco RS: 201m - 10.54@111km/h 60fot - 2.37s SuperStage - 1.40:12s
Volkswagen Golf "Sparco - RS" (1990)
volvofille1 from reftele
17 juni 2010 · 180 Inlägg

grymm bil smile

Volvo 240 GL "Das kalsong" (1988)
Volvo 945 ltt "Den röe" (1996)
Marcus_s13_sr20det
18 juni 2010 · 795 Inlägg

Jag va o såg dig på driftingen o jag kan säga att jag gillar bilen o din körning mycket! ser ifram emot mer av detta!!

Nissan Skyline R32GTR
dannnej
18 juni 2010 · 761 Inlägg

Tackar! Jag har nu lagt upp några filmer ifrån tävlingen här på garaget.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
19 juni 2010 · 761 Inlägg

Lite filmer från drifting med skåpet

Ihopklippt från tävlingen 100606
https://www1.garaget.org/video/images/85/0gbglx2531ac_tn.jpg

Baklängesåka smile
https://www1.garaget.org/video/images/50/6ij7j80eem2t_tn.jpg

Burnouttävling
https://www1.garaget.org/video/images/25/pp39aiohsxy4_tn.jpg

Finlirar på depå lineup, utanför driftingbanan smile
https://www1.garaget.org/video/images/86/2wyy7vg5cpp5_tn.jpg

Och 2 gamla filmer från förra året, bästa repan
https://www1.garaget.org/video/images/15/sip3qgr49ir6_tn.jpg

Och en repa som inte gick så bra om man inte värdesätter däckrök då förståss smile
https://www1.garaget.org/video/images/30/rrpa7q0k4ybi_tn.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Nomenia ÖstersundsGatbilar
20 juni 2010 · 1 570 Inlägg

satan vilket bygge.. du kan ju lite motor teknik ser ja. grymt bygge med många grymma lösningar..! tummen upp

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Haniball_s
27 juni 2010 · 455 Inlägg

mycket fint bygge! det syns ju att du vet vad du gör både på vägen och i garaget!

>syns man inte finns man inte<
klarrre
27 juni 2010 · 502 Inlägg

Har precis läst hela din tråd, Och man blir ju mållös. Så underbart sjukt arbete!! Bra jobbat.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
syabo
5 juli 2010 · 1 278 Inlägg

fan vad snygg den var!smile du var duktig på att köra med!tongue

Street Knight
dannnej
8 juli 2010 · 761 Inlägg

Här kommer en liten uppdatering, har inte hunnit sitta framför datorn nu innan mantorp

Original drivaxel, ovanligt mycket vriden, samt sprickor längs med axeln har jag aldrig sett innan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/960193_wjxvyf.jpg

Bärarmarna fram under ombyggning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960194_oh3alh.jpg

Kapad, uppsvetsad, borrad och gängad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960195_d44vcs.jpg

Båda färdiga med lite färg, ställbara från 5-25mm längre än original för ökad camber
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960196_zdi9v2.jpg

Momentstagen fick sig också en uniball, för att kunna öka castern lite
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960197_3vnahp.jpg

Adapterplattorna till styrningen klara, valmöjlighet mellan true ackeman och paralell steer, samt justerbar styrvinkel
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960198_3sfg59.jpg

Här är hela paketet på plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960199_v86mrg.jpg

Annan bild på samma sak
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960200_f27ecv.jpg

Framvagnen sett underifrån
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960201_eignn6.jpg

Bromsokhållarna passade inte ihop med 960 spindlarna så dom fick fräsas av lite
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960202_ps0zor.jpg

Eftersom bromsskivorna hade fel effsett med 960 spindlarna så fick jag göra lite distanser, här en spacer bakom kromsskivan, samt en styrring för att centrera skivan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960203_7i99aa.jpg

Och här är det på plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960204_ci43hr.jpg

Gatebil Mantorp 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960205_91fwuj.jpg

Påväg ut på banan på mantorp. Fint med mycket styrvinkel smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960206_ynz910.jpg

Mycket gummiklet efter ett besök i "burnrutan" på mantorp
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/960207_ig85h4.jpg

4 av totalt 16 däck som gick åt under helgen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960208_9z450p.jpg

Tröttnade på att bara kunna köra några varv, så jag köpte nya "driftingdäck" och det funkade bättre, höll nästan hela dagen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960209_jszzi4.jpg

Inte långt från en backwards entry på start/målrakan smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960283_ckoxao.jpg

Lite mer laddtryck så ska det gå bredare här med
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/960284_672z5h.jpg

Lite burnout, måste ju vara helt slut när man byter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/960285_zvnoek.jpg

Det började gå ganska brett på slutet när jag började känna bilen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/960288_8svxet.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
kolvas
8 juli 2010 · 4 001 Inlägg

Dom där uniballsen som du satt istället för spindellederna kommer inte bilprovningen att tycka om...

Drivaxlen ser ut ungefär som dom brukar göra wink
Svarva drivaxlarna så vrider som sig inte på det viset
http://4.bp.blogspot.com/_fTx9uumy6EY/ShIzJ7LszII/AAAAAAAAAsM/EPXyZfqqoh0/s320/bm-image-727569.jpg

Senast redigerat av kolvas (8 juli 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dannnej
8 juli 2010 · 761 Inlägg

kolvas skrev:
Dom där uniballsen som du satt istället för spindellederna kommer inte bilprovningen att tycka om...

Drivaxlen ser ut ungefär som dom brukar göra wink
Svarva drivaxlarna så vrider som sig inte på det viset
http://4.bp.blogspot.com/_fTx9uumy6EY/S … 727569.jpg

Du menar uniballs istället för styrleder? spindellederna är original.
Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket vad dom tycker, dom är inte tillfrågade så att säga wink


Var går drivaxeln av när du svarvat dom så? fortfarande längst in?
Det finns ju en anledning till att dom ser ut som dom gör original av säkerhetsskäl. Jänkeaxlar ser ut som bilden du visar, och där tappar man ofta hela hjulet när drivaxeln går av.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
kolvas
8 juli 2010 · 4 001 Inlägg

dannnej skrev:

kolvas skrev:
Dom där uniballsen som du satt istället för spindellederna kommer inte bilprovningen att tycka om...

Drivaxlen ser ut ungefär som dom brukar göra wink
Svarva drivaxlarna så vrider som sig inte på det viset
http://4.bp.blogspot.com/_fTx9uumy6EY/S … 727569.jpg

Du menar uniballs istället för styrleder? spindellederna är original.
Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket vad dom tycker, dom är inte tillfrågade så att säga wink


Var går drivaxeln av när du svarvat dom så? fortfarande längst in?
Det finns ju en anledning till att dom ser ut som dom gör original av säkerhetsskäl. Jänkeaxlar ser ut som bilden du visar, och där tappar man ofta hela hjulet när drivaxeln går av.

Det var jag som såg fel, tyckte det såg ut som du bytt spindelleden till uniball men det var ju den inre bussningen du bytt till uniball.

Jag har hittils inte lyckats slita av någon drivaxel sedan jag började åka med svarvade.
Du ska ändå inte kunna tappa hela hjulet så länge drivaxeln inte går av utanför yttre hjullagret

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dannnej
8 juli 2010 · 761 Inlägg

kolvas skrev:
Jag har hittils inte lyckats slita av någon drivaxel sedan jag började åka med svarvade.
Du ska ändå inte kunna tappa hela hjulet så länge drivaxeln inte går av utanför yttre hjullagret

Jo jag har hört talas om att axlarna kan vrida sig nästan ett helt varv när dom kan vrida sig över hela längden.

Om du tänker dig att axeln går av halvvägs ut så kan den börja wobbla eftersom den har ganska mycket att röra sig i, och det håller det yttre hjullagret aldrig för, och man sliter sönder lager, hållare och bromsskiva osv. Det är hur vanligt som helst på jänkare, och dom har ändå "riktiga" hjullager, alltså inga koniska

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
kolvas
8 juli 2010 · 4 001 Inlägg

dannnej skrev:

kolvas skrev:
Jag har hittils inte lyckats slita av någon drivaxel sedan jag började åka med svarvade.
Du ska ändå inte kunna tappa hela hjulet så länge drivaxeln inte går av utanför yttre hjullagret

Jo jag har hört talas om att axlarna kan vrida sig nästan ett helt varv när dom kan vrida sig över hela längden.

Om du tänker dig att axeln går av halvvägs ut så kan den börja wobbla eftersom den har ganska mycket att röra sig i, och det håller det yttre hjullagret aldrig för, och man sliter sönder lager, hållare och bromsskiva osv. Det är hur vanligt som helst på jänkare, och dom har ändå "riktiga" hjullager, alltså inga koniska

dom kan vrida sig mer än 1 varv, 2-3 varv börjar bli kritiskt över hela längden.
Jag har sett en svarvad drivaxel som gått av och den var vriden över 3 varv och den hade gått av på samma ställe som originalet gör, jag svarvar mina koniska hela längden, det var en som sa till mig att det var så man skulle göra.

Visst kan dom börja vobbla om dom går av på halva längden men att dom skulle sticka iväg tror jag inte, anledning till det är att det koniska lagret hålls ju på plats av en skruvad bricka medans jänkeaxlarna sitter väl bara med en klämring inne i diffen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dannnej
8 juli 2010 · 761 Inlägg

Det ser likadant ut på tillexempel ford axlar, fast som sagt ett fast lager istället.

koniska axlar kan jag tänka mig, då är det ju ofarligt

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
syabo
8 juli 2010 · 1 278 Inlägg

jag har en film när du är inne i rutan smile ingen bra kvalite och tror inte att ljudet funkar.... sad

Street Knight
Aga_Diff Bärs!
8 juli 2010 · 3 456 Inlägg

Brutal bil... Riktigt grymt bygge!

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang