9782
Sök

Vad är skillnaden på, enkel-, dubbel- och trippel-skärmad rca? (lågnivå)

159 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
som topic, vad är skillnaden på, enkel-, dubbel- och trippel-skärmad rca? (lågnivå)?

2 914 Inlägg
3 december 2009
precis som det låter, om du har en enkelskärmad, då är det en enkel sköld mot störningar, dubbel, då är det en dubbel skärm mot störningar och trippel, ja det har du nog räknat ut nu tongue

159 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
precis som det låter, om du har en enkelskärmad, då är det en enkel sköld mot störningar, dubbel, då är det en dubbel skärm mot störningar och trippel, ja det har du nog räknat ut nu tongue

störning från vadå ?
kan jag med en trippelskärmad kabel lägga den tillsammans med strömkabeln eller?

ljudfantast
1 372 Inlägg
4 december 2009
nis skrev:
kalle_kalle skrev:

störning från vadå ?
kan jag med en trippelskärmad kabel lägga den tillsammans med strömkabeln eller?

störningar!

Lågnivån levererar ju SIGNAL eller hur? en signalkabel är känslig för störningar från omkringliggande  spänningar tex en strömkabel. Du har en liknande störning när du stör signalen med din ringande mobil bara att störningen får ett pulserande läte eftersom mobilsignalen "pingas" till enheten.

Nej du ska aldrig lägga Signal nära strömkabel i en ljudinstallation!

372 Inlägg
4 december 2009
Nu är ni lite elaka mot honom för så dum fråga tycker jag inte att det är.  Jag undrar faktitst också lite, t.ex borde väll en enkelskärmad kabel kunna vara bättre än en trippelskärmad, det måste väll bero på kvaliten ifrån tillverkaren? Hur fungerar själva skärmningen, ligger det t.ex på en trippelskärmad (från centrum & ut) Ledare, isolering, skärm, isolering,skärm,isolering skärm,isolering.

2 914 Inlägg
4 december 2009
Martinfyhr skrev:
Nu är ni lite elaka mot honom för så dum fråga tycker jag inte att det är.  Jag undrar faktitst också lite, t.ex borde väll en enkelskärmad kabel kunna vara bättre än en trippelskärmad, det måste väll bero på kvaliten ifrån tillverkaren? Hur fungerar själva skärmningen, ligger det t.ex på en trippelskärmad (från centrum & ut) Ledare, isolering, skärm, isolering,skärm,isolering skärm,isolering.

vadå dum?

jag förklarade på det enklaste sättet jag kom på, eftersom han frågade så kan han väl inte så mycket om området, och det är ABSOLUT inget fel med det, alla var vi likadana när vi började wink

Sök