2763
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

1 571 Inlägg
16 december 2009
Brott mot stridsklubbelagen kap 24 paragraf 21
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Klassischer-Flegel.jpg/180px-Klassischer-Flegel.jpg
Senast redigerat av M103 (16 december 2009)

687 Inlägg
17 december 2009
Denna är utmärkt att ha i bilen för att klippa bältet i nödsituation, enkel att använda trä endast igenom bältet i hålet och släpp lös bladet.

http://www.upplevmittsverige.nu/Bilder/TuristMalsBilder/319.jpg
Senast redigerat av Nehe (17 december 2009)

112 Inlägg
17 december 2009
evilaudio skrev:
nuffe skrev:
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

Någon som har lite halvbra koll på knivlagen?

man får inte ha kniv inne i bilen de vet ja iaf.. för de räknas som "allmänplats".

Vad  är  det  för  jävla  dumheter  en  bil  räknas  inte  som  allmänplats då  ingen  annan  än  ägaren  har  laglig rätt  att  vara  i  bilen  utan tillstånd! Polisen  behöver  husransakan   för att få  kolla  igenom  bilen  så  skärp  dig  evilaudio!  Då  får  hemlösa  sova  i  din  bil  för  det  är  allmänplats!
Man  Får  ha  kniv  i  bilen  inom  räckhåll för  skära av bälte  vid  olycka  med mera

112 Inlägg
17 december 2009
Dave_C70 skrev:
Mortalis skrev:
Jo men de e ju helt sjukt de där, tom en nyckelknippa me för mkt nycklar på sig blir ju sett som ett vapen...wtf...ibland behöver man knivjävel för nåt ärende man gör, även om man inte e snickare eller torped

Hörru Mortalis, du har fan en åsikt i 99% av alla trådar på gorg, men hur vore det om du läste på lite innan du skriver ibland?

En nyckelknippa kan aldrig klassas som ett vapen, däremot gör en kniv det. Läs igenom 'Knivlagen' ska du få se. Finns inget som säger att man måset vara snickare för att få ha kniv på sig. Är du uppe i jobb, alt på väg till eller ifrån plats där du utfört arbete med kniv är det inga problem att ha kniven i bilen. Ska du dock in snabbt på t ex Systemet när du ändå har väggarna förbi är det en HELT annan sak. Samma sak som om en snickare med en kniv på sig bestämmer sig för att ta en öl på en uteservering på fredag eftermiddag innan han varit hemma och bytt om, då är det INTE ok med kniv på sig.

Där  har  du  verkligen  fel  då jag  är  nattvandrare  och  vart   p-vakt  nyckelknippa  med flera  än  7  nycklar  klassas  som  vapen! Ha  knippan  i handen  och  slå  någon  på  käften  så  har  du  ju  ett  knogjärn

787 Inlägg
17 december 2009
945_turbo skrev:
Dave_C70 skrev:
Mortalis skrev:
Jo men de e ju helt sjukt de där, tom en nyckelknippa me för mkt nycklar på sig blir ju sett som ett vapen...wtf...ibland behöver man knivjävel för nåt ärende man gör, även om man inte e snickare eller torped

Hörru Mortalis, du har fan en åsikt i 99% av alla trådar på gorg, men hur vore det om du läste på lite innan du skriver ibland?

En nyckelknippa kan aldrig klassas som ett vapen, däremot gör en kniv det. Läs igenom 'Knivlagen' ska du få se. Finns inget som säger att man måset vara snickare för att få ha kniv på sig. Är du uppe i jobb, alt på väg till eller ifrån plats där du utfört arbete med kniv är det inga problem att ha kniven i bilen. Ska du dock in snabbt på t ex Systemet när du ändå har väggarna förbi är det en HELT annan sak. Samma sak som om en snickare med en kniv på sig bestämmer sig för att ta en öl på en uteservering på fredag eftermiddag innan han varit hemma och bytt om, då är det INTE ok med kniv på sig.

Där  har  du  verkligen  fel  då jag  är  nattvandrare  och  vart   p-vakt  nyckelknippa  med flera  än  7  nycklar  klassas  som  vapen! Ha  knippan  i handen  och  slå  någon  på  käften  så  har  du  ju  ett  knogjärn

Ja det är ju nästan polis ju lol

Tändare i näven funkar bättre wink

Edit: Skulle ju hellre välja att bli slagen av nyklar än knogjärn iaf ..
Senast redigerat av AlvereZ (17 december 2009)

112 Inlägg
17 december 2009
AlvereZ skrev:
945_turbo skrev:
Dave_C70 skrev:

Ja det är ju nästan polis ju lol

Tändare i näven funkar bättre wink

Edit: Skulle ju hellre välja att bli slagen av nyklar än knogjärn iaf ..

Ja  jag med  men  polisen  ser  det  som vapen  om det  är  7 nycklar  och  flera!
och  var  ju  det  han sa  att  nycklar  inte  är  vapen  men  går  att  använda  till det  med

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2009
Så en ellertvå moraknivar som ligger i dörrens fack är alltså olagligt??

herr
321 Inlägg
17 december 2009
Jag har kniv i handskfacket, fast endast för att det är skitbra att alltid ha till hands. Som senast igår använde jag den till ett sånt där jävla idiotiskt plastfodral till vissa H4-lampor.
Med andra ord så har jag inga planer att ta ur den ur bilen.

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
17 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
Inga problem att ha kniv i bilen, vart i bilen du har den är helt upp till dig.
Har svårt att tänka mig att min bil skulle vara en "allmän plats" allmänheten har inte tillträde till den utan mitt medgivande....

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Hej, jag har ju mitt trä med mig jämt i cabben när jag är ute å far på somrarna, men jag har en boll ligger i skuffen också, då skall det vara okey sägs det. En kniv man har för jakt å fiske måste vara helt okey, men antar att det tydligt ska framgå att det är för just det eller annat hobbyverksamhet.
Antar att det är som allt annat, tolkningsfråga, men man borde kunna söka på internet i det här om knivar...knivlagen torde finnas med, bara att prova.

Kofot nämndes tidigare, ja har man snickarbrallor på så vad ska dom säga ? ..har man däremot svart luva på sig är det ju uppenbart..som vanligt tolkningsfrågor. En snickare (hantverkare) behöver ju inte ha tillstånd för å medbringa sina verktyg.

Har jag rätt eller fel ?

Mvh: Monika

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Chevy lover into the bone's...
8 Inlägg
17 december 2009
linuslinje skrev:
DanielssonC skrev:
Men jag som elektriker som alltid går omkring med knivar i byxorna är detta olagligt då ? Ingen har sagt något än iallafall...

Läs mitt inlägg en gång till.

"I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat."

Du får bära kniv som är skälig för din tjänst. Och på raka vägen hem och till jobbet som sagt. Däremot inte förbi willys för att handla eller krogen för att ta en öl...

Det här låter sunt och sakligt, tack för bra inlägg :-) gillar din Linus på linjen logga :-) 
Mvh: Monika
Senast redigerat av Rumpkullan (17 december 2009)

"Man blev som man blev när man inte blev som man skulle" ;)

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
17 december 2009
Funkiee skrev:
Så en ellertvå moraknivar som ligger i dörrens fack är alltså olagligt??

ja!!!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

-utan 940
1 728 Inlägg
17 december 2009
Nu har jag bara skummat igenom den här tråden lite men ser att många nämner skära av bältet som en anledning att ha en kniv i bilen vilket är livsfarligt, det finns en anledning till att man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner nämligen att man kan bryta nacken. Det kanske man inte tänker på när man är i chock efter att ha voltat med bilen.
Det var en norrman som uppfann spärren som nu är standard i alla bilar efter att själv ha brutit nacken och blivit förlamad när han hängandes uppochner knäppte upp bältet utan att ta spjärn mot taket.

Idioti: http://www.biltema.se/products/product. … emId=76440

733 Inlägg
17 december 2009
M103 skrev:
Brott mot stridsklubbelagen kap 24 paragraf 21
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … Flegel.jpg

hahahahaha:lol:lol

924 Inlägg
17 december 2009
linuslinje skrev:
Hej.
Lagen där din fråga regleras heter "Lag om förbud beträffande knivar och andra föremål" .
I 1 § står det i inledningen: Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade (är tänkta att) användas som vapen vid brott mot liv och hälsa.....
Av detta ska man förstå att syftet med att ha en kniv eller ett baseballträ ska vara brottsligt.
I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat.

I praktiken vill jag bestämt avråda från att ha en kniv eller baseballträ lätt tillgängligt i bilen, eftersom det vid en given  situation  kan uppfattas som provocerande av omgivningen, även om du inte har något särskilt syfte med detta. Om du t.ex. blir stoppad i en trafikkontroll skulle detta kunna innebära onödiga problem för dig själv, men öven för Polisen.
Om man tänker till och använder sunt förnuft kan man ha med sig både knivar, baseballträn och trädgrenar i bilen. Särskilt om dessa förvaras i bilens bagagerum där bara du har tillträde.

Med vänliga hälsningar

Nyberg
polisinspektör
Enheten för stöd och styrning
Polismyndigheten i Södermanlands län

väldigt bra inlägg!

då undrar ja! om alla som har en kniv liggandes i bilen hade bytt ut den mot en mulltitång/mulltiverktyg istället, va säger knivlagen om det? då de oftast finns en kniv i den. hade de varit bättre å ha en sån eller ska man inte ha den heller???

tänker då på dom som säger att de e till fö oförberädda situationer/tillfällen.
Senast redigerat av weian (17 december 2009)

www.rushracing.se

924 Inlägg
17 december 2009
Andreas 940 skrev:
Nu har jag bara skummat igenom den här tråden lite men ser att många nämner skära av bältet som en anledning att ha en kniv i bilen vilket är livsfarligt, det finns en anledning till att man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner nämligen att man kan bryta nacken. Det kanske man inte tänker på när man är i chock efter att ha voltat med bilen.
Det var en norrman som uppfann spärren som nu är standard i alla bilar efter att själv ha brutit nacken och blivit förlamad när han hängandes uppochner knäppte upp bältet utan att ta spjärn mot taket.

Idioti: http://www.biltema.se/products/product. … emId=76440

jag fick iaf "utbildning" på hur man ska göra fö att ta sig ur en bil som ligger upp och ner lr på sidan,
fick de när ja skulle köra på halkbanan när ja tog kortet.
vet inte hur de e på andra ställen men de hade dom i ljungby iaf.

skit bra maskin. en volvo S60 lr S80 som sitter på en ställning så den kan rotera 360 grader horisontellt.
å så berättade han precis hur man skulle göra i dom olika situationerna men vi knäppte aldrig upp bältet.
men vi som har gått där vet nu hur vi ska göra om olyckan skulle vara framme.

därför har ja en bälteskniv i bilen.

www.rushracing.se

1 571 Inlägg
17 december 2009
Vissa knivtillverkare försöker kringgå vapenklassificering genom att göra sk kubotanliknande redskap av pennor. Tydligen väldigt effektivt eftersom även ett halvhårt slag kan krossa ben och tillfälligt förlama nerver. De har också använts av polisstyrkor lite här och var för att tämja bråkiga tjuvar. Lite svårt att lagstifta mot en penna.

http://www.benchmade.com/images/products/model_main/1100.jpg
http://ep.yimg.com/ca/I/csstoreonline_2080_3719000
http://coloradobudokan.com/resources/KUBOTAN-MONTAGE.jpg
Senast redigerat av M103 (17 december 2009)

4 005 Inlägg
17 december 2009
weian skrev:
linuslinje skrev:
"Hej.
Lagen där din fråga regleras heter "Lag om förbud beträffande knivar och andra föremål" .
I 1 § står det i inledningen: Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade (är tänkta att) användas som vapen vid brott mot liv och hälsa.....
Av detta ska man förstå att syftet med att ha en kniv eller ett baseballträ ska vara brottsligt.

I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat.

I praktiken vill jag bestämt avråda från att ha en kniv eller baseballträ lätt tillgängligt i bilen, eftersom det vid en given  situation  kan uppfattas som provocerande av omgivningen, även om du inte har något särskilt syfte med detta. Om du t.ex. blir stoppad i en trafikkontroll skulle detta kunna innebära onödiga problem för dig själv, men öven för Polisen.
Om man tänker till och använder sunt förnuft kan man ha med sig både knivar, baseballträn och trädgrenar i bilen. Särskilt om dessa förvaras i bilens bagagerum där bara du har tillträde.

Med vänliga hälsningar

Nyberg
polisinspektör
Enheten för stöd och styrning
Polismyndigheten i Södermanlands län"

väldigt bra inlägg!

då undrar ja! om alla som har en kniv liggandes i bilen hade bytt ut den mot en mulltitång/mulltiverktyg istället, va säger knivlagen om det? då de oftast finns en kniv i den. hade de varit bättre å ha en sån eller ska man inte ha den heller???

tänker då på dom som säger att de e till fö oförberädda situationer/tillfällen.

Enligt knivlagen så är ditt multiverktyg spetsigt och klassas som stick-vapen.
Det är svårt att besvara generella regler på specifika fall men multiverktyg är lindrigare än kniv ja.

Det bästa är att förvara verktyg som du verkligen behöver i ett låst bagageutrymme.
Behöver du kniv för att ta loss bälte vid olycka så finns det särskilda nödverktyg som man inte kan skada någon med att använda.

Läs även den markerade texten i mitt första inlägg. Alla farliga föremål som omges av den paragrafen innefattar förbud! inkl pennor som är spetsiga. Om syftet är att tillfoga skada/försvara sig.

Jag har svårt att tänka mig att domstol kommer fria en person som beställer en specialpenna som är tillverkad särskilt för att tillfoga skada och bär den av den anledning på allmän plats.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
17 december 2009
945_turbo skrev:
Dave_C70 skrev:
Mortalis skrev:

Ja, man kan ju missuppfatta om man anstränger sig... roll
Tror du på fullaste allvar att en nyckelknippa med fler än sju nycklar räknas som "annat föremål ägnat att användas vid brott mot liv eller hälsa"? Ge mig lagrummet på det är du snäll! big_smile Klart som fan att knippan kommer att räknas som ett vapen (se oavn beskrivning) efter det att brottet har begåtts med hjälp av den. I sånt fall skulle även en slickepinnen räknas dito.

Skulle dock polisen se dig med knippan i höjd hand, på väg mot en annan person och skrikandes "Jag ska döda dig din jävel", skulle ett förverkande av knippan ev kunna vara aktuellt. I annat fall: Glöm det! Skulle i så fall betyda att skapligt många svenssons skulle göra sig skyldiga till brott dagligen. big_smile

Varför drar du förresten upp att du är nattvandrare och har varit p-vakt? Har din auktoritet med detta att göra? Tur jag inte berättar vad jag jobbar som...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

No Shame Racing Crew
680 Inlägg
17 december 2009
bollen1986 skrev:
en stor (ca 35cm lång) ficklampa borde väl vara samma som ett basebollträ då det kan göra samma skada?
eller räknas det inte som vapen ?

En ficklampa är en ficklampa och inget annat......grisen kan inte göra något.....

No Shame Racing Crew

-utan 940
1 728 Inlägg
17 december 2009
weian skrev:
jag fick iaf "utbildning" på hur man ska göra fö att ta sig ur en bil som ligger upp och ner lr på sidan,
fick de när ja skulle köra på halkbanan när ja tog kortet.
vet inte hur de e på andra ställen men de hade dom i ljungby iaf.

skit bra maskin. en volvo S60 lr S80 som sitter på en ställning så den kan rotera 360 grader horisontellt.
å så berättade han precis hur man skulle göra i dom olika situationerna men vi knäppte aldrig upp bältet.
men vi som har gått där vet nu hur vi ska göra om olyckan skulle vara framme.

därför har ja en bälteskniv i bilen.

Elda skrev:
I en modern bil så finns det bältessträckare som kan spänna bältet så att denna spärren går in utan att personen är uppochner. bra exempel på när dessa knivar är bra. Sj har jag en sånn då min brandsläckare sitter med remmar, att öppna remmarna tar för lång tid ibland.

Visst, bara man är medveten om riskerna. Att som Biltema sälja bältesknivar utan att skriva hur de ska användas är idiotiskt då inte alla känner till varför man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner.

Sök