Håller batteriet på att ge upp? Audi A4

nuffe I brist på annat :)
16 december 2009 · 526 Inlägg

Om jag låter bilen stå i 3 dagar så är den fruktansvärt trött, knappt så startmotorn går igång.

Ljud osv. är kollat och kollat igen efter strömtjuv och felkopplingar men icke, det är korrekt samt
effektljus som jag har lite här och var, allt är kopplat via brytare som är AV.

Har för mig att mekanikern på senaste servicen sa att batteriet var lite trött (inte säker, därav tråden).

Spänningen vid tomgång (allt krimskrams av) ligger på ~13.0

Kan det vara värt att investera i ett nytt batteri? Har suttit i bilen sedan 2000.

Rock-Star
16 december 2009 · 2 982 Inlägg

svar : ja

tecman
16 december 2009 · 1 741 Inlägg

Verkar vara en liten Audisjuka det där tongue
Byt batteri och allt är frid och fröjd igen.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
gamlingen
16 december 2009 · 5 198 Inlägg

tecman skrev:
Verkar vara en liten Audisjuka det där tongue
Byt batteri och allt är frid och fröjd igen.

är nog en sjuka på alla bilar som har batteri..

sandzoo
16 december 2009 · 2 072 Inlägg

gamlingen skrev:

tecman skrev:
Verkar vara en liten Audisjuka det där tongue
Byt batteri och allt är frid och fröjd igen.

är nog en sjuka på alla bilar som har batteri..

hehe håller me där..
har samma problem med min bmw.. står bilen ca 3 dagar då startar den ej..
efs är batteriet köpt förra året wink men ny ska dit iaf..

Sandzoo i da house
tecman
16 december 2009 · 1 741 Inlägg

Skumma bilar ni äger...
Endast audin som jag haft liknande problem med.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
gamlingen
16 december 2009 · 5 198 Inlägg

Skumma bilar ? du som haft tur med batteri.. Audin har jag inte haft nå problem med.. men däremot saaben och volvon.. så det beror nog inte så mycekt på bilarna. men som vanligt så blir väl detta nån pajkastning tråd mot bilmärken

alain www.bimmerpower.org
16 december 2009 · 3 995 Inlägg

Ett batteri håller som den ska ca 5-6 år, därefter är det rekommenderad att sätta på ett nytt, nu är det vinter och hel klart att en batteri som är 9 år inte orkar länge, du kan vara glad att den höll så länge.
Dags att bytta.wink

Senast redigerat av alain (16 december 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
TireSlayer Tvivlare
16 december 2009 · 2 266 Inlägg

de är nu sånt här börjar märkas ja, men att den laddar 13 på tomgång tyder på att ett generatorbyte ligger runt hörnet. men batteriet bör bytas först.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Drönirettab
16 december 2009 · 21 761 Inlägg

13 V i laddspänning är definitivt inte bra, men om batteriet är väldigt dåligt laddat så får man inte en rättvisande mätning av laddspänningen. Av den anledningen så ska men se till att batteriet är så fulladdat som möjligt innan mätning.

I just det här fallet så är det förstås ganska rimligt att batteriet är dåligt med tanke på åldern, därför kan man anse att oavsett om generatorn laddar dåligt eller inte så bör batteriet först bytas ut innan en ny mätning av laddspänningen görs. smile

Förresten, i min fars Amazon sitter det ett batteri som är 13 år och fungerar fortfarande utan problem. wink

sandzoo
16 december 2009 · 2 072 Inlägg

Drönirettab skrev:
13 V i laddspänning är definitivt inte bra, men om batteriet är väldigt dåligt laddat så får man inte en rättvisande mätning av laddspänningen. Av den anledningen så ska men se till att batteriet är så fulladdat som möjligt innan mätning.

I just det här fallet så är det förstås ganska rimligt att batteriet är dåligt med tanke på åldern, därför kan man anse att oavsett om generatorn laddar dåligt eller inte så bör batteriet först bytas ut innan en ny mätning av laddspänningen görs. smile

Förresten, i min fars Amazon sitter det ett batteri som är 13 år och fungerar fortfarande utan problem. wink

helt klart..
jag kollade på min bil.. laddar 14,7 på tomgång.. men som sagt efter 3-4 dagar startar den ej..kollade på batteriet.. o klart va de "biltema" batteri i den.. (från tidigare ägare)

snackade med företag ang batteri.. och de sa att jag måste ha minst

Batterikapacitet [Ah]: 80 Ah
Köldstartström EN [A]: 740 A

har 80 Ah nu men ingen köld-märkt..
han sa att viktigast är Köldstartström då jag måste ha minst 740 A

är inte så innsatt i batterier.. så lite info om nån kan wink ang Köldstartström

Senast redigerat av sandzoo (16 december 2009)

Sandzoo i da house
gamlingen
16 december 2009 · 5 198 Inlägg

Ok batterier är inge bättre... mitt höll strax över 1 år

Drönirettab
16 december 2009 · 21 761 Inlägg

sandzoo skrev:
jag kollade på min bil.. laddar 14,7 på tomgång.. men som sagt efter 3-4 dagar startar den ej..kollade på batteriet.. o klart va de "biltema" batteri i den.. (från tidigare ägare)

snackade med företag ang batteri.. och de sa att jag måste ha minst

Batterikapacitet [Ah]: 80 Ah
Köldstartström EN [A]: 740 A

har 80 Ah nu men ingen köld-märkt..
han sa att viktigast är Köldstartström då jag måste ha minst 740 A

är inte så innsatt i batterier.. så lite info om nån kan wink ang Köldstartström

Jag törs nog garantera att din bil även startar med ett mindre batteri, om man nu ska vara petig, där håller jag inte riktigt med "företaget". Om det gäller kallstart av en dieselmotor så bör man ha ganska bra batteri, däremot med motorvärmare inkopplad så ska det funka med vilket "bensinmotor-batteri" som helst anser jag. smile

Köldstartström (CCA) mäts vid -18 grader, mätsättet varierar dock beroende på vilken standard man har. De vanligaste standarderna är "EN" och "SAE" vad jag vet. Detta värde är ett sätt att ange hur mycket ström som batteriet kan ge ut i kyla, vilket gör att man kan jämföra olika batterier för att hitta ett bra startbatteri.

Om man bara använder batteriet som startbatteri, dvs "normal" användning, så är det alltså bättre att ha ett 80 Ah med 740 A i CCA-värde jämfört med ett 80 Ah som har 640 A i CCA-värde. Det kraftigare batteriet kan hålla lite högre spänning vid en hög ström än det svagare batteriet, det innebär i sin tur att startmotorn kan snurra lite snabbare och tändsystemet/insprutningssystemet får stabilare spänning.

Jag personligen tror inte att du absolut MÅSTE ha ett batteri som har 740 A i CCA-värde, som jag också skrev tidigare, men naturligtvis är det en fördel. Att ditt batteri verkade svagt efter 3-4 dagar verkar dock enligt mig hellre bero på att någonting drar onödigt mycket ström, med tanke på att laddspänningen ser bra ut och ska kunna hålla batteriet i bra skick.

Alternativt är batteriet lite dåligt redan från fabrik och kanske är ett "måndagsexemplar", sånt händer ju ibland. Jag vill inte riktigt hålla med om att det enbart skulle bero på namnet "Biltema". smile

sandzoo
16 december 2009 · 2 072 Inlägg

Drönirettab skrev:

sandzoo skrev:
jag kollade på min bil.. laddar 14,7 på tomgång.. men som sagt efter 3-4 dagar startar den ej..kollade på batteriet.. o klart va de "biltema" batteri i den.. (från tidigare ägare)

snackade med företag ang batteri.. och de sa att jag måste ha minst

Batterikapacitet [Ah]: 80 Ah
Köldstartström EN [A]: 740 A

har 80 Ah nu men ingen köld-märkt..
han sa att viktigast är Köldstartström då jag måste ha minst 740 A

är inte så innsatt i batterier.. så lite info om nån kan wink ang Köldstartström

Jag törs nog garantera att din bil även startar med ett mindre batteri, om man nu ska vara petig, där håller jag inte riktigt med "företaget". Om det gäller kallstart av en dieselmotor så bör man ha ganska bra batteri, däremot med motorvärmare inkopplad så ska det funka med vilket "bensinmotor-batteri" som helst anser jag. smile

Köldstartström (CCA) mäts vid -18 grader, mätsättet varierar dock beroende på vilken standard man har. De vanligaste standarderna är "EN" och "SAE" vad jag vet. Detta värde är ett sätt att ange hur mycket ström som batteriet kan ge ut i kyla, vilket gör att man kan jämföra olika batterier för att hitta ett bra startbatteri.

Om man bara använder batteriet som startbatteri, dvs "normal" användning, så är det alltså bättre att ha ett 80 Ah med 740 A i CCA-värde jämfört med ett 80 Ah som har 640 A i CCA-värde. Det kraftigare batteriet kan hålla lite högre spänning vid en hög ström än det svagare batteriet, det innebär i sin tur att startmotorn kan snurra lite snabbare och tändsystemet/insprutningssystemet får stabilare spänning.

Jag personligen tror inte att du absolut MÅSTE ha ett batteri som har 740 A i CCA-värde, som jag också skrev tidigare, men naturligtvis är det en fördel. Att ditt batteri verkade svagt efter 3-4 dagar verkar dock enligt mig hellre bero på att någonting drar onödigt mycket ström, med tanke på att laddspänningen ser bra ut och ska kunna hålla batteriet i bra skick.

Alternativt är batteriet lite dåligt redan från fabrik och kanske är ett "måndagsexemplar", sånt händer ju ibland. Jag vill inte riktigt hålla med om att det enbart skulle bero på namnet "Biltema". smile

jag använder ej motorvärmare.. och ja min bmw är diesel.. har ingen extra kopplat som skulle kunna tjuva ström..under sommarn har de funkat bra.. som du sa att startmotorn blir lite snabbare i start.. jag upplever min som slö..ang biltema har ej emot de men man vet aldrig hur batteriet va från början..
så fort jag kopplar bilen mot en annan (då vid ej start) startar bilen på ett ögonblick.. snabb respons i startmotorn.. kan bero åxå på att mina glödstift ej värmer på + grader.. vid ca 2-3 minus då vaknar de till..då tar de lite extra kraft från batteriet...
skadar de om jag köper ett bra batteri.. ex lite starkare 85 / 800??

Senast redigerat av sandzoo (16 december 2009)

Sandzoo i da house
twin_cam Smålänning
16 december 2009 · 7 877 Inlägg

Men släng inte batteriet!

Ge det till någon med vetaranbil eller veterantraktor som inte behöver så mycket ström för att starta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Drönirettab
16 december 2009 · 21 761 Inlägg

sandzoo skrev:
jag använder ej motorvärmare.. och ja min bmw är diesel.. har ingen extra kopplat som skulle kunna tjuva ström..under sommarn har de funkat bra

Om man alltid eller mycket ofta gör kallstarter på vintern så tar det förstås ordentligt på batteriet, blir det även många korta körningar så hinner inte generatorn ladda upp batteriet tillräckligt. Såna saker kan även knäcka ett bra batteri till slut, då kommer ett lite svagare batteri att mattas mer märkbart.

Möjligheten finns att ditt nuvarande batteri helt enkelt är i dåligt laddat skick, ifall det nu handlar om mycket kortkörningar. Har då batteriet ett förhållandevis dåligt CCA-värde så orkar det inte riktigt när det börjar vara en del urladdat. Mest teorier från mig alltså, jag har ju inget specifikt att utgå ifrån. smile

sandzoo skrev:
skadar de om jag köper ett bra batteri.. ex lite starkare 85 / 800??

Nej, det är snarare en fördel med kraftigt batteri. När folk frågar om vilket batteri de bör köpa så rekommenderar jag nästan alltid att sätta så stort batteri som får plats på hyllan, om plånboken tillåter. Hur stort som ryms i din bil har jag ingen aning om, men enligt batteritabeller föreslås tydligen 80/85 Ah som är 315x175x175 mm har jag sett. smile

sandzoo
16 december 2009 · 2 072 Inlägg

Drönirettab skrev:

sandzoo skrev:
jag använder ej motorvärmare.. och ja min bmw är diesel.. har ingen extra kopplat som skulle kunna tjuva ström..under sommarn har de funkat bra

Om man alltid eller mycket ofta gör kallstarter på vintern så tar det förstås ordentligt på batteriet, blir det även många korta körningar så hinner inte generatorn ladda upp batteriet tillräckligt. Såna saker kan även knäcka ett bra batteri till slut, då kommer ett lite svagare batteri att mattas mer märkbart.

Möjligheten finns att ditt nuvarande batteri helt enkelt är i dåligt laddat skick, ifall det nu handlar om mycket kortkörningar. Har då batteriet ett förhållandevis dåligt CCA-värde så orkar det inte riktigt när det börjar vara en del urladdat. Mest teorier från mig alltså, jag har ju inget specifikt att utgå ifrån. smile

sandzoo skrev:
skadar de om jag köper ett bra batteri.. ex lite starkare 85 / 800??

Nej, det är snarare en fördel med kraftigt batteri. När folk frågar om vilket batteri de bör köpa så rekommenderar jag nästan alltid att sätta så stort batteri som får plats på hyllan, om plånboken tillåter. Hur stort som ryms i din bil har jag ingen aning om, men enligt batteritabeller föreslås tydligen 80/85 Ah som är 315x175x175 mm har jag sett. smile

jo jag kör mycket kallstarter.. till jobbet ca 6-8 min körning värmen hinner knappt komma..
och de e alla tider på dygnet.. mest är de som max 20min körning i sträck..
jo jag har den stora modellen.. i bagaget...
men ska sattsa på en på 85 /800 för de skiljer sig ca 200 spänn.. ligger på 1850:- varta volta eller vad den heter..

(Ursäkta att jag lånat tråden känns som jag bara har fel.. hoppas du löst de med audin...)

Sandzoo i da house
Drönirettab
17 december 2009 · 21 761 Inlägg

Jag kan säga direkt att med det sättet att använda bilen så måste underhållsladdning med batteriladdare göras emellanåt, generatorn hinner helt enkelt inte fylla upp batteriet mellan körningarna. smile

Angående batterival så är Varta Silver dynamic 85 Ah ett rejält batteri om man ser till specen, man jag har inte haft ett sånt själv. Enligt produktbeskrivningen så har det batteriet bra laddningsmottaglighet och sånt är extra viktigt i vinterkyla med många korta körningar.

Ditt nuvarande batteri behöver dock antagligen en ordentlig uppladdning med batteriladdare, sedan fungerar det nog hyfsat igen tror jag. Fast risken är också att det har tagit mycket stryk av att aldrig bli bra laddat, i så fall har det sulfaterat och fått reducerad kapacitet tyvärr. Fortfarande gissningar, men de är inte tagna ur tomma luften. smile

sandzoo
17 december 2009 · 2 072 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag kan säga direkt att med det sättet att använda bilen så måste underhållsladdning med batteriladdare göras emellanåt, generatorn hinner helt enkelt inte fylla upp batteriet mellan körningarna. smile

Angående batterival så är Varta Silver dynamic 85 Ah ett rejält batteri om man ser till specen, man jag har inte haft ett sånt själv. Enligt produktbeskrivningen så har det batteriet bra laddningsmottaglighet och sånt är extra viktigt i vinterkyla med många korta körningar.

Ditt nuvarande batteri behöver dock antagligen en ordentlig uppladdning med batteriladdare, sedan fungerar det nog hyfsat igen tror jag. Fast risken är också att det har tagit mycket stryk av att aldrig bli bra laddat, i så fall har det sulfaterat och fått reducerad kapacitet tyvärr. Fortfarande gissningar, men de är inte tagna ur tomma luften. smile

mm ska försöka ladda upp mitt batteri se hur den beter sej.. laddar den ur.. byter jag till silver.. 85a..
hur länge bör ett batteri laddas?

Sandzoo i da house
Drönirettab
17 december 2009 · 21 761 Inlägg

Tills det blir uppladdat? wink

Om batteriladdaren har en amperemätare så anses batteriet vara fulladdat när den mätaren visar mindre än 1 A, har man en mer avancerad laddare så går den över till underhållsladdning när den anser att batteriet är fullt. smile

Värt att notera är att om batteriet är sulfaterat så "luras" laddaren att tro att batteriet är fullt, därför kan man inte lita benhårt på att batteriet verkligen är fulladdat när laddaren visar så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang