Hur kan man enkelt se om en topplockspackning läckage?

ejon_850
3 december 2009 · 878 Inlägg

Hur kan man se enkelt om topplockspackningen läcker?, kan man ta det med komp test mätare? hur många bar ska den ha isåfall?, är rätt orolig då den har ojämn tomgång när den är kall?, kan det bero på vakumslangarna sitter fel ?, även seg startad när den är varm?, tyder på topplockspacknings läckage?
M V H
Jonas.L

VIDEO

http://www.youtube.com/watch?v=TpR4TzlB0ZQ

Senast redigerat av ejon_850 (3 december 2009)

All The best
MVH
Jonas .L
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 december 2009 · 3 180 Inlägg

ta en kompressionsmätare och kolla så värdet ligger ungefär lika på alla cylindrar, kolla även om den trycker ur avgaser ur expansionskärlet, eller blandar olja och vatten. gör den något av det kan den vara trasig.

sitter vakumslangar fel kan det ha en inverkan på att den går dåligt på tomgång kall beroende på vilka slangar det är.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
ironhead volvoraggare
3 december 2009 · 4 776 Inlägg

kolla under locket i fall du har en grå sörja där då är det vatten i oljan och  då är packningen slut

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ejon_850
3 december 2009 · 878 Inlägg

NITROUS skrev:
ta en kompressionsmätare och kolla så värdet ligger ungefär lika på alla cylindrar, kolla även om den trycker ur avgaser ur expansionskärlet, eller blandar olja och vatten. gör den något av det kan den vara trasig.

sitter vakumslangar fel kan det ha en inverkan på att den går dåligt på tomgång kall beroende på vilka slangar det är.

Tack för snabb hjälp.

Det ryker rätt mycket från avgasröret men ingen märke på att den drar kylarvatten heller eller kylarvatten läckage då jag hält på och det försvinner ej ?smile
När den är VARM så borde den väl isåfall endå gå dåligt på tomgång och så och inte jämt om det skulle vara så att topplockspackningen läcker?
MVH
Jonas.L

Senast redigerat av ejon_850 (3 december 2009)

All The best
MVH
Jonas .L
Craazy_ Avstängd
3 december 2009 · 115 Inlägg

Det behöver inte  betyda att toppen gått om det ryker , de ju trotts allt kallt ute, ta en avgasprov i expansionkärlet kostar typ 50 kr ,

Raptor28
3 december 2009 · 88 Inlägg

Kolla om oljan är grå-vit

Too Weird To Live
Too Rare To Die
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 december 2009 · 3 180 Inlägg

ejon_850 skrev:

NITROUS skrev:
ta en kompressionsmätare och kolla så värdet ligger ungefär lika på alla cylindrar, kolla även om den trycker ur avgaser ur expansionskärlet, eller blandar olja och vatten. gör den något av det kan den vara trasig.

sitter vakumslangar fel kan det ha en inverkan på att den går dåligt på tomgång kall beroende på vilka slangar det är.

Tack för snabb hjälp.

Det ryker rätt mycket från avgasröret men ingen märke på att den drar kylarvatten heller eller kylarvatten läckage då jag hält på och det försvinner ej ?smile
När den är VARM så borde den väl isåfall endå gå dåligt på tomgång och så och inte jämt om det skulle vara så att topplockspackningen läcker?
MVH
Jonas.L

det beror på, läcker den mellan cylinder och kylvattenkanal så behöver den inte nödvändigtvis gå dåligt, men då skulle den iofs trycka ur sig avgaser ur vattenlärlet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Craazy_ Avstängd
3 december 2009 · 115 Inlägg

Nu när jag läste att den går ojämt vid kallstart så e det mycket möjligt att det kan vara  kallstartsventilen..

Craazy_ Avstängd
3 december 2009 · 115 Inlägg

(tomgångsventil)

Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

ironhead skrev:
kolla under locket i fall du har en grå sörja där då är det vatten i oljan och  då är packningen slut

På vintern kan det bildas sån kondens ändå enligt en person jag pratat med....

OnT: Ryker bilen mycke vitt så är de också stor risk att packningen läcker. De är långt ifrån alltid som oljan blir grå eller att man ser andra sådana tecken...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
ejon_850
3 december 2009 · 878 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=TpR4TzlB0ZQ
DÄR HAR NI VIDEO hur den är.

All The best
MVH
Jonas .L
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 december 2009 · 1 140 Inlägg

tjejens opel corsa fick jag byta topplockspackning för en par månader sedan, den man märkte på bilen avar att man fick fylla på expansionskärlet ca var 100:e mil, kylarslangarna vart väldigt hårda och att bilen gick på 3cyl typ 10 sek när den hade stått mer än 2 dygn, läkte ni vatten i 1:a cylindern så den gick inte i början, annars så rykte den ingenting eller gick inte dåligt heller tongue

ejon_850
4 december 2009 · 878 Inlägg

Har däremot lagt på chip på bilen i förgår då men den ojämnare men det kanske den ska bli, på volvo 850 sitter det på insuget någon grej där det ska gå in vakum slangar?, har inga slangar alls dit???

All The best
MVH
Jonas .L
JonR
4 december 2009 · 3 259 Inlägg

En bil går till 99,99% ALDRIG dåligt pga en trasig toppackning. Om du har ett hål i packningen som en tumme på alla cylindrar så visst kan den gå dåligt men då går det inte att köra mer än 1minut med bilen..

Om en toppackning är trasig så får du antingen olja i vattnet eller vatten i oljan, kompression i vattnet eller kompression i blocket(vevhusventilationen tex)

Så länge inget vatten försvinner så eller nåt av ovanstående symptom visar sig på din bil så kan du leta efter nåt annat fel!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 december 2009 · 1 140 Inlägg

ejon_850 skrev:
Har däremot lagt på chip på bilen i förgår då men den ojämnare men det kanske den ska bli, på volvo 850 sitter det på insuget någon grej där det ska gå in vakum slangar?, har inga slangar alls dit???

ne det är till om du ska ha nått extra som kräver vakuum, men hoppas att dom är pluggade nu? annars drar den ju tjuvluft där. smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 december 2009 · 5 650 Inlägg

första jag skulle göra om jag vore du är och plocka bort tomgångs motorn "tomgångsventilen " som den igentligen heter .. kan va så enkelt att den behövs rengöras / smörjas  tomgången brukar kunna fladdra en hel del när de är trasiga lr igensatta

kostar ju inget och kolla och göra rent den big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang