4316
Sök

Bandpasslåda till 4x JBL GT-5 15"

4 693 Inlägg
10 december 2009
ExtraKim skrev:
Nej jag som läste fel...

Haha, va bra. Då ska den ju få plats smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
10 december 2009
Nej, det är 572 liter totalt. 2 st slutna kammare på 130 liter vardera (två basar i varje kammare) och en portad kammare på 312 liter. smile

Äsch, lite sen. wink
Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2009)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 december 2009
Dock så tycker jag det verkar skumt med så liten portad del.
Min portade del är nästan tre gånger så stor och den slutna är nästan lika stor.

Om du vill fylla en Ford Express så kan du få måtten på min låda, men då blir bilen fylld och du bör inte vara lång om du vill kunna köra bilen. Jag är 176cm och sitter rätt trångt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
10 december 2009
Storlekarna på kammarna är ju bla beroende på basarnas parametrar och hur peakad frekvensgång man vill ha. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Softis skrev:
Fast 572 liter borde få plats i en 245/745.... Ska nog inte vara några problem. Fråga per-kan hur stor hans låda är wink

572x 2 blir det väl?

D.v.s lite större än den jag har i min Express, det kan bli svårt att få plats med i en kombi, det går om man vill men det kommer bli att bygga dem på plats i så fall.

Min låda ligger på 850L i den portade kammaren och runt 250L i den slutna.

Tänk på att avståndet mellan basar & port kommer påverka hur lådan spelar, jag fick rekomendationen att ha minst 1m mellan basar och port.

O satan vilken låda, 1100L ? haha, köp 4 basar till o du kan använda en farmartank wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 december 2009
Är tveksam till att min låda är beräknad efter några parametrar, verkar funka rätt bra ändå. Även om jag ligger 9dB ifrån vad Alan trodde att bilen skulle göra, ska försöka minska den diffen till nästa sesong ;-)

A-Jonas: Bilder finns i min byggtråd, klicka på länken i min signatur.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
11 december 2009
Nej, din låda är rimligtvis inte uträknad utifrån några parametrar. Det blir ju samma sak med bandpasslåda som med andra baslådor när den ska spela "superhögt", verkligheten stämmer inte överens med den teoretiska beräkningen.

Alan och hans team har nog kanske gjort praktiska tester och med hjälp av en massa erfarenhet kommit fram till en bra låda. smile

4 693 Inlägg
11 december 2009
ExtraKim skrev:
Är tveksam till att min låda är beräknad efter några parametrar, verkar funka rätt bra ändå. Även om jag ligger 9dB ifrån vad Alan trodde att bilen skulle göra, ska försöka minska den diffen till nästa sesong ;-)

9 db mer eller mindre än vad han trodde?

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 december 2009
Softis skrev:
ExtraKim skrev:

9 db mer eller mindre än vad han trodde?

Mindre, Runt 163dB hade nog Alan tänkt sig. Men det finns ju en del o göra i den bilen o det vet kim med, det är "bara" den där ork/tid/pengar som ska finnas med.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 december 2009
Finns massor att göra, skulle jag har siktat på att spela högt på mätaren så skulle jag dessutom ha satt porten på förarsidan och kastat ut sätena. Nu är det inte någon prio på att spela högt "dB Dragracing-style", bilen ska spela musik högt och det gör den (152.8dB med musik).
Finns dessutom en fördel med att ha porten i mitten, jag blir inte så lidande i EASCA i.o.m att de sätter sensorn på förarsidan, så det är en kompromiss för att kunna tävla i båda organisationerna.

Tror att jag gynnas av att ha porten i mitten då jag demar för då hinner ljudet "ladda" mot framrutan innan det sprids ut ur kupén. Men detta är bara en gissning från min sida.

Vet inte hur mycket effekt jag plockar ut ur stegen just nu, de är lågt ställda på gainen, justerade dem enbart så att alla hade samma nivå. Så lite till finns det nog att hämta bara på att gaina högre, men det har funkat bra så jag har inte känt något behov av att göra det.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
11 december 2009
Varför ska dom byta sida? Verkar ju lite knäppt faktiskt. Tråkigt för alla som byggt väg, får ju göra om allt. Lättre att bara vända baslådan uppochner.

Men 163 db med musik.... vem vill lyssna på det? big_smile

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 december 2009
Vad säger att passagerar sidan är rätt? T.ex så har Propper Droppers i U.K sensorn fastsatt på nackstödet till förarstolen.

Man får helt enkelt välja att ligga i toppen på antingen ena eller andra organisationen eller så kompromissar man med följden att man inte får ut maximalt med ljudtryck på mätpunkten...

Men man kan ju faktiskt tävla för att ha kul och inte enbart för att vinna wink

De 163dB som Alan Dante gissade på var till ton.
Senast redigerat av ExtraKim (11 december 2009)

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
11 december 2009
Alltså, jag menar inte att passagerar sidan är rätt. Men lättare att ta bort sätet där och fortfarande kunna använda bilen. Sen har ju redan alla (nästan) porten på den sidan.

Själv klart så måste man inte tävla för att vinna, men man kan inte neka till att dom flesta tvälar just för att vinna. Kan inte heller neka till att det är bra mycket roligare att vinna wink

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 december 2009
Softis skrev:
Alltså, jag menar inte att passagerar sidan är rätt. Men lättare att ta bort sätet där och fortfarande kunna använda bilen. Sen har ju redan alla (nästan) porten på den sidan.

Själv klart så måste man inte tävla för att vinna, men man kan inte neka till att dom flesta tvälar just för att vinna. Kan inte heller neka till att det är bra mycket roligare att vinna wink

Dem som har porten på passagerarsidan i en väggbil är nog lätträknade. det spelar högre om den är på förarsidan, iaf när mätsensorn sitter på passagerarsidan som den ska i bassrace och dbdrag samt ESPL i sverige.

Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
11 december 2009
Frippe_L skrev:
Softis skrev:

Dem som har porten på passagerarsidan i en väggbil är nog lätträknade. det spelar högre om den är på förarsidan, iaf när mätsensorn sitter på passagerarsidan som den ska i bassrace och dbdrag samt ESPL i sverige.

Gör det? Eeh... okej?

Vilka har det så då? Någon på gorg så man kan kolla? Hade du så?

Otroligt bra info om det blir så att man bygger vägg sen.

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 december 2009
Och tävlar man i Bass Race så är det inte nödvändigtvis den bilen som kan spela högst som vinner och då spelar det inte lika stor roll vart porten sitter smile

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
11 december 2009
Nej, det är klart. Men i SPL

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 december 2009
Softis skrev:
Frippe_L skrev:
Softis skrev:

Gör det? Eeh... okej?

Vilka har det så då? Någon på gorg så man kan kolla? Hade du så?

Otroligt bra info om det blir så att man bygger vägg sen.

det finns en värld utanför gorg med många trådar/bilder på riktigt högtspelande bilar, http://audioforum.termpro.com/index.html
där kollar ja mkt efter lite ideer till kommande byggen även om många går att avfärda direkt då många byggs i stora vans o pickups men en del nyttigt kan man snappa upp. Resten ja har frågor om gör ja som i postkod-miljonären: Ringer en vän!

Nej jag hade ju port i mitten, och spelar musik o det ska spela högt både stängt o öppet, jag tappade ca 3dB mellan öppet o stängt. hade jag haft porten bak förarstolen hade de säkert spelat lite högre stängt men lägre öppet.

Team-leader för Team1

low_and_loud
12 december 2009
det kan nog bli rätt surt att få in en sån stor låda utan att slita ur baksätet min låda med med 4 jbl gto 1514 är på cirka 430 liter räknat på ytermåtten och den tar bort i princip hela bagaget, men om du vill ha dig en liten utmaning så bygg den direkt i bilen för då borde det gå att få plats.men man ska ju få plats med batterier och slutsteg oxo o när  jag är färdig med mitt bygge finns det noll bagage kvar

Reservdelsman
61 Inlägg
12 december 2009
Vi gjorde en "idiot-låda" till 2st gamla Rockford 18" för typ 11år sen som var en bandpasslåda. Basarna skulle absolut INTE fungera i små slutna lådor enligt tillverkaren. Så vi byggde en så liten sluten kammare så att basarna precis fick plats och resten av bagaget byggde vi till den portade delen. Detta var en en Opel Kadett.
Vi provade först med 4st 6" aeroportar och fick hyffsat resultat. Men vi tänkte att det ser fränare ut med en stor rektangulär port så vi byggde en sådan. Med bara ett Kicker ZR-360, specat på 400watt så spelade jag 149,6dB.
Med oscilloskop så kunde vi sen se om basarna ogillade det vi matade dom med :-)

Jag tycker ni ska testa lite. Men se till att inte få för mycket konutslag att basarna eldas upp :-)

Sök