6887
Sök

Byta ventilkåpa på en Jetta 1.8 -91

Diamond
540 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
tja..

köpte en ny bil förra veckan och hann köra ca 1mil med den tills hela skiten rasade bara..

lämnades in på verkstan och var där idag, då fick jag meddelandet om att jag måste byta ventilkåpa och packning..

så min fråga är hur jag går tillväga nu, är det ens värt att försöka få ta på en begagnad eller ska man bara skrota bilen?

går det att sätta på en ventilkåpa från 16v lr 8v?

hjälp mig!!
Senast redigerat av diamond_ (18 december 2009)

I'm Rick James Bitch!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
Öuum.. ventillocket och packning? Inte så enkelt att dom menar ventilkåpa och packningen dit? 

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Diamond
540 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
antagligen ventilkåpan, kan verkligen inget om bilar...

I'm Rick James Bitch!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
diamond_ skrev:

De är en jäkla skillnad på en ventil och en ventilkåpa. Det senare är mycket lättare och billigare att byta.
Vad hände när bilen gick sönder?

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Diamond
540 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
diamond_ skrev:

De är en jäkla skillnad på en ventil och en ventilkåpa. Det senare är mycket lättare och billigare att byta.

Mvh Tommy

jadu, var på väg hem på motorvägen när bilen bara dog..

så var tvungen att hämta bilen dagen efter med släp.

förra ägaren sa termostaten var kass så det rann ut vatten.

men verkstan sade att den slänger ut vatten på grund av att ventillocket lr kåpan är paj..

verkstan sa att jag borde kunna hitta begagnad på skroten för 800-1000kr..

och sm motor kunde renovera den för 1800kr.

I'm Rick James Bitch!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
diamond_ skrev:
te_wik skrev:
diamond_ skrev:

Mvh Tommy

jadu, var på väg hem på motorvägen när bilen bara dog..

så var tvungen att hämta bilen dagen efter med släp.

förra ägaren sa termostaten var kass så det rann ut vatten.

men verkstan sade att den slänger ut vatten på grund av att ventillocket lr kåpan är paj..

verkstan sa att jag borde kunna hitta begagnad på skroten för 800-1000kr..

och sm motor kunde renovera den för 1800kr.

Hmm, jag måste säga att jag inte riktigt förstår..
Den läkte vatten från temostathuset? Kokade bilen då? Är det måntro topplocket dom menar då?

Mvh Tommy

Diamond
540 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
aa, just det topplocket.. haha.. snacka om noll koll..  bilen kokade inget alls, utan bara släppte ut massa vatten..

verkstan vill att jag ska byta topplock och packningen där

I'm Rick James Bitch!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2009
diamond_ skrev:
aa, just det topplocket.. haha.. snacka om noll koll..  bilen kokade inget alls, utan bara släppte ut massa vatten..

Släpper den ut vatten mellan topplock och motorblock så är det mest troligt packningen som är skadad och/eller topplocket som blivit skevt eller i värsta fall spruckit. Det brukar vara resultat av att bilen gått för varm.

Att renovera topplocket för 1800kr låter vettigt, lite beroende på vad dom ska göra.
En planing eller kontrollmätning av topplocket måste göras, i samma veva skulle jag be om att få bytt ventiltätningarna.

Vid montereing av topplocket rekomenderar jag att ett byte av kamrem och spännrulle görs samtidigt.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 december 2009)

Diamond
540 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
diamond_ skrev:

Släpper den ut vatten mellan topplock och motorblock så är det mest troligt packningen som är skadad och/eller topplocket som blivit skevt eller i värsta fall spruckit. Det brukar vara resultat av att bilen gått för varm.

Att renovera topplocket för 1800kr låter vettigt, lite beroende på vad dom ska göra.
En planing eller kontrollmätning av topplocket måste göras, i samma veva skulle jag be om att få bytt ventiltätningarna.

Vid montereing av topplocket rekomenderar jag att ett byte av kamrem och spännrulle görs samtidigt.

Mvh Tommy

okej.. men har hittat lite billigare från skroten. kostade mig 700kr inkl frakt wink bättre att köra på den.

går det att sätta på en topp från en starkare motor? tex 8v eller 16v?

I'm Rick James Bitch!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 december 2009
Sätt du dit det som ska sitta där... det finns folk som byter mellan 16v o 8v men det brukar kräva stora ingrepp... sätt därför dit original så kommer det att funka smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (18 december 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Diamond
540 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
ok. då får jag ta och köpa en org då;) tack för all hjälp..

I'm Rick James Bitch!

Sök