2218
Sök

Är det värt att köpa en infinify ref 1250 eller ska jag beholla min rockford p2 12''?

86 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Hejsan
Jag tänkte höra om jag ska köpa en infinity ref 1250 om den är bättre än min p2? eller sämre ???

2 914 Inlägg
9 december 2009
beror på vad du ska ha den till tongue

86 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

Jag lyssnar på techno och vill att det ska bassa så mkt som möjligt! men jag är ganska nöjd med min p2 men undrar om infinity är bättre
Senast redigerat av Rezet (9 december 2009)

2 914 Inlägg
9 december 2009
Rezet skrev:
kalle_kalle skrev:

Jag lyssnar på techno och vill att det ska bassa så mkt som möjligt! men jag är ganska nöjd med min p2 men undrar om infinity är bättre

har inte hört någon av dom. dock har jag hört att dom ska vara ganska så för "finljud"

2 914 Inlägg
9 december 2009
MEN vad är det du vill förbättra i ljudupplevelsen? smile
är det för lite "puch" i basen?

4 693 Inlägg
9 december 2009
Jag har haft 3 st sådana basar och dom tröck på riktigt räjält kan jag lova. Bonnenalex här på gorg har 2 st av mina gamla till salu om du ska köpa beg.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 december 2009
Vad har du för nåt att driva med då? Om du inte är nöjd med ljudet nu så kanske ett nytt steg och/eller ny låda kan göra susen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

86 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad har du för nåt att driva med då? Om du inte är nöjd med ljudet nu så kanske ett nytt steg och/eller ny låda kan göra susen. smile

Ok men jag undrar vilken som presterar bäst under samma förhållanden! just nu har jag en 38 liters portad låda köpt på mds!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Det är i princip omöjligt att svara på utan att veta vad du driver med då Rockford basen inte tål lika mycket effekt samt att parametrarna på dom är olika, så en låda som passar Infinity basen passar med största sannolikhet inte så bra till rockforden.

Sen så är det väldigt dumt att köpa en färdig portad låda då den sällan eller aldrig stämmer, kikade lite på RFs sida nu (antar att du har en P2D212, svårt att veta nät du skriver så lite) och den vill ha ca 50L låda om den är portad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

86 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det är i princip omöjligt att svara på utan att veta vad du driver med då Rockford basen inte tål lika mycket effekt samt att parametrarna på dom är olika, så en låda som passar Infinity basen passar med största sannolikhet inte så bra till rockforden.

Sen så är det väldigt dumt att köpa en färdig portad låda då den sällan eller aldrig stämmer, kikade lite på RFs sida nu (antar att du har en P2D212, svårt att veta nät du skriver så lite) och den vill ha ca 50L låda om den är portad.

Jo jag vet att det va ganska dumt men jag suger på att bygga låda asså! min polare kör med en infinity ref och jag kör med min rockford inomhus med ett nätaggregat som bara är 12 amp och jag använder ett mds gp3 på 800w bryggad! och den låter nästan lika högt som hans men jag har mindre låda + kan inte maxa min + att jag har större rum!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Till att börja med så är det dumt att köra steget på ett så klent nätagg, stor risk för att steget går sönder. Sen så låda är inte svårt att bygga, har du bara lite trälim en skruvdragare och skruv så löser det sig. Skivbitarna kan du få tillsågade på närmsta brädgård och sen så är det bara att smeta på lim och skruva. smile

Men om nu din bas spelar minst lika bra som din kompis bas, varför då byta?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

86 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med så är det dumt att köra steget på ett så klent nätagg, stor risk för att steget går sönder. Sen så låda är inte svårt att bygga, har du bara lite trälim en skruvdragare och skruv så löser det sig. Skivbitarna kan du få tillsågade på närmsta brädgård och sen så är det bara att smeta på lim och skruva. smile

Men om nu din bas spelar minst lika bra som din kompis bas, varför då byta?

Den tar ju bara mellan bas eller vad mansäger och ingen ljus eller djup men det kanske är lådan eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Bas är bas, en bas ska spela djupbas och inget annat. Övriga högtalare i ett billjudsystem (framsystem &/eller baksystem) spelar resten av frekvenserna. Att basen inte kan spela det allra djupaste beror på lådan, den är för liten, att den inte spelar ljust beror på konstruktionen och inställningar.
Senast redigerat av ChriZtoffer (11 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
11 december 2009
Vet inte, men tror han menade att den inte spelar djupbas och ingen högre bas, dvs 50-60 hz. Bara någon stans i mitten. Tycker det låter som att steget är fel inställt.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Ja eller så menar han att det spelar kring 50-60/70/80Hz men inget under det (djupbas) och inte heller över (midbas). Att det inte spelar djupt nog kan bero på inställningar (tex för högt ställt subsonic) men mest troligt är det för liten/fel låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
11 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Ja eller så menar han att det spelar kring 50-60/70/80Hz men inget under det (djupbas) och inte heller över (midbas). Att det inte spelar djupt nog kan bero på inställningar (tex för högt ställt subsonic) men mest troligt är det för liten/fel låda.

Ja så kan det vara. Borde inte kunna vara något annat. Kan ha ställt delningen fel i HU om han har någon sådan inställning på den.

Booyakasha!

7 281 Inlägg
11 december 2009
Är det inte bättre att först skaffa en riktig låda, en riktig installation i bilen och ställa in allt riktigt innan du börjar fundera på att byta ut saker?

2 914 Inlägg
11 december 2009
men basar ska ju inte spela så mycket över 80hz. jag minns inte vars jag delade min bas, kanske vid 80 hz

4 693 Inlägg
11 december 2009
Jag kommer dela min vid 50 hz hade jag tänkt. Det är väl "standard"

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Psst Softis, vi snackar lågpassdelningen här, inte subsonic. wink Skämt åsido, 20/30-60/70Hz nånstans är väl ganska så normal delning på subbas, kör för tillfället min 20-65Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök