Lågnivåkabel och strömkabel

grakka
4 december 2009 · 102 Inlägg

Har läst/hört att man inte ska ha lågnivåkabeln och strömkabeln nära varandra men är osäker angående en sak. Folk förklarar detta på olika sätt och jag förstår inte om saken är den att dom inte får gå längst med varandra eller om dom inte får korsa varandra. Har gjort en skiss över hur mina kablar är dragna i min bil och undrar om det finns något att vara orolig över.

1 = 1-kanal
2 = 2-kanal
röd = ström från bilbatteriet
blå = lågnivå
grön = högtalarkabel
orange = jord

Slutstegen är i bagageutrymmet, jorden är under baksätet, röd kommer från batteriet, de långa gröna går till dörrarna.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/billjud1.jpg
Fungerar det att korsa kablarna på detta sättet eller är det bara att börja om från början och tänka igenom det lite bättre? Observera att jag använder mig utav nybörjarprylar. 240w rms på 1-kanalen och 60w rms på 2-kanalen. Det är med andra ord inget extremt (om det ens har någon betydelse).

Lonefox Bad music kills good sound
4 december 2009 · 7 241 Inlägg

Att korsa KAN orsaka problem, men det är mindre risk än när de går parallellt.

Sedan kan även högtalarkablar snappa upp störningar...brottades med det som bara den i polarns BMW efter installationen. Ven ENBART i vänster diskant...

Själv brukar jag dra strömkabel på vänster sida, högtalarkablarna på varsin sida om kardantunneln, lågnivåkablarna till höger.

Brukar spegelvända det om batteriet sitter på högersidan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jimmyostrom
4 december 2009 · 560 Inlägg

Jag är ju tvärt om, måste man köra kabel bredvid varandra (Varför fattar jag inte) men då är det bättre att korsa än att dra bredvid eller "slinga" samman dom.

Men det bästa är självklart att inte ha dom nära varandra big_smile

Lonefox skrev:
Att korsa KAN orsaka problem, men det är mindre risk än när de går parallellt.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Tubriken
5 december 2009 · 156 Inlägg

Har aldrig vart nå problem för mig med de? men är inte visa RCA kablar skärmad för störningar?

SimoniX
5 december 2009 · 79 Inlägg

enligt vad jag har hört så skall ström och rca kablarna inte vara nära varandra kan orsaka ett oljud (piiiiiiiip), därför jag alttid drar kablarna på var sin sida av bilen big_smile

grakka
5 december 2009 · 102 Inlägg

Hur är det med att ha olika längd på kablarna då? Menar, drar man t.ex högtalarkablarna från bagaget till dörrarna på samma sida så får den ena längre sträcka. Ska man låta den ena vara 2 meter längre då eller ska man rulla ihop och gömma 2 meter på den kortare sidan istället?

Futopia Stockholm Streetrace Crew
5 december 2009 · 160 Inlägg

grakka skrev:
Hur är det med att ha olika längd på kablarna då? Menar, drar man t.ex högtalarkablarna från bagaget till dörrarna på samma sida så får den ena längre sträcka. Ska man låta den ena vara 2 meter längre då eller ska man rulla ihop och gömma 2 meter på den kortare sidan istället?

De är ingen fara om den ena är längre.

Senast redigerat av Futopia (5 december 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
5 december 2009 · 7 241 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Jag är ju tvärt om, måste man köra kabel bredvid varandra (Varför fattar jag inte) men då är det bättre att korsa än att dra bredvid eller "slinga" samman dom.

Men det bästa är självklart att inte ha dom nära varandra big_smile

Lonefox skrev:
Att korsa KAN orsaka problem, men det är mindre risk än när de går parallellt.

Öh du sade ju samma sak på ett annat sätt där Jimmy wink

Övrigt snack kring ämnet:
Men likväl........har man störningar så har man troligen andra problem att se över med.
I Volvo 240 tex. så sitter ju dessvärre tändspolen väldigt nära där man enklast drar strömkabeln......snappar du strömkabeln upp frekvenserna från denna (urladdningarna orsakar detta) och har signalkabel parallellt så får man oftast störningar som ett brev på posten...

Avhjälper man detta så löper man mindre risk för generatorvin som det så populärt kallas (felaktigt enligt mig då det rör sig om....tändimpulser...)

Jordpotentialen är en annan faktor som kan ge upphov till störningar.
Har man för olikt motstånd i jorden till de olika komponenterna kan man med få störningar.
Samma jordpunkt till enhet o steg är ju det enklaste sättet att eliminera detta (kör själv direktjordat på batteriet, till mitt fördelnings/säkringsblockblock vidare till enhet o steg)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang