7391
Sök

Nollpunkter på AAZ motor?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Tjenare.

Är det någon som har koll på nollpunkterna på AAZ motorn? Alltså en 1.9 Turbo Diesel som sitter i VW/Audi bilar från början av 90-talet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

128 Inlägg
10 december 2009
du kan få en pdf fil med punkter och info om kamremsbyte, eller behöver du bara punkterna??

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
coyquattro skrev:
du kan få en pdf fil med punkter och info om kamremsbyte, eller behöver du bara punkterna??

Jaa skicka allt du har.
Jag skickar ett PM med min mail så kan du maila över det.

Tack så mkt.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

410 Inlägg
10 december 2009
ta av ventilkåpan i änden på cam axeln finns det ett spår som ska ligga jämnt mot toppen på toplocket, nere vid växellådan har du en titthåls plugg som du tar ut och på svänghjulet som du ser där nere så finns det ett märke som ska stå mitt imot ett märke i titthålet, sen så svarvar du bort gängorna på en m12 bult och finner stop hålet i diesel pumpens drev och stoppar i sprinten du gjort, sen är det bara att trä på camremmen, ta bort alla låsningar och köra smile

Copyright @ Rybbs Production

3 259 Inlägg
10 december 2009
hanomag skrev:
ta av ventilkåpan i änden på cam axeln finns det ett spår som ska ligga jämnt mot toppen på toplocket, nere vid växellådan har du en titthåls plugg som du tar ut och på svänghjulet som du ser där nere så finns det ett märke som ska stå mitt imot ett märke i titthålet, sen så svarvar du bort gängorna på en m12 bult och finner stop hålet i diesel pumpens drev och stoppar i sprinten du gjort, sen är det bara att trä på camremmen, ta bort alla låsningar och köra smile

Nåt som är värt att tillägga är att det är INTE det stora frästa spåret på svänghjulet du ska titta efter utan ett litet "körnslag" eller vad man ska kalla det.. ett märke som är 1mm brett och 2-3mm långt! och som ligger mot motorns sida, inte växellådans! Sen har jag för mig att en 5mm borr passar rättså bra i hålet till pumpen,(iaf på 1.9D, kan vara större hål på 1.9TD) är det större så tar du en större borr...

Efter att jag har stoppat på kamremmen så brukar jag dra runt motorn 2 varv för hand(dragskaft på vevens yttre bult) för att försäkra mig om att inget sitter fel, alltid bra att dubbelkolla så slipper en klantgrej bli dyr!smile

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (10 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Jag har fått en bra PDF fil av coyquattro, ska skicka den till polaren (han som undrade)

Tack alla för svar iaf smile

Mvh Tommy

Sök