2855
Sök

Volvo 960 vill inte starta

254 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Hej

köpte en 960 3.0 aut igår, funkade bra igår men skulle ut och köra idag .

bilen startade som vanligt körde några meter och stanna för att vänta på en polare, satte den i P sen helt plötsligt börjar de tre knappar blicka E S W och den pilen i instrument brädan. tänkte fan sätta den i D så se om den kör nåt, fick inte ner spaken så jag tänkte , vi starta om den. stängde den och skulle starta om den, då vill den inte starta. inget direkt hände, kollade om det var dåligt batteri, den var fulladdad. jaja får väl kolla här på garaget, de bruka kunna hjälpa mig

läste i en annan tråd att man ska ta av -pol och låta den vara av i 15min eller så. men är det något annat som är fel på min??

snälla hjälp kan inte mkt om volvo:P

664 Inlägg
14 december 2009
#2
Alltså titta om en har någon tändning alls alltså, det sitter väl en spärr, (att bilen bara skall gå att starta när du har P inkopplat, kanske är något i den stilen?

1 062 Inlägg
14 december 2009
#3
Har läst nåt om att det är nån sensor som sitter på växellådans vänstersida som tydligen kan börja jävlas med åren, o ge exakt de symptom du beskrev. Om du kan köra så märker man att bilen börjar växla lite snurrigt.
Sensorn skall inte vara dyr, men tydligen knepig att komma åt o byta? Måste bla göras underifrån....

"You Go, we go!"

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#4
Retepoj skrev:
Alltså titta om en har någon tändning alls alltså, det sitter väl en spärr, (att bilen bara skall gå att starta när du har P inkopplat, kanske är något i den stilen?

ja den har startat, starta igår, men fick samma problem idag. jag tror själv att det är någon start spärr, den har nåt speciellt larm som gör att den inte går att starta, någon som vet hur man kopplar ut det??

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#5
TLO skrev:
Har läst nåt om att det är nån sensor som sitter på växellådans vänstersida som tydligen kan börja jävlas med åren, o ge exakt de symptom du beskrev. Om du kan köra så märker man att bilen börjar växla lite snurrigt.
Sensorn skall inte vara dyr, men tydligen knepig att komma åt o byta? Måste bla göras underifrån....

har varit under och kollat, har själv läst det...  men får inte det att funka. går det att ta veck start spärren

664 Inlägg
14 december 2009
#6
Dansken_fire skrev:
TLO skrev:
Har läst nåt om att det är nån sensor som sitter på växellådans vänstersida som tydligen kan börja jävlas med åren, o ge exakt de symptom du beskrev. Om du kan köra så märker man att bilen börjar växla lite snurrigt.
Sensorn skall inte vara dyr, men tydligen knepig att komma åt o byta? Måste bla göras underifrån....

har varit under och kollat, har själv läst det...  men får inte det att funka. går det att ta veck start spärren

Jag har hört att man skall koppla ihop två stycken kablar, vet dock inte vilka, kan titta runt lite och se om jag hittar.

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#7
Retepoj skrev:
Dansken_fire skrev:
TLO skrev:
Har läst nåt om att det är nån sensor som sitter på växellådans vänstersida som tydligen kan börja jävlas med åren, o ge exakt de symptom du beskrev. Om du kan köra så märker man att bilen börjar växla lite snurrigt.
Sensorn skall inte vara dyr, men tydligen knepig att komma åt o byta? Måste bla göras underifrån....

har varit under och kollat, har själv läst det...  men får inte det att funka. går det att ta veck start spärren

Jag har hört att man skall koppla ihop två stycken kablar, vet dock inte vilka, kan titta runt lite och se om jag hittar.

tack:D

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2009
#8
att det blinkar indekerar på att du har felkoder på lådan
går startmotorn alls? om det inte gör det så är det nog växelväljaren som det är fel på
testa jucka lite på spaken å se om det funkar smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
att det blinkar indekerar på att du har felkoder på lådan
går startmotorn alls? om det inte gör det så är det nog växelväljaren som det är fel på
testa jucka lite på spaken å se om det funkar smile

nej start motorn går inte alls, går det att öppna och se om vajern är av eller nåt?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2009
#10
då har startspärren på lådan gått i
å då är det växelväljaren det är fel på
sitter en liten dosa på höger sida på lådan där vajern går till
har för mig att den kostar 1800 ny på volvo
men testa att jucka lite på spaken när du ska försöka starta den ( det kan hjälpa )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#11
turboforssen skrev:
då har startspärren på lådan gått i
å då är det växelväljaren det är fel på
sitter en liten dosa på höger sida på lådan där vajern går till
har för mig att den kostar 1800 ny på volvo
men testa att jucka lite på spaken när du ska försöka starta den ( det kan hjälpa )

Det går inte att laga den provisoriskt?? så man kan köra lite med den och se att det verkligen är den som är fel på

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2009
#12
Dansken_fire skrev:
turboforssen skrev:
då har startspärren på lådan gått i
å då är det växelväljaren det är fel på
sitter en liten dosa på höger sida på lådan där vajern går till
har för mig att den kostar 1800 ny på volvo
men testa att jucka lite på spaken när du ska försöka starta den ( det kan hjälpa )

Det går inte att laga den provisoriskt?? så man kan köra lite med den och se att det verkligen är den som är fel på

bra fråga 
har aldrig hört om nån som testat
men som sakt om du testar att jucka på spaken( fram å tillbaka) å den startar så vet du att det är de felet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 005 Inlägg
14 december 2009
#13
turboforssen skrev:
då har startspärren på lådan gått i
å då är det växelväljaren det är fel på
sitter en liten dosa på höger sida på lådan där vajern går till
har för mig att den kostar 1800 ny på volvo
men testa att jucka lite på spaken när du ska försöka starta den ( det kan hjälpa )

Japp det är med största sannolikhet detta som har hänt!

Innan växellådsgivaren (växellådväljare) går sönder så brukar växellådsindikatorn (lamporna) leka julafton för många.

De flesta brukar köra på ändå då den kostar lite att byta.
I början så kör den alltid Wintermode men det släpper när du har kört över 50 ett tag. Efter ett par gånger du har startat bilen så försvinner felet. Ett annat alternativ är att bryta strömmen via batteriet någon timma.

Man kan göra såhär tills man får ditt fel, och då får man byta växellådsgivare/växelväljare. Det är snart dags för mig med!


254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#14
någon som vet exakta priset på en sådan??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2009
#15
1168:- januari 05
lär inte kosta så mycket mer nu

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#16
turboforssen skrev:
1168:- januari 05
lär inte kosta så mycket mer nu

snacka precis med volvo, 4000ca för min årsmodell 91, de nyare fick ny kontakt precis där ni säger och de kostar inte lika mkt

men kommer inte lägga 4000kr för att chansa att det är den så blir ut att jucka med spaken och hoppas på det bästa xD

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2009
#17
Dansken_fire skrev:
turboforssen skrev:
1168:- januari 05
lär inte kosta så mycket mer nu

snacka precis med volvo, 4000ca för min årsmodell 91, de nyare fick ny kontakt precis där ni säger och de kostar inte lika mkt

men kommer inte lägga 4000kr för att chansa att det är den så blir ut att jucka med spaken och hoppas på det bästa xD

va det bara för givaren eller va det för hela jobbet med att byta den?
lät lite konstigt att den skulle gå upp  2800:- på nått år

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 005 Inlägg
14 december 2009
#18
Kolla på skrot-hemsidorna. Borde finnas billigt?
Senast redigerat av linuslinje (14 december 2009)


254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#19
turboforssen skrev:
Dansken_fire skrev:
turboforssen skrev:
1168:- januari 05
lär inte kosta så mycket mer nu

snacka precis med volvo, 4000ca för min årsmodell 91, de nyare fick ny kontakt precis där ni säger och de kostar inte lika mkt

men kommer inte lägga 4000kr för att chansa att det är den så blir ut att jucka med spaken och hoppas på det bästa xD

va det bara för givaren eller va det för hela jobbet med att byta den?
lät lite konstigt att den skulle gå upp  2800:- på nått år

det var för startspärren... bara den inte jobbet

254 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#20
linuslinje skrev:
Kolla på skrot-hemsidorna. Borde finnas billigt?

ja men tycker det, men nu när jag väl fått lite info om min 960, det är så att min är lite rostig på dörrarna och undrade lite om man kan leta delar på 940?? kanske till om med 760/740??


Sök