Jakten på den välsignade HC-halten

PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

För en tid sedan köpte min sambo sin första bil, en Mazda 323f -92, bilmodellen vars vanligaste fel verkar vara felaktiga avgasvärden. Jag hämtade ut bilens tidigare besiktningsprotokoll och upptäckte att HC-halten gått från 45(100) 2007 till 98(100) 2008, vilket inte kändes alldeles för lovande inför besiktningen.

Mycket riktigt gick det åt fanders. Alla övriga värden var finfina, men HC-halten var 230(100). Inför besiktningen hade jag testat att tanka bilen med 50% E85, vilket enligt många fungerar bra. Utöver HC-halten hittades även två mindre fel som jag fixade. Inför ombesiktningen bytte jag olja och oljefilter, plus att jag testade Tri-Pak bensinbooster. Resultatet blev HC 225(100). Besiktningsmannen påpekade att HC-halten är finfin vid högre varvtal och att tomgången verkade lite väl låg.

Alldeles nyss testade jag att skruva upp tomgången från ca. 750 till 900rpm, sedan åkte jag iväg till bilprovningen och lånade deras mätare för avgasvärden. Precis som vanligt låg HC-halten på cirka 30 vid höga varvtal (2000rpm och uppåt), men den här gången hamnade halten på 130(100) vid tomgång, alltså 100 mindre än det första resultatet. Detta helt utan någon form av bensinbooster eller E85 (som i och för sig inte verkar göra någon nytta)

Nu gäller det, alltså. Vi har bara en ombesiktning kvar innan bilen blir belagd med körförbud. Vi har möjlighet att testa HC-halten innan vi besiktar bilen, så jag funderar på att vrida upp tomgången lite ytterligare, varmköra bilen riktigt ordentligt och kanske rentav hälla i lite E85 innan jag testar nästa gång. Jag ska nog även byta tändstift och luftfilter, för ordningens skull.

Har ni några fler fiffiga tips som kan sänka HC-halten i avgaserna?

Senast redigerat av Minister (9 december 2009)

gamlingen
9 december 2009 · 5 198 Inlägg

Byt samtliga tänddelar,, inte bara stiften

PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

gamlingen skrev:
Byt samtliga tänddelar,, inte bara stiften

Tändkabelsatsen kostar en fjärdedel av vad bilen kostade, så det känns dessvärre lite jobbigt att köpa en sådan när halten är så pass nära gränsen för att godkännas. Fungerar inget annat får det väl bli en sådan ändå. Tack för tipset smile

Juvakka
9 december 2009 · 1 697 Inlägg

Häll mer än rekommenderad mängd k-sprit i tanken, det gör susen ska du se. Brorsans Golf fick bättre avgasvärden än från fabrik big_smile Du kan ju testa, en flaska är inte dyr på typ preem och sedan kolla värden hos bilprovningen. Man använder normalt k-spriten så det inte ska bli fukt i tanken.

Saab 900 "T16" (1992)
PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

Juvakka skrev:
Häll mer än rekommenderad mängd k-sprit i tanken, det gör susen ska du se. Brorsans Golf fick bättre avgasvärden än från fabrik big_smile Du kan ju testa, en flaska är inte dyr på typ preem och sedan kolla värden hos bilprovningen. Man använder normalt k-spriten så det inte ska bli fukt i tanken.

Vad jag förstått ska etanol/k-sprit göra underverk för CO-halten, men inte påverka HC nämnvärt. Jag har som sagt testat med 50% E85, vilket borde innebära totalt 20-30% etanol. Är det egentligen någon skillnad mellan etanol och k-sprit, förutom att den sistnämnda är betydligt dyrare? hmm

Juvakka
9 december 2009 · 1 697 Inlägg

Minister skrev:

Juvakka skrev:
Häll mer än rekommenderad mängd k-sprit i tanken, det gör susen ska du se. Brorsans Golf fick bättre avgasvärden än från fabrik big_smile Du kan ju testa, en flaska är inte dyr på typ preem och sedan kolla värden hos bilprovningen. Man använder normalt k-spriten så det inte ska bli fukt i tanken.

Vad jag förstått ska etanol/k-sprit göra underverk för CO-halten, men inte påverka HC nämnvärt. Jag har som sagt testat med 50% E85, vilket borde innebära totalt 20-30% etanol. Är det egentligen någon skillnad mellan etanol och k-sprit, förutom att den sistnämnda är betydligt dyrare? hmm

Sorry, tänkte fel där. Det var co2 halten. Tror k-sprit är bättre för motorn, etanol är ju  verkligen skit för en bensinare egentligen. Smörjer inte som bensin.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
9 december 2009 · 1 697 Inlägg

Har du kat på bilen kan det kanske vara en avgasläcka. Då jobbar den inte som den ska. Sen kan du "skruva" ner mängden bensin som kommer in i motorn, så den egentligen får lite lite bensin.

Saab 900 "T16" (1992)
gamlingen
9 december 2009 · 5 198 Inlägg

Hög HC halt betyder oförbränt bränsle i avgaserna,, så snålställ den så att den får mindre soppa

PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

Juvakka skrev:
Har du kat på bilen kan det kanske vara en avgasläcka. Då jobbar den inte som den ska. Sen kan du "skruva" ner mängden bensin som kommer in i motorn, så den egentligen får lite lite bensin.

Bilen har katalysator, men ger inte bilprovningen nedslag på avgasläckage?

Risken med att ge bilen för tunn blandning är väl, vad jag kan se, att tomgången blir väldigt ojämn och därför förbränner kolväten ännu sämre, eller är jag ute och cyklar? hmm

Senast redigerat av Minister (9 december 2009)

Tuffhaggman
9 december 2009 · 864 Inlägg

Avgasläckage skulle troligtvis yttra sig som högt lambdavärde. Vad jag har läst så ska det vara en bra ide' att byta tändstift vid höga halter HC, då tändstiften troligtvis inte orkar ge tillräckligt stark gnista....

Uppdatera gärna tråden om du lyckas lokalisera felet...

Juvakka
9 december 2009 · 1 697 Inlägg

kan ju vara sekundärluftpumpen oxå (om den har sån) Kan ju vara så att den går för fett. Eller tar tjuvluft

Senast redigerat av Juvakka (9 december 2009)

Saab 900 "T16" (1992)
PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Avgasläckage skulle troligtvis yttra sig som högt lambdavärde. Vad jag har läst så ska det vara en bra ide' att byta tändstift vid höga halter HC, då tändstiften troligtvis inte orkar ge tillräckligt stark gnista....

Uppdatera gärna tråden om du lyckas lokalisera felet...

Det låter rimligt. Jag är verkligen sugen på att byta tändstiften och testa HC-halten igen. Förra ägaren vet inte när de byttes senast, så jag misstänker att de är gamla och slitna.

AutoExperten rekommenderar dessa stift till den aktuella bilen och motorn, någon som vet vilken skillnaden är?
http://img32.imageshack.us/img32/57/tandstift.jpg

Jag tänker definitivt återkomma med resultat. En av anledningarna till att jag startade tråden är kunna dela med mig av mina egna erfarenheter kring alla mytomspunna metoder tongue

Tuffhaggman
9 december 2009 · 864 Inlägg

Juvakka skrev:
kan ju vara sekundärluftpumpen oxå (om den har sån) Kan ju vara så att den går för fett. Eller tar tjuvluft

Höga halter kolväten i avgaserna tyder på att den spottar ur sig oförbränt bränsle, hur skulle det härledas till luftpump(nån sådan finns väl inte ens på bilen?) och tjuvluft?

Senast redigerat av Tuffhaggman (9 december 2009)

gamlingen
9 december 2009 · 5 198 Inlägg

Finns massa konstiga metoder.. allt från hälla i sörja i tanken till att åtgärda felet... visst sörja kan tillfälligt gå,, men då har man felet kvar ändå,, vilket inte många vill inse.. så det bästa är ju först å främst se till att man gjort en ordentlig service. med oljor filter och tänddelar... det gör mer än man tror och tjänar på det i längden då bilen mår bättre och går bättre..
Lycka till.

Juvakka
9 december 2009 · 1 697 Inlägg

sekundärluftpumpen är typ hjälpandning om tillverkaren har haft problem med avgasvärden. Farsans 850 hade det problemet och då vart det luftpumpen som gett sig.

Saab 900 "T16" (1992)
patrikke
9 december 2009 · 1 749 Inlägg

Hur är det med temperaturgivaren?
Den kanske säger till databoxen att motorn är kall och boxen ger motorn lite mer soppa?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

patrikke skrev:
Hur är det med temperaturgivaren?
Den kanske säger till databoxen att motorn är kall och boxen ger motorn lite mer soppa?

Jag tror att tempgivaren är okej, när motorn är kall ligger tomgången på runt 1500rpm och när den är varm hamnar tomgången på stadiga 900rpm.

I morgon ska jag förhoppningsvis testa HC-halten för sista gången innan jag besiktar bilen. Återkommer med resultat smile

Senast redigerat av Minister (9 december 2009)

PLindblom
9 december 2009 · 1 200 Inlägg

Avva66 skrev:
Slå i 25% E85, det borde göra susen.

Nu har jag bytt luftfilter och tändstiften, så här ser de gamla tändstiften ut, om någon vill analysera: http://img341.imageshack.us/img341/8136/dsc7837fix.jpg

Jag har även ställt upp tomgången lite ytterligare och i morgon bitti ska jag köra någon mil på motorvägen innan jag stannar till vid bilprovningen och testar HC-halten. Är den fortfarande åt fanders ska jag genast testa att tanka i cirka 20% E85 och sedan läsa av halten igen, endast för att bekräfta eller slå hål på en myt smile

Senast redigerat av Minister (9 december 2009)

Pan
9 december 2009 ·

Najs detta ska bli kul att följa! Har tankat ca 30-50% e85 i min 740 som jag ska besiktiga någon gång. Hittade precis lite fin rost i golvet som nu måste åtgärdas tongue

MVH

dannnej
9 december 2009 · 761 Inlägg

Jag anser att E85 höjer hc halten, det är min erfarenhet, tillexempel min 535 turbo går på e85 som visserligen inte har katalysator och heller inget krav på hc halten, men hc halten visade 3500.

har dock aldrig jämfört värden med och utan e85

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang