3380
Sök

Vad är poängen med dimljus?

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
17 december 2009
#41
chrizz skrev:
matteeee skrev:
Jag använder mina dimljus dagligen. Speciellt nu på vintern när det är mörkt. Dom lyser nämligen som "coming/leaving home"-ljus smile Mycket praktiskt.. (att jag sen har Lamin-X gunsmoke även på dom gör ju iofs att funktionen tonas ner något smile )

På TTn kopplade jag ur dimljus-lamporna (som ändå sitter där uppe på en TT) och ersatte med mina diod-ljus "DRL" och kunde på så vis tända/släcka smidigt i kupén.

Sen brukar jag slå igång dimljusen när jag fotar bilen ibland - det blir lite snyggt då smile

OK! Där kan jag hålla med ang. att det är bra att de lyser en stund när man låser upp och låser bilen när det är mörkt ute, men jag tror snarare att det är Audi som faktiskt hittat ett användningsområde för de annars poänglösa dimljusen. :-)

Ja, absolut. Och troligen skulle det funka minst lika bra med DRL-lamporna (eller tom bara p-ljuset?)..

Men som Brådhis var inne på lite är det nog mer till för att synas än att se. Dimljus ska ju vid användning i dimma också bländas av när någon kommer inom synhåll, både fram och bak. Tyvärr verkar ingen ha fattat det..

Att använda dimljus istället för xenon halvljus verkar ganska dumsnålt. En xenonlampa håller många timmar och kostar inte så mycket nuförtiden. En vanlig halogenlampa i dimljuset må vara billigare - men håller inte i närheten lika länge, så det blir dyrare i längden skulle jag tro.

/Mattias

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 december 2009
#42
Hittade ingen vettig anledning för dem i lagligt utförande, så jag gjorde om dem till halvljus. tongue

Med europas (tidigare?) regler så har de i vissa fall varit ett bra alternativ, men att se bättre i dimma har jag inte varit med om. smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 december 2009
#43
Ber om ursäkt om ja skriver samma sak som någon annan mitt i tråden nu men ja blev så less på vissa inlägg att ja inte orkade läsa.

Dimljus skall användas vid extremt dålig sikt, typ dimma, snörök osv. Det sprider ljuset åt alla håll, med viss begränsning uppåt i o m att ljuset skall spridas under vad som nu reflekterar halvljuset. Ljuset sträcker sej inte särskilt långt (i jämförelse med halvljus) så därav ska man köra långsamt när man kör med det på.

Därför vill jag bara säga till er puckon som kör med dimljus + halvljus att ert argument om att ni skulle se bättre är helt fel och äkta skit snack. Sen vill ja be er slå av det vid mörkerkörning på landsväg då det skär i ögonen på oss andra, i stadskörning på belysta gator skiter ja i vilket..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

214 Inlägg
17 december 2009
#44
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

1 002 Inlägg
17 december 2009
#45
Jag har använt mina EN gång.. Och det va när jag fotade bilen..

...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 december 2009
#46
Brutal snöstorm är enda gången jag verkligen haft nytta av dimljusen, annars är de ju fint att köra med på dagtid för utseendets skull

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 december 2009
#47
blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

För att vid extrem dimma så uppstår en "ljusvägg" som reflekterar ljuset tillbaka mot dej. Därav lyser de svagare och sprider ljuset åt alla håll, med undantag för uppåt som är begränsat i ett visst läge för att det ska lysa under dimridån. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så måste man köra oerhört långsamt för att kunna bruka dem säkert.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 december 2009
#48
Det ser snyggt ut, omväxling förnöjer och det retar upp vissa kategorier i trafiken. Oftast den kategori som utan att tänka efter gärna ligger i 50 på 70-väg i rusningstrafik och har keps för att dölja den begynnande flinten. Hämnden är ljuv roll

Fast eftersom det även retar upp okunniga poliser har jag slutat med att använda dem, har helt enkelt tröttnat på att försöka bevisa för farbror polisen att det inte strider mot lagen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

HEAVY METAL
765 Inlägg
17 december 2009
#49
Kör med Dimljusen för att jag tycker det ser snyggt ut ihop med Possitions ljusen dag tid.. Även med Hel ljus natte tid händer det att jag använder dom och givetvis vid tät dimma som det är ganska ofta runt Uppsala!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Med lem
1 127 Inlägg
17 december 2009
#50
Vissa bilar har helt värdelösa dimljus.

Dimljusen på V70N och 740 går inte ens och jämföra. De på v70 märks ju knappt man har på.

Kör ALLTID Pos. + dimljus så ofta det går. Ser bättre ut och lyser upp rätt skönt längs dikena. Enda nytta jag har för dem är dock på helljus, dimljusen lyser faktiskt upp rätt bra framför bilen och i dikena rätt bra.

Ni som kör halvljus+dimljus kan räkna med att få helljus tillbaka av mig! Idioter..


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2009
#51
Mina 850-dimljus gjorde enorm skillnad igårkväll, vid 16-snåret, jag var på väg hem, och det snöade och började skymma.

Med halvljus såg jag en del, med helljus såg jag bara snöflingor. Med halvljus och dimljus (olagligt även vid dåligt väder?) så såg jag mycket bättre än helljus.
Och då syntes det verkligen hur dimljusena lös upp hjulspåren i snön, liksom vägkanterna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2009
#52
patrikhornfeldt skrev:
blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

För att vid extrem dimma så uppstår en "ljusvägg" som reflekterar ljuset tillbaka mot dej. Därav lyser de svagare och sprider ljuset åt alla håll, med undantag för uppåt som är begränsat i ett visst läge för att det ska lysa under dimridån. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så måste man köra oerhört långsamt för att kunna bruka dem säkert.

Dimljusen på den bilar jag har haft lyser inte svagare, men däremot är glaset utfräst, eller reflektorn vinklad så att ljusbilden blir kort och bred. Dessutom är dom riktade lite neråt. Men det sitter lika styrka på glödlamporna i dom som i halvljuset. (55W)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 december 2009
#53
H3dlund skrev:
Vissa bilar har helt värdelösa dimljus.

Dimljusen på V70N och 740 går inte ens och jämföra. De på v70 märks ju knappt man har på.

Kör ALLTID Pos. + dimljus så ofta det går. Ser bättre ut och lyser upp rätt skönt längs dikena. Enda nytta jag har för dem är dock på helljus, dimljusen lyser faktiskt upp rätt bra framför bilen och i dikena rätt bra.

Ni som kör halvljus+dimljus kan räkna med att få helljus tillbaka av mig! Idioter..

Där håller jag med och gör för det mesta samma sak. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 653 Inlägg
17 december 2009
#54
dimljus fram är redan diskuterat vid det här laget i denna tråd iaf.

Men dimljusen BAK är det ta mig faan inte en jävel som vet hur man använder dem!
Folk kan ligga MITT i en kö och ha de tända, med 20 meter till närmaste bil bakom, då gör de inte ett piss nytta mer än blända.
de bakre dimljusen har man på när man ligger SIST i en kö med bilar för att varna bilar som kommer upp bakifrån tidigare. men så fort man ser någon annans strålkastare i backspegeln så ska de släcks, men detta fattar ingen.
Av mig får dessa idioter helljuset i spegeln iaf, även om de sällan fattar vad de gör fel...
sen att folk slår på dem vid minsta lilla anntydan till dimma gör ju inte saken bättre.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

54 Inlägg
17 december 2009
#55
Vad är poängen med en polismyndighet när vi har minst lika många låtsaspoliser borde snarare frågan vara..


1 436 Inlägg
17 december 2009
#56
blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

Verkar som att Volvo är inne på ditt spår. Kallas "Spoilerljus" på bygg-din-bil hos dem.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 december 2009
#57
dimljus ska ha en nedåtriktad ljusvinkel med 10% lutning, dvs om de sitter 10 cm över marken så ska ljuset ta slut 10 meter framför bilen, så om vi räknar efter så sitter ljusen på de flesta bilar 15-30 cm upp vilket gör att de lyser max 30 meter om de är rätt inställda, hur mycket hinner man reagera på något man ser på 30 meters håll när man kommer åkande? inte ett piss. dimljus är bara en kosmetisk effekt, inget annat eftersom det "hot" de eventuellt lyser upp ser man så sent att det redan är FÖR sent att göra något... om man inte kör i 30 km/h möjligtvis...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

blacken
17 december 2009
#58
TS_quattro skrev:
dimljus ska ha en nedåtriktad ljusvinkel med 10% lutning, dvs om de sitter 10 cm över marken så ska ljuset ta slut 10 meter framför bilen, så om vi räknar efter så sitter ljusen på de flesta bilar 15-30 cm upp vilket gör att de lyser max 30 meter om de är rätt inställda, hur mycket hinner man reagera på något man ser på 30 meters håll när man kommer åkande? inte ett piss. dimljus är bara en kosmetisk effekt, inget annat eftersom det "hot" de eventuellt lyser upp ser man så sent att det redan är FÖR sent att göra något... om man inte kör i 30 km/h möjligtvis...

Just det man ska anpassa hastigheten efter väglag, sikt, övrig trafik, fordonets beskaffning. Fick du inte lära dig det i körskolan eller är du som många andra tydligen verkar ha gjort, hittat svänglappen i flingorna?
Senast redigerat av blacken (17 december 2009)

558 Inlägg
18 december 2009
#59
jag tycker det är snyggt och åker alltid med position och dimmljus på dagen och oftast i kombination med halvljus också. och att folk ska börja blända med helljus gör mej ingenting då jag gärna bländar tillbaka med extraljusen:)

787 Inlägg
18 december 2009
#60
Normark skrev:
jag tycker det är snyggt och åker alltid med position och dimmljus på dagen och oftast i kombination med halvljus också. och att folk ska börja blända med helljus gör mej ingenting då jag gärna bländar tillbaka med extraljusen:)

Okey så du bländar alltså folk, och när dom markerar att dom inte vill bli bländade, så bländar du tillbaka lite mera?

Hoppas verkligen att jag möter dig i en sådan situation någon gång..


Sök