M3 E36 CSL Banracer

DRagnarsson
11 december 2009 · 62 Inlägg

Då jag inte skall köra tavling inom motorsport så blir det en 6 punkts helbur i Aluminium med Cert dock ej FIA. Mycket för utseendets skull smile

DRagnarsson
11 december 2009 · 62 Inlägg

Här kommer en laddning med delar som införskaffats, more to come smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/817196_qrgrms.jpg
Nya blinkers och baklysen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/817198_hlu9jg.jpg
Powerflex bussningar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/817199_4s4y81.jpg
4 punktsbälten från Sparco, kanske blir 6 punkts XYZ här framöver, vi får se.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/817201_1vg1nl.jpg
Depo framlysen med LED Angeleyes ringar monterade, lyser väldigt snyggt smile

Senast redigerat av StyTun (11 december 2009)

jimpa00
11 december 2009 · 309 Inlägg

Ser fint ut smile

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30
BMW M3 E36 "Old School" (1995)
Holmii Nästan Maskiningenjör
11 december 2009 · 399 Inlägg

Oj, du har ju julafton redan du smile Vissa har det fan bra big_smile

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
MattiasH
11 december 2009 · 1 291 Inlägg

Inte vara lat med buren nu. Har haft en alu-halvbur och det är inte mycket att hänga i julgranen (alltså inget annat än ren styling) Bygg ordentligt när du ändå har bilen nerplockad.

Argumentet om banbil och inte tänkt vurpa håller inte tyvärr, inte köper du väl riktiga bälten, lite väghållning och andra prestandaprylar för att dra raggen? wink

Dansken-
11 december 2009 · 950 Inlägg

StyTun skrev:
Lite mer godis som skall på bilen smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/815539_j00qat.jpg
RS Coilovers från XYZ

http://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/815540_yd6voh.jpg
XYZ Bromsarna Provmonterade

Hmmm, svårt att lufta bromsorna, eller? wink

snygg_mange
11 december 2009 · 695 Inlägg

StyTun skrev:
Då jag inte skall köra tavling inom motorsport så blir det en 6 punkts helbur i Aluminium med Cert dock ej FIA. Mycket för utseendets skull smile

jag håller på o sätter in en 6 punkts cert bur. o ja känner att de e helt klart värt de om de skulle hända nått. du sitter ju betydligt säkrare i en sån än i en halv bur. du har ju t.ex. sido strävan vid varje dörr för om du skulle bli på körd. bara för man själv kör bra så finns de ju andra som kör betydligt sämre som kan skada en.
här är en länk om du vill se hur de blev. inte för man ser så mycket men de kommer väl fler bilder snart
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=6

Senast redigerat av snygg_mange (11 december 2009)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Kmarcus
11 december 2009 · 854 Inlägg

Kul projekt! Likt mitt fast jag kör på alu/delrin bussningar och ett H&R clubsport chassie. Verkar som vi byter ut samma saker fast till olika produkter smile

Om du kan få hem CSL lucka och huv fast i kolfiber från exempelvis VIS så är jag riktigt intresserad.

Kommer följas smile

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 december 2009 · 3 404 Inlägg

Dumsnålt att snåla in på en säkerhetsdetalj som buren, kör du på alu så förstör du i mina ögon hela projektet, då blir det bättre att skippa buren helt. Saker som helt saknar funktion är så löjligt så det finns inte...

Jag skulle tatt en funderare eller två på det i vart fall, i övrigt ser det riktigt bra ut däremot trotts att jag numer inte är speciellt förtjust i bmw

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Kristiansen
11 december 2009 · 126 Inlägg

Jag har lite svårt att förstå varför man sätter in en bur "för syns skull" när man ska bygga en banracer!?

Dansken-
11 december 2009 · 950 Inlägg

StyTun skrev:
Har börja tänka om lite, detta är skruvburar så skall bara höra med dom hur man får in en helbur om det blir en sådan, bilder enl nedan smile . I aluminium.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/816726_lafui4.jpg
Halvbur?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/88145/816727_gtmvgz.jpg
Helbur?

Där finns inget ställe i buren att montera axelbälten i dina 4/6 punktbälten.

DRagnarsson
14 december 2009 · 62 Inlägg

Många svar ang att inte Alubur känns seriöst. Bilen skall inte köras i tävling och inte heller med licens. Mycket show och utställning samt även vass på banträffar är målet. Viktbesparing med aluminiumbur blir dessutom 20 kg jämfört med en stålbur. Buren är specialbeställd och har även beställt extra fästen för bälten i axelhöjd smile .. Det är inte meningen att man skall volta av det första man gör roll

MattiasH
14 december 2009 · 1 291 Inlägg

StyTun skrev:
Många svar ang att inte Alubur känns seriöst. Bilen skall inte köras i tävling och inte heller med licens. Mycket show och utställning samt även vass på banträffar är målet. Viktbesparing med aluminiumbur blir dessutom 20 kg jämfört med en stålbur. Buren är specialbeställd och har även beställt extra fästen för bälten i axelhöjd smile .. Det är inte meningen att man skall volta av det första man gör roll

Ska det snackas vikt så skit i buren helt i så fall, du kan lika gärna ställa in en baslåda istället för alu-buren (dom gör ungefär lika stor nytta wink ) Om den dessutom är gjord som på bilden att gå runt instrumentbrädan istället för genom så har du en enorm försvagning och dessutom tar den onödigt med plats i kupén.

En riktigt bur som svetsas på plats har fler fördelar än bara vid olycka, den styvar nämligen upp karossen en hel del speciellt om du drar ut den till tornen fram och dämparfästet bak (då kan du även ha coilovers bak).

Jag måste också fortfarande säga att citat:

StyTun skrev:
Det är inte meningen att man skall volta av det första man gör roll

låter som en lögn, en olycka händer när man minst anar det.

Nu låter nog dehär lite drygt men jag vill bara få fram mitt budskap om att göra det ordetligt från början.

DRagnarsson
15 december 2009 · 62 Inlägg

Speciallbeställd skruvbur så man ej behöver kapa, så man även kan återställa framöver om man vill. Cert medföljer men den är ej för FIA/DMSB motorsportsammanhang (den fanns även i stål FIA och DMSB godkänd 15-20kg tyngre). Detta blev mycket för synes skull då den skall ställas ut på Elmia 2010 och med bara 3 månader kvar så känns det som det finns mycket annat att lägga krutet på än att riva isär och kapa upp för en helsvetsad burbåge.

Nya Zimmermanskivor är nu införskaffade i bak. Håller även på och försöker kolfiberdrapera lite smådetaljer i kupen smile Lite klurigt men det går med lite vilja.

Senast redigerat av StyTun (17 december 2009)

DRagnarsson
21 december 2009 · 62 Inlägg

Fick hem lite kolfiberdelar här om dagen smile vi får se om det blir mer här framöver,  men då hamnar det under huven. I övrigt så är det ganska lugnt, front, sidokjolar, bakstötfångare, backspeglar och frontbågen åker på lack idag iaf.

Sjogren-Racing
24 december 2009 · 116 Inlägg

vad kostar bakluckan?

TexoN Evolution Garage
24 december 2009 · 171 Inlägg

MattiasH: Jag tror knappast att något företag säljer en kass bur till någon och utsätter människors liv för fara.
Vilket du påstår att de gör.
Jag tror att buren fyller sin funktion och den är garanterat testad innan dom släpper sin produkt på marknaden.

//Tex

Evolution Garage
Drift ya later dude ;)
Volvo 855 (1997)
MattiasH
25 december 2009 · 1 291 Inlägg

TexoN skrev:
MattiasH: Jag tror knappast att något företag säljer en kass bur till någon och utsätter människors liv för fara.
Vilket du påstår att de gör.
Jag tror att buren fyller sin funktion och den är garanterat testad innan dom släpper sin produkt på marknaden.

//Tex

Så skulle jag nog vilja se på det.
Det räcker med att titta på dragningen av buren, går den runt brädan och inte genom är den många gånger svagare än vad en likadan som går genom skulle varit.
dessutom har många köpes burar suspekta bultförband.
så ja jag skulle nog vilja påstå att en del burar man köper är farliga.

jooeell driftsättare
25 december 2009 · 169 Inlägg

vet ni inte att alu burar förbjöds i motorsportsammanhang för att de är farliga... istället för o böjas som annan metall så gick de av med följd att förare fick dem igenom sig och dog så jag hade nog tänkt igen!

Nocturnal
25 december 2009 · 500 Inlägg

TexoN skrev:
MattiasH: Jag tror knappast att något företag säljer en kass bur till någon och utsätter människors liv för fara.
Vilket du påstår att de gör.
Jag tror att buren fyller sin funktion och den är garanterat testad innan dom släpper sin produkt på marknaden.

//Tex

Nä just det, alla produkter som alla företag säljer är ju bra wink
Alu-bur är big no-no i min värld. Ska man ha en bur ska den ju göra nytta annars kan man ju lika gärna vara utan.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang