Slutsteg och baslåda hjälp

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

stahre skrev:

argyle skrev:

stahre skrev:

En sluten låda till denna på 25L kommer funka bra! Hoppas bara att dom har kvar dessa priser tills du ska beställa bara;)

Jag fyller nu på tisdag så jag ska säga till mossan ifall hon har köpt nått redan får hon lämna tillbaka det och beställa detta:) vet du nån ritning till nån bra låda?smile

har du några max mått på hur stor den får bli?

bara den passar i bilen kan ej måtte nu men det är bmw 318i. men nu tittade jag lite runt på sidan och hittat JULREA smile och hittade massa 10 basar  kan länka några ifall du har tid att titta       
Artnr:he0162    Artnr:re0064     Artnr:hx0080  dom hittade jag mer kostar lite mer men värkar lite bättre, fast jag vet inte det men värkar såsmile

grakka
14 december 2009 · 102 Inlägg

Har själv funderat på http://dbakuten.se/detail-item_id-318282 men börjar undra om det andra som ni har nämnt kanske är bättre? smile vet dock inte om den dls basen är rätt för mig då jag lyssnar på väldigt blandad musik (rock, pop, rap). Några tips eller är dls basen skaplig till pop/rap också tro?

stahre
14 december 2009 ·

Ja alla dessa basar du länkat till är mkt bra basar, välspelande och borde passa ditt ändamål bra! svårt att säga vilken som är bäst då alla ligger på samma nivå skulle jag säga, men vad du än väljer av DLS,Hertz,RE och Helix kommer det låta bra, trivs i små slutna lådor allihopa dessutom. Dessa basar vill ha lite effekt för att spela som bäst så ett lite kraftigare steg än spectron steget som jag föreslog kanske skulle vara bra, även fast jag tror det räcker...
Vänta tills imorgon så får du nog fler svar från andra som har lite mer kött på benen vad det gäller dessa basar så att säga. Annars som sagt, så blir du inte besviken på någon av dessa skulle jag tro, då det är mkt bra saker allihop smile

Senast redigerat av stahre (14 december 2009)

stahre
14 december 2009 ·

grakka skrev:
Har själv funderat på http://dbakuten.se/detail-item_id-318282 men börjar undra om det andra som ni har nämnt kanske är bättre? smile vet dock inte om den dls basen är rätt för mig då jag lyssnar på väldigt blandad musik (rock, pop, rap). Några tips eller är dls basen skaplig till pop/rap också tro?

DLS basen är rätt allround, men det beror ju på vilken låda den sitter i också. Det paketet du kolla på tror jag är mer högtspelande, alltså kanske inte riktigt lika musikalisk som dom basar vi kollat på åt Argyle. Men detta vet jag egentligen inte då jag inte hört det paketet...

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

stahre skrev:
Ja alla dessa basar du länkat till är mkt bra basar, välspelande och borde passa ditt ändamål bra! svårt att säga vilken som är bäst då alla ligger på samma nivå skulle jag säga, men vad du än väljer av DLS,Hertz,RE och Helix kommer det låta bra, trivs i små slutna lådor allihopa dessutom. Dessa basar vill ha lite effekt för att spela som bäst så ett lite kraftigare steg än spectron steget som jag föreslog kanske skulle vara bra, även fast jag tror det räcker...
Vänta tills imorgon så får du nog fler svar från andra som har lite mer kött på benen vad det gäller dessa basar så att säga. Annars som sagt, så blir du inte besviken på någon av dessa skulle jag tro, då det är mkt bra saker allihop smile

Senast redigerat av argyle (14 december 2009)

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

stahre skrev:

grakka skrev:
Har själv funderat på http://dbakuten.se/detail-item_id-318282 men börjar undra om det andra som ni har nämnt kanske är bättre? smile vet dock inte om den dls basen är rätt för mig då jag lyssnar på väldigt blandad musik (rock, pop, rap). Några tips eller är dls basen skaplig till pop/rap också tro?

DLS basen är rätt allround, men det beror ju på vilken låda den sitter i också. Det paketet du kolla på tror jag är mer högtspelande, alltså kanske inte riktigt lika musikalisk som dom basar vi kollat på åt Argyle. Men detta vet jag egentligen inte då jag inte hört det paketet...

Jag bugar och bockar för hjälpen tack så mkt  detta var värkligen vad jag behövde nu lite hjälp på traven imonr så får det bli och bestämma mig så vid 5 tiden så skriver jag nog vad jag ska beställa så får jag se ifall någon klagar och vill ändra nått:)

har en fråga till räcker detta slutsteg  Artnr:si0006

grakka
14 december 2009 · 102 Inlägg

Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Sinus Live SL-A500V + Helix DB10 eller Hertz ES 250D.3?
Utnyttjar jag inte steget på bäst sätt genom att välja Helixen?
Med Hertzen blir det 250w rms på basen och 450w rms på steget i 2ohm.
Med Helixen 200w rms på basen + 250w rms från steget i 4ohm.

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

grakka skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Sinus Live SL-A500V + Helix DB10 eller Hertz ES 250D.3?
Utnyttjar jag inte steget på bäst sätt genom att välja Helixen?
Med Hertzen blir det 250w rms på basen och 450w rms på steget i 2ohm.
Med Helixen 200w rms på basen + 250w rms från steget i 4ohm.

Det är så lite så låna på bara smile fråga inte mig bara kan inget om billjud:/

grakka
14 december 2009 · 102 Inlägg

argyle skrev:
Det är så lite så låna på bara smile fråga inte mig bara kan inget om billjud:/

Haha okej, då sitter vi i samma båt! smile

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

grakka skrev:

argyle skrev:
Det är så lite så låna på bara smile fråga inte mig bara kan inget om billjud:/

Haha okej, då sitter vi i samma båt! smile

tur man inte är ensam vilkefall:) ne är sugen som tusan nu när körkortet börjar närma sig ocksåsmile
men så kom man till det att man inte kan nått om billjud:)

Senast redigerat av argyle (14 december 2009)

stahre
14 december 2009 ·

grakka skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite.
Sinus Live SL-A500V + Helix DB10 eller Hertz ES 250D.3?
Utnyttjar jag inte steget på bäst sätt genom att välja Helixen?
Med Hertzen blir det 250w rms på basen och 450w rms på steget i 2ohm.
Med Helixen 200w rms på basen + 250w rms från steget i 4ohm.

Dessa basar gillar effekt så om du lastar det i 2 ohm till Hertz basen är inga problem alls, och det räcker till Helix basen med. Watten på basen är bara vad den tål, det är steget som levererar effekten. Men det är nästan alltid bättre att ha ett steg som lämnar mer effekt (WRMS) än vad basen är specad till, på så sätt behöver man inte vrida upp gain så jäkla mkt och på så vis få en renare signal till basen.

Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag båda dessa basar förtjänar ett lite bättre mer välljudande slutsteg, eftersom dessa är så pass musikaliska så kanske inte sinus stegen är det bästa valet. Speciellt inte om du ska lasta det i 2Ohm, då tappar det en hel del kontroll.
Mvh

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

Nu har jag nog bestämt mig. tänke om jag lägger till lite stålar så får jag kankse lite bättre:)
så det blev ,Helix DB10S 10" sluten låda,  ,Spectron SP-M2200  ,16mm2 kabelpaket KS-16

artnr, Artnr:hx0084  Artnr:si0552  Artnr:sp0006

www.blekingebilradio.se.

säg till ifall ni hittar nått fel:)

eller kankse jag ska ta detta steget ( Artnr:sp0008 ) Spectron SP-M4150:

Senast redigerat av argyle (14 december 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 december 2009 · 8 744 Inlägg

Har du skidlucka i din 318?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Har du skidlucka i din 318?

Nej det har jag icke:/

argyle
14 december 2009 · 33 Inlägg

nu undrar jag vilket av stegen jag ska ha Spectron SP-M2200 eller Spectron SP-M4150

stahre
14 december 2009 ·

Välj det 2-kanaliga steget, alltså M2200, blir bättre då du bryggar det till basen smile Kommer nog bli toppen det där! Sjukt billigt för den baslådan

erko4
28 mars 2011 · 142 Inlägg

hur hög är bagaget på en 318i? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang