- Montera - Laddtrycksmätare och oljetemp.mätare i en Audi A3 Quattro -2000

jaizon
5 december 2009 · 23 Inlägg

Tjenare Garaget.

Införskaffade två stycken mätare, en för laddtryck och en för oljetemp.
Har nu öppnat huven några gånger, läst igenom bilens manual, de medföljande instruktionerna till mätarna, men ska vara ärlig.
Blir inte det minsta klok på det hela.

Försökte använda mig av tråden då en annan kille fick hjälp med sin A3, men jag jämförde hans motorrum med min egen bil, men det hjälpte inte särskilt.

Så min fråga är;
Kan någon göra en sammanställning av hur man skall gå tillväga, gärna med bilder eller hänvisning till någon annan som har haft samma problem och lyckats lösa det.

Behöver alltså hjälp både med det mekaniska och det elektriska, har ingen lust att börja gräva för att senare bara finna att hälften av ljusen lagt av, och displayen dött (ungefär detta var de problem man fick i början när man pillade med datorer innan man lärde sig big_smile).

Ett alternativ är om det finns någon som monterar åt en, kommer dock missa en chans att lära sig, men om det är på tok för krångligt så är det nog värt det.

MVH//
jaizon

Senast redigerat av jaizon (5 december 2009)

= Audi A3 Quattro =
engolf
5 december 2009 · 3 235 Inlägg

Laddtryck är väl bara att koppla in slangen från kompressorhuset (via ett t-rör) till själva mätaren, och ström till belysningen ta från instrumentbelysningen,

Oljetemp är mer knepigt. Vet inte om det finns extrauttag på din filterhållare, men om inte får du skaffa en adapter till oljefilterhållaren och montera tempsensorn i den. (vad jag vet brukar finnas en plugg på de flesta Vw/AUDI för extra mätare i filterhållaren, kryp under bilen och se).
Sen till det roliga: dra slangar och ledningar genom torpedoväggen:) Se efter gummipluggar, klipp hål och fiska efter ledningarna inne i bilen...

danneda740 Lastbilschaufför
6 december 2009 · 213 Inlägg

Beror på. Min mätare mäter vacumet på den från wastgaten. Slang mellan wastgate och insug.

En rostfri bil är en bra bil! :)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2009 · 5 650 Inlägg

Bara t-korsa en slang på insuget samma tryck över allt

olje temp osv måste du nog ha en sån där sandwich plate mellan blocket och olje filtret
så vida inte din bil har oljetemp original

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jaizon
8 december 2009 · 23 Inlägg

Gissar på att jag kommer behöva en sådan "adapter", gav instruktionerna en titt till och såg att jag letar efter en som har måtten Ø73mm, 3/4"x16 UNF för mätarna, finns det universal plattor? Eller är det en sådan jag får leta fram?

EDIT: Hittade en tänkbar adapter på http://www.creatix.se/.
Tror det blir att beställa en sådan när jag kommer hem.

Senast redigerat av jaizon (8 december 2009)

= Audi A3 Quattro =
danneda740 Lastbilschaufför
8 december 2009 · 213 Inlägg

Följde det inte med något t-kors när du köpte mätarna`?

En rostfri bil är en bra bil! :)
jaizon
8 december 2009 · 23 Inlägg

Inte till oljemätaren, utan det fick man köpa separat.
Till laddtrycksmätaren fick man med ett t-kors.

= Audi A3 Quattro =
danneda740 Lastbilschaufför
9 december 2009 · 213 Inlägg

Om du nu vill köra med "budget" så kan du köpa en adaptar på biltema. mycket enkel installation. Bra kvalite.

En rostfri bil är en bra bil! :)
lycco
31 december 2009 · 74 Inlägg

laddtrycks mätarn kan du koppla på en vakumklocka vid insuget.. ta bort motorkåpan så ser du en den.
bild finnes på länken.

på bilden är den inringad på BTR
http://img194.imageshack.us/i/motor1v.jpg/

länk 1 visar vart du kan koppla in oljetrycksmätaren

http://vwgolf.se/files/thumbs/t_filterhllare2_195.jpg

jaizon
1 februari 2010 · 23 Inlägg

Så.. Nu är det gjort! Det funkar, nästan iallafall, en liten liten detalj... Oljetempen är och förblir orörd, körde tillräckligt långt för att motorn borde börjat bli varm, varmare än 40 som mätaren står på... köpte en adapter från biltema för att göra saken enkel, och monterade temperatursensor i en av de fyra uttagen.
Men jag vet inte vart det kan ha gått fel. Har dock en tanke... 2 punkter som kan vara fel... Första är vid själva filtermodulen, att jag har missat något när jag satte ihop filtret. Den andra är när vi förlängde den väl korta kabeln från mätaren till filtret...

Någon som har en ide?

Annars vill jag bara tacka för all hjälp big_smile

Laddtrycksmätaren funkar fint, dock han jag inte testa hur mycket hon laddade igår... Hade tydligen snöat en del när vi stod i garaget och fixade... *hmm*

//
Jaizon

Senast redigerat av jaizon (1 februari 2010)

= Audi A3 Quattro =
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang