Råd angående köp av billig bas och slutsteg.

grakka
12 december 2009 · 102 Inlägg

Har tänkt att köpa mig en baslåda och slutsteg för en billig peng. Kan detta (http://dbakuten.se/detail-item_id-318282) paketet värt att lägga pengarna på? I mina ögon ser det ut att ge mycket ljud per krona men har samtidigt inte full koll på vad det finns för andra alternativ i samma prisklass. Finns det något som är bättre än detta för under 2000kr? Jag vet att man får vad man betalar för men vill såklart inte köpa grisen i säcken om det nu finns något bättre för samma pris.

Senast redigerat av grakka (12 december 2009)

VolvoXet Bas älskare
12 december 2009 · 716 Inlägg

det där paketet ska vara bra vad jag hört, se till att ha rätt låda bara.

Volvo 744 (1988)
Leo86
13 december 2009 · 1 468 Inlägg

VolvoXet skrev:
det där paketet ska vara bra vad jag hört, se till att ha rätt låda bara.

väl talat.
Ha bra o rejäla strömkablar med bara.

VolvoXet Bas älskare
13 december 2009 · 716 Inlägg

Leo86 skrev:

VolvoXet skrev:
det där paketet ska vara bra vad jag hört, se till att ha rätt låda bara.

väl talat.
Ha bra o rejäla strömkablar med bara.

glömde tillägga det. sorry! my bad

Volvo 744 (1988)
grakka
13 december 2009 · 102 Inlägg

Angående kablar. Vad skulle ni rekommendera för kabelarea mellan slutsteg och bas? Har även tänkt att köpa ett säkringsblock med 1x20mm2 in & 2x10mm2 ut men vet ej vad för ampere det bör vara på säkringarna. Hur tusan tar jag reda på det? Det ena steget är givetvis det som följer med i ovanstående paket och det andra är ett 2-kanal från samma serie. Räcker 10mm2 kabel till dessa steg tro?

Sandvik
13 december 2009 · 547 Inlägg

Steget är avsäkrat till 50A och minimi kabelarea för 50A är 10mm2, så ja det räcker. Men skadar ju inte att ha lite grövre kablar ifall du vill uppgradera nångång.

Angående säkringar, man säkrar av efter kabelarea, så har du en 20mm2 kabel från batteriet fram till ett delningsblock bak så säkrar du av den kabeln med 100A säkring, max 30cm från batteriet. Men glöm inte att säkra av båda kablarna i säkringsblocket med max 50A heller eftersom du byter ner dig till 10mm2 kabel där.

Edit: Här är en användbar länk för att se max säkring på olika kabelgrovlekar : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122336 sista inlägget.

Senast redigerat av Sandvik (13 december 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
grakka
13 december 2009 · 102 Inlägg

Tack Sandvik! Men säkrar man efter kabelarea eller efter steget? För det andra steget jag har är säkrat till 25 ampere. Är det en 25A säkring i den delen av säkringsblocket som gäller då eller är det 50A pga att det är 10mm2 kabelarea? Ursäkta mina jobbiga nybörjarfrågor tongue

Sandvik
13 december 2009 · 547 Inlägg

Man säkrar av efter kabelarea, steget har ju egna säkringar. Så kör du 2x10mm2 ut ur säkringsblocket så använder du 2x50A säkringar i det. smile

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
grakka
13 december 2009 · 102 Inlägg

Angående lådan. Jag hittade lite olika rekommendationer på SPL's hemsida.
(http://www.spldynamics.fi/v-sub/v-250d4-e.html)

Closed box
14-24 L

eller

Bass-Reflex box - Car / Hifi
35 L + 3" port / length 25cm

Vilket lämpar sig bäst för en blandning mellan välljud och att spela högt tro? Lyssnar på väldigt blandad typ av musik och prioriterar att det ska låta bra. Men vill samtidigt kunna vrida på och få lite tryck nån gång ibland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang