Kvadda bilen under Prövotid?

Snoozer
7 december 2009 · 13 Inlägg

Tjena..

Var med om en olycklig sak igår.. Kom för snabbt i en skarp sväng (höll hastigheten) så att bilen gled ner i ett dike rakt in i ett träd.. Höger framsida är intryckt, sen lite andra småskador..
Undrar nu bara om jag kan bli av med körkortet pga detta? Polisen kom till platsen då dom var tvungen att bärja bort bilen... Har 4 månader kvar på prövotiden, detta är första gången det händer något.

Tacksam om någon vet något...

decib3L Körv
7 december 2009 · 3 535 Inlägg

Allt beror på vad länsstyrelsen beslutar. Men rent spontant så tycker jag inte det skulle ske. Olyckor händer ju, hoppas du lärde dig någonting nu smile

Har själv gått igenom samma sak.

Truckdriving Man
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2009 · 8 197 Inlägg

Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2009 · 8 197 Inlägg

decib3L skrev:
Allt beror på vad länsstyrelsen beslutar. Men rent spontant så tycker jag inte det skulle ske. Olyckor händer ju, hoppas du lärde dig någonting nu smile

Har själv gått igenom samma sak.

Ja det har du ju. smile
Förnuftig du. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Snoozer
7 december 2009 · 13 Inlägg

Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

blixtn
7 december 2009 · 214 Inlägg

Att du skulle anses som olämplig som bilförare för att du kanat av vägen i en singelolycka i en kurva finner jag ganska otroligt.
När jag var 19 smällde jag en supra i centrala Västerås och kvaddade både bil och div lyktstolpar och jag fick ha körkortet kvar. Så att du skulle bli av med körkortet på en sån här grej om det är första gången finner jag som sagt otroligt. Du behöver nog inte oroa dig

decib3L Körv
7 december 2009 · 3 535 Inlägg

Snoozer skrev:

Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

Shit happens.. Det ska nog inte vara någon fara smile

Opelmadness@ Tack Thomas smile

Truckdriving Man
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 december 2009 · 5 650 Inlägg

har man kört av vägen har man kört förfort även om de är under hastighetsbegränsningarna

om du skulle blitt av med körkortet om de hade vart allvarligt hade snutarna plockat de på plats ...
har du inte kört som en tok innan har massa böter osv så läre inte hända mkt bara en förstörd bil

länstryelsen brukar ju vakna till liv när man gjort lite för mkt på kort tid annars bryr dom sig inte typ

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
fredriq Olika
7 december 2009 · 907 Inlägg

Snoozer skrev:

Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

Stäng av GPS:en nästa gång och använd ögonen istället.

Kör man så på gränsen att dubbdäcken är avgörande så har du kört långt över din förmåga.

Mvh
Fredrik
expect1991
7 december 2009 · 1 814 Inlägg

Körkortet kommer du nog att behålla men kör försiktigare i framtiden, att du körde av vägen tyder på att du körde för fort. Det är lätt att överskatta sin körförmåga.

Lyssna inte på GPSen heller utan det är du och dina ögon som ska läsa av vägen.

KHRacing
7 december 2009 ·

Snoozer skrev:
Tjena..

Var med om en olycklig sak igår.. Kom för snabbt i en skarp sväng (höll hastigheten) så att bilen gled ner i ett dike rakt in i ett träd.. Höger framsida är intryckt, sen lite andra småskador..
Undrar nu bara om jag kan bli av med körkortet pga detta? Polisen kom till platsen då dom var tvungen att bärja bort bilen... Har 4 månader kvar på prövotiden, detta är första gången det händer något.

Tacksam om någon vet något...

Du höll inte hastigheten i den aktuella svängen om du "gled" ner i diket.
man skall alltid anpassa farten efter väglag & man askall alltid kunna stanna för en oförutsatt olycka.

Om inga som hels personskador uppstod så finns det ingen som helast anledning att blanda in polisen heller.
(om nu inte nån annan ringde dem).  Fick du blåsa ?

blixtn
7 december 2009 · 214 Inlägg

Jag tror vi behöver fler kommentarer angående att han körde för fort i kurvan och det var därför han åkte av vägen. Minst 5 kommentarer till som gäller att han kört för fort i kurvan...

vargfan
7 december 2009 · 75 Inlägg

Man kan bli av med det iaf..vårdslöshet i trafik:(
Kompisen fick sitt indraget ETT ÅR efter händelsen..körde oxå av i en kurva på vintern..gick ungefär 45-50 på 50 sträcka när ha åkte av.
Sen om det finns andra saker som länsstyrelsen tittat på vet jag inte dock.

Snoozer
7 december 2009 · 13 Inlägg

KHRacing skrev:

Snoozer skrev:
Tjena..

Var med om en olycklig sak igår.. Kom för snabbt i en skarp sväng (höll hastigheten) så att bilen gled ner i ett dike rakt in i ett träd.. Höger framsida är intryckt, sen lite andra småskador..
Undrar nu bara om jag kan bli av med körkortet pga detta? Polisen kom till platsen då dom var tvungen att bärja bort bilen... Har 4 månader kvar på prövotiden, detta är första gången det händer något.

Tacksam om någon vet något...

Du höll inte hastigheten i den aktuella svängen om du "gled" ner i diket.
man skall alltid anpassa farten efter väglag & man askall alltid kunna stanna för en oförutsatt olycka.

Om inga som hels personskador uppstod så finns det ingen som helast anledning att blanda in polisen heller.
(om nu inte nån annan ringde dem).  Fick du blåsa ?

Min polare som satt brevid ringde dem... Nej jag fick inte blåsa, dom frågade bara om jag druckit och det hade jag inte.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 december 2009 · 2 972 Inlägg

blixtn skrev:
Jag tror vi behöver fler kommentarer angående att han körde för fort i kurvan och det var därför han åkte av vägen. Minst 5 kommentarer till som gäller att han kört för fort i kurvan...

Jag tror vi behöver fler kommentarer om att och hur folk kommenterar, så här kommer en till...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Mortalis VW-nörd?
7 december 2009 · 4 332 Inlägg

Skulle inte oroa mig så mkt, va inte väglaget och sikt dåligt så fanns det väl ingen anledning till varför du inte skulle kunna få hålla maximal hastighetsgräns?
Bröt du inga trafikregler (över spärrlinjer och bränna stopplikter osv) heller så e de väl inte mkt o oroa sig för, som decibel sa...olyckor händer och de e ju därför premierna e högre för nybilvna förare tongue

FireTraXX DFFL
7 december 2009 · 9 020 Inlägg

Snoozer skrev:

Opelmadness skrev:
Kommer man för snabbt in i en såpass skarp sväng och det släpper gick det nog liiite för fort in i den kurvan, eller hur?
Men misstänker dom inte att det gått för fort så kanske det inte blir nåt alls, mer än att bilen är kvaddad som du säger. hmm Tråkigt men sant.
Hoppas att det gick bra med dig iaf.

MVH T.

Well.. Jag hade GPS:en på. Den visade att jag skulle köra rakt fram, men så nästan framme vid svängen så ändrar den sig och säger att jag ska svänga till vänster, jag får då panik och bromsar samtidigt som jag försöker svänga, så att bilen åker ner i diket... Sen att jag har dubbdäck på nu när det är blött ute gör inte saken mycket bättre.

Att du blint följer GPS:en borde enbart det påbjuda ett par år bakom galler.

Men jag har sagt det för och jag säger det igen, prövotid förändrar inget när det gäller straff.
ENDA skillnaden är att du isåfall måste ta om allt medans vi som inte har prövotid får tillbaka kortet (Ifall spärrtiden understiger ett år).

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
gamlingen
7 december 2009 · 5 198 Inlägg

Straffet vore väl att ta ifrån dej gps,en å ge dej en gammal hederlig karta.. man ska inte lita på gps..

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 december 2009 · 8 197 Inlägg

FireTraXX skrev:
Att du blint följer GPS:en borde enbart det påbjuda ett par år bakom galler.

Och där kom den ja... lol Mannen som säger det (nästan) ingen annan vågar säga!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Snoozer
7 december 2009 · 13 Inlägg

Svängen var inte riktigt markerad så man såg den.. Det var ett T-kors kan man säga, och jag skulle svänga vänster istället för att fortsätta rakt fram. Naturligt att man håller hastigheten då man ska rakt fram, men sen ändrade den sig plötsligt.. Blev som en reflex att man bromsade in och svängde. Det hela hände så snabbt... Man gör misstag och man lär sig av dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang