Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.

dannnej

  • 174 Följare
  • 247 753 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 november 2012
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #1

Jag börjar i fel ände med lite färdiga bilder.

Motor och drivlina är avklarat och nu i vinter tänker jag börja på chassi och bromsar

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/large_166569-1578124.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809067_94v68t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/809071_syimce.jpg

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/166569-1578172.jpg

Senast redigerat av dannnej (19 november 2011)

761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #2

Nu över till lite byggbilder

Det hela började med grenrösrsbygge i min andra bil, är testar jag ut olika rördragningar innan jag bestämmer mig för en modell
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809891_63npuc.jpg

Sen är det bara att kapa och punkta upp tills man blir nöjd,
Alla rören lika långa, samt pulssplitt, och en wastegate till varje kanal visade sig i efterhand fungera mycket bra
Efter att det helsvetsades så avspänningsglödgades det, sen efter det blästrade det invändigt för att få bort allt skal för att inte riskera att skada turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809892_ae3exi.jpg

Lackat med värmefärg sen avgasbandage över det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809925_5d8tlk.jpg

Och här är det färdiglindat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809926_zr4zww.jpg

Volvoskadad · 6 017 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #3

Denna bil är mer än grym! big_smile Riktigt sexigt grenrör

Jonas
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #4

Lite motordelar

405 Topp, med 46/40 ventiler, ganska ordentligt portad, alu brickor och 324graders kam
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809894_7q28rb.jpg

Avgaskanalerna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810446_7imry0.jpg

Blocket, B230FK med oljekylda kolvar, halv betongfyllt, oringat, toppdeckat och borrat till 97mm, tillsammans med excenterslipad b23vev så blir det itne bara en smidd vev utan 2,5L och 5mm mer slaglängd
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809901_ex15wt.jpg

Kolvar och stakar, Stål H profil och Wiseco måttbeställda kolvar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809904_0lt6a8.jpg

29mm kamrem med ståldrev på vevaxeln, samt justerbar på kammen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809909_ngydhe.jpg

Blocket lackerat och toppen monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809921_mbq347.jpg

Svänghjulet, 2541 Seghärdat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809916_auwcbx.jpg

Kopplingen, Sachs race 200mm 2 skivig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809920_i16uzv.jpg

Volvoskadad · 6 017 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #5

Riktigt porrigt detta! kommer ihåg när jag hittade denna bil på blyfotracing och läste i projekttråden och bilden på bmw plenumet med det rättade stavfelet tongue

Jonas
106 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #6

giv mig wink

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #7

Nästa steg blev att jag köpte ett paket med separata spjäll från bmw m3 e30, fina grejer, men passade inte riktigt på volvo så det blev en hel del svets och portning

Här är rören kapade och påbörjat att fylla upp med svets för att sedan kunna porta till en jämn yta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809322_rlns6w.jpg

Ingen vidare passform, men resultatet blev mycket bra i alla fall
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809323_ye44ky.jpg

Färdigbyggt och blästrat inför lackering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809339_7orixv.jpg

Och här är det pulverlackat, bara montering som återstår
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809340_baa7n9.jpg

Fullt ös!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810465_w1wwro.jpg

287 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #8

gryyym xD

761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #9

En motorbild, inget speciellt med den, bara testmontering som motivation under byggets gång.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809923_k5qs6l.jpg


Värmeväxlar ser man oftast inte i ett motorrum, men det är en bra lösning, håller alltid samma temp på oljan som vattnet, alltså värmer oljan när det behövs, och kyler när den blir för varm. Fungerar hur bra som helst
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809924_zb7p1l.jpg

Kylaren inmåttad, tror den kommer från någon opel med V6, med omsvetsade gavlar och termostatgivare osv.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809930_hg518f.jpg

Fuelrailen tillverkad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809933_760peh.jpg

Här är växellådan under ombyggning, på bilden avsvarvad sprängkåpa samt ett centreringsdon för att hålla lådan i centrum under svetsningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809936_02wfpy.jpg

Hydrauliskt uttrampningslager, med egentillverkad adapter, fungerade ärligt talat skitdåligt, men det blev en snygg bild, hehe. Men vad kan man förvänta sig av saabdelar wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809938_rgwghx.jpg

Lådan på plats med, egentillverkad balk och förstärkt hardyskiva till M5 3,8 samt 12-9 maskinbult
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809940_po7ptb.jpg

montör och hobby mekaniker · 2 672 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #10

häftigt bygge!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
1 772 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #11

Underbart! big_smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
787 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #12

Underbart minst sagt! smile

761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #13

Bestämde mig för en Hx40 med det största avgashuset
Någon klåpare hade kapat i flänsen och använt slangklämmor, så jag fick svarva en ny fläns och kona och svetsa på, därefter slipa och pulverlack
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809946_scxjno.jpg

Avgashuset ombyggt, Bortplockad wastegate, svetsat och uppsvarvad kona och tätningsfläns mot downpipen (ingen packning)  Mycket krångel med att svetsa i gjutjärn, bara svetsningen tog ett par timmar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809963_ev47dl.jpg

Speciallösning till oljakylningen, på bilden en ombyggd termostat, så oljan går genom värmeväxlaren när oljan är kall, och genom oljekylaren när oljan blivit varm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809966_8i3hfa.jpg

Oljekylaren på plats, med en mycket effektiv elfläkt på undersidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809975_4ij7pj.jpg

Givare till oljetempmätare samt termostatgivare till elfläkten på oljekylaren
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809967_2ik5dv.jpg

761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #14

Avgassystem 3,5" hela vägen med 1 dämpare, syrafast rostfritt, tigsvetsat med rotgas
Separat avgassystem till båda wastegates, med sidepipe

Såhär började det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809978_nskm6o.jpg

Downpipen klar, med specialsvarvad fläns som passar ihop med turbon, ingen packning behövs
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809982_x2ofgu.jpg

Kollektor till wastegatarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809986_i4gyw8.jpg

Här provmonteras det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809990_0dh685.jpg

Första biten på avgassystemet, med flexrör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809996_s6ja0b.jpg

Gillar inte ändrör, så det fick bli diskret och stilrent
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810139_uv1awl.jpg

Här är sidepipen, gjord i aluminium rör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810441_bd875u.jpg

Här ser man downpipen och resten lite tydligt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810439_9suie4.jpg

Och här är nerifrån, mycket avgasbandage blev det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810436_wvjidk.jpg

Här syns avgastempgivare samt rör till att mäta avgasmottryck
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810463_t71b6z.jpg

Spiralröret till avgasmottrycks mätningen fyller 2 funktioner, dels jämna ut pulser så trycket går att mäta, dets kyler av avgserna innan dom når mätaren och smälter den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810464_2mcwcw.jpg

Volvoskadad · 6 017 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #15

Brrrruuuuta!

Jonas
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #16

Lite specialare blir det ju är och där, orkar inte beskriva allt smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810000_xp4a9w.jpg

Vevhusventilationen, samt cirkulationspump för extra kylning och cirkulation genom turbo och värmeväxlare osv..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810004_xfv4sf.jpg

Bränslesystemet. Dubbla förpumpar till en cachetank, samt dubbla Walbro huvudpumpar.
Tempmätare och tryckmätare på cachetanken
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810431_q17pwi.jpg

Dubbla relä till varje pump, ett slutande och ett öppnande av säkerhets skäl
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/810138_aftxrf.jpg

Remhjul med gradmarkering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810453_gluqes.jpg

Förstärkt stödlager, dom är ganska mjuka original
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810572_ug4ohz.jpg

Nylackade bärarmar, som förövrigt åkt 0-100 på under 3 sekunder och 9s repor på 402m. Dock på en annan bil smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810573_wg4ltc.jpg

Injustering av kamaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/808104_h78z67.jpg

Volvoskadad · 6 017 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #17

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810000_xp4a9w.jpg visst är det någon värmning av olja dom där 4 grejorna?

Jonas
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #18

Sprutet Haltech E11V2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810468_cmo4ea.jpg

Ingen rolig syn smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810470_mfz5oe.jpg

Här är allt framdraget, tar tid när allt ska mätas in i rätt längder, och lödas och tätas med krympslang, och helst bli rätt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810471_bkd0oi.jpg

Tänddelen också klar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810472_mnip3g.jpg

Mätarpanelen också på plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810571_nby2mp.jpg

Trucker · 1 219 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 #19

fan va coolt du ser ut att kunna dina saker smile vill oxå kunna

Vissa är bara bättre än andra!
761 Inlägg
Skrivet 30 november 2009 · Inlägg av trådskaparen #20

Volvo_Mannen skrev:
visst är det någon värmning av olja dom där 4 grejorna?

Tänker du på dom 4 stiften så är det glödstift som värmer vattnet innan det går in i värmeväxlaren, och därmed värmer oljan också.

I princip kan jag varmköra motorn utan att starta den, dock tar det ganska lång tid.


Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck