4962
Sök

Trycklufts kompressor

2 123 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Igår kom farsan hem med en kompressor.
*24 Liter
*8 Bar

Komprimerar den luften gånger 8 eller hur ligger det egentligen till ?
Har glömmt det totalt eftersom det var år och dar sen jag läste kursen Hydraulik och pneumatik.
Därför vill jag ha svar från nån som verkligen vet smile
Tack på förhand.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 maj 2006
man kan väl säga att kompressorn matar på trycket 8 gånger om det det naturliga lufttrycket ligger på 1 bar. annars så laddar den på upp till 8 bar/8 kg per kvadratcentimeter/800kPa varpå den avlastar och väntar tills trycket i behållaren avtar (dvs, man släpper ut luft på ett eller annat sätt, t.ex genom att köra en mutterknack eller en lackspruta)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

21 761 Inlägg
19 maj 2006
En annan enhet som är bra att veta är ju hur många liter/minut den kan leverera, då kan man jämföra med olika luftverktyg om den klarar av att köra dessa. T ex en mutterdragare kan bli svårt att köra med den kompressorn törs jag nog lova, de drar mycket luft.

2 123 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Mutterdragare går nog bra men en blästringsmaskin är ju inte ens att tänka på.

21 761 Inlägg
19 maj 2006
Jaha, hur många liter drar en hyffat stor sådan då?

21 761 Inlägg
19 maj 2006
Kollade lite hos Biltema på en 24 liters. Den ska tydligen precis klara de mindre mutterdragarna och någon av blästringspistolerna men inte några större grejor, åtminstone inte om man kör ett längre tag och med "full fart".

2 123 Inlägg
20 maj 2006
Trådstartare
Okej, men vi har ingen från biltema.
Ville bara påpeka det tongue
Nej men jag får väl låna hem gamla Pneumatik och hydraulik boken och läsa på ordentligt smile

671 Inlägg
20 maj 2006
En liten punktbläster funkar, men det blir olidligt att blästra något som är större än någon kvadratcentimeter.

Sök