Vad är poängen med dimljus?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 december 2009 · 2 972 Inlägg

chrizz skrev:

matteeee skrev:
Jag använder mina dimljus dagligen. Speciellt nu på vintern när det är mörkt. Dom lyser nämligen som "coming/leaving home"-ljus smile Mycket praktiskt.. (att jag sen har Lamin-X gunsmoke även på dom gör ju iofs att funktionen tonas ner något smile )

På TTn kopplade jag ur dimljus-lamporna (som ändå sitter där uppe på en TT) och ersatte med mina diod-ljus "DRL" och kunde på så vis tända/släcka smidigt i kupén.

Sen brukar jag slå igång dimljusen när jag fotar bilen ibland - det blir lite snyggt då smile

OK! Där kan jag hålla med ang. att det är bra att de lyser en stund när man låser upp och låser bilen när det är mörkt ute, men jag tror snarare att det är Audi som faktiskt hittat ett användningsområde för de annars poänglösa dimljusen. :-)

Ja, absolut. Och troligen skulle det funka minst lika bra med DRL-lamporna (eller tom bara p-ljuset?)..

Men som Brådhis var inne på lite är det nog mer till för att synas än att se. Dimljus ska ju vid användning i dimma också bländas av när någon kommer inom synhåll, både fram och bak. Tyvärr verkar ingen ha fattat det..

Att använda dimljus istället för xenon halvljus verkar ganska dumsnålt. En xenonlampa håller många timmar och kostar inte så mycket nuförtiden. En vanlig halogenlampa i dimljuset må vara billigare - men håller inte i närheten lika länge, så det blir dyrare i längden skulle jag tro.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
sirmiro Double-Unicorn Rider
17 december 2009 · 2 486 Inlägg

Hittade ingen vettig anledning för dem i lagligt utförande, så jag gjorde om dem till halvljus. tongue

Med europas (tidigare?) regler så har de i vissa fall varit ett bra alternativ, men att se bättre i dimma har jag inte varit med om. smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 december 2009 · 1 899 Inlägg

Ber om ursäkt om ja skriver samma sak som någon annan mitt i tråden nu men ja blev så less på vissa inlägg att ja inte orkade läsa.

Dimljus skall användas vid extremt dålig sikt, typ dimma, snörök osv. Det sprider ljuset åt alla håll, med viss begränsning uppåt i o m att ljuset skall spridas under vad som nu reflekterar halvljuset. Ljuset sträcker sej inte särskilt långt (i jämförelse med halvljus) så därav ska man köra långsamt när man kör med det på.

Därför vill jag bara säga till er puckon som kör med dimljus + halvljus att ert argument om att ni skulle se bättre är helt fel och äkta skit snack. Sen vill ja be er slå av det vid mörkerkörning på landsväg då det skär i ögonen på oss andra, i stadskörning på belysta gator skiter ja i vilket..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
blixtn
17 december 2009 · 214 Inlägg

Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

dahboy
17 december 2009 · 1 002 Inlägg

Jag har använt mina EN gång.. Och det va när jag fotade bilen..

...
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 december 2009 · 6 017 Inlägg

Brutal snöstorm är enda gången jag verkligen haft nytta av dimljusen, annars är de ju fint att köra med på dagtid för utseendets skull

Jonas
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 december 2009 · 1 899 Inlägg

blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

För att vid extrem dimma så uppstår en "ljusvägg" som reflekterar ljuset tillbaka mot dej. Därav lyser de svagare och sprider ljuset åt alla håll, med undantag för uppåt som är begränsat i ett visst läge för att det ska lysa under dimridån. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så måste man köra oerhört långsamt för att kunna bruka dem säkert.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Rquired Allmänt envis
17 december 2009 · 12 512 Inlägg

Det ser snyggt ut, omväxling förnöjer och det retar upp vissa kategorier i trafiken. Oftast den kategori som utan att tänka efter gärna ligger i 50 på 70-väg i rusningstrafik och har keps för att dölja den begynnande flinten. Hämnden är ljuv roll

Fast eftersom det även retar upp okunniga poliser har jag slutat med att använda dem, har helt enkelt tröttnat på att försöka bevisa för farbror polisen att det inte strider mot lagen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Engen HEAVY METAL
17 december 2009 · 765 Inlägg

Kör med Dimljusen för att jag tycker det ser snyggt ut ihop med Possitions ljusen dag tid.. Även med Hel ljus natte tid händer det att jag använder dom och givetvis vid tät dimma som det är ganska ofta runt Uppsala!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
H3dlund Med lem
17 december 2009 · 1 127 Inlägg

Vissa bilar har helt värdelösa dimljus.

Dimljusen på V70N och 740 går inte ens och jämföra. De på v70 märks ju knappt man har på.

Kör ALLTID Pos. + dimljus så ofta det går. Ser bättre ut och lyser upp rätt skönt längs dikena. Enda nytta jag har för dem är dock på helljus, dimljusen lyser faktiskt upp rätt bra framför bilen och i dikena rätt bra.

Ni som kör halvljus+dimljus kan räkna med att få helljus tillbaka av mig! Idioter..

TurbOla Reservdansk
17 december 2009 · 6 271 Inlägg

Mina 850-dimljus gjorde enorm skillnad igårkväll, vid 16-snåret, jag var på väg hem, och det snöade och började skymma.

Med halvljus såg jag en del, med helljus såg jag bara snöflingor. Med halvljus och dimljus (olagligt även vid dåligt väder?) så såg jag mycket bättre än helljus.
Och då syntes det verkligen hur dimljusena lös upp hjulspåren i snön, liksom vägkanterna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 december 2009 · 8 197 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:

blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

För att vid extrem dimma så uppstår en "ljusvägg" som reflekterar ljuset tillbaka mot dej. Därav lyser de svagare och sprider ljuset åt alla håll, med undantag för uppåt som är begränsat i ett visst läge för att det ska lysa under dimridån. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så måste man köra oerhört långsamt för att kunna bruka dem säkert.

Dimljusen på den bilar jag har haft lyser inte svagare, men däremot är glaset utfräst, eller reflektorn vinklad så att ljusbilden blir kort och bred. Dessutom är dom riktade lite neråt. Men det sitter lika styrka på glödlamporna i dom som i halvljuset. (55W)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 december 2009 · 8 197 Inlägg

H3dlund skrev:
Vissa bilar har helt värdelösa dimljus.

Dimljusen på V70N och 740 går inte ens och jämföra. De på v70 märks ju knappt man har på.

Kör ALLTID Pos. + dimljus så ofta det går. Ser bättre ut och lyser upp rätt skönt längs dikena. Enda nytta jag har för dem är dock på helljus, dimljusen lyser faktiskt upp rätt bra framför bilen och i dikena rätt bra.

Ni som kör halvljus+dimljus kan räkna med att få helljus tillbaka av mig! Idioter..

Där håller jag med och gör för det mesta samma sak. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Thullen
17 december 2009 · 1 653 Inlägg

dimljus fram är redan diskuterat vid det här laget i denna tråd iaf.

Men dimljusen BAK är det ta mig faan inte en jävel som vet hur man använder dem!
Folk kan ligga MITT i en kö och ha de tända, med 20 meter till närmaste bil bakom, då gör de inte ett piss nytta mer än blända.
de bakre dimljusen har man på när man ligger SIST i en kö med bilar för att varna bilar som kommer upp bakifrån tidigare. men så fort man ser någon annans strålkastare i backspegeln så ska de släcks, men detta fattar ingen.
Av mig får dessa idioter helljuset i spegeln iaf, även om de sällan fattar vad de gör fel...
sen att folk slår på dem vid minsta lilla anntydan till dimma gör ju inte saken bättre.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Nebelwerfer
17 december 2009 · 54 Inlägg

Vad är poängen med en polismyndighet när vi har minst lika många låtsaspoliser borde snarare frågan vara..

Caffe
17 december 2009 · 1 436 Inlägg

blixtn skrev:
Kör med mina dimljus dagtid med supran (mk3) för popup lampor är snyggast nerfällda. Sen måste det ju spara bensin att köra med dom nerfällda, right?
Totalt odugliga på kvällen så nattetid är dom av. På alla mina bilar så har dom funkat urdåligt i dimma så jag fattar inte direkt varför dom kallas "dimljus".

Verkar som att Volvo är inne på ditt spår. Kallas "Spoilerljus" på bygg-din-bil hos dem.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
TS_quattro fyrkrafsare
17 december 2009 · 1 443 Inlägg

dimljus ska ha en nedåtriktad ljusvinkel med 10% lutning, dvs om de sitter 10 cm över marken så ska ljuset ta slut 10 meter framför bilen, så om vi räknar efter så sitter ljusen på de flesta bilar 15-30 cm upp vilket gör att de lyser max 30 meter om de är rätt inställda, hur mycket hinner man reagera på något man ser på 30 meters håll när man kommer åkande? inte ett piss. dimljus är bara en kosmetisk effekt, inget annat eftersom det "hot" de eventuellt lyser upp ser man så sent att det redan är FÖR sent att göra något... om man inte kör i 30 km/h möjligtvis...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
blacken
17 december 2009 ·

TS_quattro skrev:
dimljus ska ha en nedåtriktad ljusvinkel med 10% lutning, dvs om de sitter 10 cm över marken så ska ljuset ta slut 10 meter framför bilen, så om vi räknar efter så sitter ljusen på de flesta bilar 15-30 cm upp vilket gör att de lyser max 30 meter om de är rätt inställda, hur mycket hinner man reagera på något man ser på 30 meters håll när man kommer åkande? inte ett piss. dimljus är bara en kosmetisk effekt, inget annat eftersom det "hot" de eventuellt lyser upp ser man så sent att det redan är FÖR sent att göra något... om man inte kör i 30 km/h möjligtvis...

Just det man ska anpassa hastigheten efter väglag, sikt, övrig trafik, fordonets beskaffning. Fick du inte lära dig det i körskolan eller är du som många andra tydligen verkar ha gjort, hittat svänglappen i flingorna?

Senast redigerat av blacken (17 december 2009)

Normark
18 december 2009 · 558 Inlägg

jag tycker det är snyggt och åker alltid med position och dimmljus på dagen och oftast i kombination med halvljus också. och att folk ska börja blända med helljus gör mej ingenting då jag gärna bländar tillbaka med extraljusen:)

AlvereZ
18 december 2009 · 787 Inlägg

Normark skrev:
jag tycker det är snyggt och åker alltid med position och dimmljus på dagen och oftast i kombination med halvljus också. och att folk ska börja blända med helljus gör mej ingenting då jag gärna bländar tillbaka med extraljusen:)

Okey så du bländar alltså folk, och när dom markerar att dom inte vill bli bländade, så bländar du tillbaka lite mera?

Hoppas verkligen att jag möter dig i en sådan situation någon gång..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang